כאוס אבל בקונטרול: מאחורי הקלעים של ה"ינשופים"

רוגל אלפר רוקד בחצאית טוטו, פאנליסטים שהמנחה לא רוצה לדבר איתם, עורך תוכנית שתומך באינפנטיליות ויאיר גרבוז אחד. עידן חגואל ביקר מאחורי הקלעים כדי לראות איך עושים תוכנית תרבות לא מתורבתת

עידן חגואל, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידן חגואל, עכבר העיר

"עד היום הנחיתי 60 תוכניות טלוויזיה. זה כלום. כתבתי משהו כמו אלף קטעים לעיתונות. אז מה זה 60 תוכניות? לעשות 60 פעם משהו זה כלום. תאר לעצמך שחקן כדורסל משחק רק 60 משחקים. זה שום דבר, הוא רק מתחיל ללמוד לשחק. (רוגל אלפר ברגע של חוסר סיפוק)

שלוש שעות לפני הקלטת התוכנית ינשופים ורוגל אלפר נמצא לבדו בלובי הכניסה לאולפני נגה, שקוע בספת עור שחורה ובהרהורים. חסר תזוזה, בוהה בתקרה בעייפות, בודה במוחו טיזר לתוכנית של הערב. מה שהחל כפתיח עם אמירה אדיטוריאלית, הפך בעונה השניה לריטואל של מערכון סאטירי פרוע. פעמיים בשבוע מקריב אלפר את גופו לאלי הקומדיה והנונסנס, ועל הדרך מקפיד לשלב ביקורת פוליטית, חברתית או תרבותית חריפה, נדירה בנוף הטלוויזיוני הארץ ישראלי המצוי. הערב הוא מבטיח ללבוש בגדי ריקוד ולפזז עם קבוצת המחול של רננה רז (המתייבשת מהפרסומת למצוקת המים הישראלית) את ריקוד ה-"אין סוף לסקרנות", דאחקה פנימית על הסלוגן של ערוץ 8 שמשדר את הרצועה.  "אני חושב על הצעדים שלי", מודה אלפר בחיוך עייף וקם למדוד את הטייץ הוורוד.» ינשופים - כל הכתבות והביקורות» ינשופים: איך פספס רוגל אלפר את אורנה בן דור?  » ינשופים: הצביעות חוגגת בשדירות רוטשילד» תרבות למופת: ה"ינשופים" מסיימת עונה מנצחת יש בך רעב לעשות סאטירה בקנה מידה גדול יותר?"בטח, אבל אין לי תכנונים. ככותב ביקורת טלוויזיה היו קטעים שלמים שהייתי כותב סאטיריים. זה היה ברור שאני יכול לכתוב מצחיק. אבל להגיש מצחיק ולבצע מצחיק, בהתחלה הייתי מהוסס. כל פעם כבשתי עוד סנטימטר בתחום הזה".מגיש, הוא יודע להצחיק? רוגל אלפר (צילום: אלון כהן)התלבטות מתמדת

אלפר גורר רגליים בין מסדרונות קומפלקס האולפנים החדש של נגה תקשורת. בדרך לאולפן של ערוץ 8, חולף על פני זה של ערוץ הילדים; שם מתרוצצים טל מוסרי ומספר זאטוטים. חצי חיוך עולה על פניו. אלפר, שזכה להכרה כמבקר הטלוויזיה השנון של עיתון הארץ, ניסה את כוחו בעבר גם במוזיקה עם האלבום העלום "פסיכופט צעיר"(97'). רצועה מהאלבום, "ערוץ הילדים", נפתחת בשורה האלמותית: "בערוץ הילדים מעשנים חשיש עם המנחה הרגיש".

סאטירה על ערוץ הילדים. "פסיכופט צעיר": כמבקר עניין אותך להפוך לטאלנט טלוויזיוני?"אני לא חושב שכיוונתי לזה, אבל זה גם לא קרה במקרה. חשבתי שאני יכול, אבל זו לא הייתה משאת נפש. לא הכנתי פיילוטים והתדפקתי על דלתות ערוצי טלוויזיה. כתבתי בעיתונות 20 שנה והגעתי לתחושה של מיצוי. וזה כיף לי שיכולתי להתחיל בקריירה אחרת שהיא רחוקה מלהיות ממוצעת, באמצע החיים".

