רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רגע לפני הסגירה: הטוב והרע של ערוץ 10

אם לא יקרה משהו דרמטי, ב-27 בינואר יסגר ערוץ 10 ונישאר רק עם ערוץ 2. התוכניות, הטאלנטים והעובדים ילכו הביתה וישאירו מאחוריהם רק מורשת טלוויזיונית. מ"אהבה זה כואב" ועד "הדוגמניות", התוכניות שעשו והרסו לנו את הערוץ

תגובות

יכול להיות שב-27 בינואר נקום לשחר חדש. שחר בו יהיה בישראל רק ערוץ מסחרי אחד, הערוץ השני. לאחר שנדחתה בקשת קברניטי הערוץ בוועדת הכלכלה של הכנסת לדחות את תשלום החוב או לפרוס את תשלום החוב (שעומד על סך 40 מיליון שקלים), הודיע מנכ"ל ערוץ 10 שלאור הסירוב של ועדת הכלכלה (ובראשם חברי הקואליציה), יאלץ הערוץ להחשיך את המסך ב-27 לינואר 2012. כיום מתנהלים מאמצים אחרונים למנוע את סגירת חברת החדשות והערוץ, לאחרונה בפגישה מול הנשיא שמעון פרס, אבל התאריך מתקרב וגורלו של הערוץ נראה עגום מתמיד.» אל תשאירו אותנו לבד עם ערוץ 2» ערוץ 10 מבטל תוכניות» סגירת ערוץ 10 היא שואה לעיתונות הישראלית» ערוץ 10 יפסיק לשדר בחודש הבא עם סגירתו הפתאומית יותיר הערוץ אלפי עובדים מחוסרי עבודה, שיאלצו להתמודד עם שוק תקשורת שנמצא במשבר הכנסות, עקב משבר גדל בתחום הפרסום. הטאלנטים של ערוץ 10 יהיו תלויים בחסדי הערוץ המסחרי היחיד , ערוץ 2 , שמתחלק בין שתי הזכייניות המתקשות כלכלית גם כן. הערוץ הראשון כבר שנים לא מהווה אופציה ראויה לפתח כישרונות ורעיונות. במגירות הערוץ, שישארו נעולות כנראה לנצח, ישכבו ויעלו אבק שלל תוכניות ופיילוטים, שחלקם אוצרות בלומים, וחלקם ימצאו דרכן אל ארץ התוכניות המבוטלות. רגע לפני שהמסך יוחשך, זה הזמן להביט לאחור ולעשות ספירת מלאי של התרומות המוצלחות של הערוץ, וגם של הפאשלות הקשות.  כבר מתגעגעיםאהבה זה כואב: כשהצופים התאהבו בערוץ 10 ב-2004 היתה לצופי ערוץ 2 סיבה טובה לזפזפ לערוץ המסחרי המתחרה. הסיבה הזאת לא היתה קשורה לשורדים עירומים למחצה על אי בודד, או לפרחות וחנונים שניסו להסתדר יחד בוילה מפוארת. מישהו בערוץ 10 החליט לתת צ'אנס לדרמה קומית רומנטית ישראלית אמיתית שכתבה דנה מודן. הצ'אנס הזה הסתבר כאחד הצעדים המוצלחים בתולדות הערוץ, ו"אהבה זה כואב" הפכה לאחת מאבני הדרך של הטלוויזיה הישראלית.מנחת טלוויזיה תל אביבית, ציניקנית ועצמאית (מודן) מגלה במפתיע שהחבר שלה (אוהד קנולר) עזב את דירתם. בעצת חברתה הטובה (דורית בר אור) היא מחליטה להיכנס למיטה עם הבחור הראשון שתפגוש, גם כשמדובר באורן (אסי כהן), מוסכניק ערס, יפה עיניים וצעיר ממנה בשש שנים. למרות שהיחסים ביניהם מתחילים כסטוץ חסר משמעות ולמרות ההבדלים המהותיים ביניהם, הם מתפתחים במהירות לקשר רומנטי מרגש ואותנטי. "אהבה זה כואב" היתה פורצת דרך במובנים רבים: היה לה רייטינג מצוין שערער לראשונה את מקומו של ערוץ 2, ועד 2008 (כשעלתה "מתי נתנשק"), היא נחשבה לסדרת הדרמה המצליחה ביותר בתולדות ערוץ 10; היה לה קהל צופים נאמן, שדסקס אותה בפורומים ובשיחות מסדרון; היא היתה סדרת הדרמה הראשונה של הערוץ שנמכרה לרשת אמריקנית (ABC); ולא פחות חשוב, היא הציגה לצופים את אסי מ"אסי וגורי" בתפקיד דרמטי מרתק. באותה שנה היא קטפה את פרס "סדרת הדרמה הטובה ביותר" בטקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה, והוכיחה שסדרה איכותית אחת יכולה לפעמים להצדיק את קיומו של ערוץ שלם (ליאת ריקליס). מסטוץ לדרמה זוכת פרסים. מתוך "אהבה זה כואב": היפה והחנון: כשטראש פוגש רייטינג בטרם יתפוגג לו האקס של דמי מור מדפי ההיסטוריה, חשוב לזקוף לזכותו את תרומותיו לאנושות: היה זה אשטון קוצ'ר, ולא ביבי נתניהו כמו שנהוג לחשוב, שהמציא את הריאליטי "Beauty and the geek" בלעז, ואחראי ישירות לתופעת חופית טייב מקפצת חשופת חזה על החוף. אחרי הצלחה בינונית באמריקה הפורמט יובא לארץ הקודש, גוייר ועלה בקיץ 2008 על מסך של ערוץ 10. על ההנחייה של הריאליטי היפה והחנון הופקד פיני טבגר, ואם גם לכם לקח דקה לחפש אותו בגוגל, זה בסדר. סוד הקסם של הסדרה היה פשוט: מתיקות ותזמון מעולה. אחרי תוכניות ריאליטי קשה שבהם נראו בעיקר תככים, מניפולציות ורוע צרוף, פתאום הגיעה הסדרה החמודה הזו, ורק ביקשה לעשות טוב בעולם. החנונים עזרו ליפות ללמוד עברית וגיאוגרפיה והיפות עזרו לחנונים לתקשר עם פרחות מעבר לרמתם. אפילו נתנו לנו סיפור אהבה בין רוקסן ("סטייליסטית, מחייה השפה העברית"), ונמרוד שעטף את התוכנית ברייטינג מחמיא. שנתיים אחרי, עלתה העונה השנייה עם הברקות ליהוק כאלכס "ספרות רוסית",  וליטל-סלב-מבאר שבע שהוסיפו לתוכנית את החמידות הלא מאיימת שהייתה לה תמיד. חבל רק שבערוץ נכנסו לפאניקה ובמקום ליצור ריאליטי קצבי ומגניב, החליטו למרוח את ביצת הזהב שלהם עד למוות. אין לדעת מה יקרה עם העונה השלישית שכבר הופקה, ומי יקנה אותה מערוץ 10, אבל מדינת ישראל לא יכולה לוותר על "היפה והחנון". נתן בשבקין צריך זוגיות חדשה. (אור בר שלום)החנונים לא הצליחו לעזור להן. "היפה והחנון": עד הבחירות זה יעבור: יש לנו אורנה בנאי נהדרת על מקומה של ארץ נהדרת כמדורת השבט הלאומית קשה לערער, אבל על תפקידה ככלב השמירה הסאטירי של הדמוקרטיה – אפשר בהחלט. כקונטרה לחיקויים והדמויות העממיות של "ארץ נהדרת" עלו בערוץ 10 עם תוכנית סאטירה אמיתית, שכללה שולחן עגול, כמה קומיקאים מושחזים ותו לא. תאמינו או לא, זה עבד."