רבותי ההיפוכונדריה חוזרת: יהורם גאון ממחזר את תפקיד חייו

כשלזכותו עומדים נכסי צאן ברזל של המוזיקה הישראלית, ושלל תפקידים בקולנוע ובטלוויזיה, חוזר יורם גאון לתפקיד שעשה כבר לפני כמעט שלושה עשורים: חולה מדומה ונוירוטי. גאון השחקן עושה רושם, רלוונטי מתמיד

ניב שטנדל, עכבר העיר אונליין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ניב שטנדל, עכבר העיר אונליין

מספרים שכאשר הקליטה להקת הנח"ל את השיר "רוח סתיו", היה זה  שביקש מ הצעיר לדקלם את שורותיו: "הי בובה, מותק, בואי לרקוד", במקום לשיר אותן. "זמר כבר לא תהיה", אמר לו זוהר. "אולי שחקן".אבל יהורם גאון הפך גם לזמר. זמר מצליח עם ארסנל כבד של שירים מהזן המכונה "נכסי צאן ברזל", פלוס החותמת של פרס ישראל. יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס יבדל"א לקחו אותו איתם לטקס פרס נובל, להנעים את זמן היושבים באולם. במשך שנים הוא נחשב לטוען בכיר לכתר גדול זמרי ישראל – קצת מעל  ו, ולצד  ו.זמר או שחקן? אבל בעוד איינשטיין וארצי ממשיכים להוציא דיסקים בקצב סטנדרטי, עברה הקריירה של גאון תמורה משמעותית. גאון, שתמיד טיפח קריירת משחק לצד קריירת הזמרה, נטש כמעט לחלוטין את המוסיקה. הוא לא הוציא אלבום חדש מאז שנות ה-90, וכמעט ולא הופיע כזמר במהלך שנות האלפיים. כשראשי המחאה מחפשים היום אייקונים שיעלו על במות תל אביב, הם מגייסים את ארצי ומפללים לאיינשטיין. אף אחד לא מזכיר את גאון.נבואתו של אורי זוהר, כך נראה, התגשמה בחלקה. גאון, כאמור, הוא זמר, וזמר ענק – אבל גם שחקן מצליח ומבוקש. העת הזו יפה לו במיוחד, וגאון נצפה מחליף תפקידים כמו שמעשן שרשרת מחליף סיגריות.  רק ירדה "אורים ותומים", וכבר עלתה . הידיעות על ליהוקו לסרטו החדש של בראד פיט היו מוקדמות, אבל זה לא מה שיעצור את העדנה המחודשת של גאון. הנני כאן זה לא שיר של הראל סקעת. גאון מבצע:

