אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מ"קרובים קרובים" ועד "פלפלים צהובים": איך השתנה ייצוג המשפחה בטלוויזיה?

כמו בחיים, גם במסך הקטן תבנית המשפחה הקלאסית עברה לא מעט שינויים עם השנים. לקראת עליית תוכנית הריאליטי "המשפחה" - כל מה שעבר על המוסד המשפחתי בטלוויזיה, מאז ועד היום

תגובות

אבא, אמא, ילד וכלב הם מזמן כבר לא התבנית המשפחתית הטיפוסית, וגם הטלוויזיה שלנו למדה עם השנים להשתנות בהתאם.

הערב תעלה בערוץ 2 "המשפחה" - ריאליטי חדש שמכניס מצלמות לתוך ביתם של משפחה ישראלית  ומתעד את כל מה שעובר עליה, 24 שעות ביממה. אין ספק שמדובר בשלב נוסף בדרך שבו מציג המסך הקטן את המוסד הותיק הזה. מהמודל הקלאסי דרך אימוץ, משפחות חד הוריות וזוגות חד מיניים – הנה סקירה של התוכן הטלוויזיוני הכי בולט שעיצב את סדרות המשפחות האהובות עלינו, סדרות שניסו לאתגר את האמרה "משפחה לא בוחרים":

עם השפעה כל כך עצומה על הטלוויזיה כמו גם על ההוויה הישראלית בכלל, קשה להאמין שסדרת הקאלט הזו הייתה באוויר רק שלוש שנים (בלי לכלול את אלפי השידורים החוזרים ואת פרק האיחוד, כמובן). "קרובים קרובים" שהייתה קומדיית המצבים העברית הראשונה, הציגה את חייה של משפחה ישראלית מורחבת המתגוררת בבניין משותף, והיוותה את המודל הקלאסי למשפחה-ישראלית-חילונית-ממוצעת, כיאה לשנות השמונים התמימות.

נעימת הפתיחה המפורסמת הפכה מהר מאוד ללהיט, וגם הכתובת המפורסמת של הבניין הטרידה מעריצים רבים שתרו אחריה ברחובות תל אביב ונוכחו לדעת שהיא איננה אמיתית –  'ויטק' הוא על שם בעלה של מפיקת הסדרה רישה טירמן, שהלך לעולמו זמן קצר לפני תחילת ההפקה. מספר הבניין, 9, נקבע בהתאם למספר הדמויות בסדרה - בקומה השלישית בני הזוג אילן ותיקי ובתם גליה, בקומה השנייה - אחיה של תיקי  יהורם, בת זוגו ליאורה ושלושת ילדיהם אביתר, מולי ואפרת, ובקומה הראשונה - דודתם של תיקי ויהורם, חנה. בסדרה התארחו לעיתים קרובות שחקנים רבים ביניהם רבקה מיכאלי, טוביה צפיר, יוסף שילוח, ששון גבאי ועוד.

הסדרה עצמה נעה בין דילמות משפחתיות טיפוסיות ושגרתיות – כמו ארוחות חג, ימי הורים, ביקורי משפחה מחו"ל וישיבות ועד בית, ובנוסף הציגה גם סאטירות חברתיות ע"י כותביה המושחזים אפרים סידון וב.מיכאל- שנשארו רלוונטיות עד היום-יחסי ערבים-יהודים, נישואים-בין-עדתיים וכו'.

איצ'ה, שהתבססה על הסדרה האמריקאית "הכל נשאר במשפחה", הציגה את חייהם של משפחת שולמן - זוג הורים, בת וחתנה. ספי ריבלין גילם את איצ'ה, נהג המונית העצבני והגזען ששנא את בעלה של אשתו כי היה תימני ואף קרא לו 'ג'חנון'. אשתו שפרה (עליזה רוזן) הייתה עקרת בית כנועה ותמימה שתמיד ניסתה להשכין שלום והבת שולי (שגית אמת) ניסתה לא פעם למרוד בהוריה השמרנים. נעימת הפתיחה המפורסמת של הסדרה, אגב, היתה הפתיח המוזיקלי באקורדיון של מתי כספי והפרברים בשירם  'בלב כבד'.

"איצ'ה" עדיין הציגה את המשפחה הישראלית לפי המודל הקלאסי והשמרני, אבל בצורה סאטירית ונלעגת. הדמויות היו קיצונית ונקלעו למצבים יוצאי דופן, כשהם משקפים כיביכול את חייה של משפחה המתמודדת עם נישואיה של הבת ועם החיים המשותפים של שני הזוגות יחד בדירה קטנה. 

במסגרת הסדרה הזו, שנכתבה על ידי הסופרת המפורסמת גלילה רון פדר, מחליט זוג בורגני ודי אמיד, דוביק ותמי דגן (נתן דטנר וגיליה שטרן), לאמץ שני מתבגרים ממשפחות הרוסות הזקוקים למשפחה אומנת (יעל פוליאקוב ולביא זיטנר, בהופעתם הראשונה בטלוויזיה).

