רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קומיקס, עיבודים מחודשים וחיקויים של "מד מן": הטרנדים הכי חמים במסך הקטן

מי שצריך עוד הוכחה לכך שאין יותר רעיונות מקוריים בעולם, שיעיף מבט על רשימת הסדרות שמפתחות הרשתות האמריקאיות. בתפריט: עיבודים של קומיקסים, גירסאות מחודשות ללהיטים ישנים וסדרות שמתרחשות בעבר. ותודה רבה לדון דרייפר

תגובות

אז איך התחושה עם 2011 עד כה? התרווחתם? כבר הסרתם ממנה את הניילונים? כנראה שהשאלה המנקרת בראש כולם באשר לשנה הזו - בכל הנוגע לטלוויזיה, על כל פנים - היא האם גם בה נראה את בטי ווייט בכל חור. היא עצמה כבר הודתה שפרצופה התנוסס בכל מקום לאחרונה ואמרה שהיא מתכוונת להנמיך עכשיו פרופיל, אבל אם כך, במה נתלה את מבטחנו? או במילים אחרות - מה טומנת לנו בחובה 2011?

כבר עכשיו ניתן לראות שישנם כמה טרנדים מעניינים הקמים עלינו בחודשים הקרובים, או כאלה שהרשתות האמריקניות עובדות עליהם עכשיו וצפויים להגיע במהלך השנה. כמו תמיד בטלוויזיה האמריקנית, כאשר ישנה הצלחה מסחררת כלשהי, קודקודי שאר הרשתות מביטים בה בערגה ואומרים "כזה אני רוצה!". ההצלחה של "The Walking Dead" מביאה עמה עיבודי קומיקס נוספים, הבאזז הבלתי פוסק של "מד מן" הביא אחריו את "אימפריית הפשע" ובעקבותיהן השנה מזמינות הרשתות סדרות תקופתיות רבות.

העניין הוא שהסדרות הללו משודרות בארה"ב בערוצי הכבלים, שמלכתחילה יותר נישתיים ויותר מעזים מאשר הרשתות הגדולות. הן מהוות הצלחה גדולה עבור הערוצים בהם הן משודרות, אבל כמו כל דבר בחיים, גם זה יחסי. לרשתות הארציות, המתבססות על פרסום שתעריפיו מושתתים על הרייטינג, חשובים יותר מכל המספרים. הצלחה כמו של "The Walking Dead" אמנם שוברת שיאים עבור רשת הכבלים AMC שבה היא משודרת, אבל הרייטינג שלה לא מאוד מרשים עבור רשת ארצית. השאלה הבלתי נמנעת אפוא, היא האם הסדרות שהזמינו כעת הרשתות ברוח ההצלחות שבכבלים יוכלו לשגשג גם אצלן.

בעשור האחרון היו ברשתות מעט מאוד סדרות מד"ב שהצליחו בקנה מידה גדול, בראשן "אבודים" ובקנה מידה קטן יותר "גיבורים", שאיבדה צופים בקורלציה ישירה להתקשקשות שלה. מיד עם ההצלחה ההיסטרית של "אבודים" בראשית דרכה, היו המוני ניסיונות נוספים לרכב על הגל וליצור סדרות מד"ב ברשתות הארציות. כולן מלבד "גיבורים", ובמידת מה "פרינג'", כשלו ונפלו בקרב על הרייטינג.

לבד מהרשת הקטנה CW, שמסתפקת ברייטינג זעיר בהרבה משאר הרשתות ושההצלחות הגדולות שלה הן דווקא מד"ביות ("יומני הערפד", "סמולוויל" ו"על טבעי"), שאר הרשתות ממש נאבקות עם הסוגה הזו. כבר בעונה הנוכחית ניתן למצוא אצל רשת ABC את "הבלתי רגילים" (בקרוב ב-yes), העוסקת במשפחה עם כוחות על, מפגינה נתוני רייטינג דלים מאוד וסביר להניח שתבוטל בסוף העונה. "האירוע" של רשת NBC (שעלתה לאחרונה ב-yes Sci Fi) המגוללת סיפור קונספירציה חייזרי, החלה גם היא עם רייטינג טוב מאוד בספטמבר האחרון, אבל מאז צנחה עד כדי סכנה להמשך קיומה.

ב-NBC עלתה לפני שבועיים גם הסדרה "The Cape", המגוללת את סיפורו של שוטר שנחשב למת ומשתמש בזהות בדויה כגיבור על במסכה. שלושת הפרקים הראשונים ששודרו עד כה (אמש שודר הרביעי) החלו עם רייטינג סביר שהלך והתדרדר, מגמה שוודאי תמשיך כשם שקורה בדרך כלל. כל אלה מצטרפות לעיבודי קומיקס או מד"ב רבים בשנים האחרונות בארה"ב, רובן ככולן נפלו במהירות על הפרצוף.

הכשלונות הללו לא מרפים את ידי ארבע הרשתות הגדולות בארה"ב, ובפרויקטים המצויים כעת בתהליכי מימוש אצלן ניתן למצוא בין היתר עיבוד חדש ל"הענק הירוק" עם גיירמו דל טורו על ההגאים, עיבוד לקומיקס Locke and Key, עיבוד לקומיקס AKA Jessica Jones פרי עטה של כותבת סרטי "דמדומים" מליסה רוזנברג, וכן סתם קונספטים מד"ביים כמו "טרה נובה" של סטיבן ספילברג, "אלקטרז" של ג'יי ג'יי אברמס, ופרויקט של אורן פלי, במאי "פעילות על טבעית". אפילו דיוויד אי קלי, יוצר סדרות כמו "אלי מקביל" ו"בוסטון ליגל", יצר לאחרונה עיבוד עכשווי ל-Wonder Woman (או "אשת חיל", כפי שנקראה כאן הסדרה הקודמת שנעשתה על פיה) אחרי שילדיו הביעו את תחושות כולנו והתחננו בפניו, לדבריו, שלא יעשה עוד סדרה משפטית. לאחרונה NBC הזמינה ממנו פיילוט לסדרה.

