נשארו בחוץ: הסדרות שהאמי מתעלם מהן

מה משותף ל"מחלקת גנים ונוף", "אמריקן איידול", "האישה הטובה", יו לורי וקלסי גרמר? כולם זכו לכתף קרה מהאקדמיה השנה. מצעד המוזנחים של טקס פרסי הטלוויזיה האמריקאית

קרן בר לב, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קרן בר לב, עכבר העיר

אם יש משהו שצופי טלוויזיה ומבקרים מסכימים עליו, הוא שהאקדמיה האמריקאית לטלוויזיה מפשלת כל שנה בבחירת המועמדים – והזוכים – בטקס פרסי האמי. "הסמויה", "באפי קוטלת הערפדים", "רוזאן", "פליסיטי" ו"אלה הם חיי" הן רק כמה מהסדרות שלא קיבלו מעולם מועמדות, ואחרות, שכן היו מועמדות בקטגוריות הראשיות - כמו "אורות ליל שישי" או "המופע של לארי סאנדרס" - מעולם לא זכו. מדהים גם לחשוב ששחקנים כמו סטיב קארל, קלואי סביני, לורן גרהאם וקים קטרל – כולם שחקני טלוויזיה מוערכים שגילמו דמויות אהובות – לא קטפו את הפרס הנכסף.

גם השנה הופתענו לגלות לא מעט דוגמאות לסדרות ושחקנים כאלה, שמשום מה זכו להתעלמות מכאיבה מצד האקדמיה בחלוקת המועמדויות לטקס האמי הקרוב. בצדק או לא? תלוי את מי שואלים.

"מחלקת גנים ונוף" וניק אופרמן

העונה הרביעית של מחלקת גנים ונוף (שטרם הגיעה אלינו) היתה אחת העונות המוצלחות ביותר בתקופת השידורים האחרונה. ועדיין, הסיטקום המקסים מבית היוצר של מייק שור (המשרד) לא הצליח להשתחל לקטגוריית "הסדרה הקומית הטובה ביותר", ונדחק החוצה על ידי "בנות" ו-"Veep" החדשות. קל להסביר את העובדה שספינת האם עצמה נעדרת מהקטגוריה הזו – העונה הראשונה של "המשרד" מאז עזיבתו של סטיב קארל היתה חלשה יחסית – אבל במקרה של האחות הקטנה "גנים ונוף", מדובר בשוד לאור היום.

הסדרה בכל זאת הצליחה לגרוף ארבע מועמדויות – שתיים לכוכבת איימי פולר, שמועמדת שוב ובצדק בקטגוריית השחקנית הטובה בקומדיה ועל כתיבה באחד הפרקים, מועמדות נוספת בקטגוריית הכתיבה ליוצר מייק שור ועוד מועמדות טכנית (סאונד). נחמד לראות שהאקדמיה מעריכה את פוהלר, ששוב גילמה בחן רב את סגנית ראש המחלקה לסלי נופ – הפעם בקמפיין לתפקיד בעירייה – אך אי אפשר להתעלם מהיעדרותו של ניק אופרמן, שמגלם בסדרה את ראש המחלקה רון סוונסון, מקטגוריית שחקן המשנה.

לא פחות מארבעה (!) מחברי הקאסט של משפחה מודרנית מועמדים בקטגוריה הזו, לצד ביל האדר מ"סאטרדיי נייט לייב" ומקס גרינפלד מ"בחורה חדשה", בעוד שאופרמן – שמגלם כבר ארבע עונות את אחת מדמויות הפולחן הטובות שנראו על המסך – לא קיבל מעולם מועמדות על תפקידו. אפשר רק להתנחם בעובדה שאופרמן, שהיה אמור להכריז על המועמדויות לאמי והוחלף ברגע האחרון על ידי ג'ימי קימל כשלא הצליח להגיע בזמן, לא נאלץ לעמוד מול כל העולם ולקרוא את שמות המועמדים שעקפו אותו בסיבוב. לאן נעלם ניק אופרמן? טריילר העונה החדשה של הסדרה:

"ילדי האנרכיה" וקייטי סיגל

כן, זה נכון. קייטי סיגל לא היתה מועמדת מעולם לאמי – גם לא כשגילמה את דמותה האלמותית של פגי באנדי ב"נשואים פלוס". אבל בעוד שבן זוגה הטלוויזיוני אד אוניל מועמד כבר פעם שנייה על "משפחה מודרנית", היא לא זכתה למועמדות על תפקידה כג'מה המטריארכית ב"ילדי האנרכיה". לא שהיה לה סיכוי לזכות מול קלייר דיינס, גלן קלוז, ג'וליאנה מרגוליס או קאת'י בייטס, אבל איך אומרים בהוליווד? זה כבוד רק להיות מועמד.

