רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המגה ריאליטי כאן כדי להישאר: מה ראשי הטלוויזיה רוצים שתראו?

טל ברמן, ליאת פלדמן ואסף גיל, מבכירי אנשי התוכן בארץ, מספרים שבערוצי השידור עובדים גם על דרמות, קומדיות וסרטים דוקומנטריים. אבל הצופים רוצים אירועים גדולים מהחיים, זאת אומרת, ריאליטי. והרבה

תגובות

יש תחושה של התחדשות באוויר. אולי זה הפסח שעוד מעט כבר כאן ואולי הקיץ שעומד מעבר לפינה - עונה תשיעית של כוכב נולד, מחוברות 2, החברים של נאור וסדרה דוקומנטרית של צופית גרנט, הן רק חלק מהתוכניות שהגיעו לטלוויזיה שלנו בשבוע האחרון. האם כך יראה המסך שלנו בשנה הקרובה? האם הערוצים המסחריים ידבקו בתמהיל של ריאליטי, דרמות, תחקירים, דוקו ובידור? והאם משהו בכלל יצליח לגרוע ממעמדם של להיטי הריאליטי הענקיים?

"תוכניות ריאליטי גדולות ימשיכו להיות כאן בענק לפחות בשנים הקרובות", אומר טל ברמן, מנהל פיתוח התוכן של אולפני הרצליה, "אני לא רואה שתהיה איזושהי מהפכה, דווקא בגלל שבמצב הקיים ההצלחות הגדולות הן הריאליטי. כל זכיין שומר לעצמו תוכנית תחקירים, והמינון של זה בטח לא יגדל לדעתי. גם דרמות נעשות פה כל הזמן, אבל אתה רואה שהלהט של הצופים הוא בריאליטי. העידן השתנה, יש היום המון הורדות מהאינטרנט וצפייה מעוכבת על ידי הממירים המקליטים, והדרך לנצח את המצב הזה היא להפוך את התוכניות לאירועי מדיה, כאלה שאתה לא יכול להרשות לעצמך לפספס. את זה רק תוכניות ריאליטי בשידור חי יודעות להביא".

"הריאליטי הוא כאן, הוא נוכח והוא יישאר כאן לתקופה", מסכימה אילנית סימן טוב, מנהלת הפיתוח של ערוץ 10. "אמנם בכל הערוצים עובדים במרץ על דרמות, ואנחנו נרגיש אותן על המסך, אבל אני לא חושבת שהמינונים יהפכו לדרמטיים יותר, וגם תוכניות הדוקו והתחקיר ימשיכו לרוץ לטווח ארוך. אני בספק אם פתאום נקבל טלוויזיה שיש בה הרבה יותר דרמות, הרבה יותר דוקו ופחות בידור".

אין חשש ממנת יתר של ריאליטי?"זו לא שאלה מופרכת, יש הרבה ריאליטי ואני לא רואה אותו נעלם בתקופה הקרובה. מה שכן,  יש את מה שנקרא שעשועוני הנונסנס, כמו 'ווייפאאוט' שעומדת לעלות אצלנו. אלה תוכניות מסוג מעט שונה יותר ממה שהקהל הישראלי הכיר עד עכשיו".

"יש מגמת חזרה לשעשועונים", מסכים ברמן, "אבל כאלה שעברו אבולוציה, שמתרחש בהם משהו פיזי. 'לעוף על המיליון', 'ווייפאאוט', '101 דרכים לעוף' שתשודר ברשת בקרוב, 'Minute to Win It', שזה פורמט של NBC שקשת קנתה - שעשועונים שהם לא רק טריוויה אלא שיש בהם גם אקשן".

בקרוב אצלנו. "Wipeout":

לא חייבים אירועי מדיה, אפשר גם סתם תוכניות טלוויזיה אז אפשר לצפות לתוכניות בומבסטיות וסוחפות, אבל כאשר ההיקף של תוכניות מעין אלה הוא כה רחב, מהו מקומם של תכנים מינוריים יותר? ליאת פלדמן, מנהלת התוכן של "קופרמן הפקות" (החברה שמפיקה את "האח הגדול", "רמזור" ועוד תוכניות גדולות, ע.י), מאבחנת מגמה - "ישנה גלישה מערוצי הנישה אל הערוצים הגדולים של שפת ריאליטי לכאורה יותר אינטימית ויומיומית", היא אומרת, "משהו שכבר זולג לפרויקטים בברודקאסט".