אלפר האאוטסיידר, האנרכיסט, מבקר התרבות, לוקח כיום חלק פעיל בתעשיית הטלוויזיה הישראלית - חשוף בעצמו אל מול הביקורות. המבקרים, שהופתעו לטובה ובסלחנות יתרה מהעונה הראשונה, החלו בעונה השנייה לבקר את קצבה המהיר של התוכנית ואת היעדר ההעמקה בדיונים המתקיימים סביב שולחנו הטלוויזיוני של אלפר. "קודם כל יש רצועה, וברצועה יש כמה תוכניות. יכול להיות שאם התוכנית שלי היתה היחידה אז היה צריך לתת על זה את הדעת, אבל היא לא", מגונן  אלפר על הבייבי שלו. "הדיון לעיתים קרובות באמת לא מגיע למיצוי, אבל הקצב של התוכנית הוא חלק מהאופי שלה וחלק ממה שמיצר את העניין. אני מעדיף את הקצב הזה, זה יותר נכון לי ואני חושב שזה מאפשר לכסות הרבה נושאים ולהביא הרבה אמירות. אני חושב שזה מתאים יותר לטלוויזיה, וזה גם חלק מההצלחה. זו מן התלבטות מתמדת וזה תמיד על פי תהום. כאוס נשלט. על סף אנרכיה אבל בקונטרול".

הגיע לתחושה של מיצוי. אלפר (צילום: אלון כהן)

אלפר מציג את עמית נבון ומסתלק למדוד את התחפושת לריקוד. נבון עורך את מהדורות "הינשופים" בהנחיית אלפר ובהנחיית יאיר ניצני (העורכת ראשית של ה"ינשופים" היא מאיה להט קרמן, שמשמשת כמנהלת הפיתוח של הערוץ ועורכת בפועל את התוכנית של עפר שלח. את תוכניתו של מודי בר און עורכת ענת זלצר). אלפר מצא בנבון פרטנר מושלם ליצירת "תוכנית תרבות לא מתורבתת", להגדרתם. הכימיה החיובית בין השניים ניכרת. נבון מתיישב במשרדו נמרץ, מחויך מהמחשבה שעוד דקות ספורות ישים את עיניו על אלפר בבגדי בלרינה: "היתרון המרכזי של רוגל זה ההומור העצמי. הוא לא לוקח את עצמו ברצינות".

לא אופייני לתוכנית תרבות להתחיל במערכון סאטירי מופרע. "אנחנו קודם כל עושים טלוויזיה, שזה מדיום שבא לבדר אותך. ובידור הוא לא בהכרח נחות, בידור יכול לגרום לך לחשוב אחרת על דברים ולראות אחרת דברים. אנחנו רוצים שלצופים שלנו יהיה כיף, ומעניין, ומצחיק, ומאתגר. האמירה הסאטירית על התרבות היא הכרחית. זה חלק מהתפיסה שלנו. אם חושבים מה היא תוכנית תרבות בטלוויזיה, בפרספקטיבה של שנים, אז אתה תחשוב על משהו שהוא מצד אחד נורא מכובד אבל גם קצת מנומנם ואובר-אינטלקטואלי. וזו תוכנית שגם יורדת אחרי עונה אחת, כי היא לא מושכת מספיק קהל. אנחנו מנסים לברוח מזה". 

צילום: אלון כהןלרוגל לא היה ניסיון טלוויזיוני קודם, למה בחרתם דווקא בו?"כשסגרו איתי אז רוגל היה עובדה נתונה. צריך לתת את הקרדיט לעמית שוהם, שערך את 'דיבור חדיש' (תוכנית התרבות המנוחה שקדמה ל"ינשופים"), והיום הוא פאנליסט אצלנו. עמית הביא את רוגל לעשות פינות ב'דיבור חדיש'. הקרדיט השני לאייל אופנהיים (מנהל ערוץ 8), שהחליט להמר על רוגל, ונתן לו להנחות פעמיים בשבוע. כשקיבלתי את הקלטת לראות את הפיילוט איתו באתי מאוד סקפטי. היו שמות אחרים שעלו להנחות את הרצועה שנראו לי הרבה יותר הגיוניים. אמרתי: 'אני זוכר שהוא כותב מעולה, אבל טלוויזיה זה מדיום אחר לגמרי', והוא גם לא בדיוק הבחור הכי יפה על המסך. אבל כשראיתי את הפיילוט ממש הופתעתי לטובה".  עד הקצה העובדה שהינשופים, תוכנית תרבות בטלוויזיה הישראלית, שבה לעונה שנייה, הוא הישג גדול בפני עצמו עבור כל יוצריה. העונה נפתחה בראיון תוקפני עם במאית הסדרה מעושרותאורנה בן דור. ההערה של בן דור על כך שהינשופים "מריחה מפלוצים" הצליחה לספק פרסום נאה לתוכנית. "אוי מעולה. הלוואי שיהיה לנו עוד רגע כזה", מתענג נבון. "אורנה יצאה מהתוכנית ובאתי אליה בחיוך. היא אמרה לי 'עשיתי לכם את התוכנית', ואמרתי לה שלגמרי. אני הייתי מבסוט מזה מאוד". סיבה נוספת להיותו מבסוט היא הזכייה הטרייה של "הינשופים" בפרס תוכנית האירוח הטובה ביותר בטקס האקדמיה לטלוויזיה.עשתה להם את התוכנית. בן דור ב"ינשופים": 

