רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המסך הקטן כבר לא רלוונטי: כך תיראה הטלוויזיה בעשור הקרוב

בארה"ב עומלים במרץ על ספריית וידאו אישית שניתן לשאת ממקום למקום, ה-BBC מאפשרת גישה ישירה למאגר ה-VOD שלה: הטלוויזיה של העשור החדש מחבקת את הפיראטיות והולכת לכיוון אישי, זמין ולא תלוי במדיום. רק אצלנו עונות מעוכבות וסדרות לא נרכשות

תגובות

אם יש משהו מפתיע ברשימת הסדרות שמורדות הכי הרבה באופן לא חוקי בביטורנט, זה העובדה שאנשים עדיין משתמשים בביטורנט. הם לא שמעו על שירותי הורדה ישירה? הרשימה שפרסם אתר TorrentFreak בסוף 2010, כפי שדיווחנו בעת פרסומה, ממליכה את "אבודים" במקום הראשון, ואחריה מאכלסות את רשימת עשרת הראשונים "גיבורים", "דקסטר", "המפץ הגדול", "האוס", "איך פגשתי את אמא", "24", "דם אמיתי", "glee" ו"איש משפחה".

הרשימה הזו משקפת נתח מסוים ואולי שולי מכמות המורידים באופן כללי. יכול מאוד להיות שהיא תהיה דומה גם לרשימה שכוללת אתרי אחסון כמו הוטפייל, ראפידשר, מגהאפלואד וכיו'"ב, אבל ההבדל הוא שהאתרים האלה מהווים יעד לציידי זכויות היוצרים, שמאתרים קבצים כאלה ודואגים שיוסרו לאלתר. בהתאם, המשתמשים שמעלים את סדרות הטלוויזיה לשירותים הללו מנסים לא אחת לעשות שינויים קטנים בשמות הקבצים, כך שיקשה על בעלי הזכויות למצוא אותם. עם פיזור כזה בין המון שירותי הורדה, שלכל אחד מהם מועלים כמה וכמה פעמים אותם תכנים תחת שמות שונים, קשה להרכיב רשימה מהימנה של התוכן הכי מורד באינטרנט. אי לכך הרשימה שפרסם אתר TorrentFreak צרה מאוד, בלשון המעטה. האפשרויות העומדות בפני מורידי הקבצים הבלתי חוקיים הן רבות.

בדו"ח בשם "פיראטיות היא העתיד של הטלוויזיה", שפרסמה במרץ 2010 פרופסור אביגיל דה קוסניק מאוניברסיטת ברקלי בארה"ב, היא טוענת שהטלוויזיה והאינטרנט ילכו ויתכנסו יחדיו בשנים הבאות ביתר שאת. בעבודתה היא משווה בין שירותי ההורדה והסטרימינג בתשלום – לתושבי ארה"ב בלבד, יודע כל ישראלי שניסה – כדוגמת Hulu ונטפליקס, לעומת אתרי טורנטים פיראטיים, שלמרות הכל זוכים גם בארה"ב לשימוש נרחב. זה קורה מסיבות שונות, אותן היא מונה: השירותים בתשלום לא מציעים את כל התכנים, האינדקס שלהם פחות נוח לשימוש, ניידות הקבצים שהורדו בין מכשירים שונים אינה מובנת מאליה וכהנה וכהנה.

בנוגע לנקודה האחרונה כתב הניו יורק טיימס: "הוליווד ושותפיה בהיי-טק מודאגים עד מאוד מכך שלקוחותיהם ימרדו כנגד כמה מההגבלות המתהוות, בעוד הוידאו מתרחק מדיסקים פיזיים. צרכנים, התעשייה מאמינה, עשויים להירתע מלרכוש סרטים דיגיטליים וסדרות טלוויזיה עד שיוכלו לקחת עמם את כל האוסף שלהם לאן שילכו".

