לא רק גיקים: כולם אוהבים את "משחקי הכס"

ההצמדות לתוכן הספרים, ההשקעה הגבוהה בתוכן ובהפקה ומליוני מעריצים שנדבקים למסך. מסדרת ספרי פנטזיה עבי כרס הפכה "משחקי הכס" לסדרת חובה לא רק לחובבי הז'אנר, אלא גם לאלה שסתם אוהבים טלוויזיה טובה

אור בר שלום, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

איך סדרת טלוויזיה יודעת שהיא עשתה את זה באמריקה? משפחת סימפסון עשתה עליה פרק. התוכנית הוותיקה, שמשמשת ברומטר תרבותי לתופעות חברתיות באמריקה, הקדישה את פתיח הפרק ששודר ב-4 למרץ השנה לנפלאות משחקי הכס בצורה הצהובה ביותר שהיא יכולה: הומר כאביר שיכור, מארג' בשמלה מימי הביניים ומחווה משעשעת לפתיח המוקפד של הסדרה המקורית. "משפחת סימפסון" לא נותרה לבד במערכה. כמה שעות לאחר שידור הפרק צץ ברשת מאש-אפ משעשע של קטעי דיסני מכל הזמנים, ומסרטים שונים המתייחס ישירות ל"משחקי הכס", ולמעשה מספר את התפתחות העלילה דרך הדמויות הקלאסיות עם קמצוץ של מודעות עצמית.

» משחקי הכס - עכבר העיר» גם ב"משחקי הכס" מככבים רומנים בין אחים» הצצה לעונה השניה של "משחקי הכס"» מה הופך את "משחקי הכס" לסדרה הכי ממכרת בטלוויזיה? עשתה את זה באמריקה: הפתיח של "משפחת סימפסון": זה מיינסטרים? אבל "משחקי הכס" בכלל לא תוכננה להיות מיינסטרים, וספק עם רשת HBO שקנתה את זכויות ההסרטה ממחבר הסדרה ג'ורג' ר.ר. מרטין עוד ב-2007, דמיינה שהיא תגיע למעמד הפנומנלי שלה כיום. כל צילום סלולרי מהסט מופץ במיליונים ברחבי העולם, וכל טריילר מהעונה החדשה מלווה בבאזז שטרם נראה במקומותינו. מרטין, שכונה לא פעם "ג'י.אר.טולקין האמריקאי", הוציא את הספר הראשון בסדרת הפנטזיה "שיר של אש וקרח" ב-1996, והפך לשם בולט בקרב קהילת כותבי ספרות הפנטזיה והמדע הבדיוני בצפון אפריקה. הספרים אגב, אינם קלים לקריאה. הם מרובי עלילות ודמויות, ארוכים להחריד (ספר ממוצע מכיל 600 עמודים), והכתיבה לא מתחנפת או מקלה על הקורא. מרטין מקפיד שלא לכתוב את הברור מאליו ומאלץ את הקורא שלו לחשוב ולהשלים פערים. דויד בניוף היה כבר סופר ותסריטאי מצליח ("השעה ה-25", "טרויה") כשנתקל בספריו של מרטין ונדלק. הוא גייס לעזרתו את ד.ב.וויס (סופר של ספר אחד, ותסריטאי שעסק עד כה בעיקר בשכתובים לתסריטים קיימים), והשניים החליטו להפוך את הספרים לסדרה. בראיונות שקיים מרטין לקראת בכורת "משחקי הכס", הוא ציין שבשנים שחלפו מאז שהספר הראשון יצא לאור, הוא נאלץ להתמודד עם מאות הצעות לעבד את סדרת הספרים שלו למסך אך דחה את כולן. "אף הצעה לא נראתה לי", אמר. "אף אחד לא הצליח להתמודד עם עלויות ההפקה שיגררו העיבודים המדויקים, וכולם רצו לשנות משהו כדי להפוך אותם  לנגישים וזולים יותר. למה שארצה לעשות משהו כזה ליצירה שלי?". גם ווייס ובניוף קיבלו תשובה שלילית, אבל היו חכמים מספיק כדי להתעקש בהתמדה, ולפרוש לפני מרטין את החזון שלהם ובעיקר את הערצתם לתוכן ולצורה של הסדרה. וכשרשת HBO הצטרפה להצעה והניחה על השולחן  תקציבים מפתים (בין 50-60 מיליון דולר על פי ההערכות לעונה הראשונה בלבד), והבטחה להתייעץ עם מרטין בכל שלב, הוא כבר לא יכול היה לסרב: "הם לא רצו לשנות כלום", אמר מרטין, "וזה התאים לי מאד".בלי לשנות כלום. הטריילר של העונה הראשונה:  

