נורמליזציה: הטלוויזיה מקבלת קילוגרמים עודפים

לנה דנהם, מינדי קלינג, וקאט דנינג הן רק חלק מגל חדש שכובש את המסך. יותר ויותר נשים מלאות, שפעם היו זוכות לכל היותר לתפקידי משנה, מקבלות תפקידים ראשיים בהם הן מציגות את המשקל ולא מהססות לדבר עליו

אור בר שלום, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

"לא, לא ניסיתי להוריד הרבה במשקל", צועקת האנה על אדם בפרק סיום העונה של גירלז, "החלטתי שיש לי דאגות אחרות להתעסק בהן בחיים שלי". לנה דנהם, שיצרה, כתבה ומשחקת בתפקיד הראשי בסדרה הכי מדוברת בשנה האחרונה רצתה להיות קולו של דור כלשהו, והפכה למובילת המהפכה. השחקנית בת ה-27 היא הראשונה בדור חדש של יוצרות בטלוויזיה האמריקאית שמתעסקת באופן ישיר במשקל שלה ובדימוי הגוף אך מציעה מבט חיובי ומעצים. היא כותבת לעצמה סצנות עירום רבות ומופיעה בהן ללא עכבות, שוזרת את סוגיית המשקל לתוך הדיאולוגים של הדמויות שלה ואפילו אומרת בטלוויזיה האמריקאית את הפרט האסור בתכלית האיסור: המשקל המדויק שלה. "תמיד רואים נשים בטלוויזיה שמתלוננות שהן שמנות", סיפרה בראיון ל"הארץ", "אף פעם לא יודעת על מה הן מדברות. היה לי חשוב להעביר שכשאני אומרת שהגוף שלי ממוצע לחלוטין, אני לא מתכוונת שאני שוקלת 52 קילו. לא הפחיד אותי לנקוב במספר האמיתי, אבל כשכתבתי את זה, הרגשתי שזה משהו שלא נעשה קודם לכן".

"מינדי פרוג'קט" שנקנתה השבוע לשידור בהוט פותחת צוהר לעולמה של מינדי קלינג בת ה-33 ומי שבמשך שנים שיחקה וכתבה למשרד האמריקאית. קלינג, בחורה מקומרת שמעידה על עצמה כי היא "מעולם לא היתה רזה כמו כוכבת טלוויזיה", משחקת גניקולוגית מוכשרת עם חיי אהבה מדכדכים. כשהיא לא לבושה בחלוק רופאים מטשטש, קלינג מקפידה להסתובב בשמלות צמודות וצבעוניות שמדגישות את קווי הגוף שלה ומנהלת דיאולוגים מלאי הומור מודע לעצמו על הגזרה שלה. באחד הפרקים האחרונים אחד הקולגות הגבריים שלה מציע לה לרדת שבע קילו כדי להפוך ללוהטת יותר. מרוששות של רשת CBS  היא סיטקום בעל איכויות ניינטיז (צחוקים מוקלטים, בדיחות קרש) שזכה להצלחה מפתיעה בעיקר בגלל הכוכבת הראשית שלו: קאט דנינג בת ה-26. כוכבת סרטי אינדי צעירה שמסתובבת בעולם עם גוף שנגזר מפרסומות סיקסטיז וחזה שופע שזוכה להתייחסויות בדיאלוגים משעשעים ביותר. הסדרות הללו אמנם טרם סיגלו לעצמן את היכולת לשנות את שלטון הרזון ההוליוודי ששולט בה מאז שנותיה הראשונות, אך הן התחלה משמחת. אחרי שנים שבהן נשים בעלות גזרה אנושית, נורמלית ואמיתית (אף אחת מהנשים שהוזכרו לעיל לא נחשבות 'שמנות' מחוץ לגבולות המדיום הטלוויזיוני) נדחקו לתפקידי משנה של החברה הכי טובה, הדמות הראשית או כאפיזודה קומית. הנשים החדשות כובשות את תפקיד השחקנית הראשית."אני לא שוקלת 52 קילו". לנה דנהם שוברת מוסכמות ב"גירלז" (צילום מסך) כדי שנשים ממוצעות יוכלו להוביל תוכנית בפריים טיים הן היו צריכות נשים הרבה יותר גדולות שיפלסו להן את הדרך. אופרה וינפרי, מגישת תוכנית האירוח המצליחה ביותר של המאה הקודמת הציגה לצופיה האדוקים גזרה מלאה, גדולה ומלאת מהפכים. למרות שוינפרי טרחה לעדכן את קהל הצופות שלה בכל תהפוכות הדיאטה שעברה במהלך השנים (ובכך השיקה את הקריירה של כמה עשרות גורואים של בריאות) היא מעולם לא היתה רזה באמת. בקטגורית המשקל שלה אפשר למצוא גם את  רוזאן בר, שיצרה תוכנית קומית בדמותה ובהשראתה והפכה את המשקל שלה לבדיחה קבועה בסדרה אך גם לאמירה פמיניסטית. לרוע המזל, בר שפעלה תחת המגבלות התסריטאיות של וויט טראש נאלצה לראות איך המשקל שלה הופך מעמדה מעצימה לחולשה מביכה. בכלל, נשים שמנמנות פורחות בקומדיה בתנאי שמארגנים להם סט תכונות מרהיב שמפצה על הנחיתות הגופנית. בטי המכוערת, עיבוד אמריקאי לטלנובלה קולומביאנית פופולארית שהיתה אחת מהסדרות המצליחות ביותר של רשת ABC, הציגה מהגרת מקסיקנית שמנמנה, מקומרת ומגושמת להחריד שדהרה לעבר המייקאובר המיוחל בשלל סיטואציות מופרכות. הבחירה התסריטאית למקם את בטי דווקא במערכת של מגזין אופנה ניו יורקרי – מקדש תעשיית הרזון האמריקאית – הוביל לשלל ירידות על הופעתה החיצונית של בטי שאוזנו על ידי טוב ליבה וחוכמת הרחוב שלה. "גדולה מהחיים", שעלתה לפני שנתיים ברשת לייף טיים, שמה במרכזה עורכת דין בעלת עודף משקל בולט, אך היא צוידה גם במוח אנאליטי והופעות מבריקות בבית משפט.

