אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהר יותר, גבוה יותר חזק יותר: שעשועוני הענק מגיעים לטלוויזיה

פעם מתמודדי השעשועונים הגיעו עם ידע כללי מהבית ויצאו עם כסף, היום נחיתה בפח זבל, זינוק בין מכשולים בבריכת ענק ובנג'י בחושך הם רק חלק ממנת חלקם של משתתפי שעשועוני הענק. אז למה הם מגיעים למסך שלנו?

תגובות

זה היה רק עניין של זמן. אחרי שענקי ריאליטי  מזן האח הגדול, הישרדות והמירוץ למיליון ריתקו את הצופה הישראלי למסך, מגיע תורו של המגה-שעשועון:הפקת טלוויזיה יוקרתית שיוצאת מהאולפן ולוקחת צעד אחד קדימה את המינוח "לעוף רחוק". ואם ב"מגה" עסקינן, הרי שלא נוכל להסתפק רק באחד. ביום ג' הקרוב, בתשע בערב, ישודר פרק הבכורה של 'וייפאאוט' הישראלי בערוץ 10. באותה השעה בדיוק תתחיל הזכיינית 'רשת' (ערוץ 2) בשידור הגרסה המקומית של "10' דרכים לעוף משעשועון'. שתי התכניות מגיעות אלינו הישר מאימפריית 'אנדמול' ("האח הגדול" וגו') ומצולמות בארגנטינה, על הסטים שאירחו את כל צילומי הגרסאות הבינלאומיות. שתיהן מבוססות על הומור  פיזי אקסטרימי, והמנחים שלהן הם סלבריטאים הידועים בחושיהם הקומיים (טל ברמן ואביעד קיסוס ב'וייפאאוט', עפר שכטר ב'101 דרכים'). בכלל, נדמה שהשעשועון האמיתי פה הוא קרב הרייטינג הנצחי בין שני הערוצים. המנצח בסיבוב הזה יזכה באהבת המפרסמים, ואולי גם באיזו ביקורת מפרגנת.

עפים על הפרצוף בשם הרייטינג מאז שעלתה 'וייפאאוט' לראשונה לשידור בארה"ב, ביוני 2008 (אצלנו ב"יס קומדי"), נמכר הפורמט לכמעט שלושים מדינות ברחבי העולם והוא זוכה לפופולאריות אדירה. מטרת המתמודדים בתכנית היא לצלוח את מסלול המכשולים הגדול והמוזר ביותר בנמצא - הכולל כדורי ענק, משטחים מסתובבים, טרמפולינות אימתניות ועוד - ולנסות (בחוסר הצלחה משעשע) שלא ליפול לבריכות הבוץ או למים המעופשים הממתינים להם. עושה סחרחורת. 'ווייפאאוט' בגרסה הבריטית:

לעומתה, '101 דרכים', היא חידון טריוויה, אבל מי ששוגה לא זוכה ללחיצת יד מהמנחה ולמחיאות כפיים רפות מהקהל. במקום זה הוא עף, מילולית, מהשעשועון: באמצעות פטיש גדול, על טיל, בתוך פח זבל או עגלת סופר, או ב-97 דרכים אחרות. התכנית הפופולארית הפציעה לראשונה על מסך הבי.בי.סי לפני פחות משנה, וכבר זכתה לשש גרסאות בינלאומיות, פלוס אחת אמריקאית שצפויה לעלות בקרוב. מרחק שנות אור מהקוקו של אלי ישראלי.

מקבילית המוחות כבר לא רלוונטית פעם היו לנו ציפיות קצת יותר צנועות מהשעשועונים שלנו. כל מה שרצינו היה לשבת יחד מול המרקע, לצעוק בקול רם את התשובות, וגם – וזו לא בושה להודות בכך – להתרשם מההשכלה הכללית הנרחבת שהפגינו המתמודדים המוצלחים. כשיזהר נבו הפך לזוכה הראשון (והיחיד) בפרס הגדול  ב'מי רוצה להיות מיליונר', אי שם בשנת 2000, כל המדינה דיברה על זה למחרת. בינתיים ג'קי מנחם עקף אותו בסיבוב.