שנתיים וחצי עבדו ווייס ובניוף בשיתוף מרטין על עיבוד הסיפורת לעלילה טלוויזיונית, והניחו את התשתית להפקה עצמה. הסדרה צולמה כמעט ללא שחקנים מוכרים (מלבד שון בין משר הטבעות – אחוות הטבעת) באירלנד ובמלטה, כאשר רוב הקאסט הוא בריטי ואירי. במקביל דאגו התסריטאים לעדכן את מעריצי הספרים בהתפתחות הצילומים. ב-17 באפריל עלה לשידור הפרק הראשון וכמה אנשים ב-HBO עצרו את נשימתם, מילולית. הם כרגע העלו לשידור סדרת טלוויזיה שלא רק צולמה מראש ומתבססת על סדרת ספרי מדע בדיוני ופנטזיה, אלא גם עלתה מספר דו ספרתי של מיליונים. תוסיפו לזה את ההתסריט המסועף והמסובך להדהים (השחקנים עצמם קיבלו יחד עם דפי התסריט גם דף דמויות שמסביר את הקשרים האישיים ביניהם), וכמויות מסחריות של סקס ואלימות, ותבינו למה אנשים הסתובבו במסדרון וחששו שלא תהיה להם עבודה למחרת.  "עכשיו אפשר להודות שמאד חששנו", גילה מייקל לומבארדו, מנהל רשת HBO, לאחר סיום העונה. "ידענו שקשה למיינסטרים לקבל את ז'אנר הפנטזיה, ושתהיה לנו עבודה קשה לשכנע את הציבור שלנו. אבל היה לנו סיפור טוב והמספרים היו לטובתנו". ממש לטובתם. בזמן שידור הפרק נוספו לדף המעריצים של הסדרה בפייסבוק 130 אלף חברים חדשים ו-180 אלף איש צייצו על הסדרה בטוויטר. תוך 24 שעות כולם דיברו על משחקי הכס. ההתפעלות הייתה כל כך גדולה, שיומיים לאחר מכן כבר אישרה הרשת להתחיל בצילומי העונה השנייה, ואף נתנה אור ירוק להפקת העונה השלישית והרביעית. כולם מדברים על זה. טריילר:

תופעה תרבותית

בשנה שחלפה התעצם מעמדה של "משחקי הכס" ופרץ את גבולות המדיום הטלוויזיוני. למרות שהיא עוסקת בכישוף, נבואות, אבירים וגילוי עריות, הסדרה נחשבת לסופר אינטליגנטית, וכל סצינה ופריים נראים כלקוחים מסרט קולנוע. ביוני שעבר פירסם מגזין ההוליווד ריפורטר את המאמר הארוך והמנומק "חמש סיבות שבגללן משחקי הכס צריכה לזכות באמי", וסימן את עליית המדרגה של הסדרה. "היא סדרה חכמה והצופים אוהבים להרגיש חכמים. התחכום של הקהל גדל עם הזמן, הוא מסוגל להתמודד עם ריבוי עלילות ועם טקסטים שלא נראים כאילו נלקחו מסדרת ריאליטי. 'משחקי הכס' היא הדוגמא הכי טובה לדור החדש של הטלוויזיה האמריקאית: מורכבת, מפותחת ומאתגרת את הצופה". בהוליווד ריפורטר גם ציינו לחיוב את הסיפור שאינו מחויב לכללים של הטלוויזיה הנוכחית: "הנאמנות של הסיפור היא רק לעצמו. דמויות אהובות יכולות למות ברגע. דברים רעים קורים לאנשים טובים, אחים מקיימים יחסי מין, אבל העלילה לא מאולצת. אנחנו מאמינים לכל מה שקורה על המסך".

