נמה קמה: גלגוליה של דנה מודן

מהרגע שהפציעה על המסך כגלי מ"פלורנטין" מחפשת דנה מודן דרכים להמשיך ולגלם את עצמה. ולמרות כישורי משחק מוטלים בספק, יכולותיה כיוצרת השאירו חותם על הטלוויזיה הישראלית. אור בר שלום עושה ספירת מלאי

אור בר שלום, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

"השיחה היחידה שאת צריכה לעשות לגבר הוא תביא חיתולים אחרי העבודה. כל השאר, הוא צריך להתקשר". את משפט המפתח הזה הניחה דנה מודן בפיו של הגיבור הגברי של סדרת הדרמה החדשה שלה "אננדה". זהו משפט שנון, חד ומשעשע ביותר, בישראלית מדוברת - משהו שתוכלי לשמוע גם בבית קפה במרכז תל אביב, בין שתי חברות. אבל המשפט הזה גם מקפל בתוכו את כל המצב הנפשי והמשפחתי שמודן נמצאת בו עכשיו – בשלב פוסט הריון (בנה אדם נולד במרץ 2010 מהעיתונאי שחר סמוכה), שבו כבר מנהלים משפחה בהוראות קצרות בסלולרי. מודן תמיד היתה דוקומנטרית מעולה, עם תמה אחת מרכזית: היא עצמה. בעשור וחצי שחלפו מאז שהפציעה על מסך הטלוויזיה שלנו היא הצליחה לתעד את חייה בסדרת סדרות מצומצמת ומדויקת שמצליחה לתאר את המציאות הישראלית בקווי מתאר ברורים, מבלי להתבלבל. למודן יש תפקיד חשוב ומרכזי בהחדרת השפה המדוברת, על שגיאות ההיגוי שלה וזיוני השכל, לתוך סדרות הטלוויזיה בישראל, והיא אחת היוצרות היחידות בארץ שמצליחה לרדת לנימי מערכות יחסים הטרוסקסואליות מבלי לחטוא בקלישאות, פאתוס מוגזם או פשוט שעמום. היא כותבת את זה כמו שזה קורה.

וואן טריק דנה

היא נולדה ב-1970 בשיכון הרופאים של תל השומר. אביה, פרופסור ברוך מודן היה חוקר בתחום הסרטן והאפידמיולוגיה ואמה הייתה פרופסור מיכאלה מודן, מומחית בתחום הביוסטיסטיקה. שני הוריה נפטרו ב-2001 וב-1993, בהתאמה. אחותה היא רותו מודן, מאיירת ספרי הקומיקס הידועה. בשנות ה-90 הפכה מודן לנערת הפוסטר של הברנז'ה התל אביבית הצעירה שתועדה מאוחר יותר בסדרת הקאלט "פלורנטין". מודן, שציינה לא פעם בראיונות כי היא סולדת מרכילות, החלה את דרכה המקצועית ככתבת הרכילות של עיתון סופשבוע של מעריב. היא שיחקה קצרות בקולנוע, בשני תפקידים שבהם הקפידה על אותו טון מאנפף וחיתוך דיבור מעצבן ("ציפורים בניוטרל" ו"מלכה לב אדום"). מאוחר יותר התברר שזה לא התפקיד, אלא הבחורה. את הפוזה התל אביבית חידדה לכדי שלמות ב"פלורנטין" של גל אוחבסקי ואיתן פוקס שם שיחקה את גלי, כתבת רכילות מקומית. גלי של מודן הייתה תמצית הזוהר במדינה שסוף סוף התחילה לעכל שיש לה טלוויזיה מסחרית ביד. הסדרה, שהצליחה לנסח את תפיסת העולם של דור שלם, הפכה להצלחה מסחררת ומודן נהפכה לאישיות ידועה. הטון, המניירות וחיתוך הדיבור נשארו והפכו לסימן ההיכר שלה. ציטוטים מחבריה לסט בכתבות שנעשו על הסדרה באותם ימים מעלים כי מודן הייתה היחידה שלא שיחקה, אלא פשוט הביאה את עצמה מהבית. יש שטוענים שהיא ממשיכה לעשות את זה עד היום. למה את כל כך חמוצה? מודן ב"פלורנטין":

