אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בין האח הגדול לכוכב נולד: למה אנחנו לא צריכים את התוכנית "היכל התהילה"?

מיטב כוכבי העבר מסתגרים בבית אחד כדי לפרוץ לתודעה הציבורית, בתוכנית שהיא הכלאה בין שתי תוכניות הדגל של קשת. האם הקהל ילמד לחבק גם את מפלצת הריאליטי הזו?

תגובות

אנחנו חיים בעידן של ריאליטי, את זה כבר כולנו מבינים. כשעלתה כוכב נולד לפני תשע עונות, עדיין לא שיערנו מה זה יעשה לטלוויזיה שלנו. מאז כישלונה של "החפרפרת", אולי תכנית הריאליטי האמיתית הראשונה בארץ, תוכניות המציאות כובשות כל חלקה טובה בפריים טיים. החל מהריאליטי הקלאסי כמו הישרדות, היפה והחנון והאח הגדול, שמתבססים על בידוד מוחלט של קבוצת אנשים ומעקב אחרי מעלליהם מסביב לשעון, ועד הדור החדש של מחוברים ומחוברות, שמאפשר לנו להציץ על הכוכבנים הנולדים בסביבתם הטבעית. "היכל התהילה", הריאליטי המוזיקלי החדש של ערוץ 24 שעולה הערב, מנסה לרכב בדיוק על הגל הזה. אי אפשר שלא לשאול: האם עוד יש מקום לתוכנית מהסוג הזה? ואולי דווקא בערוץ נישה, תהיה זו הצלחה?

הכלאה בין מפלצות רייטינג

יכול להיות שזה כבר מאוחר מידי, הן בשביל הערוץ, הן בשביל הז'אנר והן גדול מאוד בשביל המשתתפים. בריאליטי שנחשב לתכנית הדגל של לוח השידורים הקרוב של הערוץ, ישתתפו בין היתר מוזיקאי העבר אדם, אבי ביטר, אבי טולדנו, רוחמה רז, איגי וקסמן, אלונה דניאל ואילנה אביטל. התוכנית תשודר במסגרת חודש וחצי של שידורי קונספט תחת הכותרת "עושים כבוד לנוסטלגיה" והפורמט שלה בסיסי ופשוט: כוכבי עבר יסתגרו בוילה סגורה ומידי יום יתחרו אחד עם השני על הזכות להישאר בתוך ההיכל. מי נשאר ומי הולך נקבע, כמובן, על ידי הקהל בבית שיסמס את עצמו לדעת, כך מקווים בוודאי בערוץ. אנחנו אמורים לצפות מידי יום ולילה במשתתפים מבצעים משימות שונות הקשורות למוזיקה, כמו לבצע גירסאות כיסוי לנכסי צאן הברזל של המוזיקה הישראלית (בין השאר שלהם עצמם), לכתוב שירים חדשים, לקיים שיתופי פעולה אחד עם השני ולנסות להתמודד עם ז'אנרים מוזיקלים שהם לא רגילים להם. בהתאם להצלחה במשימה הקהל בבית יבחר את מי יש להשליך בחזרה לצל האנונימיות הכבד, ואת מי להשאיר עם סיכוי לנצח ולחזור לתודעה הציבורית. כן, אתם צודקים, זה מוכר לכם מאיפשהו.יחזיר אותה לתודעה? "היא תיקח אותך". דפנה ארמוני: אז בסדר, הולכים על ריאליטי כי זה ההימור הזול והבטוח ביותר להקפיץ את הרייטינג. סדרות אחרות שניסו לנצח את משוואת עלות-תועלת, כגון מסודרים היקרה, מעולם לא זכו לנתונים אסטרונומים כמו אלו שהשיגו תוכניות הריאליטי, ונאלצו להיפרד מהמסך אחרי שתי עונות בלבד." כוכב נולד" ו"האח הגדול", שתיהן לבית קשת הבלתי ניתנת לעצירה, באופן מסורתי כובשות את ראש מצעד הרייטינג עם נתונים מרקיעי שחקים סביב ה-30 אחוזי צפייה בכל פרק. אבל אם כבר ערוץ 24, גם הוא לבית "קשת", מנסה להציל את עצמו עם ריאליטי חדש, למה להעתיק מהפורמטים הקיימים, ועוד לגנוב מהם דווקא את החלקים הפחות טובים? מצד אחד, היכל התהילה משתמשת ברעיון הוילה של האח הגדול, ויותר מזה, בקונספט הסלבס-בתוך-וילה של האח הגדול, עונת הVIP. אם רק היו מסתכלים ימינה ושמאלה, אפשר היה להבין שמה שמעניין היום הוא לא מה שיש למפורסמים לומר, אלא מה דווקא מה חושבים האנשים הרגילים. אנחנו נהנים ללוות אדם מין השורה, מי שיכול היה להיות השכן שלנו, המוכר בסופר או שליח הפיצה, ולראות אותו הופך לכוכב. אנחנו אוהבים את זה כי זה מזכיר לנו את עצמנו, והכי כיף זה להסתכל על עצמנו. מי מאיתנו לא נכנס לפייסבוק כדי לעבור על התמונות של עצמו? דודי מליץ, מי שזכה בעונת הVIP, נעלם מהר מאוד מהמסך. אלירז שדה לעומת זאת, מקבל היום יותר דקות מסך ממה שקיבל בתקופת ערוץ 20 של העונה השנייה.מי זוכר את דודי מליץ? המנצח של "האח הגדול VIP"לבקר את רוחמה רז

