רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לנצח מועמדת: איך הפכה גלן קלוז לכוכבת טלוויזיה?

בין בישול שפנים ב"חיזור גורלי", למועמדויות לאוסקר ולאמי, שנות ה-80 היו טובות לגלן קלוז. אבל ה-90 בגדו בה. האם תפקיד הפרקליטה הקשוחה ב-"Damages" יביא לה סוף סוף עדנה?

תגובות

כל שנת 1987 גלן קלוז לא הצליחה להשיג דייט. היא הייתה גרושה טרייה, אמא לילדה בת שנה ומועמדת לאוסקר בפעם הרביעית בחייה. "גברים פשוט פחדו ממני אחרי הסרט ההוא", הודתה בעשרות ראיונות שערכה מאז. "זה היה הסרט החשוב ביותר של השנה, וכולם ראו איך אני מבשלת את הארנב ההוא". קלוז מתייחסת כמובן לסרט "חיזור גורלי" ולסצנת המפורסמת בו היא מבשלת את ארנב המחמד של מייקל דגלאס, לאחר שדחה את חיזוריה. טאף קוקי כמעט 25 שנה חלפו מאז הסרט ההוא שקיעקע אותה בתרבות הפופ האמריקאית (מקום שביעי ברשימת "הדמויות הרשעיות של כל הזמנים" של מכון הקולנוע האמריקאי מ-2001), וקלוז ממשיכה לייצג על המסך נשים אמריקאיות קשוחות, רעות, אסרטיביות ומפחידות, עם קמצוץ של פוסט פמיניזם. השינוי הגדול התרחש דווקא בסוג המסך. בשנים האחרונות קלוז העבירה את מרכז תשומת הלב שלה מהמסך הגדול ולמסך הקטן, והצטרפה לקבוצה המצומצמת והאקסלוסיבית של שחקניות קולנוע שפנו לטלוויזיה. קלוז משחקת זו העונה הרביעית ב-Damages את פאטי יוז, עורכת הדין שהייתם מעדיפים שתהיה בצד שלכם.

רק שתהיה בצד שלכם. גלן קלוז וקאסט "Damages" (צילום: יח"צ הוט)קלוז, ילידת 1947, נולדה בחווה של 250 דונם בקונטיקט, לאב רופא ואם שסייעה לו בעבודתו. את ילדותה העבירה לסירוגין בארצות הברית ובאפריקה, ובגיל 22 החלה לימודי תיאטרון באוניברסיטה. הפנים האנדרוגיניות, האף הישר וההבעה החזקה, סידרו לה קריירה על במות התיאטרון, מיד עם סיום הלימודים. כוכבה של קלוז זהר במיוחד בזמן הופעת הבכורה הקולנועית שלה. למרות שהייתה שחקנית צעירה ולא מוכרת, היא לוהקה לאחד התפקידים הראשיים בסרט "העולם על פי גארפ". סרט המבוסס על ספר באותו שם של הסופר האמריקאי ג'ון אירווינג, עליו קיבלה את מועמדותה הראשונה לאוסקר. שנה אחר כך הצטלמה לסרט המופת "החברים של אלכס", וקיבלה מועמדות שנייה. כשיחקה כעבור שנה ב"טוב מכולם" אף אחד לא התפלא שהקריאו את שמה ברשימת המועמדים. באותה שנה גם שיחקה במיני סדרה "משהו בקשר לעמליה", וקטפה מועמדות לאמי ולגלובוס הזהב על תפקידה. תוך ארבע שנים (1982-1984), הפכה קלוז משחקנית אנונימית מוכשרת, לאיט גירל הלוהטת של הוליווד - הבחורה האיכותית שבמאים שולחים לה תסריטים באופן אישי, ומתחננים שתפזר עליהם קצת מהכישרון הזהוב שלה.

את ההצעה לככב ב"חיזור גורלי" קיבלה קלוז רק אחרי שהבמאי אדריאן ליין פנה לדברה וינגר, ברברה הרשי ומירנדה ריצ'רדסון. השלוש ויתרו (כל אחת בתורה), וקלוז ציינה לא פעם כי, "היה לי יותר מזל מאי פעם". בסרט היא משחקת את אלכס פרוסט, עורכת ספרים ששוכבת לילה אחד עם מייקל דאגלס הנשוי, ומסרבת לשחרר. באלפי הביקורות שנכתבו על הסרט, נטחן התפקיד הראשי בגילומה של קלוז מכל הצדדים האפשריים – כמייצגת הפמיניזם החדש, כמי שהעירה מחדש את הפחדים העמוקים ביותר של גברים מנשים. הגדירו אותה כדמות שטרם נראתה על המסך: מטורפת, מנומקת, מניפולטיבית, מרושעת, פגועה, סקסית  ובעיקר: מישהי שיודעת מה היא רוצה ולא מפחדת להשיג את זה. גם אם זה סתם מייקל דאגלס הנכלולי (להיט גדול באייטיז, מסתבר). מטורפת, מרושעת וסקסית. קלוז ב"חיזור גורלי": במקום לפחד מטייפקאסט, קלוז הסתערה על התדמית החדשה בכל הכוח. שנה לאחר מכן כבר שיחקה את המרקיזה דה מרטיי, בדרמה התקופתית "יחסים מסוכנים", וקטפה עוד מועמדות לאוסקר (החמישית, אך מעולם לא זכתה). היא צחקה על עצמה ב"הוק", וב"פלישה למאדים", והגיעה למיצוי קומי-דרמטי של דמות המרשעת האולטימטיבית בכל הזמנים, דווקא בסרט לילדים: הדמות המופתית שלה כקרואלה דה וויל ב"101 כלבים וגנבים", משכה לקולנוע צופים שכלבים דלמטיים אינם כוס התה שלהם. ככה זה בשביל קלוז, אין תפקידים קטנים מידי, יש רק תפקידים שבהם את לא רעה מספיק.

