רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רבותי ההיפוכונדריה חוזרת: יהורם גאון ממחזר את תפקיד חייו

כשלזכותו עומדים נכסי צאן ברזל של המוזיקה הישראלית, ושלל תפקידים בקולנוע ובטלוויזיה, חוזר יורם גאון לתפקיד שעשה כבר לפני כמעט שלושה עשורים: חולה מדומה ונוירוטי. גאון השחקן עושה רושם, רלוונטי מתמיד

תגובות

בורא מיתולוגיות יהורם גאון הזמר חתום על שורה ארוכה של להיטים נצחיים של הזמר העברי: "לא נפסיק לשיר", "אלף נשיקות", "עוד לא אהבתי די" ו"בפרדס ליד השוקת", אם לציין אחדים. יהורם גאון השחקן חתום לפחות על שתי יצירות ישראליות איקוניות שמבטיחות את מקומו בפנתיאון הישראלי לבדן, גם ללא קריירת השירה. הראשונה היא "קזבלן". ראשית בגרסת המחזמר מ-1966, ואז בגרסה הקולנועית הקאלטית מ-1973. גאון, שכבר היה אז צעיר מבטיח ומוכר, יוצא להקת הנח"ל, התרנגולים ושלישיית גשר הירקון, ואף צבר קילומטראז' קצר בתיאטרון הקאמרי, הפך בן לילה לכוכב. כל מי שראה את גאון, על הבמה או על המסך, נכבש בקסמו של הפרחח הצעיר עם כובע הקסקט היווני הידוע גם כ"כובע קזבלן", ערס עם לב זהב וקול פעמונים, הנער המרוקאי השמנמן והפוחז שמצליח לגשר על פערי העדות ולזכות בליבה של הנסיכה הפולניה המקומית. גאון, שגילם את קזבלן כנער שובב ומאוהב שנע בין זחיחות לרגשי נחיתות ובין רגשנות לאלימות, זכה גם ללהיטים חדשים לאוספים העתידיים שלו, ובראשם "כל הכבוד" האלמותי."קזבלן" הפך את גאון לזמר מבוקש, אבל גם התניע את קריירת המשחק שלו. מנחם גולן, במאי "קזבלן" הקולנועי, העניק לו את תפקידו הראשון ב-1964 בקומדיה "דליה והמלחים"; אורי זוהר, שזיהה בו כאמור פוטנציאל שחקני עוד קודם לכן, ליהק אותו לתפקיד הראשי בסרטו "כל ממזר מלך" (1968); וגולן שב אל הכוכב הצעיר ובחר בו לגלם את יוני נתניהו ב"מבצע יונתן" (1977). בשנות ה-80 הגיע גאון גם לטלוויזיה, וזכה לעוד תפקיד שישנה את חייו. לגיבור קראו יורם, ממש כמוהו, דבר שתרם לזיהוי הלאו דווקא מוצדק בין השחקן לדמות. יורם היה היפוכונדר מושבע, מטופל בשלושה ילדים חוכמולוגים, באישה עצבנית ובשכנים חטטנים. בעידן הערוץ היחיד, "קרובים קרובים" של אפרים סידון וב. מיכאל היתה להיט היסטרי, ועד היום היא משודרת בשידורים חוזרים משל היה מדובר ב"סיינפלד" המקומית. יורם, לצד חנה מרון ולצד הבניין המיתולוגי של ויטק 9, היה כוכב הסדרה. הבקיאות המרשימה שלו במדעי הרפואה והרוקחות, הקריסות המדאיגות אל הספה והדרך שבה היה מאנפף "לי-או-רה!" וצועק "אביתר!" כבשו את לב הצופים המשועשעים. ההיפוכונדריה בהתגלמותה. מתוך "קרובים קרובים":

  חוזר לעניינים רבותי, ההיסטוריה חוזרת. שני עשורים מאוחר יותר, ושוב יהורם גאון יושב במיטה, הבעה אומללה על פניו, מיחושים מופרכים בגופו והוא מבקש בדרכו הייחודית, עם שפת הגוף רחבת התנועות ושבירת ומשיכת ההברות המוכרת, מזור לנפשו. אין לטעות בחולה המדומה, גם אם קוראים לו עכשיו סילבן ואת האחווה הפולנית של ויטק 9 מחליף מפגש התרבויות הספרדי-אשכנזי של סברי מרנן: זהו יורם.

ההומאז' ליורם המיתולוגי הוא רק חלק מהמטען המתלווה לתפקיד החדש של גאון כאבי משפחה מזרחית. לזה צריך להוסיף את אמירתו מחוללת הסערה מתחילת השנה נגד זבל, שהשטן לא ברא – הפופ המזרחי. אח"כ באו כמובן ההסברים. גאון אפילו לא היה צריך לגייס "כמה מחבריו הטובים" לטובתה – הוא ספניולי אסלי, דובר לאדינו מבית אבא ובעל משפט הנצח "לוס בילביליקוס קאנטן סוספיראן דל אמור". לזכותו של גאון יאמר שהוא לא חזר בו לחלוטין מדבריו רק כדי להימנע מאסון תקשורתי, אלא רק עידן אותם, והזכיר שלצד המוסיקה שהיא זבל בעיניו יש גם מוסיקה מזרחית ראויה לשמה.

בחלוף מספר חודשים, ועם שתי תוכניות טלוויזיה חדשות, נראה שהסקנדל המזרחי לא היה יותר ממכה קלה בכנף הקריירה של גאון. אמנם גאון חווה צניחה חדה בערכו בסוף העשור הראשון של שנות האלפיים, כשעבר מהגשת תוכניות אירוח מרכזיות ("שישי בגאון" בערוץ הראשון, "ערב טוב ישראל" בערוץ 2) לתוכנית אירוח לילדים ("גאון של אבא" בחינוכית), אבל 2010 הביאה עמה את נבלות, זיכתה את גאון בשבחים והחזירה אותו לביזנס. ב"אורים ותומים" נהנה גאון לנעוץ ציפורניו בבשרו העסיסי של הרב גרנט הכוחני והנהנתן, וכעת נותר רק לראות מה יעולל, שוב בתפקיד קומי, לסילבן חסון. קשה להאמין ש"סברי מרנן" תשחזר את הצלחתה של "קרובים קרובים", אבל גם אם רק תעלה שוב על נס את פועלו ותחלואיו של יורם – דיינו.

*#