וכמו כדי לענות על מכתמה של פרופ' דה קוסניק, כעת מגבלת הניידות הזו משתנה בעזרת DECE – קיצור של Digital Entertainment Content Ecosystem – גוף המאחד יותר משישים חברות; אולפני סרטים וסדרות הוליוודיים כוורנר, סוני, יוניברסל ואחרות, יצרני וסוחרי אלקטרוניקה כמיקרוסופט, סיסקו, פיליפס ודומות ועוד כמה גופים רלוונטיים שקשורים לשמירת זכויות דיגיטליות ולמחשבים. בולטות בהיעדרן: אפל, שכידוע אוהבת להגביל את משתמשיה רק למוצרים שלה, ודיסני. גם בלעדיהן, DECE שואף להילחם בפיראטיות באמצעות הפלת החומות בין המדיה, התכנים והשירותים. איך? ביצירה של סטנדרט אחיד לקבצי וידאו דיגיטליים שיאוכסנו במקום אחד, לוקר דיגיטלי שאליו יוכלו המשתמשים לגשת מכל מחשב המחובר לאינטרנט. טוב, כמעט כל מחשב – אפל כאמור בחוץ.

בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגאס בראשית החודש חשפו אנשי DECE את שירות האכסון החדש, שצפוי להיות מושק באמצע 2011 – הוא ייקרא UltraViolet ויציג פורמט וידאו חדש ואחיד (כלומר סיומת נוספת לקבצי הוידאו המוכרים, כמו avi ו-mp4). במסגרת הזו יוכל צרכן אמריקני לרכוש סרט או סדרה בדיוידי או בלו-ריי, או לחילופין להזמין תוכן דרך שירות קיים כמו נטפליקס הפופולרי, ולאכסן אותם בקלות בלוקר באמצעות עותק דיגיטלי. בדרך זו ניתן יהיה לצפות בקובץ בכל מקום באמצעות מכשירים שתומכים בשירות (כלומר רק של חברות אלקטרוניקה הכלולות ב-DECE) – אם זה המחשב הביתי, מכשיר הדיוידי, קונסולת המשחקים או טלפונים חכמים למיניהם – ועל המסך אף יתנוסס לוגו חתיכי של UltraViolet. בהמשך ניתן יהיה לאכסן גם מוזיקה, ספרים ושאר תוכן דיגיטלי שנרכש מאחד מהגופים הללו. בשלב ראשון השירות, איך לא, ייועד לצרכנים האמריקניים, אבל עד סוף השנה גם קנדה ובריטניה יזכו לגרסאות משלהן ולאחר מכן גם שאר העולם. אולי אפילו ישראל, אם נהיה ילדים טובים.

מיץ' סינגר, המנהל הטכנולוגי הבכיר של סוני פיקצ'רז אנטרטיינמנט, סיפר לווראייטי על פיתוח הלוקר הדיגיטלי, "ניסינו ללכת בעקבות ההתנהגות העקבית של הצרכנים. מה שגילינו היה שצרכנים מקבלים את התוכן מהאינטרנט בחינם וצורבים אותו לדיוידי עבור חברים או מנגנים אותו על כל התקן. הסתכלנו על מה שצרכנים עושים כרגע והבאנו להם את זה ב-UltraViolet".

הנה כי כן, לקח עשור אבל זה קרה, האנשים בחליפות מנסים ליישר קו עם מורידי הקבצים. אבל האם זהו לא יותר משינוי אדרת? רק לפני כמה שנים רובנו הכנסנו למחשב דיסק כדי להמירו ל-mp3, רק כדי לגלות שהאפשרות הזו חסומה מפאת ניהול זכויות דיגיטלית (DRM). עם כל המהומה של UltraViolet, אותה חסימה ישנה וארורה נותרה בה בעינה, אלא שהאפשרויות לנגן אותה פשוט התרחבו. עדיין, אם לקוח ירצה להפעיל על האייפון או האייפד שלו סרט שנמצא בלוקר הדיגיטלי של UltraViolet, הוא לא יצליח כי הפורמטים לא תואמים. סביר להניח שיהיו פתרונות שיעקפו את המגבלה הזו, כמו אפליקציה כזו או אחרת, אבל בשלב זה נראה כי רק כאשר יצטרפו ל-DECE חברות נוספות, ובראשן אפל ודיסני, יוכל השירות הזה להפוך למיינסטרים שהוא שואף להיות.

