ממתיו וינר ועד אלן בול: השואו-ראנרים מנהלים את הטלוויזיה

"מד מן" היתה בסכנת ביטול עד שמתיו ויינר קיבל את הכסף שדרש, צ'רלי שין נזרק מ"שני גברים וחצי" בגלל דרישתו של צ'אק לורי, ואילו עתידה של "דם אמיתי", לא ברור עם הודעתו של אלן בול על פרישה. ככה זה כשהיוצר מנהל את ההצגה

אור בר שלום, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

למתיו ויינר נמאס. אחרי משא ומתן ארוך עם AMC בנוגע לעתידה של העונה החמישית של מד מן (שעולה בסוף החודש), ואחרי שהושמץ תחת כל בלוג רענן כיוצר אנוכי ורודף בצע, הוא החליט לצאת עם הודעה לתקשורת: "אני רוצה שהמעריצים ידעו שלי אין חלק בעיכוב העונה הבאה, ושלא מדובר בכסף", פרסם באחד מאתרי המעריצים לסדרה. "אני נלחם בשביל הצוות ובשביל התוכנית. אני מעריך את הדאגה של כולכם". חמש שנים לקח לויינר להפוך לאחד מהאנשים החזקים בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית, ולאדם שדרישות השכר שלו מטרידות מיליוני מעריצים ברחבי בעולם, לא כל שכן עוצרות צילומים של אחת מהתוכניות הפופלאריות של המאה הנוכחית. » מד מן - כל הכתבות והביקורות» דון דרייפר חוזר: מתכוננים לשובה של "מד מן"» "מד מן" תשוב למסך ב-25 במרץיצרני להיטים מתיו ויינר החל את דרכו בטלוויזיה כתסריטאי זוטר בסדרות בינוניות, שאפילו לא זכו להתאקלם בארץ. ב-2000 הגיש לדויד צ'ייס, יוצר הסופרנוס, ואז האיש הכי נערץ ב-HBO, טיוטה של סדרה שכתב על פרסומאים בשנות ה-60. צ'ייס התלהב, שכר אותו לעבודה, וויינר בילה את השנים הקרובות בהשחזת דיאלוגים לטוני סופרנו. עם סיום הצילומים העז ויינר להראות לאנשים ב-HBO את אותה טיוטה אבל הם, נאמר בעדינות, לא ממש התלהבו מהשאיפות המקצועיות של הבחור, והציעו לו את משבצת הניחומים של "מפיק בפועל", בזמן שפטרונו צ'ייס יביים את הבייבי שלו "מד מן". ויינר סירב, צ'ייס סירב והסדרה הספיקה להתגלגל במסדרונות SHOWTIME עד שנחתה ב-AMC -  אז רשת מדשדשת שהתקיימה על שידורים חוזרים,  והיחידה שהסכימה לתת לויינר סיכוי. למרות העיכובים, דון דרייפר חוזר. טיזר לעונה החמישית של "מד מן": ההמשך נכתב בספרי ההיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית. מד מן הפכה להיסטריה רבתי. המבקרים התעלפו. הקהל הצביע על הכפתור הנכון בשלט, הרשתות הגדולות  התחילו לחקות (Playboy Club, Pan Am), ותעשיית האופנה התיישרה בהתאם. פתאום רשת AMC הפכה ליצרנית תוכן משובחת, כזו שמנפיקה יצירות כמו שובר שורות ו-The Killing, ומתיו ויינר הפך לאלוהים. כל כך הרבה אגו וכסף צפויים להתפוצץ בשלב מסוים, ולווינר זה קרה בתום העונה הרביעית ועם חידוש החוזה. התסריטאי שלא הצליח למצוא אנשים שיאמינו שהוא יכול לביים, לא הסכים להפיק עונה חמישית לסדרת הדגל של הערוץ עד שדרישותיו הכספיות והניהוליות יענו. ואתם יודעים מה, הוא הצליח. למה? כי ויינר משתייך לאותה שכבה דקה ואיכותית שבלעדיהן אי אפשר לקיים היום טלוויזיה באמריקה – השואו-ראנרים. מנהל הקרקס