בעידן בו סף הגירוי וחוסר הסבלנות שלנו גבוהים מתמיד, אף אחד לא ממש מופתע מכך ששעשועוני הענק כובשים את העולם. "הטלוויזיה זזה ונעה לכל מיני כיוונים והשעשועונים, באופן טבעי, נעים יחד איתה", אומר אודי אידלסון, העורך של 'וייפאאוט ישראל'. "הטרנד הנוכחי בטלוויזיה הוא אקשן, מהירות, בומבסטיות. מצד שני, אנחנו לא באמת ממציאים שום דבר חדש כאן. שעשועונים פיזיים של סלפסטיק והומור מיידי קיימים כבר עשרות שנים. אנחנו פשוט מתאימים את הפורמטים לזמן הנוכחי".

"בשורה התחתונה, מה שכולם רוצים הוא להביא תכנית טובה ומבדרת", אומר אבי ארמוזה, הבעלים של "ארמוזה פורמטס", המתמחה בהפצת פורמטים ישראלים לחו"ל. "כשהטלוויזיה נקלעת למצוקה יצירתית, צריך לחפש מרכיבים נוספים. חלקם כוללים השקעה נרחבת בכל מיני הפקות גרנדיוזיות, אבל זה לא תמיד עובד, מאחר ומעבר לשואו ולאפקטים צריך פשוט טלוויזיה טובה".  ארמוזה מציין את לעוף על המיליון, שאת הפורמט שלה מכר לאחרונה לרשת NBC האמריקנית, כדוגמא מוצלחת: "התכנית משלבת בין מוטיבים מסורתיים של תוכן ושאלות ידע כללי לבין הומור עדכני. הנפילה לפיר לא גורעת מהערך האינטליגנטי של השאלות, היא רק מספקת ערך מוסף". הצליחה להעיף את האמריקאים. 'לעוף על המליון'**

כשמדובר על השעשועונים החדשים, כנראה שהביקורת הרווחת ביותר היא שהם מהווים בסך הכול נדבך נוסף ברידוד הטלוויזיה ובהשטחת מוחם של הצופים. אידלסון דוחה טענה זו. "גם בשביל שעשועוני עבר מצליחים כמו 'זה הסוד שלי' לא היה צריך להיות גאון הדור. אפילו לא בשביל 'הכספת', שאמנם דרשה ידע אבל לא ברמה של "מקבילית המוחות'", הוא אומר. "זו ממש הייתה תכנית שגירתה את המוח. למרות שהמטרה שלנו כאן ב'וייפאאוט' היא יותר לגרד את בלוטות הצחוק וה'וואו', אנחנו עדיין מנסים לעשות הומור יאה ואינטליגנטי – ובלי לקחת את עצמנו יותר מדי ברצינות. בכל זאת, זה רק טלוויזיה".  

"בשנים האחרונות משתמשים בידע כללי יותר ויותר ככלי ליצירת בידור, והאלמנט החינוכי שבעניין פוחת", טוענת נטע קידר, מנהלת קריאייטיב ועורכת משימות בתוכניות ריאליטי, בהן 'המירוץ למליון'. "השעשועונים האלה נותנים לצופים משהו שיותר קל להתחבר אליו ברמה ההמונית, המיידית והזמינה, ופחות מתעסקים בהקניית הרגלי חינוך לטלוויזיה איכותית". עם זאת, היא מצביעה על כך שהעידן הרב-ערוצי הוא גם רב-תכני. "ביחד עם התפתחות התכניות הגדולות, אנחנו גם רואים חזרה לדברים קטנים ואינטימיים יותר, למשל תוכניות דוקו-ריאליטי כמו בקרוב אהבה ומחוברות, שמתמקדות במספר מצומצם של גיבורים ונותנות להם עומק".

