רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך הפך ז'אנר המד"ב והפנטזיה לחביב הקהל והטלוויזיה?

הגידול בסדרות מדע בדיוני ופנטזיה בטלוויזיה מצד אחד מקבע את מעמדם של "הגיקים החדשים" ככוח כלכלי שאי אפשר להתעלם ממנו. מצד שני, לטענתם, ההצלחה המסחרית הופכת את הז'אנר שלהם לילדותי וקל מדי לעיכול

תגובות

ערפדים, זומבים, חייזרים ורוחות: על פי הטרנדים האחרונים בערוצי הנישה, נראה שלרבים מאיתנו נמאס מבני אדם. כשצופים בערוצים המסחריים אפשר להבין למה. יש לא מעט אנשי זאב שהייתי מעדיפה להיכלא לצדם לפני שהייתי נעתרת לשהות לצד כמה מדיירי "האח הגדול", למשל. אבל אנחנו לא כאן כדי לדבר על ריאליטי, לא שוב.

השבוע עלה לאוויר ערוץ yes Sci-Fi, ומבסס את מעמדו של המדע הבדיוני כז'אנר שאינו לחובבי די אנד די בלבד. בארצות הברית, השנים האחרונות כבר הכריעו את הדיון: "דם אמיתי", "The Walking Dead", טירוף "דמדומים", הסיום המדובר של "אבודים", סדרות כמו "פרינג'", "יומני הערפד" ו"פלאש פורוורד" – כולן הפכו מסדרות שוליים שמיועדות לאנשים לקויים חברתית לסדרות מובילות ומשפיעות, סדרות שכבר לא מביך לצפות בהן. איך הפך הז'אנר המוכה הזה, שנולד כדרכם של מבוגרים ללמד ילדים על מדע, לסוגה שכורכת אלפי ילדות בנות 12 סביב זרועותיו המסוקסות של ערפד?

"יש מושג בתקשורת שנקרא 'שפעת העתיד'", אומרת נעמי וינר, אשת טלוויזיה וחברת האגודה הישראלית למד"ב ופנטזיה, "אנחנו מרגישים שאנחנו חיים בעתיד, כי יש לנו אייפון וטלוויזיה משוכללת, והרבה אנשים גם מתנסחים ככה, ואומרים משפטים כמו 'העתיד כבר כאן'. אם פעם התפיסה היתה שיש הרבה היסטוריה ואנחנו הקצה שלה, עכשיו יש מחשבה על המון עתיד שאנחנו נמצאים בתחילתו. לכן אנשים הרבה יותר פתוחים לז'אנר שעוסק בעתיד".

"בשנות ה־90 היו סדרות כמו 'בבילון 5', 'תיקים באפלה' ו'באפי'", מוסיף רז גרינברג, דוקטורנט במחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית ומרצה בנושאי מד"ב ופנטזיה, "והן הכשירו את הקרקע לקראת העשור הנוכחי. הן נעשו מנקודת מבט שאננה ותחושה של כוח. 'תיקים באפלה', למשל, היתה תגובה מובהקת לסיום המלחמה הקרה. לארצות הברית לא נשארו אויבים, אז היא היתה צריכה לחפש אותם בחלל".

עם מצאי ליהוק שכולל חייזרים, חלליות ורובוטים, קל לומר שהמד"ב מספק בריחה מהמצב, מההווה, או מכדור הארץ. אבל מעטים חובבי המד"ב שיאשרו את ההבחנה הזו. "אנחנו חיים בתקופה מאוד פסימית, של ניצול כלכלי וביטחון אישי מתדרדר, והיא משתקפת היטב בז'אנר", אומרת וינר, "בסדרה 'באטלסטאר גלקטיקה', למשל, מככבים רובוטים יצירי אדם, שנראים ומדברים כמוהם. בתחילת הסדרה הם תוקפים את האנושות באירוע שמזכיר את ה־11/9, על רקע קו רקיע שדומה מאוד לזה של ניו יורק. ברגע שהדמויות הן לא מוסלמים אלא חייזרים מהעתיד, אפשר לטפל בנושאים האלה בצורה שבז'אנרים אחרים לא היתה עובדת. זה ההפך מאסקפיזם, זו התמודדות נוקבת עם השאלות החברתיות הכי קשות".

