רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מ"שלושה בדירה אחת" ועד "המפץ הגדול": כך נראים שותפים לדירה בטלוויזיה

בין אם מדובר בשותפים שהחלו כזרים מוחלטים, ובין אם בחברים טובים או אקסים, קומדיות השותפים מספקות שפע של סיטואציות קומיות ודרמטיות. חן חדד עם כמה מהשותפויות הכי מוכרות בטלוויזיה

תגובות

דרך ארוכה והרבה חודשים של תשלום שכר דירה עברו סדרות הטלוויזיה האמריקאיות מאז נכנס ג'ק טריפר לגור עם ג'נט וטרייסי, ועד שרובין שבורת הלב מהסדרה איך פגשתי את אמא חזרה לגור עם האקס שלה, טד. בין אם מדובר בחברות קרובה ובין אם בשותפות שהופכת בהדרגה לזוגיות, לא מעט סדרות מציגות סוגים שונים של שותפים, שחולקים אחד עם השני הרבה יותר מאשר את שכר הדירה. בין סדרות העבר לסדרות של היום קיימים לא מעט הבדלים, אם פעם שימשו החיים בדירה אחת כמכרה זהב לסיטואציה קומית, בסדרות של היום מדובר לא פעם במערכות יחסים אלטרנטיביות.

ב"שלושה בדירה אחת" שכבשה את המסך בסוף שנות השבעים, שימשה השותפות בדירה כמקפצה לסיטואציות הקומיות שהניעו את העלילה. הסדרה, שעובדה אל המסך האמריקאי בהשראת קומדיה בריטית, סחפה את הצופים עם סיטקום על שתי בחורות שחולקת דירה עם שותף. שתי השותפות, כריסי וג'נט, חיפשו שותף חדש לדירה לאחר שחברתן התחתנה ועזבה את הדירה. ג'ק, תלמיד קולג' לבישול שבקושי יכול היה להרשות לעצמו לישון בהוסטל, קפץ מיד על ההזדמנות. כדי שבעל הבית סטנלי רופר יאפשר לו לגור עם השתיים, טען ג'ק כי הוא הומוסקסואל. בעוד בגרסה הבריטית העמדת הפנים הזו הפכה מהר מאוד למשנית, בגרסה האמריקנית הפכה זהותו המינית של ג'ק למרכז העלילה, והיוותה מקור בלתי נדלה להומור מיני ואי הבנות.

איך התחילה השותפות ההזויה בין ג'ק, ג'נט וכריסי:

ההבדל המרכזי בין "שלושה לדירה אחת" לסדרות שבאו אחריה, מתבטא במעבר בין שותפים לשכר הדירה, לשותפים שמערכת היחסים ביניהם מייצרת קשרים עמוקים ומורכבים יותר. סדרות על שותפים החלו אט אט להוות אלטרנטיבה לסיטקומים על התא המשפחתי, כאשר החליפו את בני המשפחה הלא מתפקדים בחברות קרובה תחת קורת גג אחת.

מי שייצגה יותר מכל את הבחירה בחיי שותפות על פני משפחה היא חברים ששרטטה את מערכות היחסים בין הגיבורים הניו יורקים. מוניקה ורייצ'ל, חברות מימי התיכון, הפכו לשותפות בעקבות משבר רומנטי, שהוביל את רייצ'ל לנטוש את חתונה ולרוץ היישר לדירתה של מוניקה. כשהחברות הופכת לשותפות, נאלצת מוניקה להתמודד עם הימנעותה של רייצ'ל משטיפת הכלים, ורייצ'ל מצידה מתמודדת עם אובססיות הניקיון והתחרותיות של חברתה. אותה תחרותיות הצליחה לגרום לכך שצ'נדלר וג'ואי, השותפים מהעבר השני של המסדרון, זכו בתקופה מסויימת לגור בדירתן של השתיים. רגע קצת פחות אפלטוני בין שתי החברות הטובות נרשם כשרייצ'ל ומוניקה חלקו נשיקה שארכה דקה כדי להחליף חזרה את הדירות.

רייצ'ל ומוניקה מפסידות את הדירה:

אלטרנטיבה נוספת לתא המשפחתי מופיעה בשני גברים וחצי. הסדרה הקומית מתארת את חייהם של שני אחים, האחד צ'ארלי הארפר, מלחין פרסומות שיכור, מצליח ורודף נשים  והשני אלן הארפר, כירופרקטור כושל, שלאחר גירושיו מוצא עצמו חסר אמצעים לשכירת דירה משלו ומשתכן עם בנו הטיפש ג`ייק בבית החלומות של אחיו בחוף מאליבו. ההבדלים בין העולמות והערכים של האחים, הקנאה והכאילו שנאה של צ'רלי לאלן, הופכים את חווית המגורים לרצף פאנצ'ים וסיטואציות שממלאים כבר שמונה עונות ועוד שתיים בדרך.