מסך קטן, תפקידים קטנים הניינטיז לעומת זאת, היו רעות לדור של קלוז וחברותיה. מלבד מריל סטריפ שנשלפת כל פעם שרוצים לדבר על שחקניות מעל גיל 40, רוב ילידות דור הבייבי בום מצאו את עצמן נדחקות הצידה, או גרוע מכך – מלוהקות לתפקידים גרועים. קלוז מצאה את עצמה בסרטים בינוניים כמו "מי רצח את קוקי" "102 כלבים וגנבים" או "אייר פורס 1". למרות שהשתתפה בכמה סרטי טלוויזיה, ומיני סדרות שזכו לשבחי מהמבקרים, לא הייתה בהם אותה תהילה לה זכתה בראשית הקריירה שלה. את תחילת שנות ה-2000 העבירה קלוז בדיבוב סרטי ילדים ("בהנאה רבה" כפי שהעידה בריאון לניו יורק טיימס), ובסרטים סוג ג' כמו "תשע נשים", ו"לפנות ערב". במקביל המשיכה את הקריירה הענפה שלה בברודווי ואוף ברודווי, והוסיפה שלושה פרסי טוני לרזומה. כדי לא להעלם לגמרי, קלוז נתנה הופעות אורח על המסך הקטן. היא דיבבה במשך יותר מעשור את דמותה של מונה במשפחת סימפסון, הופיעה בוויל וגרייס, בהבית הלבן, ואז הגיעה ההצעה מהמגן. היוצרים של סדרת הדרמה המשובחת זכרו לטובה את גלן קלוז של האייטיז, והציעו לה את תפקיד קפטן מוניקה רולינג: מפקדת תחנת המשטרה החדשה, והאישה שתעשה לוויק מאקי את המוות. בדיוק הדמויות שקלוז אוהבת לשחק. למרות שהצטרפה רק בעונה הרביעית, הצליחה קלוז להיות אחת מהדמויות המרכזיות והמרתקות ביותר בסדרה וכרגיל – הוסיפה שתי מועמדויות לאמי, ולגלובוס הזהב על התפקיד. עושה את המוות. קלוז ב"המגן":כמו בסרטים

ב-2007 החליטה קלוז שהגיע הזמן להתחייב. בסדרה Damages שנכתבה עבורה (העונה הרביעית בימי שבת, בשעה 22:00, ב-HOT3), היא משחקת את פאטי יוז, בעלת משרד עורכי דין כריזמתית וחסרת רחמים לחלוטין, שמוכנה לעשות הכל כדי להגן על הלקוחות שלה. זוהי הסדרה הראשונה בה מככבת בתפקיד ראשי. "זו התחייבות גדולה", אמרה למגזין "גוד האוס קיפינג" עם עליית העונה הראשונה. "כשעשיתי טלוויזיה כשחקנית צעירה אנשים אמרו שזה יהרוג את קריירת הקולנוע שלי, אבל אם זו כתיבה מוצלחת כל כך והיא כזו – מדוע לא לעשות אותה?". קלוז מצטרפת כאמור לטרנד הלוהט ביותר של השנים האחרונות – המעבר של שחקניות מצוינות ובוגרות שכבר לא מוצאות את עצמן בתחום (או את מנהל האולפן שישקיע בהן), למסך הקטן . בראיון לעיתון הבריטי טלגרף ב-2010 אמרה, "לפני עשור לא הייתי מוכנה לככב בסדרות טלוויזיה, כי אז לא היו סדרות כמו Damages, סופרנוס או מד מן. אני פשוט מצטרפת לתחיית הטלויזיה בכבלים". לקלוז יש מה להגיד גם על מצב הקולנוע: "תסתכלו גם מה קורה היום על מסך הקולנוע. האולפנים עושים הרבה פחות סרטים מקוריים והרבה יותר סרטים מאותו סוג. אם כבר יש סרט על בני אדם אז הוא בדרך כלל קומדיה שמבזה נשים או פשוט מאוד טיפשית. אין לי מה לעשות שם". מצטרפת לתחיית הטלוויזיה בכבלים. קלוז ב"Damages":

לתפקיד ב"Damages" קלוז מביאה איתה את כל הארסנל הקולנועי הכובש שלה, ולא מתנצלת לרגע. אפילו הקולגה שלה, רוז בירן, הודתה בראיון לניו יורק טיימס כי "בהתחלה פשוט פחדתי ממנה". על המשחק כפאטי יוז אומרת קלוז שהוא פשוט "כיף", ואפילו מעניק לה השראה. "לפעמים הייתי רוצה להיות יותר כמו גוון מסוים של הדמויות שלי, להצליח להיות כמו אלכס מ"חיזור גורלי", או קרואלה דויל. הרבה יותר כיף להיות מרשעת". למרבה הפלא קלוז מתגלה בראיונות כאישה רכה, נעימה ואפילו ביישנית. בניגוד להרבה נשים בהוליווד היא לא מתביישת בגיל או בניסיון החיים שלה ואפילו מתגאה בו. "כשאת צעירה את חושבת שגיל 60 הוא סוף העולם. פתאום את בת 60 וזה לא באמת מרגיש שונה", אמרה בראיון ההוא לגוד האוס קיפינג. "אני מרגישה יותר חדה מאי פעם. זה הזמן הטוב ביותר בחיי".

*#