ה- Show runner הוא האיש הכל יכול על הסט. היוצר, המפיק, הבמאי וכמובן התסריטאי הראשי. על פיו יישק דבר. על פי ה"הוליווד ריפורטר", 2011 סומנה כשנה שבה התחזק כוחם של השואוראנרים, ובשנה הנוכחית המגמה צפויה להתרחב. ביס דוקו שודרה בנובמבר האחרון סדרה תיעודית צרפתית שסקרה ב-12 פרקים את יוצרי תור הזהב של הטלוויזיה. אל הרשימה המכובדת נכנסו בין היתר קלייד פיליפס (דקסטר), דויד סימון (הסמויה), וינס גליגן (שובר שורות), אלן בול (עמוק באדמה, דם אמיתי), דויד שור (האוס), מרדית סטהיים ("פשע מן העבר") ועוד. שואו-ראנרים מתברר, תמיד היו כאן (הביטוי עצמו נטבע ב-1992), ומספיק להזכיר את דויד לינץ' (טווין פיקס), ג'וס וידן (באפי קוטלת הערפדים), מאט גריינינג (משפחת סימפסון), או אהרון סורקין (הבית הלבן) שבהחלט הקדימו את זמנם, אבל נדמה שבשנים האחרונות הם הפכו מיחידי סגולה לסיירת מטכ"ל. את המקור לכך ניתן למצוא, כמעט כמו בכל תופעה תרבותית של השנים האחרונות, דווקא במשבר הכלכלי של האמריקה. מנהלי הרשתות הגדולות, שאחראים על עשרות תוכניות טלוויזיה בשבוע, נאלצו לצמצם במספר מקבלי המשכורת על הסט. אז אם אדם אחד כבר מקבל קרדיט של יוצר, מדוע שלא ישמש גם כמפיק, במאי ואחראי הליהוק? היוצרים, שבמשך שנים נאלצו לעמוד מנגד ולראות איך הורסים להם את החזון היצירתי בלי שיש להם מילה בעניין, שמחו לקבל בחזרה את שרביט הניצוח. במקביל החלה נדידה של יוצרים איכותיים מהנטוורקס לרשתות הכבלים, שם הבטיחו להם בנוסף לחירות יצירתית ושליטה מוחלטת, תקציבים לא רעים בכלל. שואו ראנר ותיק. אהרון סורקין (צילום: AP)

בראיון למגזין "דיטיילס" סיפר טרנס וינטר, היוצר של אימפריית הפשע ותסריטאי/מפיק בהסופרנוס, כי חופש הפעולה שלו היה מוחלט. "נתנו לי להשתולל, מה שרציתי קיבלתי ויכולתי ליצור את סדרת החלומות שלי. מצד שני, ואין לזלזל בכך, הלחץ עלי הוא אדיר. אם התוכנית הייתה נכשלת, סביר להניח שHBO לא היו אוהבים אותי כל כך".