"משחקי הכס" היום היא כבר לא רק עיבוד טלוויזיוני של סדרת ספרי פנטזיה, מדובר בתופעה תרבותית. הסדרה הפכה לסדרה הנמכרת ביותר של רשת HBO למדינות זרות (גבוהה ב-50% באחוזי המכירות מהסופרנוס), ממוקמת במקום חמישי ברשימת הסדרות הנצפות ביותר של הרשת (אחרי סקס והעיר הגדולה, דם אמיתי, אמפריית הפשע והסופרנוס), ומשכה בעונתה הראשונה 8.3 מיליון צופים למסך. ספריו של מרטין נמכרו עד כה ב5.5 מיליון עותקים בצפון אמריקה בלבד, ובחודש שעבר יצאה מהדורה מחודשת עם ספר סקיצות הכולל ציורים ותמונות מאחורי הקלעים, שנמכר בחנות המקוונת של HBO בלבד. לצידה מהדורת הדי.וי.די של הסדרה נחשבת לאחת הנמכרות ביותר של הרשת. באוניברסיטאות ומכללות מלמדים קורסים שלמים עליה, ומשחק מחשב המבוסס על הספרים והסדרה נחטף מהמדפים ביום שיצא לאור, ונמכר באי.ביי במחיר משולש מהשקתו. גם קורסים באוניברסיטה. מתוך קולקציית המרצ'נדייז של HBO (צילום יח"צ)ההשפעה של "משחקי הכס" חלחלה גם לנישת הלייף סטייל והאופנה, כשלצד בובות של גיבורי הסדרה (מרצ'נדייז הכרחי לכל סדרת מדע בדיוני), החלו לצוץ גם קווי אופנה בהשראת השמלות של דאינרייז או סרסיי לניסטר. תצוגת ה – RTW של הלמונט יאנג לסתיו 2012 ערכה מחווה מתוחכמת לסגנון הלבוש השולט על הסט, ומגזין האופנה הפופולארי "וומנ'ס דיילי" הקדיש הפקה שלמה לבגדים בהשפעת הסדרה. כמעט כל מעצב אופנה שהעלה בשבועות האופנה האחרונים תצוגה בה שערן של הדוגמניות נקלע בצמות סבוכות, ציין לחיוב את הסדרה ואת העובדה שהוא מעריץ גדול. מחווה מתוחכמת. הקולקציה של הלמוט לנג בהשראת הסדרה (צילום AP)חיבוק ממסדי למרות שהיא מגיעה מז'אנר הפנטזיה, הסדרה זכתה לחיבוק ממסדי אוהד. לצד ביקורות משתפכות של החשובים שבמבקרי הטלוויזיה, זכה פיטר דנקלייג' על תפקידו כ"שימדון" באמי ובפרס גלובוס הזהב. לפאנל "משחקי הכס" בכנס קומיק-קון בקיץ האחרון לא היה ניתן להשיג כרטיסים שבועות מראש, ומעריצים נרגשים שהצליחו להשתחל לאולם (לאחר עמידה של שעות ארוכות בתור) מיהרו לצטט כל מילה שיצאה מפי היוצרים. בין הבלוגרים הרבים שמסקרים ועוסקים בסדרה ניתן גם למצוא איזוטוריה מעניינת כמו הטמבלר החביב "אמא שלי רואה משחקי הכס", בו מנהל מבקר טלוויזיה צעיר שיחות עם אמו על הסדרה, או האתר המושקע winter is coming (על שם המשפט המפורסם ביותר של הסדרה), שסופר את הימים עד לשידור הפרק הראשון של העונה השנייה ב-1 לאפריל, ומביא ניתוחים מעמיקים על כל פיפס שההפקה משחררת לרשת. 

קל לשייך את ההצלחה של משחקי הכס לכוחם המתגבר של הגיקים וחובבי המדע הבדיוני בחלל הוירטואלי והשפעתם על מקבלי ההחלטות. הם היו הראשונים שקראו את סדרת "על אש וקרח". הם היו אלו שפתחו בלוגים לקידום הסדרה עוד לפני שנכתבה הטיוטה הראשונה, והם אלו שטורחים להציף את הרשת בחוות דעת מנומקות, טריילרים ותמונות של הסדרה שתורמים לבאזז החיוני כל כך לתוכנית טלוויזיה כיום (וגם למאזן הכספי שלה). אבל "משחקי הכס" לא הצליחה בגללם, היא רק התחילה בגללם. נכון, זו סדרה שיש בה גמדים חובבי זונות, קרבות עקובי דם ונסיכה שהופכת לדרקון, אבל בעיקר, זו טלוויזיה טובה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