גם הסדרה שבה מככבת סיגל, "ילדי האנרכיה", נעדרת באופן קבוע מקטגוריית "סדרת הדרמה הטובה ביותר". בשנה שעברה פצח יוצר הסדרה קורט סאתר בסדרת גידופים בטוויטר נגד האקדמיה, ובין השאר כתב שם (בצחוק, לדבריו) כי: "החלק הטוב ביותר בלא לקבל מועמדות לאמי, הוא שאני לא צריך להעמיד פנים שאני שם זין על האקדמיה האידיוטית הזאת. אם ההורים שלי היו חיים, זה היה הורג אותם. טוב, זה לא נכון. הם היו זקנים מכדי להבין את הסדרה שלי. ממש כמו האקדמיה". למישהו יש ספק למה הוא לא מועמד גם השנה?נעדרת קבועה מקטגוריית הדרמה. קטע מתוך העונה החמישית:

"בוס" וקלסי גרמר

אחת ההפתעות הרעות של הטקס, שהשאירה אפילו את השחקן הוותיק ועטור הפרסים ממורמר ומלא תוכחה כלפי מארגני האירוע. בראיון אצל ג'יי לנו האשים גרמר את האקדמיה בכך שהיא התעלמה ממנו ומבוס, הסדרה החדשה בכיכובו, בגלל נטיותיו הימניות ותמיכתו ברפובליקנים – הצהרה בעייתית משהו, במיוחד בהתחשב בעובדה שגרמר מחזיק בביתו חמישה פרסי אמי ומאחוריו אינספור מועמדויות על "פרייז'ר". אז מדוע פסחו באקדמיה על "בוס"? אולי דווקא העובדה שהיא עשויה, על פניו, מ"חומר של אמי" גרמה לוועדה לשפוט אותה בחומרה רבה יותר, וכגודל הציפיות - גודל האכזבה.

יו לורי

אירוני שמי שהיה מועמד שש פעמים לפרס השחקן בסדרת דרמה ועוד פעם אחת כמפיק בפועל – ולא זכה מעולם, אגב – זוכה להתעלמות דווקא בשנה שבה האוס הגיעה לסיומה. אחרי שמונה עונות בתפקיד הרופא הציניקן, בהן הפליא ביכולותיו הקומיות והדרמטיות, הפגין פיזיות מרשימה כשגילם דמות נכה ועשה זאת בלי שמץ של מבטא בריטי, יו לורי אפילו לא יזכה לעלות על הבמה בטקס הקרוב. להאוס אולי לא היה אכפת, אבל למעריצי הסדרה כן. פוגע באגו של המעריצים. יו לורי מתראיין על סיום הסדרה:

קורטני קוקס

לא ברור מה גורם לאקדמיה להתעלם שוב ושוב מקוקס, אחת השחקניות הקומיות הוותיקות ביותר בתעשייה. במשך עשר עונות של "חברים" קיבלה הסדרה לא פחות משישים מועמדויות, בין השאר לכל חברי הקאסט ולמרבית השחקנים האורחים – ואף לא מועמדות אחת לקורטני, שגילמה את מוניקה גלר מתחילת הסדרה.

אז נכון שהסדרה הנוכחית של קוקס, "קוגר טאון", לא נחשבת ליצירת מופת, אבל העובדה שקוקס עצמה לא קיבלה מועמדות בקטגוריית השחקנית הקומית מאז שעלתה לפני כשלוש עונות מפתיעה למדי. בהתחשב בכך שבעונתה הרביעית תעבור "קוגר טאון" מרשת ABC ל-TBS – לא בטוח שנזכה לראות אותה מועמדת גם בעתיד.

"האישה הטובה"

בעוד שהאישה הטובה זכתה לכמה וכמה מועמדויות בקטגוריות המשחק – כולל אחת מתבקשת לג'וליאנה מרגוליס, הכוכבת – היא נעדרת באופן מפתיע למדי מקטגוריית סדרת הדרמה, בה היתה מועמדת ברציפות בשנתיים האחרונות. סדרת הדרמה האיכותית של CBS פינתה את מקומה בקטגוריה הנחשבת, והיא לא היחידה – כל המועמדות בקטגוריה הן סדרות כבלים, אם לא סופרים את "אחוזת דאונטון" של רשת ITV הבריטית. האם מעמדן של סדרות הדרמה ברשתות הולך ופוחת מול הגידול בסדרות איכותיות ומוערכות בכבלים? האקדמיה, בכל אופן, אמרה את דברה בעניין.פינתה את מקומה בקטגוריית הדרמה. הפרומו לעונה הרביעית:

"לואי"

אין ספק שישנה אמירה תמוהה בעצם העובדה שהאקדמיה העניקה ללואי סי.קיי חמש מועמדויות לאמי על לואי, בין השאר בקטגוריות משחק, כתיבה ובימוי, אבל לא נתנה מועמדות לסדרה בקטגוריית "הסדרה הקומית הטובה ביותר". הרי "לואי" היא לואי סי.קיי, על כל המשתמע מכך. מה יש, ל"לואי" לא מגיעה גם הזדמנות להפסיד ל"משפחה מודרנית"?

