רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קשקשת ברשת: מי צריך ערוץ מוזיקה כשיש אינטרנט?

עם ערוץ מוזיקה שלא מתפקד ותקציבים ששואפים לאפס, תעשיית הקליפים המקומית עדיין מצליחה לשמור על מקום של כבוד. בעיקר בזכות האינטרנט

תגובות

לגיטימי לחשוב כי לאחר נפילת ערוץ 24 במהדורתו הנושנה במרץ 2009, האפקטיביות בייצורו של הווידיאו קליפ בארץ הלכה ופחתה. אלא שעידן היוטיוב מוכיח כי הביקוש לחומרים ויזואליים המלווים את המוזיקה כמעט משמעותי כמו שהיה בזמנים היפים של MTV. הפלטפורמה האינטרנטית משמשת גם פרצה בחוק הלא כתוב של הצנזורה הטלוויזיונית. שירים פרובוקטיביים כמו "בחוץ" של ערן צור יועדו מלכתחילה לתפוצה מחתרתית. "הטקסט שלו הוא לא לפריים טיים", מסביר תום גני, שביים את הקליפ, "וערן רצה למצוא דרך שבה אנשים עדיין יוכלו להגיע אל השיר הזה. אחרי הצילומים הוא שאל אותי למה כדאי לו לעשות עוד קליפ, אם זה לא מת. מה שמת הוא לא המוצר, אלא הפלטפורמה. לקליפ יש יותר צפיות מאי פעם".

עוד הוכחה ניצחת היא הקליפ הפרובוקטיבי של גיא בולנדי ואסף מן ללהקת טייגר לאב, "Gio Gio", שזכה לכמעט 30 אלף צפיות בתוך שבוע. בניחוח אירופי ובהפקה ישראלית לחלוטין, בין המוצלחות שראתה ארצנו, נראים המוני יפים ויפות כשהם מתפלשים בביצים בביגוד מנצנץ ומינימלי. אך גני מאמין כי התוכן הוא הקובע בסופו של דבר, ולא ערך ההפקה. "אם אנשים רוצים לראות את זה, הם יעבירו את זה הלאה".לא יעבור בערוץ 24, או שכן. Gio Gio:כרטיס ביקור "אני מעודדת כל אמן שמגיע אלי לעשות קליפ", אומרת יחצנית המוזיקה מורן פז. "מישהו שבונה קריירה לטווח רחוק צריך לראות איפה הוא בונה את עצמו לעומק. קליפ בעידן של יוטיוב הוא מאוד חשוב. הרווחים לא מגיעים מקליפים, אתה לא מסתכל כמה אתה הולך למכור ממנו, אלא זה כרטיס הביקור שלך. כך המוזיקה תגיע לאנשהו, והפרנסה תבוא משילוב של דברים אחרים, למשל הופעות או חברות מסחריות שייקחו אותה לחסויות ולפרסומות". נמרוד שפירא, שאחראי לקליפים של סינרגיה, מוניקה סקס, עילי בוטנר ואחרים, קורא לא להספיד את ערוץ המוזיקה כל כך מהר. הקליפים שלו זכו לתואר קליפ השבוע פעם אחר פעם, כך גם הקליפים של אריאלה אברמוף ויהלי סער, צמד במאים צעיר ומבטיח שאמון על קליפ ללהקת הקולקטיב ולרמי קלינשטיין. "ערוץ 24 הוא פלטפורמה שצריכה להרוויח כסף", אומר שפירא, "והקהל לא צורך היום קליפים כמו שהוא צרך בעבר. היום הולכים ליוטיוב". שפירא מאמין כי הפריחה היא דווקא בקלות היצירה של וידאו קליפים. "תלוי מאוד איך מגדירים קליפ. הקליפ האחרון של מוניקה סקס צולם במצלמת אינטרנט כשהם מנגנים מול המחשב, מה שזכה לאהדה רבה ביוטיוב וגם בערוץ 24. מה גם שיש מצלמות מאוד איכותיות במחירים מאוד זולים, אז קוראים לזה דמוקרטיזציה – כל אחד יכול להרים מצלמה ולצלם. אם משהו טוב, הוא יתפוס, גם בזכות נגישות הציוד וההפצה"."קהל שעדיין צורך קליפים לא רואה היום 24", אומרת אברמוף, "היום כולם מעבירים סרטוני יוטיוב אחד לשני, דרך פייסבוק למשל. כדי להגיע לקונצנזוס עדיף לפרסם בפייסבוק של הזמר או דרך אנשים שאתה מכיר ומעריך את הטעם שלהם, כך תוכל לקבוע גם את קהל היעד". פז מסבירה כי למוזיקאי קליפ הוא חלק הכרחי בבניית הקהל עם הקהל. "היום כבר לא שומעים מוזיקה במערכת, אנשים רואים מוזיקה עם האייפד שלהם. המוזיקה מקבלת עוד רובד שהוא ויזואלי והכרחי".קליפ השבוע בערוץ 24. A better men, "הקולקטיב":הבעיה, כך נדמה, היא פחות מה יש למוזיקאי להרוויח מקליפ, אלא כמה הוא מוכן להוציא עליו. יוני מרדכי, במאי קליפים ותיק ובכיר, טוען שכל עוד היה ערוץ מוזיקה, הפקת קליפ היתה חלק ממערך שיווקי של יחסי ציבור לאמן, "כי קליפ נועד לקדם. אבל דברים השתנו ונושא הקליפ ירד מסדר העדיפויות העליון. השקיעה המסוימת בענף היא דבר שאני בתור במאי מרגיש וחווה. במאים מקצועיים נאלצים לעבוד בתקציבים נמוכים".לשם כך נדרשים פתרונות יצירתיים, כמו חברת ביצת עין הפקות שעשתה קליפים לכהן@מושון, הדג נחש, קותימן וקרולינה, במסגרת של קולקטיב יצירתי. "עבדנו יחד על הרבה קליפים, וזו מסגרת יותר רשמית שמאגדת גם תקווה מסוימת להתפתח לאזורים אחרים", מסביר גל מוג'ה, אחד החברים בקולקטיב, "זו עבודה שדורשת רצון טוב ואנשים טובים. רק נותר לקוות שזו נוסחה שתביא לנו רווח, כי אנחנו לא יכולים להרגיש שאנחנו לא נותנים את כל מה שאפשר ליצירה שלנו".בסופו של יום ספק אם הרוח ההתנדבותית של בימוי קליפים מכורח המגניבות באמת משתלמת. "השוק בישראל קטן, להחזיר עלויות על הפקת קליפ זה דבר מצומצם עד בלתי אפשרי", קובע מרדכי, "היום, אחרי הכל, על קליפ ליוטיוב לא יוציאו 20 אלך שקל. אני אישית לא עשיתי קליפ שנה, לא הסכמתי לעבוד במחירים כאלה". באשר לבמאים בתחילת הדרך, רצוי שימצאו עבודה טובה בהייטק. "זו לא תעשייה רווחית. אני לא עושה את זה בשביל הכסף", אומר מוג'ה, "הייתי שמח להתפרנס מזה, אבל בשביל זה מי שצריכים להביא את הכסף הם מוזיקאים, שגם להם אין כסף". ולמי שממש מתעקש, מרדכי מצביע על נוסחה פשוטה להתקדמות: "לייצר תיק עבודות, להיות חבר איגוד ולהפנות את העיניים לחו"ל. שם יש תקציבים".

*#