כן לזקנה: בגיל השלישי ג'יין פונדה לוהטת מתמיד

מאז שגילתה השחקנית הוותיקה את המחסור במודלים לחיקוי בגיל השלישי, היא מסתערת על תפקיד הגריאטרית הלוהטת בכל כוחה. עם תפקיד ב"חדר החדשות", סרט חדש על המסך ושני סרטים בדרך, פונדה מוכיחה ש-70 זה ה-30 החדש

אור בר שלום, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

בגיל 74 ג'יין פונדה מוכנה לתפקיד חייה: גריאטרית לוהטת. אחרי שהיתה דוגמנית, נערת זוהר, חתולת מין, פעילה פוליטית רדיקלית, גורו כושר, נוצריה אדוקה ושחקנית מוערכת, היא מצליחה להמציא את עצמה מחדש גם בגיל השלישי עם קאמבק מעורר השתאות. בימים אלו היא מצטלמת לשני סרטים חדשים, מככבת על המסך כהיפית בסרט על אהבה ואי הבנה ומסרסרת גברים חצופים בחדר החדשות של HBO. לא רק שפונדה נראית טוב לגילה, היא לא מפחדת להודות שגם היא נאלצת להתמודד עם פגעי הזמן בגופה ואפילו מצליחה לרתום את פגעי הגיל לחיזוק התדמית החדשה שלה. בגיל 70 למשל נאלצה להחליף מפרק ירך וברך בעקבות דלקת פרקים חמורה וניצלה את הבמה להפוך את הניתוח למניפיסט נוקב לקראת הקאמבק הצפוי. "אני גרוטאה ישנה", אמרה אז בראיון חגיגי לשבועון "טיים". "אני מאבדת את הצלחות, הגלגלים והפגושים שלי בכל מקום. אבל במובנים רבים כל כך מעולם לא הרגשתי שלמה יותר. אני נמצאת בתקופה הטובה ביותר בחיי", היא אמרה. לא רק גרוטאה ישנה. הטריילר ל"על אהבה ואי הבנה":את המסע לכיבוש מחדש של הוליווד פונדה התחילה לפני עשור וקצת, ביום הולדתה ה-60. אז עוד היתה נשואה לטייקון התקשורת טד טרנר, שבגללו פרשה מהמשחק בשנת 1991 כיוון שלא אהבה את תשומת הלב הציבורית שלה זכתה. פונדה העבירה את זמנה בציד ודיג באחת מהחוות של טרנר ולא ידעה את נפשה מרוב שיעמום. הרעיון לצלם סרטון קצר שמתעד את שישים השנים הראשונות שלה הוביל אותה לחפירה פנימית שהעלתה ממצאים עגומים: "הייתי פעילה פוליטית שנויה במחלוקת, אשת איש, ספורט גורו, נערת פיתוי", אמרה לניו יורק טיימס ב-2005 , "אבל לא ידעתי מי אני באמת. איך ייתכן שאישה חזקה לכאורה יכולה לאבד את עצמה כל כך ביסודיות? מה בעצם עשיתי עד עכשיו".

שיחת הנפש שניהלה עם עצמה הובילה לכתיבת האוטוביוגרפיה "חיי עד כה" שפירסמה באותה שנה. המבקרים התלהבו מהוידויים החושפניים של פונדה (אורגיות עם רוזה ואדים, בעלה הראשון, מחלת בולימיה ואנורקסיה במשך שלושים שנה והיחסים המנוכרים עם אביה, הנרי פונדה היו רק חלק מהם), אבל לא לשם היא כיוונה. בתהליך מרהיב וצופן עתידות הצליחה פונדה לאבחן את המגזר המוזנח ביותר בהווה הנוכחי ולתת לו קול ומודל חיקוי: בני השישים פלוס. במניפסט מנוסח היטב קבעה פונדה את המושג "המערכה השלישית" בחייו של אדם, זו שמגיעה אחרי שישים שנה והיא לדבריה "הטובה בחייו". בעקבות הספר יצאה פונדה למסע יחסי ציבור ברחבי ארצות הברית, ששיאו היה בהרצאה שנשאה בכנס ted בינואר השנה. מול קהל של נשים אוהבות ובאחת החולצות המכוערות ביותר בעולם, הסבירה פונדה על השינוי החיובי שחל בה בגיל הזהב. "אנחנו צריכים לראות את הגיל כפוטנציאל. כשהייתי מתעוררת בבוקר בשנות הארבעים שלי, שש המחשבות הראשונות שלי היו שליליות. היום, כשאני באמצע המערכה השלישית של חיי אני הכי מאושרת שהייתי. אני חיונית יותר ואני עדיין עצמי. אולי אפילו יותר", אמרה פונדה והוסיפה: "החדשות הרעות הן כי שליש מהתחושה הזו הוא גנטי. החדשות הטובות: שני שליש הם בשליטתנו. אנחנו חיים יותר שנים מאי פעם, בריאים יותר ויש לנו יותר כסף. בואו נתחיל לנצל את זה!". בהרצאה צפו עד כה יותר משני מיליון איש. בשיבה טובה מאוד. הקמפיין לזקנה של ג'יין פונדה:

החזרתה של פונדה לזירה הציבורית הביאה גם להתעניינות חדשה בה כשחקנית. מי שהיתה כוכבת נחשקת בסבנטיז עם "ברבלה", "הם יורים גם בסוסים" ו"נערת הפלא והבלש" (שעליו זכתה באוסקר) נקראה לשוב לאולפנים ולהציג את סבתא דור 2.0: רזה, מתוחה וסקסית. את החזרה למסכים 15 שנה לאחר שהודיעה על פרישתה בחרה לעשות בתפקיד שנכתב במיוחד עבורה. ב"חותנת בהפרעה" (2005) גילמה פונדה את ויולה פילד, אמו המרושעת והשטנית של החתן המיועד, מגישת חדשות סלבריטאית לשעבר שאולצה לפרוש לגימלאות ונותרה מרירה ומשועממת בטירתה המעוצבת מדי. הניו יורק טיימס אפילו הגדיל והגדיר את התפקיד כ"גרסת הבלהות של פונדה: "כוכבת טלויזיה מזדקנת שגרושה מארבעה בעלים ולא מוכנה להפנים שהיא מזדקנת". "קראתי את התסריט והוא נראה לי מצחיק", אמרה בראיון. "הייתי מעוניינת לראות אם המשחק פחות מייסר אותי עכשיו, כי אני כבר לא אדם מוגבל או מפוצל. יש לי הרבה יותר ביטחון עצמי בגוף שלי ובניסיון שלי ורציתי לראות אם זה יבוא לידי ביטוי גם על המסך", סיפרה אז."גרסת הבלהות של פונדה". הטריילר ל"חותנת בהפרעה":בהוליווד התרשמו ורצו עוד. כמו שפונדה איבחנה היטב: יש מחסור חמור בסבתות זוהרת על המסך שיוכלו להוות מודל הזדהות לנשים שבאולם ומישהי להעריץ. הנשים שגדלו על פונדה בשנות השבעים הזדקנו יחד איתה (אם כי הן לא נראות כמוה) ויש להן את המשאבים והזמן לראות סרטים שמדברים אליהן. אחרי הופעה צנועה בהחוק על פי ג'ורגיה (2007) פונדה העבירה להילוך גבוה. לצד סיבובי ההרצאות אודות הביוגרפיה שלה, היא מצלמת שני סרטים חדשים: Better Living Through Chemistry עם ריי ליוטה וסם רקוול ו"הבטלר" עם ג'ון קיוזאק ורובין ויליאמס. ועד שהסרטים יגיעו למסך הגדול אפשר ליהנות ממנה על המסך הקטן בסדרה המסחררת של ארון סורקין, חדר החדשות. פונדה היא ליאונה לנסינג, טייקון תקשורת ועשירה כקורח (רפרנט לאקס לטד טרנר?) שלא מפחדת להתעמת עם העובדים, לנבוח על מי שצריך או פשוט לאיים בקול רגוע ובוטח. העובדה שבראש שרשרת המזון התאגידית של אמריקה עומדת אישה חזקה כל כך ושפונדה נבחרה לגלם אותה היא מעין סגירת מעגל עבור מי שהרימה את דגל הפמיניזם לפני 40 שנה.סגירת מעגל פמיניסטית. פונדה ב"חדר החדשות":התבגרות בהוליווד היא דרך חתחתים שכמעט אי אפשר לצלוח אותה. שחקנים רבים שהיו כוכבים לפני עשורים רואים בעיניים כלות איך חוקי המשחק משתנים לנגד עיניהם וכוכבים חדשים מוכתרים על בסיס יומי. פונדה השכילה להיעלם בשנים "הקשות" של תעשיית הבידור האמריקאית. תפקידים טובים לנשים מבוגרות עדיין נדירים לאיתור, אבל הם נמצאים במגמת עלייה. פונדה עלתה על תחום מתפתח שלא זכה לתשומת לב: גברים ונשים בגילאי 60 פלוס, שחייהם היום יותר שנים ונמצאים במצב בריאותי מעולה ומלא אנרגיה. העובדה כי קודם בנתה את עצמה מחדש כאלילת הפנסיונרים, דיברה בגלוי על התהליכים הרפואיים והקוסמטיים שעברה (בעידן האינטרנט הנוכחי אין טעם להסתיר) ונשענה היטב על תחנות הולמות בביוגרפיה שלה מבדילה אותה באופן נחרץ משאר בנות המחזור שלה. היא מצליחה לקחת בהומור את ההזדקנות, יודעת לצחוק על עצמה ומזכירה לכולם שהיא היתה פה לפנינו. עד 120.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