ומה בנוגע לשאר העולם? DECE מבטיחה שבחודשים הקרובים היא תכריז על ארצות נוספות שבהן יושק השירות בהמשך, כלומר לכל המוקדם ב-2012. מובן שמחוץ לארה"ב העניין הזה סבוך בהרבה וכרוך באישורי זכויות בעייתיים מול גורמי הפצה מקומיים. השאלה היא, האם בלתי נמנע שגבולות מעין אלה יעלמו עם הזמן? דווקא מבריטניה הגיעה לפני כחודש וחצי בשורה שפורצת את הגבולות המקובלים. BBC הודיעה כי עד אוגוסט השנה היא תשיק אפשרות גישה לבעלי אייפד בכל העולם אל ה-iPlayer, שירות ה-VOD הפופולרי שלה, תמורת מנוי חודשי. מדובר גם בתכנים חדשים שמועלים לשירות ה-VOD אחרי שידורם המקורי בבריטניה, כלומר סחורה טרייה טרייה. בהתאם להיענות, אחרי האייפד יגיעו גם מכשירים נוספים שבהם יתאפשר השירות. לנו בלבנט נותר לקוות ש-BBC היא הסנונית הראשונה מקרב ספקי תוכן משמעותיים נוספים בכל העולם, אבל נכון לעכשיו נראה שרחוק היום – לפחות שנה קדימה – עד שאולפנים הוליוודיים ישיקו שירות כלל עולמי דומה. קודם הם צריכים לכבות בהצלחה את השריפות בבית. בינתיים צרכנים רבים בישראל ימשיכו להתרגל לקבל את כל התכנים האלה בחינם דרך האינטרנט.

לזכותן של חברות yes ו-HOT ייאמר שבמקרים מסוימים הן משתדלות לייבא תכנים בולטים במרחק זעיר משידורן בארה"ב. העונה החדשה של "קליפורניקיישן" משודרת כאן פחות מיממה אחרי ארה"ב, "אבודים", "24", "מד מן" ו"דקסטר" הגיעו לכאן אף הן ימים ספורים אחרי ששודרו בנכר, מתורגמות ומדוגמות. אבל זה מעט מדי. ברור שייבוא זריז של סדרות הוא לא עניין של מה בכך ותלוי בגורמים רבים, כולל ההפסקות המרובות באמצע עונות המשודרות בחו"ל, אבל כדי לתת מענה לזמינות ולשפע הפיראטיים, בסופו של דבר לא יהיה מנוס מלשדר את רוב הרכש במרחק קטן מארה"ב או בריטניה. בטח ובטח שלא לשדר אותו שנה או יותר אחרי ששודר בארה"ב.

כולם מדברים על כך שסטיב קארל עוזב את "המשרד" במהלך העונה השביעית שהחלה בספטמבר בארה"ב, בעוד ב-HOT משייטים בינתיים בניחותא בעונה השישית, מרחק שנה אחורה. העונה השנייה של "פרינג'" מתחילה ב-HOT רק בפברואר בזמן שבארה"ב היא כבר בעיצומה של העונה השלישית, "צ'אק" נמצאת אצלה כבר בפיגור של שנתיים, עונות חדשות של "הישרדות" לא צפויות להגיע ל-yes בשלב זה וכמותן יש רבות נוספות. עד שהמצב הזה ישתפר, ישראלים שמסרבים להיות כפופים ללוח הזמנים השרירותי של חברות הכבלים והלוויין יאלצו להמשיך להסתפק בנוחות ובזמינות של ההורדות הפיראטיות, זה שחף מכל בעיות זמינות ויעבוד בכל מכשיר שירצו שיעבוד. נו, כשחייבים אז חייבים.

*#