עד הבחירות זה יעבור" שלפה את ליאור שליין מהלייט נייט הדלוח שהנחה, והחזירה אותו למשבצת הטבעית שלו, ולו רק לכמה חודשים. השילוב בין ההומור השחור שלו והדינמיקה המעולה עם גורי אלפי, שותפו לשעבר לפאנל "משחק מכור", ועם אורנה בנאי, לימים פליטת "ארץ נהדרת", הפכו את "עד הבחירות" לאלטרנטיבה אמיתית לדחקיאדה של הערוץ המתחרה. הפורמט הזה הוכיח את עצמו כמוצלח עד כדי כך, ש"רשת" העבירו אותו כמעט בשלמותו אליהם, כולל הפאנליסטים המוכרים, וקראו לו "מצב האומה". בנאי פרשה סופית מ"ארץ" כדי להפוך לחברת פאנל בתוכנית, שתשוב בקרוב לעונה רביעית. אז נכון, "עד הבחירות" מעולם לא הצליחה לתת פייט אמיתי לרייטינג של "ארץ נהדרת", אבל היא היתה מצוינת מספיק כדי שערוץ 2 ירצה אותה לעצמו, וזאת הגושפנקא הכי חשובה שערוץ 10 יכול היה לבקש. (ליאת ריקליס) הגרסה המוקדמת של "מצב האומה". מתוך "עד הבחירות זה יעבור":

תיק סגור: סדרת משטרה כמעט כמו באמריקה "תיק סגור" עלתה בערוץ 10 דקתיים לאחר שזה הגיח לעולם. בתחילה שדורו 3 פרקים והסדרה הורדה מחוסר עניין. לאחר שנה שודרה שוב. הפעם במלואה ובהצלחה מעט גדולה יותר. וכך רק מעטים ראו את אחת משכיות החמדה הטלוויזיוניות הישראליות הנהדרות ביותר. סדרת המשטרה הזו היא אחת מיצירותיו הראשונות לא רק של הערוץ אלא גם של רשף לוי ("הבורר"). לוי לא התבייש להיות מושפע מסדרות חו"ליות בז'אנר, ומצד שני להנחית את זירת ההתרחשות המשטרתית שלו דווקא בבירת הנגב הכל כך ישראלית, צחיחה ומאובקת. הרגישות והתמימות הראשונית של לוי  ניכרות בכל נגיעה – בעומק הדמויות, במורכבות מערכות היחסים, באווירה הבאר-שבעית שהוא ברא, ובעלילות הרצח שתחנת המשטרה הקטנה מתאמצת לפענח.השחקנים מצוינים. עמוס לביא ז"ל מגלם את תורג'מן מפקד התחנה, דמות שכולה נשמה ושאיפות פשוטות וחסרות סיכוי לקידום והצלחה. דני גבע, בתפקיד ראשי ראשון בטלוויזיה, בתור החוקר בני לוי המשופם והסופר שרמנטי. שוטר רגיש-קשוח למופת. אורי קלאוזנר כפקד מדמוני האנושי חודר לעמקי הלב. עוד בקאסט המשובח: שאול מזרחי, ולדימיר פרידמן, מרינה שויף, סיגלית פוקס ואחרים. כולם משחקים כמו גדולים ומשכנעים בכנותם הטהורה.כשתם הפרק האחרון הצטרפו כל כוכבי הסדרה, ממש כמו ב"מגנוליה", לשיר "נפרדנו כך" של אבנר גדסי (כולל תורג'מן המאושפז במצב קריטי בבי"ח לאחר שנורה), והצליחו להדמיע את הצופים המושבעים, שנותרו מקווים וצמאים לעונה נוספת, שמעולם לא באה (גלי פיאלקוב)השאירה צמא לעוד עונה. הסיום של "תיק סגור": לונדון וקירשנבאום: הדינוזאורים שכובשים את המסך הרעיון לשדך בין המנחים במשקל כבד עלה במוחו של אבי אלקלעי, עורך התוכנית. מול העין השלישית של אלקלעי קפץ החיזיון האור קולי בו נראה ירון לונדון חובר אל מוטי קירשנבאום, כשלפתע השניים הופכים לצמד הזקנים המיתולוגי שישב נרגן על יציע "החבובות". הרגע בו נפתחה הצ'קרה הטלוויזיונית של אלקלעי, הוליד את תוכנית האקטואליה הכי טובה שרצה לה בעשור האחרון בישראל. התוכנית לונדון וקירשנבאום עלתה לשידור ב-2003 והחל משנת 2005 ועד היום זכתה כל שנה בפרס האקדמיה לטלוויזיה (חוץ מב-2009, אז הפסידו את הפרס לטובת "עובדה"). אלקלעי הבין אינסטינקטיבית