למה ההצלחה של "גירלז" יכולה להרוס את הטלוויזיה

לקראת שידור הפרק האחרון נטע אלכסנדר בודקת מה באמת סוד ההצלחה של “גירלז”, ואיך הוא קשור לכישלון הפיילוט של “התיקונים”

נטע אלכסנדר, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נטע אלכסנדר, עכבר העיר

לנה דנהם, היוצרת והשחקנית הראשית של “גירלז”, שפרק הסיום שלה ישודר הערב (רביעי) ב־yes, כבר הספיקה להכעיס לא מעט מבקרים שטענו בזעם כי כל הדמויות בסדרה המצליחה של רשת HBO הן בנות לבנות, מבוססות, שמתעסקות רק בעצמן. אבל לפני כחודש, דנהם בת ה־26 הקימה לעצמה אויב חדש ולא צפוי: נואה באומבך, במאי אמריקאי מוערך, שאחראי בין השאר ל”חיים בין השורות”, “מרגוט בחתונה” ו”גרינברג”. לבאומבך יש סיבה טובה לשנוא את דנהאם ואת מה שהיא מייצגת: הפיילוט שהוא צילם לסדרה “התיקונים” (עיבוד ראשון ומדובר לרב המכר של ג’ונתן פראנזן) נדחה על ידי HBO, והפרויקט עתיר הכוכבים נשלח באכזריות לבית הקברות של הטלוויזיה.»  "Girls" היא אנטיתזה להוליוודלכאורה אין שום קשר בין המתת החסד ל”התיקונים” וההצלחה המטאורית של “גירלז”. בתגובה לפרסומים על דחיית הפיילוט טענו ב־HBO שמדובר בהליך שגרתי, והזכירו שמדי שנה סדרות רבות לא מגיעות לשידור בשלבים שונים. בנוסף, בכירים ברשת ציינו שקשה לעבד למסך הקטן את הכתיבה המפותלת של פראנזן, שקופצת אחורה וקדימה בזמן.  ההצלחה שלה, הכישלון שלו. לנה דנהאם וג'ונתן פראנזן (צילומים: מסך ו-AP) בפועל, פרשני הטלוויזיה בארצות הברית סירבו לקבל את הגרסה הרשמית, והזכירו שביצת הזהב החדשה של הרשת, “גירלז”, נרכשה בין השאר בזכות העלויות הנמוכות של הפקתה. אחרי שדנהם הוכיחה שהיא מסוגלת לביים ולייצר סרט ביכורים מדובר ומוערך בתקציב מגוחך יחסית של 25 אלף דולר, היא מיישמת את אותו כלל גם בטלוויזיה: מעט לוקיישנים, שחקניות בתחילת דרכן (במקום כוכבים עם משכורות עתק כמו יו לורי או ג’ון האם) ותקציב הפקה שבקושי מכסה את עלות האיפור של ג’ואן במד מן.   “התיקונים”, לעומת זאת, היא דרמה שמגוללת את סיפורה של משפחה אמריקאית אחת במשך 50 שנה. הקאסט המפואר אמור היה לכלול סוללה של כוכבים, ובהם יואן מקגרגור, מגי ג’ילנהול ודיאן ווסט, והתקציב לפיילוט הזכיר יותר פיצ’ר מאשר פרק לסדרת טלוויזיה. ההחלטה של HBO לאשר עונה שנייה ל”גירלז” (שצילומיה מתקיימים בימים אלו ממש) ולדחות על הסף את “התיקונים”, מרמזת שמישהו שם מאמין אפשר לשכנע צופים להצטרף ל־20 מיליון המנויים של הרשת בזכות סדרות שנונות ואמיצות ששוחטות פרות קדושות במחירי מבצע. לא שזה רע.

יוטיוב סטייל ההצלחה של העונה הראשונה של “גירלז”, שהגיעה לסיומה השבוע, יכולה להשפיע על הטלוויזיה האמריקאית בשני כיוונים שונים, ולא בהכרח סותרים: החדשות הטובות הן שהדיאלוגים השנונים של דנהם הזכירו למי ששכח שתוכן איכותי קם ונופל על איכות הכתיבה (סוגיה כאובה שמתיו ויינר ניסה להבהיר לרשת AMC במהלך המשא ומתן המתמשך ומורט העצבים בנוגע לעונה החמישית של “מד מן”); החדשות הרעות הן ש”גירלז” נראית יותר כמו סדרת אינטרנט מאשר כמו סדרת טלוויזיה. דנהם עצמה אוהבת להזכיר בראיונות שהיא התחילה כיוצרת של סרטוני יוטיוב (ובהם סרטון “המזרקה”, שבו היא משכשכת בביקיני במזרקה בתיכון שבו היא למדה באוהיו), והמשיכה שלה לתרבות הדיגיטלית ניכרת בכמות האיזכורים לרשתות חברתיות ובלוגים בסדרה.נראית יותר כמו סדרת אינטרנט מסדרת טלוויזיה. מתוך הפרק השני: בהחלט ייתכן שסדרות שמטשטשות את ההבחנה בין טלוויזיה לקולנוע כמו “התיקונים”, “מד מן” או “אימפריית הטיילת” ימשיכו להתקיים ולפרוח לצד סדרות מעוטות תקציב כמו “גירלז”, אבל המיתון העמוק בארצות הברית והעובדה ש־HBO אישרה עונה שנייה ל”גירלז” אחרי פרק אחד בלבד בשעה שהיא קוברת פרויקט יוקרתי שכל העולם כבר מחכה לו, מנבאים שבעתיד אנחנו עלולים לראות יותר סדרות שבהן נערות מסוג מארני בוכות מול הוול של האקס, ופחות יצירות מופת ויזואליות כמו המשמנים החדשים של ג’נוארי ג’ונס?

בנות, יום רביעי ב-yes oh HD, 22:00

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