וינטר העלה נקודה חשובה. "השואו-ראנר הוא מנהל הקרקס", כתבה אמילי נוסבאום ב"ניו יורק טיימס": "הם כבר לא 'המפיקים בפועל' מאחורי הקלעים, אלא האדם שנמצא בקדמת הבמה שצריך להציג חזון מדויק ומפורט. הסדרה היא החתימה האישית שלהם ואם היא נכשלת או מצליחה זהו קודם כל כישלון או ניצחון אישי". הלחץ לייצר תוכנית מצליחה עלול להכריע לפעמים. במיוחד אם הכוכב על הסט בטוח שהוא יותר חשוב ממך. זכורה במיוחד השערורייה התקשורתית בין צ'רלי שין לצ'אק לורי בשנה האחרונה. לורי, יוצר הסיטקום שני גברים וחצי, ושין, אדם בעל מערכת חיסונית עמידה לפורנוגרפיה, סמים קשים ורוסט מוצלח במיוחד, התכחשו מעל דפי הצהובונים ותוכניות הבוקר כשהם עולבים זה בזה, ומעמידים את מנהלת רשת CBS  בדילמה אכזרית – על מי לוותר? על הכוכב ההולל שמביא אחלה רייטינג, או על היוצר? לורי הוא זה שניצח לבסוף, לאחר שהעמיד אלטרנטיבה חד משמעית לרשת. צ'רלי שין לעומתו זכה לצאת מהתוכנית עם פיצויי פרישה מעולים, מופע סטנד אפ מקורי והאפשרות לכלך על לורי מול כל מיקרופון פתוח, ועל התוכנית המדרדרת שהשאיר מאחוריו. » צ'אק לורי לא סופר את צ'רלי שין» יש מלך חדש ב"שני גברים וחצי", והוא לא צ'רלי שין» מי יחליף את צ'רלי שין ב"שני גברים וחצי"? » צ'רלי שין פלט הערה אנטישמית, "שני גברים וחצי" בוטלה"הפסיד במלחמה נגד לורי. שין בנאום נאצה: כמו אלוהים במקרה אחר היה זה דווקא השואו-ראנר שהחליט לפרוש, ולהשאיר את התוכנית שלו בידיים אחרות. פרנק דרבונט נאלץ להלחם בהרבה אנשים כדי להפוך את הקומיקס של The Walking Dead לסדרת טלוויזיה. עם הרבה כוח שכנוע, חזון מטורף, וחיזוק ממחלקת איפור ואביזרים הסכימה רשת AMC לשים את הכסף על דרבונט, ולתת לו להפיק את אחת הסדרות היקרות של הרשת. התוכנית (בעברית: המתים המהלכים) שתיארה את העולם בעתיד הקרוב לאחר שמגיפה מיסתורית הפכה את רובה המוחלט של האנושות לזומבים חובבי בשר אדם, ייסדה סטנדרטים חדשים בתעשייה: עלילה איטית ומהדהדת, פרקים שמבוימים כמו סרט קולנוע, וזומבים שנראים כאילו יצאו מהקבר ולא ממסיבת תחפושות. הסדרה עלתה בליל כל הקדושים בשנה שעברה והפכה כמעט מיד לסנסציה. הביקורות הטובות והמועמדות לגלובוס הזהב הביאו את הרשת לאשר עונה שנייה, אבל דרבונט החליט לנטוש. הסיבה הרשמית מעולם לא התפרסמה, אבל רכילויות יש בשפע. רבים טענו כי דרבונט, שבא מעולם הקולנוע וביים וכתב את "חומות של תקווה", ו"גרין מייל" לא הצליח לבצע מעבר חלק בין סוגי המדיה, ותסכולו על הסט גבר. אחרים טענו כי בשל סכסוכים כספיים וצמצום התקציבים לפיתוח (הרשת העדיפה להשקיע בסדרת הדגל "מד מן" על פני זומבים ושות'), דרמונט העדיף לנטוש מאשר לראות את יצירתו מדרדרת. רכילות ספציפית אפילו רמזה על סכסוכים אישיים בין דרמונט למפיקה הראשית גיל אן הורן, חברתו הטובה לשעבר. השואו-ראנר נוטש בשיא. "המתים המהלכים":

"זהו אחד התפקידים הקשים ביותר בתעשיית הבידור", קבע סקוט קולינס, כתב ה"לוס אנג'לס טיימס" עוד ב-2007. "הם לא רק כותבים. הם לא רק מפיקים. הם שוכרים ומפטרים כותבים וחברי צוות, מפתחים את קווי העלילה, כותבים תסריטים, מדריכים שחקנים, משגיחים על התקציב, ומנהלים משא מתן עם האולפנים ומנהלי הרשתות. השואו-ראנרים הם יוצרי התוכנית ובעת הנוכחית התוכנית היא מה שחשוב. צופים לא צופים ברשתות, לא אכפת להם מזה. הם צופים בתוכניות. ולא אכפת להם איך הם קיבלו אותם". בשבוע האחרון התברר כי אלן בול, השואו-ראנר של דם אמיתי הודיע למנהלי HBO כי הוא מתכוון לפרוש מתפקידו לקראת העונה השישית, וישא בטייטל של מפיק בפועל בלבד. על פי ההודעה הרשמית ששיחררה הרשת הנושא סוכם כבר בעת החתימה על העונה הנוכחית, ובול פורש בשל עייפות יצירתית ורצון לחדש. "'דם אמיתי' תמיד הייתה ותמשיך להיות שיא הקריירה שלי", סיכם בול בהצהרה שהוציא לתקשורת, "ואני יודע שבזכות הצוות היא תמשיך להתקיים. אני מצפה לחוויות והרפתקאות חדשות בתחום עבורי". בקיצור: נמאס לי. אבל אין מה לדאוג לבול או לשואוראנרים אחרים. גם כאשר הם מוכנים להתנתק מהבייבי שלהם, הם רק הופכים לנחשקים יותר בעיני הרשת. בול לדוגמא הולך להיות יועץ מקצועי, ולפתח תוכניות חדשות עבור HBO. שם הוא יהנה מחופש יצרתי שטרם נראה במחוזותינו. אה, ומתיו ויינר? הוא קיבל את כל דרישותיו הכספיות לשלוש השנים הקרובות. העונה החדשה של מד מן תעלה במרץ הקרוב. 

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