מדובר, למעשה, בפזילה ראשונה לשינויים ולאלטרנטיבות: "משפחה וחצי" היתה הסדרה הראשונה בטלוויזיה שהציגה את סוגיית האימוץ והחיים שאחריו. במהלכה אף נוצרו לא פעם סכסוכים בין הילדים המאומצים לילדים הביולוגיים של בני הזוג, אור (דנה מרמור) ותום (עומר מילר), שלא תמיד מרוצים מהתוספת המשפחתית החדשה. מעבר לזה, לא מעט חיכוכים התגלו בין הילדים להורים המאמצים, שראו בהם בתחילה מעין פרוייקט ברוח "גבירתי הנאווה", אבל לא תמיד הצליחו להשיג את מבוקשם.

בשנת 2008 עלתה ביס סטארס ישראלי סדרת המשך בשם 'עוד משפחה וחצי', בה מתברר כי דוביק ותמי התגרשו, וגם בנישואיו השניים דוביק לא מוותר על אימוץ נוסף, שמביא איתו שלל התפתחויות נוספות.

עד שהדת תפריד בינינו: "לתפוס את השמיים", 2000

"לתפוס את השמים" הייתה הסדרה הראשונה שהציגה על המסך את תוצאותיה של חזרה בתשובה של אחד מבני הזוג בבית, והשפעתה על חייהם של כל שאר בני הבית. היא התבססה על ספרה של אורה מורג 'מאה תפוחים חדשים כולל מ.ע.מ" (שנכתב באופן אוטוביוגרפי על חזרתו בתשובה של בעלה, אגב), ועסקה בנורית (אורלי זילברשץ בנאי) המגלה יום בהיר אחד שבעלה רוני (יורם חטב) מתפלל שחרית, מניח תפילין ומתקרב באופן כללי לדת. בתחילה היא ושני ילדיה עוד מנסים להסתגל לכך ולהתחשב בו - נורית טובלת במקווה ובים, מפרידה את כלי האוכל, לא נוהגת בשבת, אך לאט לאט נוצרים קשיים שמפוררים את חיי המשפחה, עד שנורית מבקשת ממנו לעזוב את הבית.

"לתפוס את השמיים" אמנם הציגה משפחה שמרנית וממוצעת, אך פריצת הדרך שבה הייתה בעיסוק הראשוני במיקום הדת במשפחה ובין בני זוג. הסדרה הכניסה לראשונה וויכוחים אידיאולוגיים ופוליטיים לסלון של כולנו, והציגה סוגיות שונות ואקטואליות שעלולות לפלג משפחות כמו התנחלויות, הפרדת דת ומדינה, דו קיום בין חילוניים לדתיים ועוד.

מי צריך אבא: "אמא'לה", 2005 הסדרה הדרמטית-קומית היוותה למעשה את פריצת הדרך הטלוויזיונית של המשפחה החד הורית בטלוויזיה. אפי (אורנה בנאי), רווקה בת 38, מגלה יום אחד שהיא בהיריון ולא בטוחה לגמרי בזהות האב. היא מחליטה בכל זאת לגדל את הילד לבדה, בעזרתה של אמה (תיקי דיין) ידידה ההומו (אלון פרידמן) וחברתה הטובה דפי (מיה דגן).

החל מעונתה השניה, "אמאל'ה" הרבתה לעסוק בהתמודדות היומיומית של אמהות טריות - החל מללמוד איך לחתל נכון וכלה בלבחור את הפעוטון המתאים. אלא שדמותה של בנאי נאלצה לעבור את כל זה לבד, בלי נוכחות גברית קבועה. הסדרה נשענה רבות על סיפורה האישי של אורנה בנאי, שהביאה לעולם ילד ומגדלת אותו כאם חד הורית.

"אמא מחליפה" הייתה תוכנית הריאליטי הישראלית הראשונה שהתעסקה בהתמקדה במבנה המשפחה. למעשה, כל המשתתפים בה נחשפו בסביבתם הטבעית שאת חלקן, אגב, לא היה אפשר להגדיר כמתפקדות.

הסדרה, שמבוססת במקור על פורמט בריטי, מציגה משפחות בעלות רקע וכללים שונים אשר מחליפות ביניהן את אם המשפחה. האם מתפקדת שבוע שלם בבית משפחה זרה לחלוטין על פי כללי הבית החדש, ובסופו של דבר לומדת לגלות צדדים חדשים לגבי ניהול משק הבית ותובנות לגבי חייה בכלל.

ההחלפה מתבצעת בעיקר בין משפחות עם פערים ושוני גדול על מנת להעצים את הטלטלה: משפחות ערביות מול יהודיות, אקולוגיות מול קפטליסיטיות-בזבזניות, קשוחות מול מתירניות וכו'.