גם השייכות של הערוץ למשפחת הזכיינית המובילה, "קשת", מעוררת תהיות. ערוץ 24 זוכה לאחוזי צפייה בודדים מידי שבוע, ואפשר להניח שהשקת לוח משדרים של חודש וחצי מיוחצנים עד כדי מיאוס, מצופה להניב אחוזים גבוהים יותר. בדומה לקו שהתחילה התכנית של אייל גולן, ששברה את שיאי הרייטינג של הערוץ. וממי ייגנבו הצופים אם לא מערוץ 2 בעצמו? קשת במהלך מחושב, הציבה את תוכניתך הדגל של ערוץ 24 בערב יום ראשון, בה משדרת הזכיינית המתחרה רשת. עם זאת,  קצת תמוה לקיים ריאליטי מוזיקלי במקביל לשיא העונה של "כוכב נולד" שמשודרת בימים אלה, כאמור, מבית "קשת". אחרי הכל, קשה להאמין שריאליטי מוזיקלי אחד יגרור קהל צופים שונה מזה שצופה בריאליטי השני. ואף יותר מכך, חלק מסוד ההצלחה של ריאליטי אינטנסיבי כגון "האח הגדול" הוא תקופת הצינון בין עונה לעונה. צריך להספיק לשכוח את ג'קי כדי להתאהב בדמות החדשה. התוכנית "היכל התהילה", עם הדמיון לעונות "האח הגדול" (אפילו הלוקיישן זהה), מונעת מהקהל בדיוק את תקופת הצינון הזו. כל צופה שהזכיינית תרוויח בתוכנית החדשה, עלול להגיע לאח הגדול חסר כוחות ובלי רצון אמיתי להתחייב רגשית לעוד חבורת מתמודדים בתוך וילה."האח הגדול" עושים "כוכב נולד":

מעתיקים מעצמם

כדאי גם להזכיר שזו לא הפעם הראשונה שערוץ 24 שודד פורמט מצליח מהאמא הגדולה. מונית הכסף, בהנחייתו של עידו רוזנבלום הנפלא, הייתה ועודנה מסחטת רייטינג מצוינת עבור הזכיינית. בערוץ 24 ראו כי טוב והחליטו להרים את "מונית הקצב", בהנחייתה של אילנה ברקוביץ' וגם פה ההבדלים ניכרים. אצל רוזנבלום השאלות היו מתחומים שונים, ואצל ברקוביץ' התרכזו במוזיקה. רוזנבלום חילק אלפי שקלים בכל תכנית, וברקוביץ' גירדה את האלף במקרה הטוב. וכן, כל הדברים האלה התבטאו יפה מאוד ברייטינג. רוזנבלום עדיין נוהג וברקוביץ' כבר מזמן חזרה ללתפקיד האמא עם תינוק חדש מבית אריק בנאדו.ואם חשבנו שרק הפורמט ממוחזר, גם מבט על רשימת המשתתפים מגלה כמה אנשים שלא שמענו עליהם לאחרונה מלבד בתוכניות ריאליטי כאלה ואחרות. אילנה אביטל כבר השתתפה בעבר ב"שדרג את הסלב" ששודרה בהוט בידור ישראלי, שהמטרה המוגדרת שלה היתה לנסות בעזרת הדרכה מקצועית להחזיר את הקריירה של המשתתפים למסלולה. עצם העובדה שאביטל חוזרת אלינו גם עכשיו רק מוכיח שתוכניות מהסוג הזה לא ממש מצליחות לעשות את העבודה. יש סיבה שהאמנים האלה כבר לא במרכז הבמה. הקהל הסיט אותם ופינה מקום לאמנים חדשים שמעניינים אותו יותר. לנסות להחזיר אותם בכוח לתוך התודעה הציבורית משול לניתוח השתלת איבר. אם זה לא מתאים, הגוף ידחה את האיבר והקהל ידחה את הכוכב. גם למנצח של "היכל התהילה" ממש לא מובטחת במה, כנראה אפילו פחות מכל מתמודד אנונימי שמסיים את כוכב נולד במקומות הראשונים. נסיון להחזיר פג תוקף למדף גם את אבי ביטר כבר ראינו בעבר, בתכנית "חי בסרט" של ביפ (ניחשתם נכון, גם כן תחת המטריה הרחבה של "קשת"). אבל בניגוד לשדרג את הסלב, התוכניות מהסוג הזה דווקא מאוד מוצלחות. הבובלילים, "המאסטרו" עם צביקה פיק וגם "חי בסרט" עם אבי ביטר, כולן תוכניות דוקו-ריאליטי מאוד מצחיקות שחוגגות על חשבון הדמות המרכזית. אם כולם מסביב צוחקים ואתה היחיד שלא מבין את הבדיחה, כנראה שהבדיחה היא עליך. ונדמה שאולי זו הדרך היחידה שבה משהו כמו "היכל התהילה" יכול לעבוד עלינו. נדמה שאנחנו נהנים במיוחד מחוסר המודעות העצמית של המשתתף, מלהציג אותו לראווה בכיכר העיר כמושא לעג, מבלי שהוא תופס שזה המצב. או שאולי הוא כל כך נואש עד שהוא מוכן לספוג את זה רק כדי שידברו עליו. לו דודו טופז עוד היה בחיים, סביר להניח שגם הוא היה מוצא את דרכו לז'אנר. 

*#