רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תוכניות בידור שימו לב: כך לא תהפכו לחיקוי של "ארץ נהדרת"

קאסט נוצץ, כתיבה מצויינת, סאטירה ובידול מתוכניות אחרות. ניב שטנדל מציע נוסחה מנצחת לתוכנית בידור לעורך "נבחרת ישראל בטלוויזיה" ומזהיר: יש לנו ארץ נהדרת, למה לנו עוד אחת?

תגובות

לארז אבירם, עורך "נבחרת ישראל בטלוויזיה", שלום רב.ראשית, אני מבקש להביע את איחולי הכנים להצלחתך, עם עליית נבחרתך החדשה למגרש. שהרי זו נבחרת ישראל, והצלחתך – הצלחתנו.שנית, אני מבקש להביע מראש את צערי על כך שבלית ברירה תשפטו כל העת לאורה של אלופת הליגה, ארץ נהדרת. זה המחיר של הצטרפות ליגה בה שולטת ללא עוררין קבוצה אחת שזוכה באהדת ההמונים, על לבם אתם מתחרים. כדי שבכל זאת תצליחו במשימתכם, ולפחות תתקעו יתד בשיפולי הצמרת ולא תלחמו נגד הירידה אחרי חמש תוכניות, הנה כמה עצות שעלולות לסייע לכם בהמשך המאבקים בליגה.

דע את האויב אני מתאר לעצמי שאתה מבקש להימנע מכל השוואה ל"ארץ נהדרת". זה מובן – קשה לצאת טוב מהשוואה לקבוצה הבכירה, הטובה והמצליחה בליגה – אבל גם מעיד על חוסר ביטחון עצמי. מתוכנית עם שם מחייב כמו "נבחרת ישראל" מצופות יומרות גבוהות. להודיע שהמועדון מתמודד על אליפות, ולא לטעון שידרש זמן לבנות את הקבוצה. אחרי שתכיר בכך ש"ארץ נהדרת" היא היריבה הישירה שלכם, תבין שבהתאם לכך, עליך ללמוד אותה היטב. הנה שיעור מקוצר: אין לכם כמעט סיכוי להביס את "ארץ נהדרת" במגרש הביתי שלה. יש לה ניסיון, יש לה מוניטין, יש לה בסיס אוהדים רחב ואיתן, יש לה הרכב מנצח ויש לה את האצטדיון הכי גדול בארץ (ערוץ 2). הדרך לנצח את "ארץ נהדרת" היא לזהות את החולשות שלה, ולהסתער עליהן. להצטיין במקומות בהם היא כושלת. לא לתת לצופה "ארץ נהדרת ב' ", שזה בדיוק כמו שזה נשמע, אלא לתת לו אלטרנטיבה. להיות נבחרת אחרת.

 קאסט נוצץ כששני כהן עברה משבוע סוף ל"ארץ נהדרת", זה לא היה רק מהלך מקצועי מצד "קשת", חיזוק הנבחרת או רענון הסגל. זו היתה הצהרת כוונות. בדיוק כמו האוליגרך מקבוצת הצמרת שקונה את הכישרון הצעיר והמבטיח מהיריבה הקטנה והסימפטית, הבהירה "קשת" את יחסי הכוחות בשוק. מי הקבוצה הזוטרה שבאה לעקוץ, ומי האלופה שאף אחד לא מדגדג אותה."ארץ נהדרת" היא פרויקט של גלקטיקוס – אבל כמו הראשון והמצליח של ריאל מדריד, ולא כמו הניסיון הכושל והפתטי של מכבי תל אביב. מאייל קיציס וטל פרידמן דרך אלי פיניש ומריאנו אידלמן ועד אורנה בנאי ואסי כהן, מדובר בשמות הכי גדולים בתחומם. אפשר להכניס אלמונית (עלמה זק) או אלמוני למחצה (יובל סמו), אבל בזהירות, במידה, כמו שמשלבים שחקן מהנוער. אם זה הולך – הוא הופך לכוכב שווה ערך לטאלנטים שלצדו. אם לא – חותכים (ראה יובל שגב).הכי נוצצים שיש. קאסט ארץ נהדרת (צילום יח"צ)"נבחרת ישראל בטלוויזיה" נראית, איך לומר, רחוקה מלהיות נבחרת ישראל אולטימטיבית. במונחים של סטאר קוואליטי וערך מותג (ולאו דווקא בכישרון), זה לא נראה כאילו זימנתם לסגל את בכירי עולם הבידור הישראלי. זה נראה כאילו הלכתם לחדר ההמתנה באודישנים של "ארץ נהדרת" ואספתם את מי שנשאר.אין שום דבר רע בירון ברובינסקי או בקובי פרג'. נתי קלוגר וענת מגן שבו הן קומיקאיות מעולות, דני גבע שחקן מוכשר, למיקי גבע יש רפרטואר מרשים של חיקויים. אבל ברור שהרשימה הזו לא עומדת מול נבחרת החדשות המשופרת של "ארץ נהדרת". אשאל זאת כך:  כמה משחקניך היו מצליחים להשתחל להרכב של "ארץ נהדרת"? אולי עוד נגלה, אחרי שמישהו מהם יצליח להתעלות על עמיתיו ויחטף ליריבה.נראה שניסיתם להעמיד נבחרת שוות-ערך ל"ארץ נהדרת", אבל גיליתם שהקליברים הגדולים כבר תפוסים. וגם מי שלא (ליאור אשכנזי ואלי יצפאן) חתך באמצע.» ליאור אשכנזי מוותר על ערוץ 10» אלי יצפאן לא ינחה את תוכנית הבידור של ערוץ 10על הנייר, ויתכן שגם על המגרש, הנבחרת שלכם מספיק מוכשרת כדי להתמודד בכבוד מול "ארץ נהדרת" ולהשיג תוצאה מכובדת. אבל מחוץ למגרש, היא נעדרת שיק, לא מעוררת בקהל התרגשות או התלהבות.  היא בעיקר מרדימה את הצופים למודי הכישלונות, ששואלים: "שוב הוא זימן את מיקי גבע וקובי פרג'?". החתמה מסעירה של הרגע האחרון עשויה לטרוף את הקלפים. שמעתי שאסי כהן התפטר לא מזמן מהעבודה.