לא ברור אם אשת החיל של דיוויד אי קלי מתקיימת בשנות ה-40 כמו הגרסה הטלוויזיונית הראשונה, אבל אין ספק שמקרה כזה יצטרף לטרנד נוסף שהרשתות רוכבות עליו השנה: סדרות תקופתיות. ההצלחה של "מד מן" בתרבות הפופ עשתה את שלה, והנישה הזו שעד כה זכתה לחיים בעיקר בערוצי הכבלים, נכנסת כעת להילוך גבוה אצל ארבע הרשתות הגדולות בארה"ב.

זה לא שבעבר לא היו להן סדרות מצליחות שהתרחשו בעבר, אבל אלה באופן גורף למדי היו קומדיות: "ימים מאושרים", "מ.א.ש", "שנות הקסם" ו"מופע שנות ה-70" היו הצלחות ענק בשעתן. דרמה כמו "צ'יינה ביץ'" אמנם שרדה ארבע עונות, אבל בעיקר בזכות הפרסים ושבחי הביקורות שזכתה להם, לא מפאת נתוני הצפייה המאותגרים שלה. "סווינגטאון" הסבנטיזית לא שרדה עונה והעיבוד האמריקני ל"חיים על מאדים", המתרחש גם כן בעשור ההוא, בוטל אחרי 17 פרקים. "חלום אמריקני" אולי הצליחה למשוך שלוש עונות, אבל עשתה זאת הרחק מתחת לרדאר.

ובכל זאת, חרף ניסיונות העבר, גם הפעם הרשתות מישירות מבט ומזמינות כמה וכמה סדרות תקופתיות שנשמעות מסקרנות. שתיים מהן נשמעות כהשפעה ישירה של "מד מן": ב-ABC מפתחים דרמה על עולמם הזוהר והנחשק של הטייסים והדיילות בחברת התעופה Pan-Am בשנות השישים, וב-NBC הזמינו פיילוט לדרמה המתרחשת בעולמן של שפנפנות פלייבוי בשיקגו של שנות ה-60, סדרה שנשמעת מתאימה בהרבה לרשת כבלים. בשני המקרים מדובר בסיפור אשר ברקע שלו ניכרים השינויים הרי הגורל של התקופה.

לא רק הסיקסטיז מועלים על נס – בתהליכי עבודה שונים נמצאים גם עיבוד חדש לסדרה המערבונית "Wild Wild West" (שזכתה לרימייק קולנועי מטופש במיוחד עם וויל סמית' ב-1999, שבעברית נקרא "פרוע על המערב"), פיילוט למערבון נוסף שהזמינה NBC בשם "The Crossing" המתרחש אחרי מלחמת האזרחים האמריקנית, פיילוט שהזמינה רשת ABC לדרמת מתח המתרחשת בשנות הארבעים של המאה ה-19 ובמרכזה הסופר אדגר אלן פו, וכן עיבוד לרומיאו ויוליה המתרחש בשנות הרנסנס באיטליה.

נוסטלגיה - הפתיח המקורי של "Wild Wild West":

במקרה של סדרות תקופתיות, גם רשתות הכבלים – שבאופן עקבי אוהבות דרמות מהסוג – אינן טומנות את ידן בצלחת: ברשת הכבלים Starz הזמינו את הסדרה "Magic City", המתרחשת במיאמי של שנות השישים ערב עלייתו של פידל קסטרו לשלטון בקובה, על רקע המלונות ומועדוני הלילה. ב-AMC, המאכלסת את "מד מן", הזמינו את "Hell on Wheels", דרמה נוספת המתרחשת בשנים שאחרי מלחמת האזרחים האמריקנית. יתר על כן, השבוע נודע שגם הסדרה "שושלת" תזכה כנראה לחיים מחודשים, אלא שהיא תגולל אירועים שהקדימו את הסדרה והתרחשו בשנות השישים המוקדמות. אמנם מדובר בעיבוד קולנועי ולא טלוויזיוני, אבל קשה להאמין שאילולא "מד מן" הרעיון הזה היה קורם עור וגידים.

ובין השיטין של כל הפרויקטים הללו ניתן לזהות טרנד נוסף שאף פעם לא נס ליחו: עיבודים מחודשים. גם השנה יש המונים כאלה, הן בערוצי כבלים והן ברשתות הגדולות, אם זה לסדרות בריטיות ("החשוד העיקרי", "לגדול בלי בושה", "סקינס", "כמעט אנושיים", "עברייני-על", "טורצ'ווד") או להצלחות עבר אמריקניות ("Wild Wild West", "אשת חיל", "הענק הירוק" "המלאכיות של צ'ארלי", "דאלאס", "תיקי רוקפורד", עיבוד שבינתיים יצא להפסקה עקב אילוצי לו"ז).

אם יש משהו שעולה מכל הפרויקטים הללו, אלה שכבר שזפו מסך ואלה שבפיתוח ואולי אפילו לא יזכו לחיים, הוא שהרשתות האמריקניות תמיד יעדיפו לחזור אל הישן, החמים והמוכח.

*#