העונה האחרונה של "המשרד": יש למה לצפות?

המתת החסד של המשרד מתקרבת בצעדי ענק עם תחילתה של העונה התשיעית בארצות הברית. למרות ההידרדרות של העונות האחרונות, חזרתו של היוצר גרג דניאלס לצוות עשויה לתת לסדרה את הסיום הראוי לה

עידו ישעיהו, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידו ישעיהו, עכבר העיר

יוצר הגרסה האמריקאית של המשרד, גרג דניאלס, הכריז באוגוסט האחרון כי העונה התשיעית שלה היה האחרונה. עניין שבשלב הזה נראה כמו המתת חסד. הרייטינג כבר איננו כשהיה, היצירתיות גם היא לא, ובמהלך העונה השביעית עזב סטיב קארל, הכוכב הראשי שלה שגילם את מייקל סקוט. במקום לנצל את עזיבתו ולסגור את הבאסטה, הוחלט להמשיך בלעדיו.

» המשרד - כל הכתבות והביקורות» המשרד תרד בסוף העונה התשיעיתאפשר להבין מה עמד מאחורי המחשבה הזו. אפילו כיום "המשרד" היא הסדרה המתוסרטת המצליחה ביותר של רשת NBC (מה שמעיד יותר על מצבה הרעוע של הרשת מאשר על "המשרד", כי הרייטינג שלה נמוך ביחס ליתר הרשתות), ובסדרת אנסמבל כמו זו, לא מן הנמנע שהיתר יוכלו לשאת את הסדרה על כתפיהם, כבר היו דברים מעולם.

חבל הצלה

כדי להבין את חשיבותה של "המשרד" בדברי הימים של NBC, צריך ללכת קצת אחורה, אל ראשית חייה. כאשר הגיעה "המשרד" לפני שבע וחצי שנים, NBC בדיוק הידרדרה לראשונה אל המקום הרביעי בין רשתות הטלוויזיה האמריקאיות, אחרי ששלטה בו ללא עוררין במשך שני עשורים. זה קרה במיוחד הודות ליום חמישי ולקומדיות שלה לאורך השנים הללו, בכללן קלאסיקות כמו "משפחת קוסבי", "חופשי על הבר", "סיינפלד", "חברים", "פרייז'ר" ורבות אחרות.

בתחילת 2005 התחילה ב-NBC סדרה קומית חדשה, עיבוד אמריקני לקומדיה בריטית עתירת שבחים של ריקי ג'רווייס וסטיבן מרצ'נט. רק שישה פרקים שודרו בעונה הראשונה, הביקורות לא אהבו וטענו שהיא נופלת משמעותית מהמקור הבריטי, הרייטינג היה רע לא פחות. עוד לפני כן, היחס כלפי "המשרד" בקרב בכירי NBC לא היה מדהים. הם לא האמינו בהצלחתה ודרשו קיצוץ משמעותי בתקציב.

מפיק הסדרה בן סילברמן רכש את הזכויות לסדרה מריקי ג'רווייס ונלחם עליה כשדיבר עם אנשי NBC. בהפגנת יכולת נבואית משהו, הסביר סילברמן לקודקודי הרשת שהסדרה היא בכיכובו של סטיב קארל. מספר חודשים אחרי כן אמור לצאת סרט בכיכובו, "בתול בן 40", ומדברים עליו כעל בעל פוטנציאל להיות אחד הלהיטים הגדולים של הקיץ - איך אפשר לוותר על כוכב קולנוע בסדרה שלך? האם הוא יעשה טלוויזיה אחרי כן אם הפרויקט הזה יבוטל?