המעבר בין נשות אוביס לנשים נורמליות הצליח אפילו בזירה החשובה ביותר בטלוויזיה: בסקס. מתיו וינר גאל את כריסטינה הנדריקס מקריירה חשוכה של תפקידי אורח תמוהים, הלביש אותה במחוך היסטרי והצעיד אותה לעבר תפקיד המזכירה הסקסית של מד מן. הקימורים של הנדריקס, מידת החזייה המערערת על חוקי המשיכה שלה, והעובדה כי החזירה לחיים מודל יופי בריא ומאושר שנשאר אי שם בשנות השישים, החלו לשנות את התפיסה הטלויזיונית בנוגע לשאלה "מה סקסי?". וינר גם דאג לערער על תפיסות שהוא קבע בעצמו ובעונה האחרונה שילב את הריונה של ג'נוארי ג'ונס בעלילה. בטי דרייפר סמל הנשיות האופטימלי החלה להשמין לנגד עינינו ולהפוך למעט יותר אנושית. שם סנטר כפול, פה ידיות מלח-פלפל והסדרה קיבלה זריקת ריאליזם הארד קור ואמירה מעניינת על מודל היופי העדכני. שונדה ריימס, יוצרת האנטומיה של גריי ואישה גדולה בעצמה התחננה בפני שרה רמירז שתבוא לשחק את הרופאה האורתופדית הלוהטת קאלי ואפילו סידרה לה עלילה לסבית שהעיפה את נתוני הצפייה לגג.החזירה לחיים מודל יופי בריא. כריסטינה הנדריקס ב"מד מן" (צילום מסך)

הופעתן של נשים במידות נורמליות על מסך הטלוויזיה מתקיימת במקביל לשינוי תודעתי כללי בתפיסת המדיה המסורתית ובסיוע רשתות החברתיות. חוקי פוטושופ למיניהם, הפקות אופנה של נשים במידות 38 ומעלה, מסעות פרסום נגד אנורקסיה ופתיחת רשתות קמעונות שפונות במסעות הפרסום שלהן ישירות לקהל הלקוחות במידות ממוצעות, מובילים שינוי שאת התוצאות שלו אנו רואים על מסך הטלוויזיה. לפני מספר שבועות יצאה ליידי גאגא, שמופיעה ברמות עירום שונות בפומבי כבר שלוש שנים, בהצהרה כי העלתה כמעט 12 קילו והפכה את העודפים בצדדים לקמפיין תקשורתי. "אני לא מרגישה עם זה רע עם זה", צייצה בטוויטר, "אפילו לא לרגע". מאוחר יותר הודיעה כי היא יוצאת למלחמה נגד הפרעות אכילה ומעודדת מראה בריא ואמיתי על הבמה ומחוצה לה. מילה קוניס, 43 קילו ביום טוב, נצלבת בשבוע האחרון על כך שהעזה לעלות כמה קילוגרמים במשקל. במקום להצטלם בדרך למכון כושר עם מגבת על הכתפיים, הודיעה קוניס דרך יחצ"ניה כי היא מאושרת מאי פעם. אפילו כריסטינה אגילרה, פעם סמל מין שדוף ופרובוקטיבי, מסרבת להתנצל על מסת המשקל שהעלתה לאחרונה וממשיכה לצחקק על הקילוגרמים בזמן צילומי The Voice. תעשיית הבידור טרם הגיעה לאוטופית המשקל הנורמלי, על המסך ומחוצה לו, אבל היא בהחלט צועדת לשם מהר מתמיד.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