ז'אנר הריאליטי, כנראה, ראה כי טוב והמשיך לאמץ את הפורמט המשפחתי. הפעם מדובר בפורמט בו דופק אלון גל על דלתות בתיהם של משפחות שמתקשות להתמודד עם התקציב הלוחץ ומסכימות להיחשף במערומיהן ולשים את כל הבעיות שלהן על השולחן. גל, מצוייד בשלל טיפים ועצות לחיים מאושרים ומספקים, מגיע אל המשפחות ומלווה אותן בתהליך של עזרה והעצמה. על הדרך הוא גם מסייע להם לפתור בעיות בתחום החינוך, היחסים והאינטימיות. 

"מרחק נגיעה" היתה אמנם בבסיסה סיפור אהבה קלאסי בין זוריק (הנרי דוד) לרוחלה (גאיה טראוב), אבל חלק מרכזי מהבעייתיות שברומן הטראגי הזה היו המשפחות של השניים: משפחת העולים החדשים מול המשפחה החרדית, אשר מתגוררות בשכנות זו לזו בעיר בני ברק. מדובר למעשה בפעם הראשונה שבה סדרת דרמה ישראלית העמידה במרכז משפחת עולים חדשים מרוסיה, שרוב החברים בה דיברו בשפה הרוסית בלבד.

הסדרה עצמה הציגה את המתח שבין חבלי הדת מול חבלי הקליטה, ובין לבין נשזרו בעלילה היבטים נוספים של דרמות משפחתיות שונות כמו נישואים מתפוררים, ניסיונות להבאת ילדים, רומנים מחוץ לנישואים, וקשיי ההתאקלמות של העולים החדשים בארץ.

אחרי שהבינה שאור השמש הוא החיטוי הטוב ביותר גם לדינמיקות משפחתיות, החליטה יעל פוליאקוב להעניק לצופים את הזכות לחטט ברגעים האינטימיים של המשפחה האישית-ציבורית שלה. "הכל דבש" התבססה על דמויות ומצבים במשפחת פוליאקוב, כשהיא נותנת זווית קומית להתרחשויות עימם כל משפחה יכולה להזדהות - מאבק עם קריירה בגיל מאוחר, הילדים המבוגרים שחוזרים הביתה למורת רוחם של ההורים, קשיי הסתגלות לצבא, תלות בהורים בהריון ראשון, התמודדות אמיתית עם אבל ועוד. "הכל דבש" הייתה חדשנית בשל הגבול הדק בין תעודה לפארודיה עליו נעה. מעבר לכך, הייתה זו הפעם הראשונה שאישיות ישראלית חושפת את עצמה, ובעיקר את משפחתה, ללא גבולות וצנזורות.

דווקא אחת מסדרות המשפחה החדשות ביותר מנסות להעלות נינוח של נוסטלגיה שמציג שוב את המשפחה כסיטקום. כיאה לתרבות האינסטנס ולמאה ה-21, הדרך היא על ידי מערכונים קצרצרים ומלווים בשלל מכשירים טכנולוגיים. הסדרה עצמה מבוססת על פורמט קנדי בשם  “The parents”, שמציג משפחה גרעינית ושגרתית אבל שם דגש על האינטראקציות בין ההורים לילדים. כל פרק מתרכז בנושא אחר מחיי המשפחה הסוערים, מהמרוץ נגד הזמן בהתארגנות בבוקר, דרך מאבקים על ארוחות משפחתיות, ועד הניסיונות ללהטט בין קריירה משגשגת לבין כביסה, כלים וחיי זוגיות. הילדים מצידם עסוקים גם הם במרדף יום יומי בלימודים, בחיי חברה ובריבים על המחשב, מדברים בשפה שההורים לא בדיוק מבינים וחיים בעולם משל עצמם, שלרוב מעלה להורים את סף העצבים.

יוסטון, יש לנו בעיה: "פלפלים צהובים", 2011

"פלפלים צהובים" היא הסדרה הראשונה שעוסקת בנושא הבדרך כלל גנוז - בן משפחה הלוקה באוטיזם, והשפעת המצב על שאר בני המשפחה. הסדרה עוסקת בנושא שבדרך כלל לא נראה על מסכינו, ומתמודדת איתו ברגישות ותבונה - כנראה משום שיוצרת הסדרה היא עצמה אם לילד אוטיסט. עלמה זק היא איילת אוחיון, המתגוררת עם בעלה יניב במושב בערבה. בין בעיות רגילות ושגרתיות בזוגיות ובעבודה, מגלים ההורים כי ילדם עומרי לוקה באוטיזם. במקום לתקשר במילים, הוא משתמש רק במוזיקה. התגלית הקשה יוצרת משברים שונים אצל כל אחד מהם, ויחד הם מנסים למצוא את הדרך הטובה ביותר לטיפול בעומרי. בנוסף מתפתלות סביבם שלל עלילות משנה משאר בני המשפחה, וכל זאת על רקע נופי הערבה.

*#