אחת שלא יודעת: עלייתה ונפילתה של "גוסיפ גירל"

מסדרה שהפכה את בלייק לייבלי לכוכבת וקבעה סטנדרטים חדשים בתחומי האופנה והמותגים, הפכה "גוסיפ גירל" ללא רלוונטית ולמתאמצת. האם הפרק ה-100, ששודר אמש בארצות הברית יהיה שירת הברבור?

אור בר שלום, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

לפני כחודשיים צצה בבלוג פופלרי המסקר את סדרת הנעורים המצליחה גוסיפ גירל (ויש מאות כאלו) תמונה של בלייר וולדרוף, אחת הדמויות הראשיות, מתרוצצת במנהטן בשמלת כלה עם מבט רדוף על פניה. תמונות מודלפות מהסט של "גוסיפ גירל" על בסיס שבועי, אבל משהו בתמונה הזו היה מוזר. היא נראתה מתוכננת מידי, על גבול הספוילר. בשבוע האחרון גבר הלחץ לקראת פרק ה-100 לתוכנית (ששודר אמש), ונדמה שמחלקת יחסי הציבור השתלטה על הסט. תמונות של בלייק לייבלי מחופשת למרלין מונרו, ומבצעת את הקליפ מתוך "גברים אוהבים בלונדיניות", התחרו בתמונות של לייטון מיסטר מרפרפת על המסך כאודרי הפבורן ב"ארוחת בוקר בטיפני". העובדה שב"גוסיפ גירל" מבקשים להעמיד את שתי כוכבות הטראש שלהן בשורה אחת עם האייקוניות הגדולות של אמריקה, מעידה יותר מהכל על הניתוק שהתוכנית חווה מהצופים בעונה האחרונה. הצילומים ש"זלגו" ממסיבת סיום הצילומים של הפרק המדובר (בלייק לייבלי שיכורה ועם חצאית קצרה מידי, כרגיל), רק הדגישו שמשהו מאד לא בסדר באפר אייסט סייד. מצד שני,  אם יש משהו שאנחנו אוהבים לראות זה את מלכת הכיתה מאבדת את הכתר. » בלייק לייבלי עושה את מרילין מונרוגוצ'י ופראדה חיזרו

חמש שנים קודם לכן "גוסיפ גירל", (שבארץ תורגמה ל"אחת שיודעת") , הייתה היהלום הנוצץ ביותר על מסך הטלוויזיה, והציעה שפה עדכנית, שפע של מותגים וסטייל כערך עליון. רשת CW הוקמה ב-2006 על ידי רשת CBS  וחברת טיים וורנר, שחיפשו להקים ערוץ ייעודי לבני נוער וצעירים, קהל הולך וגדל עם נוכחות אדירה בסל המוצרים הביתי וקל להשפעה. באותו זמן חיפש ג'וש שוורץ יוצר סדרת הנעורים The o.c מקום להתחיל מחדש. "The o.c" התחילה כאופרת סבון לייט על חייהם של בני נוער באורנג' קאונטי בקליפורניה, ורשמה רייטינג נאה בעונתה הראשונה והשנייה. אבל שתי העונות האחרונות התרסקו בביקורות וברייטינג, ושוורץ, שעד כה התהדר בתואר "גאון", נאלץ להמציא את עצמו מחדש. סדרת הספרים של סיסלי ואן סיגסר נראתה כמו הפתרון המושלם לכולם. שוורץ הציע לפתח את סדרת הספרים שעוסקת בעולמם של צעירים עשירים ומפונקים באפר איסט סייד, לסדרת טלוויזיה לבני הנעורים והרשת הסתערה על ההצעה. בספטמבר 2007 פתחה "גוסיפ גירל" את שידוריה של הרשת החדשה והאמריקאים התמכרו. התחילה כהבטחה גדולה. הטריילר של העונה הראשונה:

על המרקע התרוצצו בני נוער (שנראו והיו בני 20 פלוס בעת הצילומים), והציגו הלך רוח ראוותני, מפונק ומאוד מאוד אופנתי. לצד עלילה קלילה שעסקה בבן עניים שמאוהב בבלונדינית העשירה והאופי התככני והמניפולטיבי שלה, הסדרה קבעה סטנדרטים חדשים בנוגע לאופנה, סטיילינג ואביזרים. אריק דאמן (Daman) הסטייליסט הראשי של הסדרה הפך לאישיות פופולרית בתוכניות אופנה, ואף הוצע קו אופנה משלו. מאות בלוגים ניתחו מה לבשה כל אחת מהדמויות, היכן ניתן לקנות את המקור ואיפה מאתרים תחליפים. מעצבי על כמו בלנסיאגה, גוצ'י ופראדה שלחו סאמפלים על בסיס קבוע מתוך תקווה להיכלל ב"ארון" הסדרה, ובכל פרק התקיימה מסיבה חדשה שהציגה על המסך את הסיבוב האחרון בבוטיקים של השדרה החמישית. אי רלוונטיות תרבותית

