אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גיל ריבה מתרכך: איך הפך אויב הסלבריטאים לחברם הטוב?

מי שהתחיל כרכילאי צמרת והפך לאימת הסלבריטאים, מצליח היום להוציא מהם את הסודות הכי גדולים וגורם גם לגבר הכי חזק שבהם לבכות. איך הפכה האקטרווגנזה של גיל ריבה למראיינת הכי טובה בטלוויזיה?

תגובות

מה יש בו, בגיל ריבה, שמצליח לכבוש כך את מרואייניו? כיצד יתכן שמי שמזדחל אל סף הדלת כחתלתול מתפנק, הופך בתוך דקות אחדות של ראיון להיות היד המלטפת שתחתיה מגרגר מרואיינו ושופך את לבו?

גיל ריבה עד הבית היא תוכנית ראיונות שייחודה, מלבד המנחה שלה, הייחודי בפני עצמו, הוא בקיום הראיון בטריטוריה הביתית של המרואיין. מובן שהיא לא המציאה את הראיון הביתי, אבל כפורמט ישנן מעט תוכניות מסוגה. מעבר לראיון במגרש הביתי של המרואיין, וחשוב מכך, התוכנית הולמת את כישוריו של מגישה הססגוני.

על פניו, זה נשמע כמו צירוף אוקסימורוני. מה בין אינטימיות וטונים שלווים לבין האקסטרווגנטיות של גיל ריבה? מה בין שיחה נינוחה בנעלי בית לבין פגישה עם אייקון הסטייל המלוקק?

אולם מסתבר שדווקא בטריטוריות השקטות פורח ריבה ומלבלב כרקפת ביישנית. ליתר דיוק – בטריטוריות האלו הוא מצליח לחלוב את מרואייניו בהצלחה, ומיד שולח את החומרים לטריטוריות הרועשות של ערוץ 2.

זהו הגלגול האחרון במטמורפוזה של גיל ריבה. בראשית היה ריבה כתב רכילות ששינה בדרכו את הכתיבה על רכילות בעיתונות הישראלית, וטבע עבורה מטבעות לשון כמו "קולבית" ו"חסה". ריבה, כרכילאי צמרת, הפך לאימת הסלבריטאים. הם תיעבו אותו, יראו מפניו וחששו מליפול למקלדתו. בכתבה שפורסמה ב-YNET ב-2001, עם פרישתו של ריבה ממדורו "שליחות קטלנית", נשמו הסלבריטאים לרווחה. אילנה אביטל כינתה אותו "תת רמה", דב גילהר בחר ב"אשפה" ושי בזק סיכם ב"אין לי שום מילה טובה להגיד עליו".אייקון סטייל מלוקק או תת רמה? גיל ריבה (צילום: יוסי צבקר)מילד דחוי למלך הכיתה ואז חל השינוי. גיל ריבה עבר לטלוויזיה, עם "לימוזינה" בערוץ 10. ב"לימוזינה" ריבה לא הפסיק להתעסק עם הסלבריטאים – הוא פשוט הפסיק להתקיף אותם בהפתעה ולכתוש אותם בהנאה. מי שפעם ישב בבית קפה בתקווה שיעלם מעיני המקורות החדים של ריבה, מצא עצמו לפתע מוזמן אחר כבוד ללימוזינה.

"לימוזינה" היתה תוכנית שדנה בתופעת הסלבריטאות, אבל היא לא עשתה זאת מעמדה אינטלקטואלית או חקרנית. היא עשתה זאת מלב לבה של הסלבריטאות. שכן ריבה הפך בעצמו לסלבריטאי לא פחות ממרואייניו. המטמורפוזה החלה למעשה עוד בתקופתו בעיתונות הכתובה. אם בעבר הרכילאי היה אישיות ללא פנים, דבר שהיה מסייע לו לשמור על אלמוניות יחסית (ובכלל, היה מקובל בעבר בעיתונות, בתקופה הפרה-טאלנטית), הרי שריבה כבר הפך לאייקון אנדרוגיני העומד בפני עצמו, עם דימוי ציבורי וחזות מוכרת.

