אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ערפדים, זומבים וסיפורי אגדות: מה קורה לסדרות המדע הבדיוני?

נדמה שבשנים האחרונות, החייזרים והמדענים פינו את מקומם לערפדים, זומבים וגיבורי אגדות ילדים. האם "פרינג'" היא אכן סדרת המדע בדיוני האחרונה שמשודרת כאן? אל תמהרו להספיד את הז'אנר

תגובות

רק לפני שנים ספורות סדרות מדע בדיוני גדשו את המסך הקטן, אבל בזמן האחרון הן הולכות ומתמעטות, ואת מקומן תופסות סדרות טלוויזיה כמו יומני הערפד, דם אמיתי והמתים המהלכים שעוסקות בעל טבעי ובפנטזיה. אם מסתכלים על לוח השידורים בארץ, נראה שסדרת המדע הבדיוני האחרונה שנותרה כאן היא פרינג', ואפילו היא נדחקה בעונתה השלישית לערוץ נישה (הוט Zone). 

בארצות הברית, המצב לא מעודד בהרבה: "פרינג'", שנמצאת שם כבר בעונה רביעית, ככל הנראה לא תחודש לעונה נוספת. היא שובצה על ידי "פוקס" לימי שישי והרייטינג שלה, שהולך וקטן מעונה לעונה, ספג מכה רצינית. טרה נובה החדשה אולי חודשה לעונה נוספת, וכמוה גם "שמיים נופלים" של שפילברג ו-"Alphas" שעדיין לא הגיעו לכאן, אבל הן היחידות למעשה.

אז למה בעצם זה קורה? היכן נכשל הז'אנר הזה, ומה יש בסדרות הפנטזיה שאין לו? התשובה היא, קודם כל, צופים. "הבעיה הגדולה ביותר ביצירת תוכניות מדע בדיוני, היא שברוב הפעמים, הקהל פשוט לא בא", כותב אד לפט במגזין המדע בדיוני האינטרנטי AirlockAlpha.com. "סדרה חייבת לייצר קהל גדול מספיק כדי להצדיק את העלות שלה, ובאופן עקבי, סדרות מדע בדיוני לא מצליחות לעשות זאת".

למרות הכל הרייטינג בצניחה. פרינג'

הקביעה הזאת נכונה בחלקה. זה לא שסדרות המדע הבדיוני לא מושכות צופים; הן פשוט מושכות צופים מהסוג שמפרסמים פחות אוהבים. בעוד שסדרות המדע הבדיוני קוסמות בדרך כלל לצופים בוגרים יותר, אינטליגנטיים ונאמנים, ויוצרות לעצמן קהל מעריצים קטן ואדוק, סדרות הפנטזיה פונות למכנה משותף גדול יותר, לקהלים צעירים ובוגרים, ומושכות צופים דרך שימוש באלמנטים של מתח ואימה או של רומנטיקה וסקס. כלומר, כשגוף שידור צריך להחליט אם להשקיע מיליונים בהפקת ענק כמו "טרה נובה" או ללכת על להיט בטוח כמו משחקי הכס, הבחירה מן הסתם תתמקד בסדרה שתביא רייטינג גבוה, ולא בזו שתייצר גוש מעריצים שיעלה סרטוני מחווה ליוטיוב בתחינה לחדש אותה לעוד עונה. "פרינג'" למעשה, כמעט והצליחה לשבור את התבנית הזאת בעונותיה הראשונות: היא שובצה ב"פוקס" מיד לאחר אמריקן איידול ונהנתה מרייטינג גבוה (8.8 מיליון בממוצע) בקרב בני 18-49, מה שהפך אותה לסדרה החדשה הנצפית ביותר באותה שנה. אך גם הקהל הצעיר של "פרינג'" הלך וזנח אותה. יש להניח שהסיבה היא העלילות העונתיות שלה, שדרשו נאמנות ועקביות מצד הצופים,  בעוד שהם ציפו למצוא בה בעיקר אנשים שנמסים לשלולית או פולטים נחשי ענק. השיבוץ החדש בימי שישי, כאמור, יהיה זה שככל הנראה יגזור את דינה באופן סופי.הפקה ענק יקרה במיוחד. "טרה נובה":שירת הברבור? אך למרות התמונה העגומה הזאת, מוקדם מדי להספיד את סדרות המדע הבדיוני. מספרן אמנם הולך ופוחת, אך הן עדיין לא נעלמו לגמרי מהמסך, וכבר בשנה הקרובות צפויים כמה פרויקטים מעניינים: פול בורדמן וסקוט דריקסון, יוצרי באטלסטאר גלקטיקה, עובדים בימים אלה על סדרה חדשה לרשת AMC, שמשדרת בין השאר גם את המתים המהלכים ומד מן, הסדרה, שתיקרא "Thunderstrack", תעסוק בעב"מים וישויות שמופיעות בעיירה קטנה במונטנה. ב-NBC עובדים על "Beautiful People", המתרחשת בעתיד בחברה בה בני אדם חיים לצד אנדרואידים, הנחשבים לאזרחים סוג ב'. ברשת FX, מצידם, חזרו לעבוד על הפיילוט של "Powers", העוסק בצמד בלשים במחלק רצח שחוקרים מקרים בהם מעורבים אנשים עם כוחות על. הסדרה מיועדת לשידור בסתיו 2012. גם יוצרי אחת שיודעת וצ'אק, ג'וש שוורץ וסטפני סאבאג', לא טומנים ידם בצלחת – השניים רכשו לעיבוד אמריקני את "עברייני על" הבריטית, שהפכה ללהיט ומככבת בראש טבלאות הרייטינג בבריטניה.