כל הדיבורים האלה על משברים כלכליים ופוליטיים, טרור, ובאופן כללי צרות, מחזירים אותנו באופן טבעי לתעשייה המקומית. חוץ ממעט פנטזיה בסדרות נוער עם ריח של חו"ל, קשה לומר שראינו מדע בדיוני משובח בארץ הקודש. אם המד"ב הוא ז'אנר שצומח מתוך משבר, איך קרה שבישראל 2011 אנחנו לא שוחים בפנטזיות מקור נוקבות למבוגרים בלבד?

"בפריים טיים יהיה מאוד קשה להכניס תכנים כאלה", מסביר ליאור גלרטנר מאוניברסיטת בר אילן, שכתב תזה על חובבי מד"ב בישראל, "אחת הסיבות לכך שאנחנו רואים יותר מד"ב אמריקאי לאחרונה היא שמבנה התקשורת השתנה, חלה עלייה דרמטית בכמות הערוצים. מהבחינה הזאת ישראל פשוט קטנה מדי". כמי שמעורה בתעשיית הטלוויזיה המקומית, וינר מאשרת שהסיבה להדרת המד"ב מהמסך הציוני היא לא מצוקה תקציבית, אבל משדרת אופטימיות. "בעבר היתה סגירות מאוד גדולה לכל מה שהוא לא היפר ריאליסטי", היא אומרת, "אבל כמו שבעולם זה הולך ונעלם, ככה גם כאן. קרנות בארץ מתחילות להקציב מענקים לדרמות מדע בדיוני, ככה שזה בדרך. וזה הולך לבוא בבום".

אלה שנהנים מהמיקום החדש במיינסטרים חוגגים את ניצחון "הגיקים החדשים". מעמד הגיקים בתרבות השתנה בשנים האחרונות, ואחרי כיבוש עולם האופנה ושלל סרטי ג'אד אפאטו, הם מגיעים לטלוויזיה, נחשקים מתמיד. "גיקים הם השחור החדש בכל מה שקשור להצלחה כלכלית", מנתחת אפרת דסקל, דוקטורנטית במחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית וחובבת מד"ב, "התרבות הגיקית הולכת ונעשית יותר מקובלת. כשהחיים מתנהלים ממילא ברשתות חברתיות ובאינטרנט, הגיקים הם פחות חריגים מפעם. יותר מזה – יש להם יתרון". גלרטנר מזכיר שכישורי החנונים שסביבנו נעשו מבוקשים במיוחד: "אם הצלחת לעורר ולעניין את הקהילה הגיקית, יש לך באזז באינטרנט. כתוצאה מזה הרבה תכנים פונים ישירות אליהם".

אבל לא כולם מרוצים. חובבי מד"ב אדוקים, שמנהלים כבר שנים שיח קהילתי גיקי, צפוף ואינטליגנטי להפליא, לא מתים על הכניסה של הז'אנר לפריים טיים. כמו שקרה לתופעות שוליים מנודות אחרות, גם כשהמד"ב מגיע למרכז, הוא פתאום נאלץ לעגל קצוות. "מה שקורה היום זה שאנשים שלא שמעו על טולקין, ואולי אפילו לא על לואיס קרול, חושבים שהם מכירים מדע בדיוני", מתרעמת הילה פלג, סטודנטית תל אביבית וחובבת מד"ב אדוקה, "הרבה סדרות מד"ב שמשודרות היום הן בכלל סדרות נעורים או מתח, וכבר אין את ההארדקור בגלל ההתקרבות הזאת למיינסטרים".

הורסים לכם את הז'אנר."את הקהילתיות בטוח הורסים לנו, וגם לא משמרים את ההמשכיות של הז'אנר. אם כבר, גוזלים תקציבים מדברים איכותיים שהיה אפשר לעשות. בשנות ה־90 היו סדרות נהדרות כמו 'באטלסטאר גלקטיקה' ו'בבילון 5'. מתישהו בשנות האלפיים, גיל היעד של הסדרות האלה הפך להיות 12. בגיל הזה לא אוהבים חייזרים עם לייטקס על המצח, אוהבים את אדוארד החתיך. זה עושה רק רע, ואני מחכה שהגל הזה יעבור".

*#