מתעוררים למציאות: הריאליטי יהיה המודח הבא?

גמר עונת העשור של "כוכב נולד" עושה קולות של עץ ביער, "רוקדים עם כוכבים" ו"היפה והחנון" לא התרוממו, עתידה של "האח הגדול" לא ברור ו"הישרדות" סיימה עונה מצוינת בערוץ שעומד בפני סכנת סגירה. אז מה יהיה הז'אנר הטלוויזיוני הבא?

עידן חגואל, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידן חגואל, עכבר העיר

“העסק פשוט לא יעבוד!”, מתריעה אישיות בכירה באחת הזכייניות, “בלי מתיחת פנים לריאליטי זה לא יעבוד. חייבים לצוד פורמטים בינלאומיים חדשים, ולמצוא להם אדפטציה נכונה לקהל שלנו”. הבכיר, שמעדיף להישאר אנונימי, מודאג מרצף רעידות האדמה שפקדו את תוכניות המציאות הגדולות, שמובילות בשנים האחרונות את לוח השידורים של הערוצים המסחריים: פרשת הכדורים הפסיכיאטריים של האח הגדול, שהובילה לדיונים משמעתיים אצל הרגולטור ובכנסת ולהוראות חדשות מטעם ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית; עונת העשור המצופה של כוכב נולד, שתסתיים בעוד מספר ימים בדממה כמעט מופתית; רוקדים עם כוכבים, שהחליפה את אבי קושניר בגיא זוארץ, והתרסקה אל מול הישרדות VIP; והנקמה של רשת על השיבוץ ההורס לא איחרה לבוא. יכול להיות שהאכזבה מתוכניות הריאליטי תגרום לזכייניות הגדולות להסיט מהן את הפוקוס? ואם כן, איך אמור להיראות מה שיבוא במקומן?

התגוששות ושעמום

“באופן כללי אפשר להגיד על צופי מדינת ישראל שהצורך שלהם בחידושים מתמידים הוא הרבה יותר גדול מבארצות אחרות. יש פה ציפייה שהטלוויזיה כל הזמן תעלה את סף הריגוש”, מאבחנת סמנכ”לית התוכן של ערוץ 10 קרני זיו, שתשושה בימים אלו מהמאבק שמתנהל סביב עתיד מקום עבודתה. “רוקדים עם כוכבים, למשל, היא אחת התוכניות האהובות בארצות הברית, והיא לא משתנה – אבל בארץ אי החדשנות היתה בעוכריהם. גם בפוליטיקה זה ככה. אנחנו רוצים פתרונות מהירים, ולפעמים יש תהליכים שצריכים לקחת זמן ויש להם תוצאות לטווח ארוך – אבל פה אין את המחשבה הזו. הטלוויזיה היא מראה לקצב הפנימי שלנו”."אי החדשנות היתה בעוכריהם". רוקדים עם כוכבים (צילום: טל גבעוני) “אנחנו ארץ שאין בה כבוד למסורת, בגלל שאנחנו נורא צעירים”, מחזקת ד”ר רוני הלפרן, מרצה במכללת בית ברל, “אין פה תוכניות שמחזיקות שנים. בארצות הברית יש מוסדות טלוויזיוניים כמו ‘הטונייט שואו’ ו’סאטרדי נייט לייב’ – בארץ אין שום כבוד לדבר הזה. אנחנו חיים במתח כל כך גבוה, כלכלית וביטחונית, שאנחנו צריכים שהבידור שלנו יהיה מרגש יותר מהמציאות”. “שאלת השינוי היא מהותית מאוד”, אומרת גם ליאת פלדמן, מי שהיתה אחראית על הייבוא והתרגום של הישרדות והיפה והחנון לישראל, ועובדת כיום בגיל הפקות. “בישראל יש מחשבה כאילו בכל עונה צריך לשנות משהו, כשבארצות הברית מותגים רצים עשר שנים ויותר עם שינויים מינימליים. מה שכן, ניכרת ההתגוששות על המשבצות, ועובדה שאין מקום לכולם”.  יש גם מי שמתנגדים לאבחנה, וטוענים שלמרות הזעזוע הקל בצד הכנף, הריאליטי כאן כדי להישאר. “אני לא חושבת שהצופה משועמם. מה שהצופים מחפשים זה עדיין למצוא ייצוג אמיתי של המציאות”, אומרת שירי גולדברג, מנהלת לוח השידורים של רשת. “לא סתם המושג ‘להיות אמיתי’ הפך לכרטיס מנצח בתוכניות. מתמודד ריאליטי נמדד לפי האמת שבו. אנחנו תמיד נחפש מישהו שהוא כמונו”. אמנון לוי, שתוכניתו פנים אמיתיות הצליחה לתת העונה פייט לכוכב נולד, עם נתונים סביב ה־20 אחוז רייטינג, מאמין גם הוא שייקח זמן עד שהריאליטי ייעלם, ומביא כדוגמה את המקבילות בעולם. “לא כדאי ללכת להכללות ולהגיד שהקהל הישראלי עייף מהריאליטי”, הוא אומר, “יש קונספטים שעובדים, ואני רואה איך בארצות הברית ובאירופה הריאליטי עדיין חזק. אני לא מת על הז’אנר הזה, אבל בעולם הוא לא נעלם”.גם גל זייד, מנהל מחלקת הדרמה של ערוץ 10, היה מעדיף באופן אישי לראות יותר שידורי ספורט ופחות פרקים של “הישרדות”, אבל חושש שהז’אנר יעמוד בפרץ. “הלוואי והוא היה נעלם, אבל לא נראה לי שזה יקרה. לקשת יש עוד כמה פצצות ריאליטי באמתחתם. חלק מהתוכניות ימותו, אבל חלק אחר יחזרו בעטיפה אחרת, כי הריאליטי מחזיק שעתיים זמן מסך בארץ, ומוזיל את העלויות. לדעתי זה ז’אנר שיישאר לנצח - אני מאוד מקווה שבמינון מאוד קטן”. “אנחנו עוסקים כל הזמן בריאליטי כי הוא חלק חשוב בטלוויזיה, הוא חזק וכנראה שהוא כאן כדי להישאר”, אומר מבקר הטלוויזיה של “הארץ” מורן שריר, “לתוכנית כמו כוכב נולד יש ותק והיא עוברת גלים. יש עייפות מסוימת, אבל היא ידעה רגעים משעממים יותר והתעלתה מעליהם”.

