רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

MTV ישראל: לא רק רדוד ושטותי, אלא באמת מסוכן

התכנים אותם תכנים, הקליפים אותם קליפים והקשר למוזיקה מקרי בהחלט. מה בכל זאת השתנה בגירסה הישראלית של הערוץ? נוסף תרגום לעברית. עכשיו אפשר להבין טוב יותר שהשטות הזו מסוכנת לילדים

תגובות

בקול תרועה דקה עלה בשבוע שעבר למסכים ערוץ MTV ישראל. קשה להאמין עד כמה דקה היתה התרועה. MTV נחשב לפני שני עשורים לערוץ מרכזי על הממיר שלנו, ערוץ מהפכני ובועט, עם אייקונים כמו ריי קוקס ופיפ דאן, משאת נפשו של כל צעיר ישראלי שרצה לכבוש את העולם, או לפחות של עדן הראל. מאז, עם התפתחות הטלוויזיה הרב ערוצית, הוא הפך לערוץ נישה שנאבק על מקומו. האם הגיור יחזיר לו את מעמדו כקול צעיר ורלוונטי?

מוקדם עדיין לשפוט את MTV ישראל, מכיוון שהדבר הכי ישראלי בו כרגע זו שורת הכתוביות. בעתיד, מבטיחים לנו, יהיה גם תוכן מקורי. מה בדיוק? "פימפ מיי רייד", גירסת המיול? "העולם האמיתי: פרדס חנה"? "Frishman Shore'"? עד שזה יקרה (מתי? גם זה לא ברור. אנשי MTV שומרים על חשאיות של תוכנית גרעין איראנית), יש לנו את אותה הגברת, באותה אדרת, עם מבטא ישראלי. התכנים אותם תכנים, הקליפים אותם קליפים, ורק הנגישות הפכה קלה יותר.

בעצם, אלה חדשות גדולות. העובדה שהתכנים של MTV זוכים כעת לתרגום, היא משמעותית - ל-MTV, אבל גם לתרבות הישראלית. היא מאפשרת לערוץ הבינלאומי להרחיב את מעגל הצופים שלו בישראל, למשוך אוכלוסיות צעירות יותר ולהעמיק אחיזה בשטח. בני נוער שמתקשים להשתלט על האנגלית האמריקאית של תוכניות הערוץ, יוכלו כעת להתמסר אליהן בלי מכשולים. סיבה למסיבת בריכה.

מהלך מבריק. הרי זה בדיוק מה שהיה חסר לנו. סוף סוף סדרות מופת כמו "חוף ג'רזי" ו"בגרות באמהות" ("Teen Moms") יוכלו להיות בתפריט הצפייה של נערים ונערות ישראלים, במקום "האח הגדול" ו"היפה והחנון". תודה לאל שמתרגמים לנו את HBO. סליחה, את MTV.

הנה נוסף עוד מהגר נמוך מצח לרדידות הטלוויזיונית הישראלית. מישהו החליט שאין אצלנו מספיק תוכניות ריאליטי מטופשות, מקומיות ומיובאות, וצריך לתת לנו תוספות זרות. עכשיו אפשר לבלות עם סנוקי במיאמי, לראות איך אצל האמריקאים מערכון בת המצווה של "ארץ נהדרת" הופך למציאות ("16 מתוק"), ולסייר עם ילדי שמנת מעצבנים בבתים ראוותניים עם מגה בר במרתף וקיר טיפוס בחצר האחורית. שמישהו יודיע להנהלת הרשות השניה שאפשר לבטל את תוספת הריאליטי המתוכננת - היא כבר כאן.

ולא רק שהיא כאן. היא מגיעה מהדלת האחורית - לא מהפריים טיים, שם המבוגר האחראי יכול להיות ער לג'אנק פוד הטלוויזיוני (ולרוב להיות שותף לצריכתו), אלא מערוץ נישה שלא מתפקד כשומר מסך בסלון ועלול לחמוק מתחת לראדאר. ולא רק שזה מגיע מהדלת האחורית - זה פוגע בבטן הרכה. בצעירים, בבני הנוער, בקהל נוח לעיצוב, קל להשפעה ומכור לסמים המטמטמים של חלקיה הנלוזים ביותר של התרבות הפופולרית.

אתם עשויים לחשוב שאני מגזים בסכנות שמציע MTV. אם כן, זה כנראה משום שלא ראיתם את גיבורי הערוץ, מושאי הערצה פוטנציאליים לדור הצעיר המקומי, לטובי בנינו ופקאצותינו. למשל, פרינססה אמריקאית שמסיירת במקום העבודה של אביה, מנהל חברת נפט, ומכריזה "אני אוהבת נפט! נפט זה נעליים, ותיקים. אבא, כמה לואי ויטון אפשר לקנות בזה?". בקרוב בקניון הקרוב למקום מגוריכם.

MTV, אל תטעו, כבר מזמן אינו הערוץ שהכרנו. מוסיקה הפכה אצלו נספח לדרמות, קומדיות ובעיקר כמויות מסחריות של ריאליטי נבוב. ערוץ המוסיקה הפך לערוץ הצעירים. ה-M של לוגו הערוץ מייצגת "מיינורס" יותר מאשר "מיוזיק". הוא מציע מוסיקה כמו שצעירים צורכים אותה – ברקע, על הדרך, בדגימות, בסינגלים, בקליפים.

בחינה של תוכניות הערוץ מבהירה זאת היטב. מה הקשר בין מוסיקה לבין חבורת הפעלולנים של "קרקס נייטרו" או לצוות המכונאים של "פימפ מיי רייד"? המוסיקה היא רק הפילרים שבין התוכניות. זה היה יכול להיות באותה מידה קליפים מצחיקים מיוטיוב, או קטעי שירה מדוקלמים. MTV ייצאה את המוסיקה לערוצי הנישה שלה, כמו VH1 או MTV Dance, והפכה את תחנת האם למוקד של תוכן צעיר ושלוח רסן, שנע בין מתיחות אכזריות והומור פלוצים לריאליטי טראש על חייהם של צעירים חסרי מ(נ)וח. ב-MTV ישראל נקבל את תחנת האם המגוירת, כשהמוסיקה תישאר בערוצי הנישה. כך שבניגוד למה שאפשר היה אולי לחשוב, יום חג למוסיקה הישראלית זה לא.

התחרות בין MTV ישראל לערוץ 24 היא פיקטיבית, ולא רק משום שערוץ 24 כבר מציע תוכן מקורי שלעולה החדש-ישן עדיין אין במזוודות. יש הרבה בעיות עם ערוץ 24, עם הקו המוזיקלי שלו ועם הפקות המקור הרדודות, אבל רובן שומרות, לכל הפחות, על קשר כלשהו למוסיקה. מארחות אמנים, משדרות קליפים, מציעות שעשועונים מוסיקליים. MTV, מנגד, מציעה תוכן צעיר ופרוע (מושקע בהרבה משל ערוץ 24, באופן טבעי) לצד מצעדי קליפים. שלא לדבר על העובדה שערוץ 24 מתמקד בשוק המקומי בעוד MTV ישראל עדיין לא סופר אותנו (ולפי דברי מנהל הערוץ אלעד סונגו, גם לא עתיד לספור). המסקנה המצערת היא שיש מקום לכולם. חזון אחרית הטלוויזיה. ודר אקזיביט עם מרגול, ואלירז עם פולי די ירבץ.

*#