עם "לימוזינה" חצה ריבה את הקווים באופן סופי – לא מהעיתונות הכתובה למצולמת, אלא מהמחנה החוץ-ביצתי (כמה שורות לפני ההמונים האלמוניים) למעמקי הביצה. הרכילאי יצא מהמארב בשיחים והתיישב לשיחה גלויה בשולחן המרכזי בבית הקפה. מי שזרק בוץ על סלבריטאי ישראל, הגיע עכשיו עם מטלית נוצצת כדי למחות אותו מפניהם. אם אינך יכול לנצח אותם - וגם אם כן, במקרה של ריבה – הצטרף אליהם. וריבה, הילד הלא מקובל וחד הלשון שפורק בעלון בית הספר את תסכולו בארסיות על מלכת הכיתה והספורטאי המצטיין, נקרא למסיבה של המקובלים. חברתו אורנה דץ היתה קוראת לזה מהפך.

"לימוזינה" הציעה דיון בסלבריטאיות רק לכאורה. למעשה, היא לא היתה אלא עוד אבן במקדש הסלבריטאות, שריבה – הן בפאזת צייד הסלבריטאים והן בפאזת המיקרופון שלמרגלותיהם תרתי משמע – הוא מהחשובים שבמייסדיו.קארין דונסקי, באותה כתבה לרגל פרישתו של ריבה מ"שליחות קטלנית", טענה בצדק כי "המדור של גיל וסגנון הכתיבה היו פוגעים מצד אחד, אבל מהצד השני, הרבה אנשים בנו את התדמית שלהם בעזרתו". דונסקי, אגב, אותה כינה ריבה "דיווה" ו"מלכת הכפכפים", היתה האורחת הראשונה בלימוזינה.ריבה ממשיך לבנות סלבריטאים. פעם הוא מזג להם כוסות תרעלה, והיום שמפניה. בגלגולו החדש, הנחש הארסי מתחת לסלע הפך ליונק דבש. צריך להודות שבדרכו, הוא עושה עבודה לא רעה. מדהים לראות כיצד מי שפעם הילך אימים על הסלבריטאים, מצליח היום להמיס את לבם. בדיבורו המתיילד, בטכניקות הראיון הלא שגרתיות שלו (כמו ישיבה על הרצפה), בשפת הגוף המתמסרת ובמתק השפתיים (ביטוי שמקבל משנה תוקף במקרה של ריבה), הוא גורם לאובייקט שלו להאמין שהוא מרותק לסיפורו, או כפי שהוא מכנה זאת – שהוא בא להתאהב בו. נטלי עטיה אמרה כי "הוא מצליח להוציא דברים מאנשים כי הוא נותן הרגשה שהוא כזה בחור מתוק, שכל מה שהוא צריך זה אהבה (...) הוא מצחיק, הוא חכם והוא הפיל הרבה אנשים ברשת".שבר אפילו את שלמה שרף. מתוך "גיל ריבה עד הבית":

האם זה רק טריק, טכניקה עיתונאית? קשה לדעת, וזה גם לא ממש חשוב. מה שחשוב הוא שגיל ריבה מגיע עד הבית, וחוזר עם הסחורה. הסחורה היא וידויים מרגשים של סלבריטאים מדרגות חשיבות שונות, ממיכל אמדורסקי דרך שלמה שרף ועד רפי איתן (אחד ממאפייניו של ריבה כאדריכל סלבריטאות הוא הקשת הרחבה של האנשים שהוא מכניס לתוכה, כמו שניתן ללמוד ממרואיינים כמו לריסה טרימבובלר וטלי פחימה). התרבות הישראלית מלמדת שיש מספיק צרכנים לסחורה הזו. במיוחד כשהיא מגיעה, באדיבות שף ריבה, מתוקה מדבש.

*#