שהכימיה המצחיקה בין הפרסונות, אותה קלט במקרה בזמן שצפה בשניים משוחחים (ומתווכחים) באקראי בין מסדרונות התעשייה, היא זהב טלוויזיוני. אל התוכנית מתרכזים, איש איש בפינתו שלו, העיתונאים הכי טובים שיש לטלוויזיה הישראלית להציע; רביב דרוקר, צבי יחזקאלי, ברוך קרא ונדב איל. כל אלו ואחרים מוצאים במנחים הוותיקים יריבים אינטלקטואלים ראויים וסקרנות שמזמינה מהם מקצועיות והרחבת אופקים גדולה מזו שנדרשת מהם במהדורות החדשות האחרות. אז בגלל שמוטי לא מסתדר עם הקריאה מהטלפרומפטר, בגלל שהטלפון של ירון מצלצל באמצע שידור, בגלל שסף הריגוש מכל ספין ודרמה פוליטית אצלם גבוה (כי הם כבר ראו הכול ושמעו הכול פעמים רבות), בגלל שהם לא מסוגלים להסתיר סלידה ממרואיין, בגלל שמדי כמה דקות דופקים שיעול אגרסיבי מסיגריות (אבל מבקשים תמיד "סליחה"), בגלל שהם לא עוברים מסך, בגלל חוסר הסבלנות לאורן זריף, בגלל שה"פוליטקלי קורקט" לא הומצא בתקופתם – בגלל כל זה, אני כבר מתגעגע "ללונדון את קירשנבאום" ומקווה ששני הדינוזאורים (סליחה, דינוזאורוסים) של הטלוויזיה לא ימצאו עצמם מחוץ לפריים שלי. (עידן חגואל)כמו הזוג מהחבובות. מתוך "לונדון וקירשנבאום":

טוב שזה נגמר. האסונות של ערוץ 10

"המראה": טעם רע של חציית גבולות "מהפך", ששודרה במשך 5 עונות בשידורי קשת, הייתה תוכנית מושלמת עבור הזכיינית. לא מבחינת האיכות, כמובן, אבל היא אפשרה לשלב תוכן שיווקי למכביר, והתחושה שהיא הצליחה לשדר לצופים – גם אתם יכולים להפוך לוואו – הביאה איתה רייטינג נאה.ב-2006 ערוץ 10, שהתמחה בלהעתיק מערוץ 2 ואיכשהו לקלקל את זה, לקח את "מהפך" והפך אותה ל"המראה". הפורמט, שהתבסס על "הברבור" האמריקאית, יצא מתוך נקודת הנחה שבגדים חדשים ותספורת עדכנית לא באמת משנים את הבן אדם. כדי להשתנות באמת צריך ניתוח פלסטי. ועוד אחד. ועוד אחד קטן, באף. ושאיבת שומן. ואם אנחנו כבר כאן, אז אולי גם הרמת גבות. והגדלת חזה. וקואוצ'ינג. ואת אורנה דץ שתציב מולך מראה ותדרבן אותך להתפעל מהתוצאה. ואז תלחץ עוד קצת כדי לקבל עוד קריאת התפעלות, אם אפשר עם קצת רגש בבקשה.פרטיות היא מושג ששייך להיסטוריה, בני אדם שמוכרים את עצמם לטלוויזיה בלי תמורה הולמת יש בכל ריאליטי, קידוש היופי החיצוני וסטנדרטים אחידים בנאליים היא בעיה תרבותית שחורגת מגבולות "המראה", כך גם החפצת בני אדם ואת ההנחייה הסתמית להחריד של אורנה דץ אנחנו נאלצים לראות בערוצים רבים  - אבל השילוב של כל אלה בתוכנית אחת יצר מפגן של טעם רע במיוחד ושל חציית גבולות (אפילו אלה הגמישים של טלוויזיה מסחרית).  גם אחרי ירידת "המראה", בתום שתי עונות של הזוועה, ניתן היה לצפות בערוץ 10 בתוכניות נטולות הצדקה ("24/7 הדור הבא") או בחסרי ישע מושפלים מול המצלמות (המבזקן שהתנצל בפני שלדון אדלסון) - אבל "המראה", יותר מכל תוכנית אחרת, הציגה השתקפות לא מחמיאה במיוחד, הן של קברניטי ערוץ 10 והן של הצופים - ובהחלט טוב שנסתלקה מחיינו. (רמי רוטנברג)תוכן שיווקי וניתוחים פלסטיים. מתוך "המראה":