בסוף שנות ה-90 נחשבה מודן להימור בטוח בנוף הטלוויזיוני שהביא לכם את המעגל של דן שילון: שנונה, מצחיקה, יפה וכזו שלא דופקת חשבון. מי שתביא קצת מהגלאם של המטרופולין התל אביבי לפרובינציות הרחוקות.  בקשת בנו עבורה קונספט חדש יחסית שאמור היה למקסם את יכולות ההגשה שלה: לייט נייט בנושא סקס ומערכות יחסים. "יחסים מסוכנים" תהיה מנוחתה עדן, לא שרדה יותר משתי עונות בשל תלונות הצופים ונתוני רייטינג נמוכים, אבל מי מודן הייתה בה במיטבה. בתפאורת סלון צבעונית מידי אירחה מודן סלבריטאים וסלבריטאיות (כלומר, חברים שלה) לשיחות על הרגלים מיניים. כל אורח היה צריך לגלות מהי הסטייה שלו ולהביא אוכל מהבית לחינגה הגדולה. ברגעי השיא שלה הצליחה התוכנית לשוט סביב 10 אחוזי רייטינג (לא רע בכלל לתוכנית לייט נייט) אך בעונה השנייה היא התרסקה למספר חד ספרתי דקיק. "כל כך הרבה דברים נאמרו בתוכנית של דנה מודן והכל פארש", כתב רוגל אלפר בהארץ, "קשקשת, ברברת, שעמום, פורנו רך לבורגנים". תרבות מעריב היה נחרץ אפילו יותר "אולי מתוך מחסור בחומרים אחרים ואולי מתוך הצורך להזדרז להכתיר כל דבר כ'תופעה' דנה מודן מתפקדת היום בעיני רבים כסמל למשהו: לתקופה, למקום, לסביבה חברתית ולסגנון מסוים". "יחסים מסוכנים" שודרה בזמן שמודן כבר הייתה בזוגיות עמוקה של ארבע שנים עם מולי שגב ("ארץ נהדרת") הזמן המועדף להוסיף עוד פרטנר.

טיפול זוגי

בשנת 2000 ובחסות הזכיינית קשת, קם בישראל ערוץ ייחודי ומסקרן בשם ביפ. ביפ שיועד להיות "ערוץ טלוויזיה קומי ישראלי" היה הראשון שפנה לקהל צעיר במובהק והסתמך, לצד תכנים מחו"ל, גם על תכנים מקוריים. מודן, שגויסה לערוץ על ידי יובל נתן מימיו הראשונים עלתה בהתחלה עם "הקו האדום", תוכנית מקושקשת ולא ברורה שניסתה לרפרש ל"יחסים מסוכנים" ז"ל. למזלנו, מישהו בביפ התעשת, הבין שלפעמים עדיף להעתיק מהנוכחים מאשר המקומיים וליצור קאלט חדש. "דאבל דייט" שעלתה ב-2002 הייתה פרשנות ישראלית לפורמט זר ובו מצלמות וידאו מלוות זוג בפגישה עיוורת. על הסט של התוכנית נוצר גם אחד משיתופי הפעולה המגניבים ביותר שנוצרו על המסך הקטן: רועי לוי ודנה מודן. השניים – עוקצניים, שנונים ומרושעים לפרקים, נהגו להשמיע הערות אכזריות על הזוג בדייט, לאבחן מהלכים רומנטיים ובעיקר לתרום את חלקם לבועות הפופאפ שהתרוצצו על המסך. למרות שהיה מדובר בקונספט קנוי וזול – התוכנית נחלה הצלחה מסחרית, נמשכה שלוש עונות ואף שודרה בערוץ שתיים. מודן, שהייתה שותפה לכתיבת הטקסטים לצד שרון קנטור, נעמה תורן וסיגל שביט, חידדה את כישורי הכתיבה שלה ואת ההתמחות בתחום המחקר הייחודי שלה "מערכות יחסים בעת המודרנית". על המסך היא נדרשה רק לדבר אחד: להיות עצמה ובעוצמות גבוהות. מה היא אמרה שם? מודן ולוי ב"דאבל דייט":