זה מה שהוא אומר. רגעיו הגדולים של מייקל סקוט:

בתוך הרשת הגן על הסדרה נשיא חטיבת הבידור קווין ריילי, שהאמין בה בכל מאודו אפילו שהרייטינג היה גרוע. הוא השווה אותה לסיינפלד ואמר כי מדובר בסדרה שמביאה משהו מאוד מקורי שייקח קצת זמן לקהל להיפתח אליו, אבל לבסוף זה יקרה. הוא צדק - הרייטינג שלה התחיל לצמוח בהדרגה בזמן שהיא עשתה חיל גם בהורדות באייטיונז, המבקרים אהבו אותה מאוד החל מהעונה השנייה, היא זכתה באמי באותה שנה בפרס הקומדיה הטובה ביותר, והיתה מועמדת בכל חמש השנים העוקבות. בשנים הבאות "המשרד" הלכה וגדלה עד שהפכה לסדרה המתוסרטת הנצפית ביותר של הרשת. היא עשתה זאת בשעה שהרשת היתה זקוקה לה יותר מכל, והיא עושה זאת עד עצם היום הזה.

בנוסף לכך, יש להודות שבסופו של דבר הצליחה העונה השמינית, שהיתה הראשונה בלי קארל, לעמוד במשימה בכבוד יחסי. הגם שאי אפשר להשוות בינה לבין ימי הזוהר – עונות 2 עד 5 – לא חסרו בה רגעים קומיים, שסדרות אחרות יכולות רק להתקנא בהם, ובסופו של דבר כדאי לזכור שהעונה השביעית, שבה קארל עוד נכח, היתה גרועה ממנה.

כוחו של הספין

על כן לא ניתן להקל ראש בהיאחזות המעט פתטית של NBC בסדרה, שימיה הגדולים הרחק מאחוריה, ואין ספק שהיתה ממשיכה אילולא הקאסט היה מוכן לעבור הלאה. אד הלמס (המגלם את אנדי ברנרד, שהחליף את מייקל סקוט כמנהל המשרד) הפך לכוכב בזכות סרטי "בדרך לחתונה", ג'ון קרזינסקי (ג'ים הלפרט) מתחזק אף הוא קריירה קולנועית פורחת, מינדי קלינג (קלי קאפור) עזבה כדי ליצור סדרה משלה לרשת פוקס, למרות שתבליח בעונה האחרונה של "המשרד", ריין ווילסון (דווייט שרוט) עוזב לספין-אוף משלו באמצע העונה וכן הלאה. השחקנים המרכזיים בקאסט היו צפויים לעזוב עם פקיעת חוזיהם בסוף העונה השמינית, אבל בסופו של דבר הוחתמו לעונה אחת נוספת, מן הסתם בתמורה לבונוס נאה ותוך ידיעה שמדובר בשנה אחת בלבד.

בסופו של דבר, כנראה שהספין אוף של דווייט הוא-הוא גזר הדין של "המשרד". את יתר הקאסט אולי אפשר היה לפתות לחתום לעונות נוספות, אבל המשרד בלי דווייט שרוט, סמן הטירוף הקיצוני שלה, הוא מקום משעמם שאין סיבה לבקר בו.

סדרת הבת, שכרגע נקראת "החווה", מתרכזת בדווייט ובחיי חוות הסלק שלו, שכזכור מתפקדת גם בתור פונדק. הרעיון הזה התחיל כבר לפני שנים בתור בדיחה בין ריין ווילסון ובין הבוס פול ליברסטין (שגם מגלם את טובי). הסדרה החדשה מתוכננת לתחילת 2013, והפיילוט שיקדים אותה יוצג כחלק מהעונה הנוכחית של "המשרד". במסגרת העלילה יורשים דווייט ואחיו את החווה, וכדי לממש את חפצו ולהפוך אותה לפונדק אירוח כשם שניסה בעבר (באחד מהפרקים הזכורים של "המשרד"), הוא צריך לשכנע את קרוביו להצטרף אליו ליוזמה העסקית.

כולל זבל אורגני. דוויט ומוז בחוות שרוט:

הדמויות הנוספות מלבדו הן אחותו פאני שרוט, שתהיה כנראה על תקן ג'ים/פאם של הסדרה החדשה. שרוט, בסוף שנות העשרים או תחילת השלושים שלה, עזבה את החווה ברגע שיכלה ועקרה לבוסטון. כעת היא גרושה עם בן, ומצוידת בחוש הומור אירוני ובלב גדול. בנה בן התשע הוא ילד חכם וטיפה מוזר. הוא מנצל את שהותו שם כדי לספוג הדרכה אבהית מהגברים שבסביבה.