מספיק מוכשר כדי להתחרות בארץ נהדרת. מיקי גבע:

כתיבה משובחת טאלנטים זה נחמד, אבל טאלנטים לא מביאים ניצחונות לבד. גם הגלקטיקוס של מכבי חטפו בראש. הבסיס להצלחה הוא לא משחק קומי טוב – הבסיס הוא כתיבה טובה.בטלוויזיה הישראלית מוכנים לשלם הרבה כסף לשחקנים. הם הטאלנטים, הם הפנים של לוח השידורים, הם אלו שמוכרים את התוכניות, ואת הפרסומות, ואז הולכים לעשות פרסומות בעצמם. אבל בסופו של דבר, הם רק שחקנים. הם עובדים עם החומר שנותנים בידיהם. המוכשרים שבהם מפיקים ממנו מרגליות ומייצרים קץ'-פרייזים ורגעי קאלט, הפחות מוכשרים מקלקלים כל פאנץ'. אבל גם וויל פארל וזאק גאליפיאניאקיס לא יכולים להפיק זהב מקש.ל"ארץ נהדרת", הקבוצה העשירה של הליגה, יש גם קאסט של סטארים וגם צוות כותבים מצוין בראשות דוד ליפשיץ ואסף שלמון. הנבחרת של ערוץ 10 מספיק טובה כדי להצליח, אם ינתנו לה הכותבים הראויים.

דאחקות או סאטירה? סאטירה. דאחקות יש לנו מספיק. דאחקות זה קל, זה נחמד וגם ל"ארץ נהדרת", לצחוק מעבודה ואפילו לעם סגולה יש. סאטירה יש בקושי למצב האומה. אנחנו עדיין מחכים לסאטירה נשכנית וחצופה בפריים טיים, שתגרום לנו לחייך במרירות ולבקש עוד.מן הידועות היא שסאטירה היא אחת מנקודות התורפה של "ארץ נהדרת". אם אתם מבקשים לתקוף את "ארץ נהדרת" – זה עקב האכילס של הבפאלו החזק והמסוכן. המפלס הסאטירי של "ארץ נהדרת" יורד משנה לשנה, וגם הפוליטיקאים שמאיישים את כסאות הפאנל הם לרוב מושא לבדיחות נמוכות (מצחיקות או לא) בלי שום ערך סאטירי.עד שעברה שם סאטירה, כולם התלוננו. מלהק הריאליטי, ארץ נהדרת:

מה אתם רוצים להיות? המפיקים שעובדים לצדך – יואב גרוס ובני מנשה – ודאי הפיקו את הלקחים מניסיונם הקודם להתחרות ב"ארץ נהדרת". שתי העונות הראשונות של "שבוע סוף" היו מבולבלות. ניכר שהתוכנית לא החליטה לאיזה כיוון היא מושכת. זה היה מין ניסיון לעשות "ארץ נהדרת", אבל בלי להודות בכך.  זו היתה טעות, מכיוון שזה מיד הציב את "שבוע סוף" בהשוואה ישירה ל"ארץ נהדרת", התמודדות שנדונה לכישלון. לא היה ל"שבוע סוף" שום סיכוי לנצח את "ארץ נהדרת" בפורמט שלה. כישלון. "שבוע סוף":בעונה השלישית, החליטו ב"שבוע סוף" ללכת על קונספט חדש. זאת אומרת, בהנחה שהקונספט של "סטרדיי נייט לייב" חדש למישהו. זה היה אמנם מועתק, אבל לפחות הציג פורמט שונה מזה של "ארץ נהדרת".  זה החזיק ארבע תוכניות.

"נבחרת ישראל" צריכה לדעת מיומה הראשון על המסך לאן היא הולכת, כדי שלא למצוא את עצמה, כקודמתה, עושה ניסויים בלייב על הקהל חסר הסבלנות שיושב בבית עם אצבע קלה על השלט. לא צריך להמציא את הגלגל, ועדיף לדבוק בקונספט מוכח ומצליח. אבל אם אתם מתכננים לחזור על פורמט הפאנל-מערכונים – ונדמה לי שזה הכיוון של הנבחרת – אל תתפלאו כשיגיעו ההשוואות הבלתי נמנעות. ואיתן גם הביקורות הלא מחמיאות. בכל זאת – יש לנו ארץ נהדרת. למה עוד אחת?

*#