בורא מיתולוגיות יהורם גאון הזמר חתום על שורה ארוכה של להיטים נצחיים של הזמר העברי: "לא נפסיק לשיר", "אלף נשיקות", "עוד לא אהבתי די" ו"בפרדס ליד השוקת", אם לציין אחדים. יהורם גאון השחקן חתום לפחות על שתי יצירות ישראליות איקוניות שמבטיחות את מקומו בפנתיאון הישראלי לבדן, גם ללא קריירת השירה. הראשונה היא "קזבלן". ראשית בגרסת המחזמר מ-1966, ואז בגרסה הקולנועית הקאלטית מ-1973. גאון, שכבר היה אז צעיר מבטיח ומוכר, יוצא להקת הנח"ל, התרנגולים ושלישיית גשר הירקון, ואף צבר קילומטראז' קצר בתיאטרון הקאמרי, הפך בן לילה לכוכב. כל מי שראה את גאון, על הבמה או על המסך, נכבש בקסמו של הפרחח הצעיר עם כובע הקסקט היווני הידוע גם כ"כובע קזבלן", ערס עם לב זהב וקול פעמונים, הנער המרוקאי השמנמן והפוחז שמצליח לגשר על פערי העדות ולזכות בליבה של הנסיכה הפולניה המקומית. גאון, שגילם את קזבלן כנער שובב ומאוהב שנע בין זחיחות לרגשי נחיתות ובין רגשנות לאלימות, זכה גם ללהיטים חדשים לאוספים העתידיים שלו, ובראשם "כל הכבוד" האלמותי."קזבלן" הפך את גאון לזמר מבוקש, אבל גם התניע את קריירת המשחק שלו. , במאי "קזבלן" הקולנועי, העניק לו את תפקידו הראשון ב-1964 בקומדיה "דליה והמלחים"; אורי זוהר, שזיהה בו כאמור פוטנציאל שחקני עוד קודם לכן, ליהק אותו לתפקיד הראשי בסרטו "כל ממזר מלך" (1968); וגולן שב אל הכוכב הצעיר ובחר בו לגלם את יוני נתניהו ב"מבצע יונתן" (1977). בשנות ה-80 הגיע גאון גם לטלוויזיה, וזכה לעוד תפקיד שישנה את חייו. לגיבור קראו יורם, ממש כמוהו, דבר שתרם לזיהוי הלאו דווקא מוצדק בין השחקן לדמות. יורם היה היפוכונדר מושבע, מטופל בשלושה ילדים חוכמולוגים, באישה עצבנית ובשכנים חטטנים. בעידן הערוץ היחיד, "קרובים קרובים" של אפרים סידון וב. מיכאל היתה להיט היסטרי, ועד היום היא משודרת בשידורים חוזרים משל היה מדובר ב"סיינפלד" המקומית. יורם, לצד חנה מרון ולצד הבניין המיתולוגי של ויטק 9, היה כוכב הסדרה. הבקיאות המרשימה שלו במדעי הרפואה והרוקחות, הקריסות המדאיגות אל הספה והדרך שבה היה מאנפף "לי-או-רה!" וצועק "אביתר!" כבשו את לב הצופים המשועשעים. ההיפוכונדריה בהתגלמותה. מתוך "קרובים קרובים":

  חוזר לעניינים רבותי, ההיסטוריה חוזרת. שני עשורים מאוחר יותר, ושוב יהורם גאון יושב במיטה, הבעה אומללה על פניו, מיחושים מופרכים בגופו והוא מבקש בדרכו הייחודית, עם שפת הגוף רחבת התנועות ושבירת ומשיכת ההברות המוכרת, מזור לנפשו. אין לטעות בחולה המדומה, גם אם קוראים לו עכשיו סילבן ואת האחווה הפולנית של ויטק 9 מחליף מפגש התרבויות הספרדי-אשכנזי של סברי מרנן: זהו יורם.

ההומאז' ליורם המיתולוגי הוא רק חלק מהמטען המתלווה לתפקיד החדש של גאון כאבי משפחה מזרחית. לזה צריך להוסיף את אמירתו מחוללת הסערה מתחילת השנה נגד – הפופ המזרחי. אח"כ באו כמובן . גאון אפילו לא היה צריך לגייס "כמה מחבריו הטובים" לטובתה – הוא ספניולי אסלי, דובר לאדינו מבית אבא ובעל משפט הנצח "לוס בילביליקוס קאנטן סוספיראן דל אמור". לזכותו של גאון יאמר שהוא לא חזר בו לחלוטין מדבריו רק כדי להימנע מאסון תקשורתי, אלא רק עידן אותם, והזכיר שלצד המוסיקה שהיא זבל בעיניו יש גם מוסיקה מזרחית ראויה לשמה.

בחלוף מספר חודשים, ועם שתי תוכניות טלוויזיה חדשות, נראה שהסקנדל המזרחי לא היה יותר ממכה קלה בכנף הקריירה של גאון. אמנם גאון חווה צניחה חדה בערכו בסוף העשור הראשון של שנות האלפיים, כשעבר מהגשת תוכניות אירוח מרכזיות ("שישי בגאון" בערוץ הראשון, "ערב טוב ישראל" בערוץ 2) לתוכנית אירוח לילדים ("גאון של אבא" בחינוכית), אבל 2010 הביאה עמה את , זיכתה את גאון בשבחים והחזירה אותו לביזנס. ב"אורים ותומים" נהנה גאון לנעוץ ציפורניו בבשרו העסיסי של הרב גרנט הכוחני והנהנתן, וכעת נותר רק לראות מה יעולל, שוב בתפקיד קומי, לסילבן חסון. קשה להאמין ש"סברי מרנן" תשחזר את הצלחתה של "קרובים קרובים", אבל גם אם רק תעלה שוב על נס את פועלו ותחלואיו של יורם – דיינו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