אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מקצועניות, עצמאיות ודעתניות: הנשים של אמי 2011

מג'וליאנה מרגוליס כעורכת דין דעתנית ואשת משפחה למופת ב"האשה הטובה", דרך אליזבת מוס שמניחה את אבני היסוד לפמיניזם ב"מד מן", ועד קאתי בייטס הפרועה והגברית ב"Harry's Law". הנשים בקטגוריית הדרמה לא מפחדות מאף אחד

תגובות

עונת 2010-2011 מצאה את לוח שידורי הרשתות האמריקאי במצב עדין. הדי המשבר הכלכלי עדיין מרחפים מעל התעשייה, סדרות חדשות אינן מאושרות בקלות ובנוסף, צ'רלי שין משתגע. רשתות הכבלים, במיוחד רשתות הפרימיום כמו HBO, AMC ושואוטיים, ניצלו את ההיסוס בתעשייה, והפגיזו עם תוכניות מושקעות כלכלית (משחקי הכס, אימפריית הפשע), ומרובדות כוכבים. או לחלופין עונות המשך לתוכניות שהוכיחו את עצמן (דקסטר, שובר שורות מד מן), שמשכו אליהן עוד ועוד מנויים שהעדיפו להתנחם בטלוייזיה טובה מאשר בתלוש המשכורת המצומק. במקביל חלה הכרה מצד קברניטי השידור והמפרסמים הגדולים בכוחן הקמעוני העולה של נשים. כבר לפני 30 שנה זיהו במחקרים אקדמאיים ופרסומיים כי הנשים מחזיקות את הארנק ומחליטות מה המשפחה תלבש, תאכל או תקנה, אבל בשנים האחרונות המגמה הזו נמצאת בעלייה מתמדת. נשים מרוויחות היום יותר כסף, הן בכירות יותר מאי פעם והן צריכות דמויות חדשות להזדהות איתן. אלישה פלוריק, למשל. »לא רק נוירוטיות במיני: הפרקליטות הכי טובות בטלוויזיהג'וליאנה מרגוליס, השחקנית שמגלמת את דמותה של אלישה ומועמדת לאמי על תפקידה בסדרת המיינסטרים האישה הטובה (רשת CBS), התאימה בול לדרישות החדשות של הצופות האמריקאיות. דמותה אינטליגנטית, משכילה, עורכת דין שסיימה בהצטיינות אוניברסיטת עלית והגבילה את כישורי ההתדיינות שלה ב-15 השנים האחרונות כדי לגדל את ילדיה כ"סוקר-מאם". במקרה או לא במקרה, בעלה, התובע המחוזי של שיקגו נתפס עם המכנסיים למטה בפרשייה זונות צמרת ואלישה נקראת לדגל. מרגוליס, בזכות היוצרים והתסריט המהודק, מצליחה להציג על המסך דמות של אישה חזקה, נשית, רגישה, אימהית (הילדים הם מעל הכל, תמיד) שהופכת להיות מפרנסת יחידה (סיטואציה שכיחה אחרי המשבר הכלכלי ב-2008), ומצליחה לתמרן היטב בין חיי המשפחה לעבודה התובענית. בעונה השנייה אפשרו לה לפלרטט יותר בגלוי עם השותף במשרד, ובכך העניקו לה עוד חופן של אנושיות. אם נתייחס גם לכך שמדובר בתוכנית דרמה בפריים טיים, שמובילה אישה בת 45, נקבל מועמדת מובילה לפרס ושחקנית שממוקמת בראש טבלת ההימורים בטקס. הדמות מתפתחת אפילו יותר בעונה השלישית. כך זה יראה: הדמות מתפתחת אפילו יותר בעונה השלישית. כך זה יראה: המסע של האשה המודרנית

מרישקה הרגיטיי בת ה-47, משחקת בתפקיד הראשי בחוק וסדר – מדור מיוחד, את הבלשית אוליביה בנסון, ואף זכתה בעבר בפרסי האמי וגלובוס הזהב על תפקידה (הסדרה רצה כבר 12 עונות). הרגיטאי נותנת פייט לא רע לאחיותיה למועמדות ומאפשרת להציג לצופים עוד פן של דמות נשית בוגרת, סמכותית בתפקיד ניהול ופיקוד שמצליחה לשמר את יתרונותיה הנשיים. הרגיטיי, בתה של סמל המין הבלונדיני של הפיפטיז  ג'ין מנספילד, השכילה ליצור דמות השונה ככל האפשר מתדמיתה המתחנחנת של אמה הזוהרת. היא בלשית שעובדת קשה ומשקיעה שעות ארוכות, "פועלת שחורה" שאוהבת את עבודתה ומוכנה לקרוע את התחת כדי להביא אוכל הביתה. הוסיפו לכך את ההתמודדות היומית שלה עם סיטואציות שבהן נעשות עבירות ופשעים כנגד ילדים או עבירות מין – תחומים שבהם גם במציאות ניתנת עדיפות לחוקרות ממין נקבה- ותקבלו סדרת פשע סטנדרטית (של רשת NBC), שמובילה דמות נשית חזקה. לאחר פרישתו של כריסטופר מלוני (הבלש אליוט סטייבר) מהקאסט, העונה האחרונה התרכזה בדמותה של הרגיטיי ואיפשרה לה פרשנות אישית ובוגרת יותר, כראוי למעמדה.

