שכרות, שיברון לב ואמהות בהכחשה: רגעי השפל של גיבורי "מד מן"

דון דרייפר משלם לזונה שתכה אותו, רוג'ר סטרלינג נדחה על ידי אהבת חייו ופגי אולסן הופכת לאמא בניגוד לרצונה. רגע לפני העונה החמישית, סיכום רגעי השפל של דמויות מפתח בסדרה המצליחה

עידו ישעיהו, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידו ישעיהו, עכבר העיר

אחרי שנה וחצי של משא ומתן מתיש ושרשרת הכפשות הדדיות, מגיעה למסך הקטן העונה החמישית של "מד מן" (הערב בארצות הברית, ובמוצאי שבת בארץ ב-HOT3). כזכור, עזבנו את דון דרייפר אחרי שהציע נישואין למייגן מזכירתו, כשבמקביל ילדיו עברו דירה יחד עם אמם ובעלה הנוכחי. במשרד העניינים היו בכי רע כאשר הלקוח הגדול ביותר של הסוכנות עזב אותה והותיר את אנשיה נאבקים על חייהם המקצועיים. נקודת שפל, יש יאמרו, אבל מדובר כמובן באזורים שאינם זרים למד מן ולדמויותיה, שפגמיהן ניכרים מאוד ולעתים בוטים מאוד. כדי להיכנס להלך הרוח, הנה תזכורת לכמה כאלה.

» מד מן - כל הביקורות והכתבות» כל הפארודיות על "מד מן"» יוצר "מן מן" נגד העיתונאים» האם העונה החדשה של "מד מן" תקפוץ בזמן?» כוכבת "מד מן" חושפת צד סקסינפילתו, נפילתו וקימתו של דון  לאורך שלוש העונות הראשונות של "מד מן" עשה דון דרייפר לא מעט דברים מפוקפקים – מבגידה שיטתית באשתו ועד התכחשות לאחיו הבודד שלבסוף שלח יד בנפשו. אבל מבחינת הלך רוחו, העונה הרביעית הציגה לנו את דון בשפל שלא ראינו אותו בו לפני כן.

זו הייתה השנה שבה הסתחרר במערבולת של אלכוהול בלי שיצליח להקים את עצמו אחרי הגירושין מבטי, הוא איבד יממה שלמה בשכרונו, התהולל עד זרא ושילם בקביעות לזונה כדי שתכה אותו במהלך סקס. זו השנה בה המשיך להתמודד עם המרחק מילדיו, עליהם אמר לפיי מילר במשרד בפתיחות לא אופיינית, "אני לא רואה אותם מספיק, וכשאני רואה אני לא יודע מה לעשות, וכשאני מוריד אותם בבית אני חש הקלה, ואז אני מתגעגע אליהם". וזו הייתה גם השנה שבה מתה אנה, "האדם היחיד בעולם שהכיר אותי באמת" כהגדרתו.מותה של אנה היווה את נקודת השפל של דון. כאשר הגיע למשרד באותו בוקר ציפתה לו הודעה מקליפורניה. אבל הוא העביר את כל היום, הערב והלילה במשרד בעניינים שיסיחו את דעתו משיחת הטלפון, שהוא כל כך רצה להימנע ממנה. הוא השתכר שוב, הלך מכות עם דאק והפסיד בנוקאאוט, הקיא – כשם שראינו אותו עושה לא אחת במהלך העונה הזו – אבל לאורך כל אותו הזמן התחבר עם פגי בצורה הכי אינטימית, יפה וטהורה שראינו אותם אי פעם ביחד, בפרק שנחשב בעיני רבים למופלא בתולדות הסדרה, "המזוודה". מערבולת של אלכוהול וחוסר יכולת להתמודד. מתוך הפרק: רק אחרי שהקיץ בחיקה של פגי על הספה שבמשרדו, הוא ביצע את שיחת הטלפון ושמע על מותה של אנה. הוא בכה ונשבר, אבל מכאן והלאה היה דון בדרך למעלה. הוא התחיל לשחות כדי לשמור על בריאותו, מינן את השתייה וכתב יומן שבו הסדיר את מחשבותיו, הדבר הכי קרוב לטיפול פסיכולוגי עבור דון, כפי שהגדיר זאת מתיו וויינר בפאליפסט לאחרונה. השאיפה של דון להשתפר קיבלה מעין חותם – לפחות מבחינתו הוא אם לא מבחינת הצופים – בהצעת הנישואין למייגן הנאווה והנינוחה.