"הטלוויזיה היום נמצאת קצת במלכוד", מציינת סימנטוב. "אנחנו, הערוצים המסחריים, נמצאים בפוזיציה שבה אנחנו בהכי גדול, הכי יקר, הכי בומבסטי, הכי מרגש, הכי הכי. בנוסף לאלה יש דברים קטנים יותר בקנה, ברמת הדוקו-סואופ, דוקו-ריאליטי, דוקו-טראש - אלה באמת עולמות שהם יותר פריים טיים שני ומכווץ יותר, ואני מניחה שזה יימשך. הצופים כן מתעניינים בתוכניות שנוגעות ברגש, באמת, ובשאלות פילוסופיות על קיומו של האדם".עמי גלאם, מנהל תחום הבידור והריאליטי בקשת, דוחה מכל וכל את החלוקות למינונים ולסוגות. "אנחנו לא מאמינים בז'אנרים אלא בתוכניות טובות. הרצון הוא כל הזמן למצוא עוד תוכנית גדולה ועוד תוכנית טובה ולהגיע לשם", הוא מסביר ומוסיף: "בתחום הדרמות יש אצלנו 40 פרויקטים בתהליכים שונים של פיתוח, שזה המון. מחפשים שני דברים בעיקר: קומדיות טובות ודרמות טובות - מדרמות מותחות עם סיפור אנושי כמו חטופים, ועד דרמות עם מקום גדול לרגש כמו פלפלים צהובים".הצליחה לרגש וגם לעשות רייטינג. "פלפלים צהובים":

ארז בן הרוש, שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים כמנהל תוכניות הפריים טיים של רשת, מתכנן את הלוח הראשון שלו שיעלה במאי ("לא קיבלתי אפילו מאה ימי חסד", הוא מגחך) וצופה אף הוא התחזקות בתתי הז'אנרים השונים של הריאליטי. "נראה לי שעולמות 'האח הגדול' ייפּתחו בתקופה הקרובה אצל כולם לכיוונים חדשניים ומשוכללים יותר שיקחו את זה הלאה, וגם העולמות של הריאליטי הקומי שמאוד הוכיח את עצמו עם 'היפה והחנון', לדעתי ילכו ויתעבו".

נראה לך שזה משהו שהולך להגיע גם למחוזות הטראש?"אני חושב שהטלוויזיה הולכת לשם. בהתחלה לפני כמה שנים כולם ניסו לעשות ריאליטי הגון, אבל אני חושב שזה הולך לכיוונים האלה. אנחנו עוד נגלה פה סוגים של 'פרדייז הוטל' ושאר יחסים טראשיים. אצלנו ברשת זה לא יהיה, אבל אני מרגיש שלשם התעשייה הולכת".

מה כן צפוי ברשת?"הלוח יהיה יותר בועט, יותר צעיר, יותר מהיר, וגם התוכניות הולכות לכיוון ה'מגה-תוכניות', כמו 'המירוץ למיליון' שתגיע מאוחר יותר. קנינו מספר פורמטים גדולים מחו"ל, בעיקר בכיוון ה'פיל-גוד' ותוכניות כשרונות, משהו שעדיין עובד מאוד טוב, מחפשים את הכיוונים של הדוקו-ריאליטי מעולמות ה'משפחה חורגת'. דווקא הדברים שחסרים היום הם מתחום הבידור הקלאסי, עליהם אני אישית מנסה לעבוד, אבל במקביל אני יודע שאצל כולם זה לא פשוט".טרנדים, ז'אנרים ואבחנה אישית

גם אסף גיל, העורך והמפיק הראשי של "גיל הפקות" שאחראית לגרסאות הישראליות של "רוקדים עם כוכבים", "מאסטר שף",  "דייט לסטרייט" ועוד, לא בענייני מגמות. "אני מניח שאם יהיה פורמט מדהים בתחום הבידור או בתחום הריאליטי שירעיד את אמות הספים, אז אפשר יהיה בקלות למכור אותו, ואותו דבר גם בז'אנרים אחרים", הוא אומר. "ברור שלערוצים יש את הצורך לעשות תוכן מגוון - אם לערוץ מסוים יש כמה תוכניות בידור, אז אולי הוא יהיה פחות פתוח לז'אנר הספציפי הזה בטיימינג הספציפי הזה. אבל אם תמצא את ה'איידול' הבא בפסטיבל מיפ או משהו כזה, אף אחד לא יגיד לזה לא".

איך אתה מזהה את הדבר הבא שאתה רוצה לעשות?"מצד אחד אני הולך למיפ ("שוק" הטלוויזיה הגדול בעולם, ע.י) או לשווקים בינלאומיים ושם אני מחפש פורמטים. שם אני בהחלט לא מגביל את עצמי לז'אנרים, אלא מחפש דברים מעניינים, מרתקים, מרגשים, כאלה שאני חושב שיוכלו לעבוד בארץ. בחלק השני של העבודה שלי, פיתוח של תוכניות מקומיות, זה מאוד משתנה מפרויקט לפרויקט". כדוגמה נותן גיל את התוכניות תמיד נישאר אבא ואמא עם מיכל דליות: "זו הייתה תוכנית שהרגשתי ששווה לעבוד עליה כקונספט מקורי. הרגשנו שבמקרה של הורות במקרים של הורים גרושים, זה תחום או נישה שלא התעסקו איתם בכלל". עוד הוא מונה את הפורמט האנגלי החדש שרכש, ותשודר בגרסה הישראלית בערוץ הראשון,  "Come Dine With Me" - סדרה של ערוץ 4 הבריטי שבמסגרתה מספר שפים חובבים מתחרים זה בזה באמצעות עריכת סעודה חגיגית עבור מתחריהם. הפורמטים הזרים חוגגים אצלנו. "Come dine with me":