בחגיגות העשור של ערוץ 10 שהתקיימו בתחילת השנה הנוכחית, יוחד מקום נרחב לסדרת הדרמה "אהבה זה כואב" ולא בכדי. הסדרה, שנכתבה על ידי מודן ובוימה על ידי רם נהרי, שודרה ב-2004 והייתה לסדרה הראשונה שהצליחה לדחוק תוכניות של ערוץ שתיים מהעשריה הפותחת של טבלת הרייטינג. בחמלה, עם רגישות לפרטים והרבה הומור בריא הצליחה מודן לעדכן את סיפור רומיאו ויוליה – גרסת המוסכניק – למאה ה-21. מודן לא טרחה להסתיר את מקורות ההשראה שלה לעלילה. מלכות רייטינג לא עושות דברים כאלו. לדמות הראשית, שאותה גילה מודן קראו דנה. היא היתה מנחת תוכנית טלוויזיה מצליחה (תוכנית אוכל, אחת הפנטזיות הפומביות של מודן) והיא היתה תל אביבית בת 32, עם כל הקלישאות המתבקשות. מחבר שלא סגור על עצמו, דרך מכונת אספרסו ומטבח מאובזר ועד פרק ג'וינטים שכבר הפך לקאלט. מודן, כותבת מחוננת, לא העיזה אפילו להעמיד את כישורי המשחק שלה באתגר. היא פשוט כתבה על עצמה, כרגיל.

פוסט מולי

ב-2006, אחרי 11 שנות זוגיות נפרדה מודן ממולי שגב והלכה לעבוד מאחורי הקלעים. היא כתבה יחד עם שבי גביזון את "אבידות ומציאות" בניסיון למזג בין הפואטיות הטבריינית שלו לניהליסטיות התל אביבית שלה. מהלך שהוכתר כהצלחה חלקית. היא יצרה עם יונתן קוניאק את תוכנית הפאנל הלילית "טינופת" שלא הצליחה לפרוץ את גבולות הברנז'ה ו\או לשחזר את אוירת הסלון האינטלקטואלי המגניב שמודן ייסדה ב"יחסים מסוכנים". בסוף 2009, כשהיא בהריון מתקדם, שבה לשתף פעולה עם רועי לוי בסדרת סמי ריאליטי בשם "עונת החתונות" שתיעדה באופן מוקומנטרי (הערות פופאפ והכל) זוגות בדרך לחתונה. למרות שהתוכנית לא הצליחה לשדר את הצלחת "דאבל דייט" ונראתה לעיתים קרובות כמו גרסא דהויה ועייפה של השניים, היא הצליחה לצבור נתוני הורדה יפים בVOD ואפילו להתחדש בעונה שנייה. כנראה שהגעגועים גוברים על הכל. עוד חוזר הניגון. דנה מודן באננדה (צילום: יח"צ הוט)

על "אננדה" הגיע מודן לעבוד במאי של שנה שעברה כשהיא נמצאת במקום הטוב ביותר מבחינתה. למרות שכישורי המשחק שלה מוטלים בספק (בינינו, היא כל הזמן עושה את אותו תפקיד ועם אותה הבעת פנים) על יכולת הכתיבה וההבעה שלה אין עוררין. מודן היא כנראה בין היוצרות היחידות בארץ שמקבלות צ'ק פתוח להעביר את רחשי ליבן אל המסך הקטן ולזכות לעצמאות יצירתית מלאה. "אננדה" היא סדרה מאוד "דנה מודנית" במהותה. היא מבוססת על סיפור אישי של היוצרת שלה והיא בתפקיד הראשי. כי ביקום של דנה מודן, אין טעם לחכות שיכתבו לך תפקידים שיתאימו ליכולות המשחק שלך. עדיף פשוט לכתוב אותו בעצמך.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