רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא רק נוירוטיות במיני: הפרקליטות הכי טובות בטלוויזיה

גרייס ואן אואן הקשוחה, אלי מקביל הנוירוטית וגלן קלוז העניינית היו שם קודם. רק ג'וליאנה מרגוליס ב"האשה הטובה" מצליחה לייצג את דמות הפרקליטה המושלמת: קרייריסטית, אם למופת ואישה סופר סקסית

תגובות

מרגוליס מצליחה לגלם דמות בוגרת (היא בת 45) של עורכת דין שמצליחה לאזן בין הבית, הילדים, הקריירה והנשיות המתפרצת שלה. בחליפות בטוב טעם שנראות כאילו נגזרו למידתה היא משדרת יושרה מקצועית, חוכמת חיים ויחסי אנוש מעולים שסוללים את הדרך לקידום מקצועי. לא פלא שהסדרה נמכרה ותורגמה לעשרות מדינות. פתאום כולן רוצות להיות עורכות דין וזה מאושש מדעית. מאמר שפורסם בירחון 'פרספקטיב מגזין' ב-2005 ובחן את הסיבות לנוכחות הגבוהה של נשים בספסלי הפקולטה למשפטים, מצא כי רובן העריצו בילדותן עורכת דין טלוויזיונית זו או אחרת. ולמרות שכבר בשנות -60 של המאה ה-20 הוכנסו עורכות דין לקאסט כדי למשוך עוד צופות נשיות, רובן חייבות את ההשכלה שלהן לדויד אי.קלי.

קלי, בחור חתיך ועורך דין צעיר ומוצלח בסבנטיז בבוסטון, מאס בחיי המשפט המשמימים וחלם על חיים דרמטיים יותר. הוא עזב את מסצ'וסטס ועף להוליווד כדי להיות תסריטאי ומפיק. אחרי חתונה עם מישל פייפר הוא נכנס ככותב לסדרת הפרקליטים (1986-1994) ווצר את דמותה של התובעת המחוזית גרייס ואן אואן (סוזן דיי). אואן מצויידת בחליפת כוח (תרגום: כריות כתפיים של שחקן פוטבול), עקבי סטילטו ואישיות תובענית שמשדרת לגברים "כל מה שאתה יכול לעשות, אני עושה טוב יותר". את הבנות הרוחניות שלה נפגוש בהמשך הדרך, והן יהיו לבושות טוב יותר ונעולות בנעלי מעצבים. כמו כל פרקליט אחר, רק בחצאית. סוזן דיי ב"פרקליטי אל.איי":אי.קלי שבשלב זה נתפס כביצת זהב הוליוודית החליט לצאת לדרך עצמאית. כהומאז' לעברו המתעתע הוא המציא  את "הפרקליטים" (2004-1997) ויצר שני "אבות טיפוס" לדמות הקטגורית. בפינה אחת נעמדה לארה פלין בויל (התפקיד אגב נתפר במיוחד בשבילה לאחר שנכשלה באודישנים לאלי מקביל). רזה, כחושה והמשנה לפרקליט המחוז. בויל שהסתובבה על הסט במדים של מיני קצרצר, עקבים אימתניים וגישה של כלבה מהגיהנום, הייתה מבריקה, חושנית, אלגנטית וסוערת כמו שרק ביץ' אמיתית יכולה להיות.בפינה השנייה התיישבה בכבדות קמרון מנהיים. אישה שמנה וכבדת איברים שהתהלכה רוב הזמן בסחבות בצבע בז' וחום ונראתה משעממת להחריד. אבל גם מנהיים שיחקה דמות של עורכת דין מעולה, כזו שמגיעה לתיקים הכי עצובים בעולם, ומצליחה לחלץ את חפי הפשע בעזרת המון סימפטיה והבנה בנפש האדם. בתה הרוחנית אגב הופיעה בסדרה גדולה מהחיים. שם הדמות הראשית היא עורכת דין ששומרי משקל לא ברשימת הטלפונים שלה ומצליחה לנצח במשפטים בזכות אהבת הזולת ואיי.קיו מסחרר.  המשקל לא מפריע לה לנצח. ברוק אליוט ב"גדולה מהחיים":

