רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אימפריית הפשע: לא הסופרנוס שחשבתם

מגע הקסם של מרטין סקורסזה אמנם ניכר בה, אבל "אימפריית הפשע" רחוקה מהעומק והמורכבות של "הסופרנוס". הסיפור שבה גובר על הדמויות ורק לקראת סוף העונה אפשר לקרוא לה "מבדרת"

תגובות

בשנת 2007, השנה שבה "הסופרנוס" של HBO הגיעה אל קצה, עלתה ברשת הכבלים הנידחת AMC סדרה שיצר אחד מהכותבים הבכירים של אותה סדרת גנגסטרים מהפכנית. האיש הוא מת'יו וויינר והסדרה היא "מד מן". זו הייתה מעין סגירת מעגל בחסות "הסופרנוס". כשם שזו רוממה את HBO והפכה אותה לרשת הכבלים המשמעותית והמשפיעה ביותר של העשור הראשון במילניום הנוכחי, כך "מד מן" הפכה את רשת הכבלים AMC לחממה האיכותית המשמעותית ביותר בטלוויזיה מאז. זאת בשעה ש-HBO מחפשת את דרכה היצירתית שתחזיר אותה לימי הזוהר של "הסופרנוס", "הסמויה" ו"עמוק באדמה". בינתיים, מאז 2008, היא סוגה בטראש עם הלהיט הכי גדול שלה כרגע, "דם אמיתי".

כאשר נודע ב-2009 שטרנס ווינטר, כותב ומפיק נוסף ב"הסופרנוס", יוצר סדרה חדשה עבור HBO על ערש הפשע המאורגן בשנות העשרים של המאה העשרים בארה"ב, הציפיות היו גבוהות. כאמור, איש "הסופרנוס" האחרון שיצר סדרה תקופתית הביא לנו את אחד מהסדרות המהוללות של השנים האחרונות. העובדה שמרטין סקורסזי מתפקד על תקן מפיק בכיר בסדרה החדשה, ואף מביים את הפרק הראשון, רק ליבתה את הציפיה. לכך תרמו גם הסכומים הענקיים שנשפכו על ההפקה ורשימת השחקנים המרהיבה שלוקטה לסדרה, בהם סטיב בושמי, קלי מקדונלד ("טריינספוטינג"), מייקל קיי וויליאמס (עומאר מ"הסמויה") וגרטשן מול. קשה היה להימנע מראש מהשוואה ל"הסופרנוס" לאור הנושא והעוסקים במלאכה. האם זו הסדרה שתשיק תור זהב יצירתי חדש עבור רשת הכבלים המשפיעה?

לאור כל אלה לא פלא שהפרק הראשון של "אימפריית הפשע", ששודר בארה"ב בספטמבר 2010 (ואצלנו ב-yes Drama בימי ראשון החל מהשבוע שעבר), גרף את מספר הצופים הגבוה ביותר שידעה HBO מזה שש שנים, מאז הפרק הראשון של "דדווד". הסדרה מתרחשת באטלנטיק סיטי עם ההכרזה על חוק היובש האוסר על ייבוא ועל מכירת אלכוהול. עבור אינוק "נאקי" תומפסון (בושמי), גזבר העיר ופוליטיקאי מושחת שמשרדו נמצא בטיילת ובפועל מנהל את העיר, זוהי תחילתו של עידן חדש שבו יוכל להתעשר עוד יותר ולהעמיק את אחיזתו בשררת העיר. בתוך כך מנסה בן טיפוחיו ג'ימי דרמודי (מייקל פיט, "החולמים") להשתלב בעסקי הפשע, יחסי פטרונות נרקמים בין נאקי לבין אלמנה עם שני ילדים קטנים (מקדונלד), וכל זאת בזמן שסוכן פדרלי אדוק ונוקשה (מייקל שאנון המעולה) מנסה לעצור אותו.

אבל האם הציפיות הגבוהות מ"אימפריית הפשע" התגשמו? לא בדיוק. מבחינת רייטינג (שפחות חשוב לרשת כבלים פרימיום כמו HBO) הסדרה התייצבה והיא כעת שנייה רק ל"דם אמיתי", אך מבחינה יצירתית היא רחוקה שנות אור מהעומק והמורכבות של "הסופרנוס". יחד עם זאת, העונה הראשונה מציגה בידור סוחף וחכם שמגע ידו של סקורסזי ניכר בו; דרמת פשע אלימה הכוללת צעיר העושה את צעדיו הראשונים בעולם הפלילי, רוויית סכינים וקליעים בגב, ראוותנות גנגסטרית סווינגית ומנת פסיכופתים הגונה. השחזור התקופתי מרהיב וסטיב בושמי, על הנייר לא ליהוק מובן מאליו, מפגין משחק מעולה ובדיעבד מהווה את אחד המרכיבים החזקים ביותר של הסדרה.

ייתכן שדבשה ועוקצה של "אימפריית הפשע" נעוצים שניהם בעובדה שהסיפור מרתק בפני עצמו, מה שבתחילה מקנה את הרושם שהכותבים מסתמכים יותר עליו ופחות על פיתוח הדמויות. כולן אמנם אמינות, אבל לא תמיד מנומקות, כולל כאלה המבוססות על גנגסטרים אמיתיים – כמו אל קאפון, לאקי לוצ'יאנו וארנולד רוטשטיין – בראשית דרכם העבריינית.

רק לקראת סוף העונה נראה שנוצר איזון בין הסיפור לבין שרטוט הדמויות, במיוחד הודות לדמותו של חייל פגוע שמצטרף לקאסט, אבל גם בעזרת כמה מהדמויות הקבועות – חלקן משלימות תהליך ואחרות לא אוהבות את מה שמשתקף מולן כשהן מביטות במראה. כך, בעיקר בפרקים האחרונים של העונה, "אימפריית הפשע" הופכת מיצירה מבדרת ועשויה היטב לצפיית חובה בעלת דמויות מרתקות, דבר המהווה חדשות מבטיחות עבור העונה השנייה, שתעלה בארה"ב בסוף השנה. אבל טוני סופרנו בהחלט יכול לישון בשקט - עדיין לא קם לו יורש ראוי.

*#