האקט החפוז הזה נראה כל כך גחמני ומפתיע, עד שג'ון האם עצמו, המגלם את דרייפר, סבר בתחילה שמדובר בחלום, כך גילה לאחרונה לקהל בפאנל של הסדרה במסגרת פאליפסט 2012 (פסטיבל הטלוויזיה השנתי של The Paley Media Center).  דרך אחרת להסתכל על הסוף הזה היא כהשלמת תהליך שעבר דון לאורך השנה, של התרסקות על הקרקעית ואז שחייה כלפי מעלה, לנסות להשתפר כאדם. משלים תהליך. דון דרייפר (צילום מסך)הזהב של רוג'ר

לא כולם הצליחו לעלות מהקרקעית, או שמא עדיין לא פגעו בה. התהליך שעבר רוג'ר סטרלינג לאורך העונה היה הרבה פחות מוחצן, ואולי בשל כך הרבה יותר מדאיג. למרות שמו המתנוסס על שם הסוכנות, תפקידו בחברה היה מינורי - לתחזק את החשבון של הלקוח הגדול ביותר שלהם, לאקי סטרייק, וגם בו הוא כשל. הלקוח פיטר את "סטרלינג-קופר-דרייפר-פרייס". "חשבון אחד מחורבן והתעלמת ממנו!", צעק עליו דון אחרי שזה קרה. קופר, זקן השבט החכם של המשרד אמר לו: "הלקוח מעולם לא לקח אותך ברצינות, כי אתה לא לקחת את עצמך ברצינות". באותו ערב רוג'ר הגיע להתנחם אצל ג'ואן, אהבת חייו האמיתית שנשואה לגבר אחר, והבין ממנה שהקשר לא יוכל יותר להימשך ביניהם.תהליך מדאיג. רוג'ר סטרלינג (צילום מסך)חלק ניכר מהזמן בשנה הזו הקדיש רוג'ר לכתיבת זכרונותיו, נסוג פעמים רבות אל העבר. "הקטע על ילדותי הופך להיות גדול יותר ויותר. למה זה?", תהה בפני הקצרנית. סיכום חייו של גבר אינפנטיל משהו, שקיבל את החברה מאביו ולא השיג דבר משמעותי בעצמו, גבר ששותה יותר מדי, שחטף שני התקפי לב בגלל אורח חייו הקלוקל, שנשוי למזכירה-לשעבר הצעירונת שלו. כשחזר הביתה אחרי היום הרע במשרד, לאה, חבוט, ודחוי על ידי אהבת חייו. נראה שהוא פועל על אוטומט. צחוק גורל, באותו יום הגיע קרטון עמוס באוטוביוגרפיה שכתב, מודפסת ומוכנה. זהו סיכום חייו, המימוש של עבודה רבה. הוא אפילו לא מרמז על חיוך של סיפוק. אשתו מבקשת שיחתום לה על הספר. הוא עושה זאת כמו רובוט, בלי שום גינונים לכאן או לכאן, וכותב "לאשתי האוהבת". היא אוהבת, אני לא. הרגע השקט הזה נראה כל כך רועם בניתוק המופגן ובאופן שבו המחיש את מצבו של רוג'ר, עד שהוא נראה כמו סימן מר לבאות. לא ייגמר טוב. המשבר של רוג'ר:

ילדה אבודה

אחת הדמויות שצמחו באופן המשמעותי ביותר בעונה הרביעית היא סאלי דרייפר, בתם של דון ובטי. מדמות שהייתה בעיקר ברקע, תפקידה גדל בעונה השלישית, בעיקר בזכות מערכת היחסים שלה עם סבה ואבלה הכבד כשזה מת. הגירושין של הוריה ועזיבת אביה לדירה מרוחקת פגעו בה קשות, בסך הכל ילדה בת 10 שעולמה התהפך עליה. היא אחראית לכמה מהרגעים שוברי הלב ביותר שראינו. בבקשות למתנות לקראת חג המולד שכתבה לאביה, חתמה כך: "ויותר מכל הייתי רוצה שתהיה כאן בבוקר חג המולד כדי לתת לי את המתנה, אבל אני יודעת שלא תוכל להיות".» מה גדי להב חושב על ההתבגרות המינית של סאלי דרייפר?שוברת לב. סאלי דרייפר (צילום מסך)בבית שדון הותיר מאחור, גרים כעת בטי עם בעלה החדש וילדיה האבודים, בית שבכל פנייה בו סאלי מצפה לראות את אביה, כדבריה. המצב הזה הביא את סאלי להקדים למרוד, לשווע לתשומת לב, לתעל את געגועיה הגדולים לאביה. היא סיפרה את שיערה בעצמה, התחברה אל גלן, בן השכנה השנוא על בטי, שלמוד ניסיון סיפר לסאלי בפני מה היא עומדת כילדה להורים גרושים. בהזדמנות אחרת היא אפילו נגעה בעצמה בשעה שצפתה בטלוויזיה אצל חברה (ונתפסה). אבל הרגעים העצובים ביותר, שהיוו את השפל והמצוקה של סאלי, אירעו כאשר ברחה מהבית כדי לנסוע אל אביה בעיר.