הביחד הזה כבר לא עובד ד"ר הלפרן סבורה שסימני השאלה סביב עתיד הז'אנר ניכרים, ולא נובעים מהצורך בחדשנות בלבד, אלא נובעים ממקומות עמוקים בהרבה. “ללהק לעונה העשירית של כוכב נולד ארבעה שופטים שמייצגים את ארץ ישראל היפה והטובה, כשגם משה פרץ מייצג פן רך של המוזיקה הים תיכונית, זה סימן שפתאום היוצרים כיוונו לטעם שונה מטעמו של הקהל בבית”, היא מסבירה. לטענתה, התרנגולת מטילת הדחות הזהב של קשת איבדה מהרבגוניות שלה בעצם הניסיון לפנות ללב האתוס הציוני של פעם. “הרי היה ברור שמרגול ישבה בפאנל בתור מישהי שמפרגנת למוזיקה המזרחית, כמו שהיה ברור למי גל אוחובסקי פונה. פתאום התוכנית החלה לחנך לארץ ישראל היפה, והקהל לא רוצה להרגיש שמחנכים אותו. כוכב נולד, עם המוזיקה הישראלית ההגמונית, היא התוכנית הכי פטריוטית וחינוכית שאפשר לחשוב עליה. היא מתעסקת בזמר ישראלי קאנוני נוסטלגי ומתרפקת על איך אנחנו חולמים את עצמנו. זו בפירוש תוכנית שמסתכלת דרך עיניים שמאירות את החלום הציוני במיטבו”."הקהל לא רוצה להרגיש שמחנכים אותו". כוכב נולד (צילום רונן אקרמן) אבל אם פטריוטיות היא המכנה המשותף הרחב ביותר, אז איך קרה שהמהלך הזה לא סחף אחריו יותר קהל? “אולי בגלל האכזבה מהמחאה החברתית”, מציעה הלפרן, “המחאה, שהיתה עדינה מאי פעם וסופר פטריוטית, נשארה בתוך האתוס הציוני, ובגלל שהיא איכזבה, אז כל הפנטזיה הזו - שגם כוכב נולד מנסה להיות חלק ממנה - מתחילה להיבקע ונסדקת. ה’ביחד’ הזה אולי כבר לא עובד”.הלפרן רואה את הפנייה לאתוס הציוני במקומות נוספים בפריים טיים. “גם מאסטר שף היא תוכנית ציונית, תוכנית שבה אנשים חוזרים למוטב רק אם יבשלו את האוכל מבית אמא. זו ציונות שמאחה את עצמה, כי פעם לימדו אותנו לזלזל באוכל המזרחי, והיום אנחנו מקבלים אותו ומגישים אותו מעודכן יותר. אפילו ב־The Voice מאפשרים לאביב גפן להפוך מהילד הפוחז לאבא המכיל, ומנהלים דיאלוג מתרפק על יופיים של ילדי אור הירח. בדומה ליפה והחנון, שבה מחברים בין עולה רוסי מתוחכם ובין הפרחה מהפריפריה – אלו הסטריאוטיפים שקיימים. גם האיחוד בין אנה ארונוב, העולה הרוסייה, ובין איתי תורג’מן, הוא כור ההיתוך במיטבו, גרסה עדכנית למה שסרטי הבורקס הבטיחו לנו. בטלוויזיה מציפים את כל החרדות שלנו לגבי זה, ואז מאלחשים אותן”.  בערוץ 10 חיפשו היכן להטמין את פצצת הרייטינג שבנו לו ארונוב ותורג'מן, כך שהיא תסב הכי הרבה נזק למתחרים. לא היה קשה לאבחן שעקב האכילס של הערוץ השני הוא הימים בהם משדרת הזכיינית רשת, וכך שובצה הישרדות IP” מול רוקדים עם כוכבים. ברשת הגיבו למהלך פחות כמו אל צעד לגיטימי בשוק תקשורת חופשי, ויותר כאילו היה פעולת איבה של ארגון טרור. ראשית חטפו מהמתחרים את המנחה גיא זוארץ, וכשזה לא עזר ו"רוקדים" נכשלה ברייטינג ערב אחר ערב, נודע כי נרקמה עסקה בארץ רחוקה מול בעלי זיכיון הפורמט Castaway, בנוגע להעברת זכויות השידור של "הישרדות" מערוץ 10 לרשת. “If You Can’t Beat them”, אמר אז גורם בכיר ברשת, “Eat Them”, וחשף שיניים. “הישרדות לא היתה הבטחה אוטומטית להצלחה”, אומר מורן שריר, “אבל מכיוון שמדובר בידוענים אז הם נפלו על עונה ממש פנטסטית. לראות את הסלבס האלה נלחמים יותר ממתמודדים ‘רגילים’ ובאופן יותר מכוער הופך את זה למרתק”. ליאת פלדמן מסכימה שרוקדים עם כוכבים אכן סבלה בעיקר מהשיבוץ, שהפך אותה ברגע ללא רלוונטית. “בהישרדות VIP קיבלת אנשים מפורסמים, רעבים, שרבים ומוציאים את כל הצבעים של האישיות שלהם - בבגד ים. וב’רוקדים’ עדיין קיבלת את אווירת הנשף עם השמלות והפאייטים, שפתאום נראים פאסה וכמעט מיותרים”.קרב מכוער על ביצת הזהב של הרייטינג. הישרדות VIP (צילום: ורד אדיר) “זה חוטא לאמת לנתח תוכניות רק בפני עצמן”, אומרת קרני זיו, “בסופו של דבר בלבו של הצופה יש מקום להתחבר רק לתוכנית או שתיים, לא לארבע תוכניות. הישרדות VIP כנראה תפסה מקום בלב הצופים ולא השאירה מקום העונה לתוכניות אחרות”. שירי גולדברג מרשת שומרת על איפוק ועונה כי למרות הנתונים, “היתה עונה מצוינת של רוקדים עם כוכבים. היתה תחרות חזקה השנה, וזה בסדר. אנחנו רואים את המספרים, אבל מבחינתנו אנחנו מסתכלים קדימה”.