"קומיוניטי"

אז זו לא היתה העונה החזקה ביותר של קומיוניטי, על המסך או מאחורי הקלעים. נכון שהיו סכסוכים למכביר עם חבר הקאסט, פיטורין של היוצר דן הרמון והשעייה תמוהה על הספסל באמצע העונה, ועדיין – התעלמות מוחלטת מ"קומיוניטי" בקטגוריות הקומיות רועמת לא פחות מקולו הזועם של צ'בי צ'ייס במשיבון של הרמון.

הסיטקום זכה למועמדות אחת בלבד בקטגוריית התסריט, ללא ספק בעיטה בישבנם של שחקני האנסמבל המוכשר שלו – ג'ואל מקהייל, דני פודי, אליסון ברי, איווט ניקול בראון, דונלד גלובר, ג'יליאן ג'ייקובס וכמובן צ'ייס.

"חסרי בושה", וויליאם ה. מייסי ואמי רוסום

מועמדות אחת בלבד קטפה חסרי בושה המצוינת של שואוטיים. מדובר בדיוק באותה המועמדות שקיבלה הסדרה בשנה שעברה, פרס שחקנית המשנה לג'ואן קיוזאק. קשה לחלוק על כך שקיוזאק עושה עבודה נהדרת בסדרה בתור שילה האגרופובית, אבל מה עם שאר הקאסט הנפלא, שכולל בין השאר גם את שחקן הקולנוע הוותיק וויליאם ה. מייסי (פרנק) או את אמי רוסום המרגשת (פיונה)? אפילו קלואי ווב, שמגלמת את האם הלא מתפקדת מוניקה, זכאית למועמדות בקטגוריית השחקנית האורחת, אחרי תצוגת משחק מרשימה במיוחד בעונה האחרונה. האם בשנה הבאה יצליחו הגלאגארים להפוך מלוזרים לווינרים? ההיסטוריה מלמדת שהם לא מפסיקים להפתיע.מקווים שיחזרו להפתיע. הפרומו לעונה השנייה של הסדרה:

"אמריקן איידול", "אקס פקטור" ו"הטופ מודל הבאה"

קטגוריית "תוכנית הריאליטי הטובה ביותר" היא חדשה, יחסית, ובכל זאת היא הספיקה להוות מקור לאכזבה עבור לא מעט תוכניות. בהתחשב בעובדה שמאז שצורפה לטקס האמי, זכתה בקטגוריה הזו בכל שנה "המירוץ למיליון" (עם זכייה יחידה ל"טופ שף" ב-2010), לא ברור מה יותר מפתיע: העובדה שאמריקן איידול, שהתמודדה בכל שנה, נשארה בחוץ הפעם? העובדה שהגרסה האמריקנית לאקס פקטור לא קיבלה מועמדות בקטגוריה הראשית? או ש"הטופ מודל הבאה", שרצה כבר 19 עונות בארצות הברית, ממשיכה לקבל התעלמות מוחלטת מצד האקדמיה – וכך גם המנחה הבלתי נלאית טיירה בנקס? ההפתעה הגדולה ביותר היא ש"The Voice" היא היחידה שמייצגת את ז'אנר תחרויות השירה בקטגוריה.

מנדי פטנקין

הומלנד, הסדרה החדשה והמוערכת של "שואוטיים", גרפה לא פחות מתשע מועמדויות בטקס האמי הראשון שלה, כולל מועמדות לסדרת הדרמה הטובה ביותר ובקטגוריית השחקנית. דווקא משום כך נשגב מבינתנו איך שחקן בקליבר של פטנקין – שברזומה שלו אפשר למצוא תפקידים מופלאים למכביר – לא קיבל מועמדות לפרס שחקן המשנה הטוב ביותר על דמותו של סול. עם כל הכבוד ל"אחוזת דאונטאון", קשה להבין מה עמד מאחורי ההחלטה להעניק מועמדויות לברנדן קויל וג'ים קארטר על חשבונו של פטנקין.

"עקרות בית נואשות"

תגידו מה שתגידו עליה, אבל עקרות בית נואשות היתה לא פחות מפורצת דרך כשהחלה את דרכה. גם אם הפכה במהלך הזמן לאופרת סבון פרברית. לכן משונה למדי שבחרו להתעלם ממנה בעונתה האחרונה והמרגשת, ולא לפרגן לאף אחת מחברות הקאסט הראשיות שלה. מי שכן קיבלו מועמדות הן ברנדה סטרונג (מרי-אליס) בקטגוריית הווייס-אובר הזניחה, וכמובן קת'רין ג'וסטן (גברת מקאלסקי) שהלכה לעולמה השנה, וייתכן שתביא לסדרה את הזכייה האחרונה שלה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