באותו לילה היא ישנה בדירתו ויצאה מגדרה כדי לשכנע אותו שירשה לה תעבור לגור איתו. היא הכינה לו אוכל, הייתה ילדה טובה והבטיחה לא להיות למטרד - אך ללא הועיל. היא נסעה איתו לעבודה, וכשאמה הגיעה לשם לאסוף אותה ודון ניסה להכריח את סאלי ללכת איתה, היא ניסתה לברוח אבל כשלה ומעדה. היא לא מיהרה לקום, וכשמייגן מזכירת הקבלה סייעה לה, חיבקה אותה ואמרה לה שיהיה בסדר, סאלי אמרה, "לא, לא יהיה", מפוכחת ומובסת.הגירושים הרסו אותה. סאלי מתמודדת:

להישרט מתקרת הזכוכית בניגוד לאלה שרגעי השפל שלהם ניתנים לזיהוי בקלות בעונה הרביעית, אצל פגי אולסן רגעים אלו הגיעו בסוף העונה הראשונה. כיאה לסיפור שמתחיל עם הגעתה למשרד הפרסום סטרלינג-קופר בתור מזכירה תמימה שאט אט מוכיחה את חוכמתה ויעילותה. לאורך שנתה הראשונה בסוכנות היא הלכה והשמינה, עד שבסוף העונה התבררה הסיבה לכך כשהלכה להיבדק בשל כאבי בטן עזים וגילתה לתדהמתה (ותדהמתנו) שהיא כורעת ללדת.

תשעה חודשים תמימים של היריון והכחשה עצמית עמוקה, שאירעו במקביל לפריחתה בעבודה. מעט לפני שהלכה לבית החולים היא מונתה לתפקיד קופרייטרית במשרד, כלומר קודמה וילדה באותו יום – חדשות טובות כפולות לרוב הנשים, אולם לא לפגי, שאחרי הלידה שכבה במיטה והביטה בניתוק מוחלט בתינוקה שבידי האחות, לא כל שכן נעתרה להצעתה לאחוז בו.זהו כנראה הרגע הנמוך ביותר בו ראינו את פגי עד אז ומאז, כשהיא מפנה את פניה בהפגנתיות כה סמלית מהעולל. בשנים הבאות המשיכה פגי לצמוח, הן בחייה הפרטיים, והן בקריירה, בשעה שהילד גדל אצל אחותה. לאורך חודשים רבים שכנע אותה הכומר בכנסייתה שתתוודה על חטאיה, אך היא מעולם לא הסכימה. אולי לדידה אין על מה להתנצל, או לחילופין היא סבורה שמעשיה אינם ראויים למחילה.לא ראויה למחילה? פגי אולסן (צילום מסך)בסופו של דבר "מד מן" שרטטה לא מעט רגעי שפל של רבות מדמויותיה, ומן הסתם תמשיך לעשות זאת גם בעונה החמישית, במסגרת הניסיון לתאר את החלום האמריקני ושברו. עם זאת, שתי הדמויות המרכזיות של הסדרה, דון ופגי, מסתירות סוד גדול מהעולם הסובב אותן. עצם העובדה ששניהם בכל זאת חותרים לשיפור, כל אחד בדרכו הוא, עשוי לשפוך אור על מהותה של "מד מן" עצמה.

"כעת אני ממתין בשקט/ שהקטסטרופה של אישיותי/ תיראה יפה שוב,/ ומעניינת, ומודרנית". (דון דרייפר קורא את השיר "מיאקובסקי" של פרנק אוהרה, פתיחת העונה השנייה של "מד מן")מכאן, הכל ממשיך. סיכום העונה הרביעית:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