"יש מקום למגוון רחב של תכניות, אבל לא כולן יכולות להיות משודרות באותה פלטפורמה", מוסיפה קידר ומצביעה על ההבדל הבסיסי שבין הערוצים המסחריים לערוצי הכבלים והלוויין. "ערוץ 2 ו-10 נתונים לשיקולי רייטינג וכסף, והם צריכים לעשות את המקסימום כדי לשאוב אליהם כמה שיותר צופים. הוט3, לדוגמא, חף משיקולים כאלה, ולכן הוא יכול להשקיע בדרמות איכותיות בסגנון 'נבלות'. זה לא נכון לחשוב שהצופים מאסו בתוכן איכותי ומעורר מחשבה. זה פשוט לא בהכרח משהו שמתאים לכולם".

מרכישת הפורמט ועד למימון שהיית המתמודדים בחו"ל, עלויות הפקת 'וייפאאוט' ו'101 דרכים' גרנדיוזיות כמעט כמו המוצר עצמו. למרות שהפורמטים הללו כבר הוכיחו עצמם ברחבי העולם, תמיד קיימת אפשרות שלא יצלחו את הטעם הישראלי. האם ההשקעה שווה את התוצאה?

"גם בארץ, גופים משדרים מבצעים לעיתים השקעה אסטרטגית בפורמט שהם עלולים להפסיד עליו כסף בהתחלה, למרות שהפסד הוא כמובן לא השאיפה", מסביר ארמוזה. "לשעשועון יש כוח כלכלי רב, מאחר ואם אחרי ההשקעה הראשונית הוא תופס, ההוצאות השוטפות שלו שוליות יחסית לכל הפקת פריים-טיים אחרת". ארמוזה מציין שבניגוד לריאליטי, שם מצלמים ללא הרף במשך שבועות וחודשים, אפשר לצלם כמה פרקים של שעשועון ביום אחד ולסיים את העונה מהר ובעלות נמוכה יותר. "אם הפורמט תופס הוא יכול לרוץ עשרות פרקים, מה שהופך את זה למאוד כדאי". כמה פעמים אפשר לראות מישהו עף למים? מתוך '101 דרכים לעוף משעשועון':"ברור שמדובר בהשקעה כספית גדולה, אבל היא כדאית", אומר אידלסון, אבל מוסיף ש"אם היה אפשר בוודאי שהיינו שמחים לעשות את זה בארץ. זו עבודה מספיק קשה בלי להוסיף לכך את העובדה שאתה לא ישן במיטה שלך. כולנו היינו שמחים לבנות סט ענק בישראל במקום לנסוע לארגנטינה, אבל אלה התנאים שצריך לעמוד בהם כשקונים כזה פורמט".

קשה להאמין שנגיע למחוזות הטרוף של יפן, מולדתם של מאות שעשועונים שנעים על הסקאלה שבין המשונה גרידא (מתמודדים נאבקים בתמנון באקווריום), למטריד ומבחיל ממש (נשים צעירות ומבוהלות שמאבדות את בתוליהן בשידור). אפילו בארה"ב הורידו מהמרקע את "שרדתי שעשועון טלוויזיה יפני", במסגרתה נשלחו אמריקנים תמימים לטוקיו כדי להשתתף במצעד הביזאר, לאחר שתי עונות בלבד. אך סביר להניח שהפורמטים עוד יגדלו ויתרחבו. השמועות מספרות שסיימון קאוול, אקס אמריקן איידול, נמצא במגעים להפקת שעשועון בו ישתתפו אלפי אנשים ושיצולם באתר ענק דוגמת איצטדיון וומבלי. מי שמרגיש צביטה נוסטלגית ומתגעגע לימים תמימים יותר, יכול לקוות שאברי גלעד יחזור עם תכניות חדשות של "שחקו אותה בגדול". 

כתבות שאולי פספסתם

*#