הדבר הגדול הבא ומה יהיה שם, כשמסתכלים קדימה? כולם חוששים לנבא, וכנראה בצדק, מה יהיה הז’אנר הגדול הבא שיסחוף את הרייטינג ואת המרשרשים שלצדו. אבל גם אם הוא לא ייעלם לחלוטין מהמסך, ניתן להניח בזהירות שבשנים הקרובות עולם הריאליטי הישראלי יצטרך לעבור שיפוץ מסיבי. “אנחנו רואים כל מיני יצורי כלאיים”, אומרת גולדברג, “השעשועונים מלוהקים היום, כמו לריאליטי, עם דמויות שבאות עם סיפור ומתפתחות. מעבר לריאליטי הקלאסי, נראה יותר מוצרים של גם וגם”.“עולם הטלוויזיה עובד בעליות וירידות, עד שמוצאים איזון”, מוסיפה זיו, “היה שפע ריאליטי בשלוש שנים האחרונות. יש תחושת שובע מטורפת מהז’אנר הזה, ויכול להיות שעכשיו יהיה פחות. אבל הדוקו ריאליטי יתפוס מקום גדול יותר, עד שיבוא הדבר הגדול הבא. מה הוא יהיה? הלוואי והיתה לי תשובה. אנחנו עוד מחפשים”.“מאז הופעת הפורמטים הגדולים של הריאליטי, עוד לא נמצא הדבר הגדול הבא שישטוף את הטלוויזיה”, מנתחת גם פלדמן, “יש תהליך דרוויניסטי שבסופו נשארים שלושה או ארבעה פורמטים חזקים, וזה מה שקורה גם בארץ. האח הגדול והמירוץ למיליון הם פורמטים מאוד חזקים כאן, הרבה יותר מבארצות הברית ובאנגליה. אנחנו כבר רואים את האבולוציה בריאליטי לעבודה עם דוקומנטרי מתוסרט. מחוברים ומעושרות הן שתי דוגמאות מוצלחות. החוויה הזאת של תיעוד 24/7 היא חוויה שבמהות שלה היתה דוקומנטרית, אבל הריאליטי לקח עליה בעלות במובן של התערבות עריכתית והתערבות בימויית, ההנעה קדימה של העלילה. כל אנשי הטלוויזיה בעולם שואלים את עצמם מה הדבר הבא, ומאוד קשה לי לראות את פריצת הדרך הבאה אחרי כל פריצות הדרך שהיו בעשור האחרון. האבולוציה של השנים האחרונות העבירה אותנו מריאליטי למגה ריאליטי. יהיה קשה להביא משם בשורה חדשה”.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