אלון עידן, העיר תל אביב
אלון עידן, העיר תל אביב

גאולה אבן מנחה מצוינת. ראיתי אותה ביום שני בערב - יש לה תוכנית בערוץ 1 בשם "הערב עם גאולה" - מראיינת את גלעד כהנא ויאיר קז מהג'ירפות. היה לי חשש מסוים, כי בדרך כלל כשמראייני אקטואליה פוגשים אמנים, התוצאה די מעליבה. מראייני אקטואליה מבינים בעיקר ב"ובכן, רביב, מה המשמעות של כל זה?", ופחות בגלעד כהנאים שנוסעים להודו וחוזרים עם תקליט. אבל גאולה אבן היתה מצוינת. מה מצוין בה: שהיא משלבת ידע וחוכמה, וחוש הומור, וקלילות בנקודות שמצריכות קלילות, וכמובן יופי, ובעיקר איזשהו עומק שלרוב חסר למראייני אקטואליה.

בשלב מסוים היא שאלה את הג'ירפות אם הם מתכוונים להרחיב את מעגל המעריצים שלהם בתקליט הנוכחי. התשובה של הג'ירפות היתה מדויקת: אנחנו פשוט עושים את המוזיקה שלנו. אם מתברר שזה הרחיב את המעגל, מצוין; אם לא, אז לא (יש ממד קלישאתי בתשובה הזאת, אבל בגלל שיאיר קז נראה כמו שהוא נראה – הוא נמוך, ממושקף ויש לו שיער שמתפרץ לכל הצדדים בבת אחת - אז האמירה מאבדת מקלישאיותה. מראה חיצוני משפיע על תוקף של אמירות. אם למשל קובי פרץ היה אומר "מה שאני יודע זה לעשות מוזיקה", ייתכן שהייתי מייחס לאמירה תוקף קלישאתי, גם בגלל שאני מכיר את המוזיקה שלו, אבל בעיקר כי יש לו שיער מטופח באופן כמעט מגוחך – בעיקר הקטע התרנגולי באמצע הראש - ולכן נדמה לי שהוא חסר מודעות באיזשהו אופן, וחוסר מודעות תמיד מתחבר עם קלישאתיות).

אחר כך נולד דיון על המתח שבין מיינסטרים לאלטרנטיב. גלעד כהנא אמר שבתקליט הראשון הוא היה בטוח שיש לו כמה להיטים שירעישו את העולם, ולעומת זאת ב"גג", התקליט השני, חברי הלהקה חשבו שיש סיכוי רציני לנפילה. זה נגמר הפוך, כי כשעושים דברים אמיתיים, אי אפשר לדעת מה יקרה איתם. זה גם פחות חשוב מה יקרה איתם. מה שחשוב זה שהם יהיו אמיתיים.

מה זה בכלל אמיתיים? לא ברור בכלל. בעיקרון, הכל אמיתי. איך יכול להיות משהו לא אמיתי. אם משהו לא אמיתי, הוא לא קיים. אם הוא קיים, הוא אמיתי. אם למשל להקה רוקחת שירים באותה תבנית רק כדי לשחזר הצלחה קודמת (מה שמזכיר לי את כנסיית השכל. יש להם שיר חדש, "על מה את חולמת", שנשמע כמו כל השירים שלהם. זה מתחיל להיות מביך. פעם דווקא אהבתי אותם, בעיקר כשהוציאו את "דברים בלחש"), האם זה אומר שמדובר באקט לא אמיתי? ודאי שזה אקט אמיתי, לפחות במובן הזה שהאמת של אותה להקה היא חיקוי.

זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע. שקרן למשל, האם זה דבר אמיתי? בוודאי שכן. אדם שמשקר, זאת האמת שלו. הוא בוחר לשקר, כלומר לספר סיפור שלא קרה, כדי להתקיים בעולם הזה. העובדה שהסיפור שהוא מספר לא קרה, לא אומרת שהסיפור כסיפור לא אמיתי. כלומר, שיש לפנינו בנאדם שמספר סיפור שלא קרה.

הכל אמיתי. ובכל זאת, יש אנשים שמתעקשים "לחתור לאמת". מה זה אומר "לחתור לאמת"? נדמה לי שזה אומר שהאדם מעוניין לתאר את עצמו באופן מדויק, מבלי לאבד ריכוז (קשה מאוד לא לאבד ריכוז. בעיני לפחות, זו המשימה הקשה מכולן. כל העולם הזה כמו נבנה כדי לא לאפשר לנו להתרכז); וזה אומר שהאדם מעוניין להשיל מעל עצמו רכיבים שונים שלא קשורים אליו באופן הכרחי (כלומר, מנהגים, מחשבות, לעתים אפילו רגשות, שהולבשו עליו מבלי שנתן דעתו על כך, בעיקר בתקופה מוקדמת, כששלטו בו אנשים שנקראים הורים/משפחה); וזה אומר שהאדם מעוניין לאפשר לעצמו להתבטא מבלי לפחד (זה מאוד מפחיד לומר או לכתוב את מה שאתה באמת חושב או מרגיש. תמיד יש חשש להיפגע, או לפחות להיתפס כמגוחך או כאידיוט. בעיקרון, עדיף לומר או לכתוב דברים שנראים כמו אמת, או מרגישים כמו אמת, אבל הם לא, כי אז, גם אם חושבים שאתה אידיוט, אתה לפחות מנחם את עצמך בעובדה שזה לא באמת מה שאתה חושב).

היתה שיחה מאוד מעניינת בין גאולה אבן לג'ירפות. ואחרי שהיא הסתיימה, חשבתי שהעובדה שגאולה אבן נמצאת בערוץ 1 היא די מוזרה. כי היא לא אמורה להיות שם. היא אמורה לככב בערוץ 2, או לפחות בערוץ 10. יש לה את כל המרכיבים שמהם רוקחים רייטינג, כלומר כסף. ובכל זאת, ערוץ 1.

צפו בגאולה אבן בפעולה:

למה? יש לי הערכה למה היא מתעקשת להישאר: בגלל שהיא רוצה להיות אמיתית. וכדי להיות אמיתי, צריך חופש. וכדי לקבל חופש, צריך להיות במקום שלא חרד להצלחה שלו. וערוצים מסחריים חרדים כל הזמן להצלחה שלהם, בגלל שהם חרדים כל הזמן לכסף שלהם. ובגלל שהם חרדים לכסף שלהם, הם רוקחים מוצרים עבור האנשים בבית. וכשאתה "רוקח" מוצר, זה אמנם אמיתי, אבל אמיתי כמו ששקר הוא אמיתי.

ובערוץ 1 לא צריכים לרקוח מוצרים, כי כבר ויתרו על כל הקטע של כסף, גם ככה אנחנו משלמים אגרה וכו'. אז גאולה אבן יכולה לראיין את הג'ירפות במשך רבע שעה ולשאול אותם שאלות על מיינסטרים ואלטרנטיב מבלי שהעורך יישב לה על האוזנייה ויודיע לה שעוד שתי דקות יוצאים "להתפרנס". זה נחמד שיש אופציה כזאת.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