שעת הקלטת התוכנית מתקרבת ואלפר משתחרר עם משקה חריף: "אם יש, אז אני שותה. אבל חשוב להדגיש שהאנרגיות והתשוקות והיצרים שיש בתוכנית סביב הדיונים הם לחלוטין לא תלויי חומרים. זה לא שאנשים פה לא שותים כוסית כדי להשתחרר. אין לי בעיה שתכתוב על הוודקה רד-בול. אבל על ההרואין אל תכתוב", הוא מתבדח ומתייצב באולפן לבוש בבגדי בלרינה גרוטסקיים. נבון מעודד אותו שיחשוף פיטמה. "אנחנו די מזינים אחד את השני, כי שנינו אוהבים ללכת על הקצה", אומר נבון. "אני בעד להשתטות כמה שיותר ואני בעד אינפנטיליות".

יאיר גרבוז, איש התרבות הוותיק, הוא מראשוני הפאנליסטים של תוכניות התרבות לדורותיהם בישראל, וגם הראשון מבין הפאנליסטים שמתייצב לצילומים. גרבוז מגחך כשרואה את רוגל בטייץ ורוד. רוגל: "יאיר, החצאית שלך מחכה בחדר ההלבשה. מתאים לך?", גרבוז: "בגילי מתאים לי כבר הכול". אלפר מקפיד שלא לדבר עם הפאנליסטים לפני הקלטת התוכנית: "כשהם מנסים לדבר איתי לפני זה מעצבן אותי. אני מנסה למנוע את זה. אני בעד אלתור, טריות וספונטניות". אל עמית שוהם, יאיר גרבוז ואיילה פנייבסקי מהעונה הראשונה, הצטרף העונה גם אורי משגב: "סירבתי בנימוס להיות פה בעונה הראשונה. המעמד של מעין 'קומיסר תרבות' כזה הטריד אותי. לא רציתי לראות את עצמי שם. אבל אחרי שראיתי את התוכנית הסכמתי לנסות מדי פעם. מאז אני רץ אחריהם".

המראה של אלפר בבגדי ריקוד ורודים לא משאירים את משגב אדיש: "לדעתי, הקיק האמיתי שלו הוא בקטעים הקומיים. הוא לא מתאפק כל פעם שבאים לפה רקדנים. בטח בעונה הבאה הוא גם יתחיל לשיר". משגב חושב שרוגל נשאר אותו "פסיכופט צעיר", "זה מה שהוא בסופו של דבר. הוא פסיכופט במקומות הנכונים. הוא לא פסיכופט בשקל שיהפוך את האולפן. הוא לא פרימדונה בגרוש אלא אנרכיסט. וזה לא רק הוא, זה גם הצוות שמאפשר את האווירה הזו".

צילום: אלון כהןלאחר תוכנית דחוסה בדיונים על מורשת אריק לביא,  שובה של אדל, הקשר בין קפיטליזם ו"יום האהבה", ועל פרידה האיראני. בין לבין גם ראיון אישי עם מיקה קרני, וקטע מחול של רננה רז ורקדניותיה מהמופע YOUMAKE REMAKE. מהדורה נוספת הסתיימה, הצוות קם בזריזות ונמלט מהאולפן כדי להתאוורר בחוץ עם סיגריה של אחרי. יום העבודה הארוך של אלפר, שמתחיל בבוקר עם בחירת הנושאים והקלטת הקריינות, נכנס לשלב האחרון שהוא שלב הביקורת העצמית. אלפר לא חוסך מעצמו - הוא מעניק ציונים ומבקר את הופעתו אחרי כל מהדורה. "לא היו מספיק ויכוחים. על האייטם של יום האהבה הייתי מוותר אחרי דקה", הוא חותך ומסכם: "היה שמונה", נבון: "רק שמונה?", אלפר: "הטיזר היה תשע וחצי אבל התוכנית שמונה". 

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