השלב הבא של שותפות גברית הופיעה בטרנד הברומאנס, חברות קרובה בין גברים סטרייטים שדומה בהרבה מובנים למערכת יחסים זוגית. הפמליה, אחת הסדרות המצליחות של רשת HBO, הביאה אל המסך את נבחרת החברים הטובים שחולקים הצלחות, בחורות ואת האחוזה הנוצצת שבהוליווד. יוצרי הסדרה חיבקו בחום את חוסר הצנזורה של הרשת, והציגו את החיים בהוליווד דרך מסיבות, סקס ועישונים קלים בוילה משותפת אחד. חייהם של החברים הנאמנים, שבחלק גדול מהסדרה חיים גם כשותפים, סובבים בעיקר סביב הצלחתו של הכוכב העולה ויני צ'ייס. בעוד הוא עושה מליוני דולרים, דרמה מבשל לו ארוחות בוקר, טרטל נוהג ואי מנהל.

בדומה ל"חברים", השותפים ב"פמליה" מוכיחים כי הבחירה בחיי שותפות אינה נובעת איך ורק ממניעים של חסכון בכסף. מעבר לכך, למרות ששתי הסדרות קומיות במובהק, בניגוד ל"שלושה בדירה אחת" הן אינן נשארות רק ברובד הקומי אלא משרטטות כיצד השותפות מייצרת גם סיטואציות דרמטיות.

סלואן מהפמליה מסבירה לאריק שהיא לא יכולה להתחתן איתו בגלל החבר'ה:

הסיבוכים האפשריים בחיים בדירה אחת, מתוארים גם בשותפות בין טד והאקסית שלו רובין ב"איך פגשתי את אמא". מרגע הצעת הנישואים של מרשל ללילי, הבין טד שהוא עלול להישאר לבד ולהיות  "הרווק המבוגר בגיל העמידה שהילדים קוראים לו "דוד טד"". הפחד שלעולם לא ימצא אהבה הובילה אותו היישר לדייט הראשון עם רובין, בו פלט טד את המילים "אני אוהב אותך" מוקדם מהמצופה. במקום להתגלות כאהבת חייו, הפכה רובין לחברה טובה ולשותפה לדירה.

למרות החברות הקרובה, שלב המגורים המשותפים עם האקסית כלל מריבות על הוצאת פח הזבל, והשארת קרטון חלב ריק במקרר. מהר מאוד השניים מגיעים לתובנה, שהבונוס הגדול בשותפים שהם גם אקסים הוא שאפשר לפתור את המתח בדירה באמצעות סקס.

טד אומר לרובין שהוא מאוהב בה, בדייט הראשון שלהם:

זווית אחרת לסיבוכים בחיי השותפים הוצגו במגורים של טד הרווק, עם הזוג מרשל ולילי, בעונה הראשונה של הסדרה. כבר במעברה של לילי אל הדירה, הזהיר בארני את טד שבסופו של דבר השניים ידחקו אותה החוצה מהדירה. טד אמנם לא מאמין לו בתחילה, אך מתחיל לפקפק בעצמו כאשר הוא מגלה שלילי החליפה את סיר הקפה האהוב עליו בחדש. טד חש מאויים יותר כשהוא מגלה שלילי מתכננת לצבוע את הקירות, ובתגובה, מסמן את "הטריטוריה שלו" עם מדבקות של שמו על כל מה ששייך לו . החיים עם טד הרווק, השפיעו גם על הזוג עצמו, שלא היו יכולים לעשות סקס כאשר טד היה בדירה.

הקונפליקטים המצופים שצצים כאשר חולקים דירה עם שותף, נמנעו בראש בהמפץ הגדול עם חוזה מדוקדק שמנבא כל סיטואציה אפשרית. בראש חבורת הפיזיקאים שהוכיחו לא פעם את המחסור בכישורים החברתיים, ניצבת השותפות בין לנארד לשלדון. לנארד, שהגיע לדירתו של שלדון בעקבות מודעת חיפוש שותפים, הצליח במהלך השנים לקבל בהבנה יחסית את השגרה האובססיבית של הפיזיקאי הגאון. שלדון מצידו, דאג מראש למנוע אי הבנות עם "חוזה השותפים" שמכסה אירועים כמו "חובת התראה של 24 שעות אם בחורה שאינה קרובת משפחה תבלה את הלילה בדירה" ועד "השותף מסכים שערבי שישי יוקדשו לצפייה בסדרה המבריקה של ג'וס וידון 'פיירפליי'".

שלדון ולנארד עוברים על הסכם השותפות המופרך בניהם:

בין שלל סדרות השותפים האמריקאיות עלה בחודש שעבר בארה"ב רימייק לסדרה המצליחה "Being Human". הסדרה, מציגה שלושה שותפים שחיים יחד בדירה אחת. האחד הוא ערפד מיוסר, השני איש זאב יהודי, והצלע הנשית בחבורה היא רוח רפאים. השלושה מנסים להתגבר על המכשולים העל אנושים שלהם ולהשתלב בחברה, ובדרך גם למצוא אהבה.

בין אם מדובר בשותפים שהחלו כזרים מוחלטים, ובין אם בחברים טובים או אקסים, קומדיות השותפים מספקות סקאלה רחבה של סיטואציות קומיות ודרמטיות. התפתחותו של הז'אנר בשני העשורים האחורנים מעידה כי הוא ממלא את החלל שבין הסיטקומים המשפחתיים ובין סדרות על מערכות יחסים, ומביא אל המסך שילוב של כל אלה תחת קורת גג אחת.

*#