דמות נוספת היא אחיו הסטלן והרגוע של דווייט, ג'ב שרוט בן השלושים ומשהו, שניסה מספר אפיקי קריירה ביזאריים דוגמת הרבעת תולעים וציד ביגפוט, ונחל מעט הצלחה עם חוות מריחואנה. הוא כמובן אינו אוחז במוסר העבודה הנוקשה של אחיו, מה שוודאי יוביל להתנגשות ביניהם. הדמות הרביעית החדשה תהיה דודם של האחים, היינריך מנהיים, שרלטן מקסים ורודף בצע, שאחרי מלחמת העולם השנייה מצא את עצמו משום מה בארגנטינה, וכעת נשבע להרוג את דווייט.כבר זכינו בעבר להצצות אל ההיסטוריה של משפחת שרוט לדורותיה על סמך סיפוריו של דווייט, וזה תמיד היה מענג. אם יכניסו פלאשבקים לילדותו בחווה בני דודיו, למלחמת עולם השנייה עם סבו בשורות הנאצים, או כמובן למלחמת האזרחים, כשחיילים פרשו אליו כדי לעסוק באמנות (וכנראה גם במין הומוסקסואלי). יש דרך לעשות את זה, ומעניין לראות במה יבחרו.

חשיפה כפולה

עזיבתו של דווייט היא רק דרמה אחת המתוכננת לעונה התשיעית של "המשרד". סיפור גדול נוסף שעתיד להשפיע על כולם, הוא חשיפת הצוות התיעודי שעקב במשך כל כך הרבה שנים אחרי עובדי דאנדר מיפלין/סייבר. צפייה בפוטג' שצילמו עשוי מן הסתם לשנות הרבה איזונים עדינים במשרד.

יש משהו קצת מטופש בחשיפת בצוות הצילום. לאורך השנים נאלצה הגרסה האמריקאית להגמיש מאוד את היכולות שלו, גם לוגיסטית וגם כלכלית. המצלמות היו שם בשביל כל דבר, צצו יש מאין במשרדים סגורים שהיו לפני רגע ריקים, לא התקמצנו גם על צילומי החוץ הרבים, נכחו במקומות רבים במקביל כאשר עקבו אחר דמויות שונות באותו זמן, ועשו זאת לא פעם בלי ידיעת המצולמים, תוך שהם חושפים בפנינו סודות רבים.

רק תודיעו לנו אם זה אי פעם ישודר. המצלמה שרואה הכל:

זה נשמע קטנוני, אבל הממד הזה הפך ברבות השנים למשהו שיש להתעלם ממנו, להתייחס אליו כאל כלי יצירתי ותו לא. ההתעסקות בו בעונה האחרונה עתידה לחשוף ביתר שאת פגם מהותי של "המשרד", כי החירות שנקטה בשחרותה שבה לנקום בה בערוב ימיה.

ובכל זאת יש מקום רב לאופטימיות. גרג דניאלס, שעזב את מושכות "המשרד" ב-2008 כדי ליצור את מחלקת גנים ונוף המופלאה, חוזר עכשיו כדי להעניק לסדרה האם את הסיומת. הרגישות שלו היתה חסרה לא פעם בארבע העונות שבהן נעדר מ"המשרד", ורגישות היא בדיוק התכונה ההכרחית לעניינים כמו חשיפות הצילומים משנים עברו. אבל הכי חשוב והולם שדניאלס יהיה שם לצורך הפרידה, שוודאי תהיה חוויה מתוקה-מרירה, טעם ש"המשרד" מכירה לפני ולפנים. ומי יודע, אולי נזכה גם לראות שוב את מייקל סקוט פעם אחת אחרונה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