לקאת'י בייטס לעומת זאת, יש קריירה טלויזיונית וקולנועית שנמתחת החל משנות ה-70 המוקדמות ועד ימינו. הסדרה Harry's law שטרם נקנתה לשידור בארץ, הוצעה לרשת NBC על ידי אליל הדרמות המשפטיות דויד אי.קלי, ונקנתה רק בתנאי שבייטס תקבל את התפקיד הראשי: הארייט "הארי" קון, עורכת דין לענייני פטנטים, שהופכת לעורכת דין פלילית, עם משרד הממוקם בחנות נעליים, באחד הרחובות המפוקפקים של העיר. למרות ניסיונו הרחב של קלי בתסריטים שנונים ועלילות הזויות, ברור לגמרי שבייטס (בת 63) היא מסמר המסיבה. היא פרועה, מצחיקה, מתוקה, חצופה, אמיצה וחסרת עכבות, שמצליחה להפוך תוך זמן קצר לכתובת היחידה עבור אנשים מוכי גורל, זונות ונרקומנים, ולחלץ אותם בזכות שובבות בסיסית וידע מקצועי מכל צרה אפשרית. הסדרה חודשה לעונה שנייה השנה, וניתן לשער כי מועמדותה של בייטס לאמי מבקשת לאותת לנשים בנות 60 פלוס, שניתן למצוא עבודה חדשה, לעשות הסבה מקצועית ולהצליח מחדש בעולם בזכות הידע, הניסיון והחן הטבעיים שלך. וגם בזכות שאת אישה בעולם של גברים. לא סתם בייטס, לסבית מוצהרת, מכונה בסדרה "הארי". דוגמה בסדרה וגם במציאות. קאתי בייטס ב"Harry's Law":מירייל אנוס (36) בוגרת "Big love" היא השחקנית האלמונית ביותר ברשימה. היא מועמדת על תפקידה בסדרה "The Killing", המבוססת על פורמט דני, ועוקבת אחרי פרשיית רצח של נערה אלמונית (של רשת AMC) . העלילה נעה באיטיות לא מקובלת במרחב הטלוויזיוני האמריקאי (כל פרק מתאר יום אחד בחקירה), ואנוס מגלמת את דמותה של הבלשית שרה לינדן החוקרת בזהירות ובאדיקות כמעט דתית כל היבט הקשור לחקירה. גם כאן מוצגת לנו דמות נשית ראשית הפועלת במרחב גברי ומצליחה להתקדם בתיק בזכות תכונות נשיות מובהקות כמו אינטואיציה, שקדנות וחשיבה יצירתית. הלוק של הסדרה מוקפד ואפרורי מאוד, מה שמשפיע כמובן גם על המראה החיצוני של אנוס, שחקנית יפיפייה שפה נאלצת להסתובב עם ג'ינסים רחבים, נעליים שטוחות עד כיעור ושיער אסוף כדי לסמן את היותה אשת מקצוע.

את הטקס, כדאי לציין, תנחה ג'יין לינץ'. שחקנית ותיקה בת 51, שבשנתיים האחרונות זוכה לתשומת לב בזכות תפקידה המופתי כסו סילבסטר, בסדרה הקלילה glee. לינץ' מגלמת את המאמנת הקשוחה עד רשעות של בית הספר המתעמרת במקהלה ובמעודדות לסירוגין ומציגה מופת של כוח נשי עוצמתי (לדעתה), הרומס את כל מי שמוכן להתנגד לו, ומהווה בעצם קריקטורה של אישה דומיננטית ואכזרית. » ג'יין לינץ': מצחיקה כל הדרך לתהילהחזקה, גזענית ומרושעת. ג'יין לינץ' כסו סילבסטר ב-glee: חבל שהוגי הטקס שהשקיעו כל כך במועמדות ראויות לתפקיד השחקנית הדרמטית, והצליחו להציג את ההתקדמות וריבוי הפנים של האישה של 2011, בחרו ללהק לתפקיד המנחה דווקא מי שמשחקת דמות, אין דרך טובה יותר להגיד זאת, של כלבה.

*#