בתווך של כל תוכניות הריאליטי, קטנות כגדולות, נשאלת השאלה איפה נכנסות סדרות הדרמה. "אם יותר לי להתבטא בזהירות, אני חושב שיש היום צורך בדרמות קומיות ובסיטקומים", אומר גיל. "אני חושב שהערוצים השונים חסרים את זה, ואני עובד גם בתחום הזה". "הצופה רגיל לקבל דמויות ומערכות יחסים ושיאים דרמטיים לא כתובים בתוכניות מציאות", טוענת פלדמן, "וזה מאוד השפיע על הדרמות כי הריאליטי נותן לך את זה לא כתוב, וכצופה אתה כבר רגיל להיות מצוי בפרקטיקה של לראות מישהו אמיתי משתף אותך בכל מה שעובר עליו".

על קומדיות, לעומת זאת, עומלים במרץ רב ב"קופרמן", כך שמסתמן שצפוי לנו גל של סיטקומים מעבר לפינה. בתוכו אולי אפילו נזהה גם כמה דיאלוגים שנתקלנו בהם בעבר. "מה שנורא חזק עכשיו זה אדפטציות", אומר ברמן, "כמו המשרד ב-yes. אנחנו מפיקים עכשיו את בנות הזהב והרבה מחפשים לעשות בגרסה ישראלית את הקומדיה שהצליחה בעבר בחו"ל, בעיקר כי יש שם תסריטים מוכחים, הכתיבה זה הקטע הקריטי. כשאתה הולך להשקיע הרבה מאוד כסף בסדרה, אם אתה יכול לבטח את עצמך באמצעות תסריטים שכבר עבדו במקום אחר, זה שיקול חשוב".

דביר בנדק עושה סטיב קארל. המשרד:

ומה בנוגע לדרמות?"דרמות זה יותר בעייתי. אתה רואה את זה בעיקר בארה"ב שיש המון סדרות כמו 'האירוע' או דברים אחרים בסגנון '24', שכל פרק מסתיים בקליף האנגר מטורף שהופך את העלילה. כבר אין התפתחויות איטיות וארוכות טווח בדרמות של הפריים טיים. זאת הדרך שיצפו בך בזמן שאתה משודר, כדי שתרגיש שאם אתה לא צופה בזמן אמת, הפסדת אירוע".

משהו דומה קורה גם אצלנו?"עדיין לא ראינו כאן משהו מסעיר נורא, אולי קצת 'חטופים' הייתה בכיוון. הדברים האלה הם נורא יקרים, והשוק שלנו לא יכול להעמיד סדרי גודל של תקציבים שנדרשים להפקות המטורפות האלה. אנחנו מפיקים עכשיו את העונה השנייה של תמרות עשן, סדרה דווקא יוצאת דופן שנעשית בתקציבים גדולים, והרבה עובדים עכשיו על כיוונים של דרמות מתח, אבל קשה לי להאמין שהן יוכלו להוות תחרות לערך ההפקתי של הדרמות האמריקניות".

ז'אנרים דרמטיים עתירי תקציב כנראה יתקשו למצוא מישהו שיפיק אותם בארץ, אבל העם היושב בציון ועושה טלוויזיה ידוע בחשיבתו הקדחתנית המובילה לכדי טלוויזיה יצירתית וזולה להפקה, זו שהביאה לנו את בטיפול למשל.

לאילו תכנים בכל זאת אנחנו יכולים לצפות בדרמות שלנו? האם מגזרים נוספים ימצאו את דרכם פנימה?"לא מתוך הגדרה או חיפוש", מדגיש עמי גלאם, "רק מתוך משהו שיבוא מיוצרים שזה מעניין אותם ואם זה יהיה טוב - זה יתקדם. אף אחד לא יודע מה הוא מחפש, ברגע שאתה מוצא את זה אתה יודע שזה מה שחיפשת".

"השוק הישראלי הוא שוק של מאוויים יצירתיים ורצונות של המשדרים", אומרת פלדמן, "אבל גם של מוגבלות מפאת גודל השוק והרגולציה. לכן יש בכל פעם גלים של משהו שנורא תופס תאוצה, אבל התמהיל בגדול נשאר דומה. כל גוף שידור מרגיש שהוא צריך לעשות תכנית תחקירים, דרמות וריאליטי. מה יש בתוך הדרמות ומה יש בתוך הריאליטי - זה משהו שמשתנה כל הזמן".

*#