רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ציצים ובלוטות דמע מפותחות: גיבורי העל החדשים בטלוויזיה

הטרור מחזיר את הסופר הירוז לטלוויזיה, אבל במקום גברים שרירנים עם גלימות וטייץ, היכונו לגיבורות על שמתמודדות עם הבעיות של נשיות בעידן המודרני

תגובות

גיבורי על וצרות תמיד הלכו טוב ביחד. מהמשבר הכלכלי בארצות הברית של שנות ה־30 צמח סופרמן, בנאצים נלחמו וונדר וומן וקפטן אמריקה, ולמלחמה בווייטנאם היה את איירון מן. לכל סיטואציה לאומית מטרידה יש את הפוטנציאל להעיר גל אימתני של גיבורי על אמריקאים. ככל שהרעים יותר רעים, ככה הסופר הירוז יותר טובים, כי גיבורי על צריכים אויבי על. ולאמריקה יש הרבה אויבי על כרגע.

ארצות הברית כבר מזמן לא התמודדה עם שפל כזה: איומים לא מוכרים ולא קונבנציונליים מבחוץ, חוסר אמון ניכר במנהיג מבפנים, וויקיליקס איפשהו באמצע. במצב עניינים כזה, נראה שתת המודע הקולקטיבי מבין לבד שרק סופרמן יכול לעזור. מה שהנאצים עשו לסופר הירוז של שנות ה־40, מה שהסובייטים עשו לסופר הירוז של שנות ה־60, עושה הטרור לגיבורי העל החדשים. ברור שהתעוררות הסיינס פיקשן, והגיקים בכלל, דחפו את הגיבורים חזרה למרכז הבמה, אבל גם לאוסאמה בן לאדן היה תפקיד חשוב. "קסמן העכשווי של 'פנטזיות הכוח' האלה קשור למושג של 'מלחמה בטרור', שהרבה ממנה נסתר מהעין", אומרת ד"ר דפנה סרינג, חוקרת ומרצה בכירה לאמנויות המסך, "הרי לא מדובר פה במלחמה קונבנציונלית. הטרור מגרה את התשוקה לכוח מיוחד שימגר אותו". שם נכנסים לתמונה באטמן וחברים.

הטלוויזיה היא מראש מדיום הרבה פחות מוצלח לגיבורי על, שהנישה הטבעית שלהם היא משהו בין קולנוע תלת ממדי לפירוטכניקת הולוגרמות. אבל הטלוויזיה לא מתכוונת לוותר. אחרי שנים של חגיגת גיבורי על על המסך הגדול ולקראת שנה עמוסה ברימייקים קולנועיים לכל סופר הירו שאי פעם דרך על הכדור הזה (סופרמן, ספיידרמן, באטמן, תור, הפנתר השחור, קפטן אמריקה, גרין לנטרן, האוונג'רס, אקס מן), גם המסך הקטן מחפש גיבורים גדולים. השבוע עולה ב־yes "הבלתי רגילים", סדרת דרמה על משפחה שבעקבות התרסקות מטוס (האסון החביב על תסריטאים אמריקאים מאז 11/9) זוכה בכוחות על טבעיים.

לאחרונה חודשו לעונות נוספות הסדרות "סמולוויל" ו"על טבעי", אבל הגל האמיתי עוד לפנינו. בחודש שעבר עלתה בארצות הברית "The Cape", שבמרכזה סופר הירו נרדף עם אקססורי קסום, והשנה הבאה תהיה עוד יותר הירואית: גיבורי על עומדים במרכז לא פחות משבע סדרות, שמצויות בפיתוח ושצפויות לעלות לשידור ב־2011.

"לכאורה נראה שגיבורי העל הגדולים מהחיים לא ממש תואמים את המסך הקטן והביתי", אומרת ד"ר סרינג, "החוויה של אולם קולנוע חשוך, מצויד וצפוף תואמת טוב יותר פנטזיות מהסוג הזה. אבל לפחות שתי מגמות עכשוויות מעודדות את חציית הקווים: הראשונה נוגעת לצמצום פערי הגודל והאיכות בין מסכי הקולנוע המתכווצים למסכי הטלוויזיה המתרחבים, ככה שניתן ליהנות מחומר ספקטקולרי גם במערכות ביתיות משוכללות. השנייה נוגעת לעיקרון הסדרתי שמאפיין את הטלוויזיה. האפשרות להציע תכנים מורכבים יותר של גיבורי על, כמו בסרט 'האביר האפל', תואמת דווקא את המבנה הסדרתי של הטלוויזיה, שזקוק להתפתחויות והסתבכויות עלילתיות".

המדיום הטלוויזיוני מחייב את הז'אנר להתמסר פחות לטכנולוגיה ולאפקטים, ולפנות יותר מקום לדרמה. הפתרון המסתמן של יוצרי הטלוויזיה למגבלות האלה הוא, במילה אחת, נשים. NBC מפתחת בימים אלה את הגרסה של דיוויד אי. קלי ל"וונדר וומן". מליסה רוזנברג, תסריטאית "דמדומים", מתכננת להביא את גיבורת העל ג'סיקה ג'ונס (יש כזאת) ל־ABC. אותה רשת עובדת גם על פיתוח "Super-Mom", סדרה שבמרכזה אם תשושה שמוצאת חליפה שמעניקה לה כוחות על, ורשת CW מתכננת את "Raven", סדרה על בחורה חצי אנושית וחצי שטנית, בעלת יכולת לקרוא רגשות. כדי להשלים את התמונה הנשית, גרסת כיסוי נוספת ל"מלאכיות של צ'ארלי" תעלה לשידור טלוויזיוני השנה. בקיצור, תשכחו משרירנים בטייטס.

בשונה מסופר הירוז גבריים, חסונים ומאוסים, גיבורות העל נוטות להיות טובות יותר ביכולות שכליות ורגשיות כמו קריאת מחשבות ואמפתיה קיצונית (זו היכולת של הבת למשפחת "הבלתי רגילים", וגם של גיבורת "Raven" המתוכננת) אבל גם זריזות, על חשבון כוח. הטרור שגיבורות העל הטלוויזיוניות מגיבות אליו הוא לא טרור עולמי, גלובלי או לאומני. הטרור שהן מתמודדות איתו הוא הטרור של נשיות בעידן המודרני. סטפני מ"הבלתי רגילים" מנסה לשלב בין המשרה התובענית בתעשיית התרופות לבין מטלות אמהיות כמו טיפול בילדים והכנת בראוניז. "Super-Mom" תשתמש בכוחות העל שלה בעיקר כדי להיות אמא מסורה יותר, ואילו וונדר וומן החדשה היא אשת קריירה עם שלוש אישיויות משתנות, שעסוקה במסיבות פיג'מות עם ה־BFF ונעלבת כשמדברים על הציצי שלה.

אז גיבורי העל שחוזרים לטלוויזיה הן בעיקר גיבורות. זירת הקרבות המרכזית: הבית. פונקציה בולטת: דמעות. כוח על: אמפתיה. מילה שחייבים להגיד בהקשר הזה: פמיניזם. מילה שחייבים להתווכח איתה בהקשר הזה: פמיניזם. שווה לזכור: בשונה מהקולגות עם הטסטוסטרון, הטרור שגיבורות העל מתמודדות איתו מתחיל בתוכנו.

*#