"גוסיפ גירל" מעולם לא כיוונה להיות יותר מאופרת סבון מתוחכמת. את העיסוק בסוגיות חברתיות שרלוונטיות לבני נוער כמו סמים, איבוד בתולים, סקס בגיל צעיר ושתיית אלכוהול, נטשה התוכנית לקראת סוף העונה השנייה, והחלה לשחק בחילופי זוגות. וכשכולם מתחילים לשכב עם כולם, כולל דמויות שנשבעו לשנוא אחת את השניה לנצח, הסדרה מתחילה להיות לא רלוונטית. כבר בנובמבר 2009 ציין אינטרטיימנט וויקלי כי "גוסיפ גירל" מתחילה לאבד את הבאזז. פתיחת העונה השלישית אותתה על מצוקת החומרים של הכותבים, ועל הניסיון לטייח זאת בכלים שמזיעים ממאמץ: צ'אק באסס נשלח להתנשק עם גבר אחר, ושפע של כוכבים אורחים כמו הילארי דאף, ליידי גאגא, סוניק יות' וטיירה בנקס צעדו על המסך. "השקט הוא מחריש אוזניים", אמר באותו ראיון פרופסור רוברט תומפסון, מומחה לתרבות הפופ מאוניברסיטת סירקיוז. "'גוסיפ גירל' היה פעם כמו טוויטר. כשאנשים גילו את זה, הם לא יכולו להפסיק לדבר על זה, אבל הקסם כבר לא משפיע". אפילו ליידי גאגא לא עוזרת. מתוך "גוסיפ גירל": האמת היא ש"גוסיפ גירל" הפכה להיות מתישה ולא ריאליסטית. נכון, היא אף פעם לא התכתבה יותר מידי עם המציאות הנוכחית, אבל בימים של משבר כלכלי קשה ובנקים שפושטים רגל, קצת קשה לראות את סרינה וון דר וודסון מסתובבת על מנולו בלאניק, ושותה קיר רויאל לארוחת בוקר. "גוסיפ גירל" לא הפכה למודל לחיקוי אלא לבדיחה והרייטינג הגיב בהתאם. העונה החמישית שמשודרת כרגע בארצות הברית (ותעלה בישראל ב-13.2 ב-HOT3), החלה עם 1.6 מיליון צופים, ירידה של 24% משנה שעברה. כעת, באמצע העונה הסדרה מגיעה ל0.6% צופים (בערך 1.1 מיליון), ואין סימנים לעצירת מגמת הירידה. הניו יורק מגזין פירסם כתבת פרופיל על התוכנית באוקטובר האחרון, וטען כי כדאי לצופים להתחיל להיפרד מהנערה הרכלנית. "על פי כל הסימנים שבידנו 'גוסיפ גירל' לא תמשיך לעונה נוספת", טענו שם. "היא כבר לא רלוונטית תרבותית, הכוכבים הגדולים שלה מעדיפים לעשות סרטים או דברים אחרים. היוצרים שלה מעדיפים להשקיע את האנרגיות שלהם בחברת ההפקות החדשה שלהם ובסדרה עצמה אין שם רומנטיקה, אין שם מערכות יחסים אמיתיות או עומק תסריטאי. הסוף קרב".

לרוע המזל גם ברשת CW לא ממש מאמינים בכוחה של "גוסיפ גירל" לבצע קאמבק מזהיר בקרוב, ושמועות על ביטולה הקרוב מגיע מתוככי הרשת. דון אוסטרוף, המנכ"ל הכל יכול של רשת CW, ופטרונה האוהד של "גוסיפ גירל" הודיע באוקטובר על פרישתו מהרשת, והגביר את הבאזז השלילי סביבה. בנוסף, פרסום נתוני הרייטינג של השבועות האחרונים מראים כי מתוכנית הדגל של הרשת הפכה הסדרה לתוכנית השנייה בנתוני הרייטינג. כלומר שנייה מלמטה. כשתוכניות כמו 90210, על טבעי או אפילו "ניקיטה" ההזויה עוברות אותך ברייטינג, והצופות בגילאי 18-34 מעדיפות לראות Glee או New Girl על פני התככים המגוחכים של האפר איסט סייד, שום שמלה של בלמיין לא יכולה לגרום לך להרגיש טוב יותר. "זה עצוב להגיד את זה", כתבה אחת הבלוגריות הותיקות שמסקרת את הסדרה מתחילתה, "אבל 'גוסיפ גירל' כבר לא מה שהייתה פעם. Xo-Xo".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