מבט מעמיק ברשימת התוכניות הזו מעלה שאלה מעניינת – האם ז'אנר המדע הבדיוני באמת הולך ונעלם מהמסך הקטן, או שמא הוא מרחיב את גבולותיו? מסע בין כוכבים, "סטארגייט" ו"באטלסטאר גלקטיקה" הן סדרות ז'אנריות קלאסיות, אבל קשה לומר זאת על סדרות שעוסקות בגיבורי על. מדע בדיוני קלאסי. "באטלסטאר גלקטיקה": הדור הבא של הז'אנר נראה שמסתמנת מגמה מסוימת: יוצרי טלוויזיה רבים כבר הפנימו שכדי למשוך את הקהל הנכון, הם חייבים להגמיש את הגדרות הז'אנר – מה שיצר סדרות היברידיות כאבודים, שאמנם כללה אלמנטים מדעיים מוכרים כמו מסע בזמן, אבל בו בעת השאירה תופעות מיסטיות רבות בלתי פתורות. באותה מידה, גם "המתים המהלכים" יכולה לענות על ההגדרה הזאת – מדובר אולי בסדרה על זומבים, אבל המדקדקים יטענו שהיה זה וירוס ביולוגי שהפך אותם לכאלה.

כנראה שכל עוד תהיה דרישה למדע בדיוני בטלוויזיה, יהיה מי שיענה על הצורך הזה, אבל בתנאים שיאפשרו גם לקהלים נוספים להתחבר לאותן סדרות. הדור הבא של סדרות המדע הבדיוני ייראה יותר כמו "פרינג'", ופחות כמו "תיקים באפלה", ויעסוק יותר בצד הרגשי והלא מוסבר של תופעות ופחות ביצירת עולמות לוגיים והיגיון פנימי.

ואולי העתיד בכלל שייך לסדרות פנטזיה מתת-ז'אנר חדש – סיפורי אגדות. בדומה לגרסאות הקולנועיות לאגדות הילדים שיוצאות לאקרנים בהמוניהן בשנים האחרונות, גם תוכניות כמו "Once upon a time" של ABC, בכיכובן של ג'ניפר גודווין וג'ניפר מוריסון, או "Grimm" של NBC מתיימרות להפוך את שלגיה, סינדרלה וכיפה אדומה לגיבורים בני זמננו. האם הן יהפכו ללהיט הבא ויחזירו את הזומבים והערפדים חזרה לקבר? ימים יגידו.

הלהיט הבא? once upon a time (צילום יח"צ)

*#