לא רק רצינות ההצלחה של הפרקליטים דחפה את קלי לייצר דרמה קומית שבמרכזה עוד עורכת דין במיני. לתפקיד נבחרה קליסה פלוקהארט השברירית שהתאימה כמו כפפה לדמותה של אלי מקביל (1997-2002). בניגוד לנשים החזקות של הפרקליטים, מקביל הנוירוטית לא הפסיקה לילל בקריינות לאורך כל הסדרה. היא היתה חסרת ביטחון, מבולבלת תמידית ומבועתת מהשותפים המוזרים למשרד ומשירותי היוניסקס. במקום לצטט תקדימים, מקביל עיפעפה, לבשה חצאית קצרה מידי ודימיינה את השעון הביולוגי שלה בצורת תינוק מרקד. קלי הגדיר את זה כפוסט פמיניזם, את העובדה שמקביל ניצחה במשפטים תוך כדי שימוש בנשיות שלה, ולא רק בידע ונסיון והרשתה לעצמה להיות הכי נשית במיני קצרצר. אלפי נשים שחרשו לבחינת ההסמכה במשך חודשים הפנימו שכל מה שצריך הוא פן מקלות, מינימום של חצאית ומבט פעור בעיניים. אחרי שהעלילה הפכה להזויה מידי הצופים נטשו והתוכנית בוטלה, יחד עם דמות הפרקליטה המצחקקת במבוכה. שפיות לא היתה הצד החזק שלה. אלי מקביל: קודם כל קריירה בתחילת המאה הנוכחית, 45% מעורכי הדין באמריקה היו נשים ומאז האחוזים רק בעלייה. הרווקות מתאחרת, הרבה כסף פנוי מסתובב להן בידיים והן משוועות לייצוג הולם. קלי ניסה לייצר באזז ורייטינג והמציא את בוסטון ליגל (2004) ספין אוף לפרקליטים שלא מתרומם. אולי כי במרכזו יש שלושה גברים לבנים, שבעים ומשעממים. כניסיון להביא רייטינג,  הצטרפה קנדיס ברגן לקאסט והזניקה את הרייטינג. על סף שנות ה-60 שלה, היא כבשה את הדמות של פרקליטה פוסט פמיניסטית אמיתית: חזקה, בטוחה בעצמה, נשית וגאון בתחומה. כשהיא פוגשת את תאומת אלי מקביל במסדרון בית המשפט שלובשת מיני ומחשוף היא צועקת עליה ללכת להחליף בגדים "כדיי שיתייחסו אלינו בכבוד המגיע לנו". היא אגב לבושה לעבודה בחצאיות עיפרון מקסימות או מכנסיים בגזרה ישרה וחולצה מחויטת. כמו שמתלבשים במציאות לבתי המשפט. חיזוק משמעותי היא קיבלה מדמותה של גלן קלוז בסדרה Damages כמה שנים אחר כך. כאן הפרקליטה היא בעלת הפירמה ומוצלחת לא פחות מכל גבר שהיא עובדת מולו או איתו. כל כולה ביזנס, מקצועיות ומחויבות ללקוח ורק אחר כך היא מתפנה לחיים הפרטיים שלה, אם בכלל. את ההתגבשות הסופית של אשת העסקים המוצלחת אפשר לזהות בדיאן לוקהרט, הבוסית ב"אישה הטובה". חובבת הניתוחים הפלסטיים כריסטין ברנסקי, משחקת את דמותה של אחת מהשותפים במשרד שגם מנסה להתמודד על תפקיד של שופטת פדרלית וגם קונה נעלי מעצבים בלי להתנצל. יש לה קריירה, מצפון ומוסר,  סטייל וגם המון כסף לבזבז רק על עצמה. בדיוק הקהל שאליו פונים המפרסמים. פרקליטה מנצחת, גלן קלוז ב"damages":סופר אמא? ומה לגבי ילדים? אחרי השיפור בתחום המקצועי, ותצוגת התכלית בה אפשר להבין שפרקליטות שוות לא פחות מגברים והן אפילו באות עם טוויסט נהדר של מוסר, יחסי אנוש ואחלה גישה לעדים עויינים, האם לא מגיע לפרקליטה גם חיי משפחה? אף אחד לא באמת רוצה סוף טלוויזיוני בו הפרקליטה המצליחה  מתה  לבד עם ערימת תצהירים ביד. הסדרה הפופלארית ביותר שביקשה לטפל בסוגיה הזו הייתה דווקא סקס והעיר. אחרי שמירנדה הובס נרדמה במשרד היא נאלצה להודות בפני הבוסים שלה שהיא בהריון. אחרי שהיא הפכה לאמא ולא הצליחה לבלות עם הילד, היא נאלצה לבקש מהם להפחית במשרה ולהבטיח שהיא עדיין תישאר עורכת הדין הכי טובה במשרד. היא מקיימת. היא אמנם עובדת פחות שעות, אבל המסר (השגוי? השקרי?) הוא שמסלול הקריירה שלה לא נפגע וכן היא יכולה לקבל את הכל – מקצוע שהיא טובה בו, ילד מתוק ומאוחר יותר גם זוגיות מוצלחת. דקה לפני שהפכה לאמא, הפרקליטה הובס ניהלה את כולם:דרך ארוכה עשתה הפרקליטה מימי גרייס ואן אואן הקרה כקרח ועד דמותה המורכבת של אלישה פלורק. אחרי שנים של דמויות לובשות מיני ומלאות נויירוזות, הפרקליטה קיבלה כוח ומעמד ולמדהשלא חייבים לבחור, אפשר גם לשלב (במאמץ רב) בין בית לקריירה. אמנם דמותה של מרגוליס ב"האשה הטובה" בעיקר חיתלה, טיפלה, הסיעה וניקתה אחרי הילדים והבעל במשך 15 שנים, היום היא גם יכולה להיות פרקליטה מצויינת, בעלת משפחה ואישה שנראית נהדר בחליפת שלושה חלקים ועקבים. 

*#