רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הייאוש כבר לא נוח: "עקרות בית נואשות" נפרדת מהמסך

סיפורי עלילה מוגזמים, דמויות שמיצו את עצמן ודימוי פארודי על המשפחה האמריקאית. איך הפכה סדרת הדגל של ABC מתפוח אדמה לוהט, לגילטי פלז'ר מביך, שנתן השראה לריאליטי הטראש "עקרות בית אמיתיות"?

תגובות

נואשות אבל עם רייטינג "עקרות בית נואשות" הגיחה לעולם ב-2004 כדרמה קומית, ונחשבה לדבר הכי חם שעלה על המסך בעשור האחרון. היא זכתה לאהבת הקהל והמבקרים כאחד: ביקורות מעולות, רייטינג ממוצע של 23.5 מיליון צופים לפרק וכל הפרסים האפשריים שהכוכבות - מרשה קרוס, טרי האצ'ר, פליסיטי הופמן, אווה לונגוריה וניקולט שרידן - הצליחו לסחוב הביתה, כל עוד גופן האנורקטי עמד במשקל. אמריקה התיישבה מדי שבוע וצפתה בחמש הנשים מנסות להבין מה גרם לחברתן הטובה להתאבד, תוך שהן חיות חיי פרברים מהוגנים למראית עין. מראית העין הזו בדיוק, היא שיצרה את העניין המוגבר סביב התכנית. יוצר הסדרה, מארק צ'רי, השכיל לכתוב סדרה שנעה על הציר שבין סקס והעיר הגדולה, לטווין פיקס, תוך שילוב של מוטיבים מסרטים כמו "אמריקן ביוטי" ו"קטיפה כחולה". סיפור חיי הפרברים שיצר, היו מעטפה אסתטית של מהוגנות בורגנית, שמתחת לפני השטח שלה רחש עולם אפל ומריר. הפרודיה המושלמת על ערכי המשפחה האמריקאית. פרט לביקורות המפרגנות שעררו עניין רב בתכנית, ובהתכתבות מושלמת עם העלילה הרוחשת מתחת לפני השטח, כך גם על הסט של התכנית היו אינטריגות ומזימות - לחם חוקו של הרייטינג. באפריל 2005 הצטלמו חמשת השחקניות הראשיות לשער של המגזין הידוע וניטי פייר. על מה שקרה בסט הצילומים ההוא, דיברו חודשים אחר כך. נציג של רשת ABC שהגיע למקום, הצהיר על מספר כללים שחייבים לקיים כמו זה שאוסר על טרי האצ'ר לבחור בגד ראשונה, או לעמוד באמצע התמונה – תוצאה של פרגון יתר משאר חברותיה לסט יש להניח. בנוסף, שמועות כי מרשה קרוס עזבה את הסט בוכה והגילוי כי בשער הגיליון לא ניתן לראות את פליסיטי הופמן וקרוס, כל אלה רק הוסיפו שמן למדורת הרייטינג. אם מקפלים, לא רואים את הופמן וקרוס. שער המריבה (צילום: מתוך ואניטי פייר)הסדרה עוררה הייפ נוסף בעונת הפרסים של אמריקה, כשכל השחקניות של הסדרה היו מועמדות לפרס השחקנית באמי ווגלובוס הזהב, פרט לאווה לונגוריה. האחרונה אמנם הפגינה בגרות מרשימה והצהירה כי היא "חדשה בשכונה" ולא ציפתה למועמדות, אבל יודעי דבר שמחו לספר כי המחלוקות בין הבנות הלכו וגדלו. וכך, בתוך הקלחת, עלתה לאויר העונה השניה ברעש גדול עם מספר שיא של צופים. אולם אז, החלו המבקרים להתמרמר על ירידה ברמת העלילה, וכל מי שגרס כי התסריט בעייתי, ידע לנמק שחלק גדול מזה נובע מהיעדרותו של מארק צ'רי, היוצר, מתהליך הכתיבה. המסקנות הוסקו והלקחים הופנמו, ובעונה השלישית צ'רי חזר לתפקיד כתסריטאי במשרה מלאה. אך הרייטינג שהחל בירידה איטית, לא עצר. טלנובלה נטולת פרסים בעונה השלישית היו סיבות נוספות לירידה ברייטינג - סיבוך בהריון של מרשה קרוס (ברי ואן דה קמפ בשבילכם)  אילץ אותה להישאר מרותקת למיטה, כששמונה פרקים מתוכננים לשידור טרם צולמו. כך אידי בריט בגילומה של ניקולט שרידן, קיבלה זמן מסך רב יותר והצדיקה לחלוטין את הבחירה בה, אבל הצופים עדיין נותרו ללא מענה לשאלה לאן נעלמה דמותה של ברי. גם הקפיצה בתסריט חמש שנים קדימה בחיי הדמויות לא הועילה לתכנית. יתרה מזו, מוטיב התעלומה שחזר על עצמו עונה אחר עונה, כמו סיפורי העלילה שהפכו מפרכים ומופרכים. ולראיה עלילות משפחת סוליס: גבי בוגדת בקרלוס, נכנסת להריון, הוא נכנס לכלא, היא מפילה, מגלה שהוא בגד בה, עוזבת אותו, מתחתנת עם ראש העיר, קרלוס מתעוור, קופצים קדימה, יש להם שתי בנות, גבי חוזרת לעיירת הולדתה, נזכרת שאביה החורג היה מטריד אותה מינית, הוא חזר לבקר, מנסה לאנוס אותה וקרלוס הורג אותו. ספוילרים מישהו?. כל אלה לא סייעו לשפר את הדעה הרווחת על הסדרה. בנוסף לזה המוות של אידי (ניקולט שרידן), אחת הדמויות המעניינות והמשעשעות בסדרה, בהתחשמלות לאחר תאונת דרכים (מה שנקרא וידוא הריגה), בגלל סכסוך בין ניקולט שרידן וצ'רי, גרם לעזיבה של הצופים יחד עם עזיבתה של שרידן את הסדרה.  