הדוגמניות: קטפייט עדתי נתחיל מהסוף. הדבר הכי טוב שיצא מהדוגמניות זה קארין כהן או כמו שהיא מוכרת ברבים – גרושתו-הכוסית-של-נירו-לוי. בדוגמניות היא הייתה מוכרת כמו זו שלא מוכנה להסתפר, ואז זו שהוכרחה להסתפר ונראתה קארין קארה. אבל בכל שאר הדברים הדוגמניות הייתה פורמט שהלך לאיבוד. מי שמכור לריאליטי האמריקאי שיצרה טיירה בנקס יודע אמנות הטראש מהי. בנקס יצרה את השילוב הנכון בין גלאם ואופנה, לקאט פייטס של דוגמניות בתחתונים. בגרסה הישראלית קיבלנו את גלית-אוי-נורא-קשה-לי-להדיח-אותך-גוטמן, שניסתה להיות רצינית ומלאת פאתוס. מולה עמדו מיני נערות שחלמו להגיע רחוק, אבל נראו בעיקר כמי שיצליחו להגיע מחדרה עד נתניה באוטובוס. מקום לעשות להן מייקאובר מגניב, שתחילתו בבכי וסופו בקתרזיס, קיבלנו שולחן שופטים מעליב שמסביר לנשים צעירות למה האף שלהן גדול, החזה שלהן קטן והידיים שלהן שעירות. הקאט פייטס היו, איך לא, על רקע עדתי, או על רקע לאומני (מי אמר ניראל?) והגרוע מכל, כמעט אף אחד מהכוכבות לא המריאה קדימה. נכון, נטלי דדון הפכה ל"בכיפית" עם ביקיני בתוכנית של שחר חסון, וצליל סלע קיבלה כתבה ב-7 ימים, אבל אי אפשר לומר שהדוגמניות של  גלית גוטמן כבשו לנו את הפריים. חוץ מקארין כהן, כפרה עליה. (טל לוין)לא המריאה, אבל השאירה מזכרת. כריסטין, "הדוגמניות": מצלצלים:  מסחטת כסף וטראש תוכנית החידונים "מצלצלים" שודרה בשעות המוות של הטלוויזיה, בין חצות לשלוש בבוקר, וכל המטרה שלה היתה לעשוק את הצופים. הפורמט הגרמני שמשודר ב-60 מדינות בעולם, שרד בישראל פחות משנתיים. אבל בזמן הזה זימן לעצמו בדיחות, ירידות, תלונות ותביעות משפטיות, אחת גילי ברסלמן, שמאוחר יותר רכבה על גלי התהילה, וחברה לכדורגלן איציק זוהר, ומנחה שהתעלפה בשידור חי, בהונגריה. בזמן שהמנחה דיברה עצמה לדעת, במונולוגים מתמשכים שנועדו לשרוף שעות מסך ליליות, הצופים צילצלו עד זוב דם וחוייבו בחמישה שקלים, זאת כדי לנסות ולהרוויח קצת כסף - אם יענו נכון על החידה הדי אדיוטית ששודרה על המסך. הקלות הבלתי נסבלת של ההכנסות מהתוכנית, עוררה גם את ערוץ 2 לרכב על הגל, והזכיינית רשת העלתה את הפורמט הדומה להדהים "צלצול הכסף" (אותו הנחו פליטת "הדור הבא 24/7" קרן שחם, עוד בטרם השתתפה בתוכנית, ושי לי שינדלר, יקירת צינור לילה). אבל, השמחה על הפורמט המכניס הגיעה לקיצה עם עליית "האח הגדול" בערוץ 20, אז נהרו הצופים אל הנעשה במחשכי הוילה והשאירו את המנחות העליצות עם שלשול אוראלי ללא מאזינים, ואת קופות הערוץ מיותמות. אם נשמעו עד אז תלונות של צופים, הן פסקו מיד. (רוני מנדלמן)שלשול אוראלי והמון כסף. גילי ברסלרמן ב"מצלצלים":

*#