מפרכים ומופרכים. הטריילר של העונה השלישית:ככל שהעונות נקפו, הרייטינג אמנם שמר על יציבות מסוימת, אך המבקרים כבר לא פירגנו והפרסים הפסיקו להגיע. אם בעונה הראשונה קיבלה הסדרה ששה פרסי אמי, שני פסלוני גלובוס זהב, פרסי סאג (גילדת השחקנים) ו-People's choice award, הרי שבעונה השניה  הסדרה זכתה בפרס גלובוס אחד בלבד בקטגוריית הקומדיה/סדרה מוסיקלית הטובה ביותר. שנה לאחר מכן גם המועמדויות הצטמצמו והופמן וקרוס שהיו מועמדות, לא זכו בהם כלל. ב- 2008 גם המעט הזה לא היה מנת חלקן, ואף שחקנית לא קיבלה מועמדות לפרסים. יחד עם הפיחות בפרסים מיעטו הכוכבות בהופעותיהן הפומביות. אם בהתחלה הן חרשו כל שטיח אדום וכל פרמיירה חגיגית, הרי שבמשך הזמן, הן החלו להיעדר ממנו. היחידה שהמשיכה לככב במדורים היתה אווה לונגוריה, שזכתה  להתייחסות תקשורתית בעקבות החתונה ובהמשך הגירושים המתוקשרים משחקן הכדורסל טוני פרקר. פתאום כולן עקרות בית נואשות המושג שטבעה כותרת הסדרה "עקרות בית נואשות", הפך לביטוי שגור בפי כל. השימוש בו החל להופיע בתכניות ה-day time השונות, החל מד"ר פיל ועד המלכה האם – אופרה. גושפנקא מנצחת למטבע הלשון החדש הגיע מכיוונה של אשת הנשיא לשעבר לורה בוש, שאמרה בכנס העיתונאים הזרים בבית הלבן שהיא עקרת בית נואשת בעצמה. המושג הפופולארי לא נפל על אוזניים ערלות ובשנת 2006 חילחלה הסדרה אל עולם הריאליטי, כשבכל רחבי ארצות הברית נולדו גרסאות לתכנית המציאות "עקרות בית אמיתיות", מבוורלי הילס, דרך אטלנטה, ניו ג'רזי וניו יורק ועד הגרסה הישראלית - מעושרות. משחק המילים הבהיר בדיוק מה אמריקה רוצה לראות – טראש. "עקרות בית נואשות" היא לא רק אמא הרוחנית של "עקרות בית אמיתיות", היא גם אימן הרוחנית של סדרות מתוסרטות כמו "שקרניות קטנות" שמציגה ארבע חברות בנות עשרה, שגרות באותה שכונה וחולקות סוד אפל מעברן.  גם קוגר טאון בכיכובה של קורטני קוקס, מציגה גלגול מודרני של עקרת בית נואשת בעצמה – אישה יפה וחטובה, בשלה (דרך יפה להגיד מבוגרת), שלא הולכת לפי המוסכמות. כבר ב 2005 כשיצא מגזין וניטי פייר המדובר לדוכנים עם חמש הנשים על השער, הוא היווה נקודת ציון בהיסטוריה של הוליווד. הוא הציג את חמש הנשים בבגדי ים, רזות וחטובות למשעי, כולן פרט ללונגוריה מסתכלות על גיל 40 מלמעלה, והציב סטנדרטים חדשים לבנות ה-40 פלוס. האימהות של אמריקה, עקרות הבית למיניהן, כבר לא יכולות להסתובב עם טרנינג מהוהה בגינה, כי יש אימהות שנראות אחרת. מהרגע בו בגדה גבי בקרלוס עם הגנן הצעיר, ניתן היה להבין כי אלה לא עוד עקרות בית רגילות, הן נואשות. לתשומת הלב שלנו.שירת הסירנה של "עקרות בית נואשות" מראה שלמרות היותה אופרת סבון לכל דבר, היא לא טרחה להגיע לפרק 5,000 וידעה לפרוש בשיא. השחקניות יוצאות לפנסיה בראש מורם עד כמה שמתיחת הפנים תאפשר להן, תוך שהן יודעות שהן לקחו חלק במשהו גדול באמת. עם קצת מזל העונה תכלול את הטירוף הרגיל, אך גם תהווה אקורד סיום מכובד לתוכנית ששינתה את פני הטלוויזיה לעד. מי ייתן ונשב לצפות בסדרה, ובמילותיה של מעושרת אחת נוכל לומר בכנות ובקול רם: "פאן לי". עקרות בית נואשות,  21:15, yes Drama

*#