רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ולנו יש צנעני: אמריקן איידול מול כוכב נולד

ג'ניפר האדסון לא זכתה באמריקן איידול אבל זכתה באוסקר ובגרמי, ג'קו זכה בכוכב נולד ועזב את הארץ בייאוש. לאמריקאים יש את סיימון קאוול ולנו יש את מרגלית צנעני. אמריקן איידול מול גרסת הלוונט

תגובות

שנייה לפני שאתם נהיים שלולית, רגע לפני שמביאים לכם את המחלואה ואחרי הרבה דקות של פרומואים שמבטיחים לנו את השילוש המוכר של זיוף, יזע ודמעות אפשר לעצור לרגע ולהיזכר איך הגענו עד הלום ואיך עושים את זה אצל הספונסרית הגדולה מעבר לאוקיינוס.

מקור השראה או העתקה: מי היה הראשון מקור ההשראה האמריקאי של כוכב נולד נוצר בכלל בעקבות הפורמט הבריטי פופ איידול, שבתורו התחיל בהשראת תחרות כישרונות אוסטרלית. את ההשראה ממי קיבלו האוסטרלים? בוודאי מכל תחרות שירה שהתקיימה מאז שחר האנושות. המיתולוגיה של אמריקן איידול יודעת לספר שכל הרשתות דחו את הרעיון, עד שהבת של רופרט מרדוק, הבעלים של רשת פוקס, שהיתה מעריצה גדולה של פופ איידול שכנעה אותו ללכת על זה. מרדוק הלך על זה, אבל לא עד הסוף. ב-2002 הרשת לא באמת האמינה בפורמט והחתימה את שלושת השופטים על חוזה רק לשנה אחת במקום לשבע כנהוג בתעשייה. מאז ניצל סיימון קאוול את חידושה של כל עונה כדי לקבל עוד העלאה במשכורת. זה כבר הפך אותו לאחד האנשים העשירים ביותר בתחום.כוכב נולד הוא תוצאה של הריון מחוץ לרחם. כל העסק התחיל בשעשועון שנקרא “לא נפסיק לשיר”, שבו סלבס ופשוטי העם שיחקו בגרסא טלוויזיונית של "תו השעה". הימים ימי הרנסאנס של שרהל’ה שרון ועינת שרוף עשתה רק את צעדיה הראשונים בשחיטת אוצרות תרבות ישראליים. אחרי עונה אחת ראו ב'טדי הפקות' מה קורה מעבר לאוקינוס,וב-2003 עשו הסבה מהירה לתחרות בין זמרים. כרגיל, בשיטה הישראלית, הקפידו לשמור על מרחק שלא יאפשר תביעה על הפרת זכויות יוצרים. אבל לאורך השנים ניכרה ההשראה.

כך נראתה כוכב נולד, כשעוד היתה "לא נפסיק לשיר":

באמריקה, כמו באמריקה, עובדים לפי הספר והכל זז הרבה יותר לאט. סיימון קאוול, רנדי ג’קסון ופאולה עבדול מילאו את תפקיד השופטים במשך שבע עונות. חלוקת התפקידים היתה ברורה מההתחלה. רנדי הוא החבר הטוב שמדבר בסלנג של השכונה, פאולה היא האמהית והמפרגנת גם כשהזיופים נשמעים מרחוק וסיימון הוא הבריטי היובשני שאומר את כל האמת בפרצוף. על הדרך מתפתחת יריבות/ידידות בין סיימון לפאולה. הוא פשוט סותם לה את הפה בכל פעם שהיא מתחילה ללהג שטויות, היא לא מוותרת על השטיק של האופטימיות האמריקאית הנצחית, והקהל לא יודע שובע. בעונה השמינית מצטרפת לצוות השופטים קארה דיאגווארדי, תמלילנית שעבדה בין היתר עם כריסטינה אגילרה, בריטני ספירס והאנה מונטנה אך היתה בלתי מוכרת לחלוטין לקהל. היא ניסתה להתמקם אי שם על הציר בין סיימון לפאולה, זאת אומרת לומר דברים קוהרנטיים אך באופן אמפתי. בעונה התשיעית פאולה נטשה עקב חילוקי דעות אמנותיים. נראה לכם? היא ביקשה יותר כסף ולא קיבלה. בצעד בלתי הגיוני היא הוחלפה ע”י אלן דג’נרס שלא הצליחה להצחיק וגם לא לומר משהו שראוי להקשיב לו, על מה שהזמרים צריכים לעשות. בסופו של דבר הודיעו גם קאוול וגם דג’נרס שהם עוזבים. רנדי נשאר, ובמתיחת פנים אינטנסיבית לרנדי הצטרפו ג’ניפר (מהבלוק) לופז וסטיבן (הוט ליפס) טיילור.

צוות השופטים החלוץ. "אמריקן איידול"

מספר הפעמים שבו הוחלפו השופטים בכוכב נולד משתווה רק למספר הפעמים שנינט עשתה משהו נוראי עם השיער שלה. וזה אומר הרבה פעמים. בעונה הראשונה בכלל לא היו שופטים ונינט, שירי מיימון ושי גבסו הגיעו לגמר על סמך אהדת הקהל. שם הם פגשו את יזהר אשדות ורוני בראון. האחרון המשיך לעונה השנייה לצד ריקי גל וצדי צרפתי. היא היתה בתפקיד הקשוחה הוא בתפקיד הרך והמיטיב. היא שורדת רק שתי עונות למרות שעד היום כל צ’, ד’, ת’ ו-ט’ נשמעות אותו הדבר. עונה לאחר מכן את בראון החליף צביקה פיק שהמשיך לשפוט יחד עם צרפתי כשאליהם מצטרפים בהמשך גל אוחובסקי ומרגלית צנעני. הוא בניסיון כושל להיות גרסא מקומית של סימון קאוול, היא על תקן מחדשת השפה העברית. הרביעיה הזאת ממשיכה כשבעונה השביעית מצטרפת דנה אינטרנשיונל שמצליחה בעיקר לעצבן את מרגול ומדי פעם לתת ביקורת אמיתית. בעונה השמינית צביקה פיק פורש על רקע שמועות של חוסר שביעות רצון של ההפקה ומוחלף בפבלו רוזנברג. כן, מה ששמעתם. כל החילופים האלה מובילים את ההפקה לרענן את השורות. אוחובסקי נשלח לשתות בקפה תמר, רוזנברג מחכה עם הנר על החלון להצעות אטרקטיביות ודנה מחפשת את הדינג דונג שלה. החדשות הטובות הן שיאיר ניצני, איש נעים עם חוש הומור אינטליגנטי מצטרף לשולחן השיפוט. החדשות הרעות הן שגם מירי מסיקה תפסה ג’וב והיא מביאה יחד איתה כל המניירות הקרן פלסיות וההשתפכויות הדרמטיות האפשריות. מי שחשב שעד עכשיו השופטים היו קלים, מחכה לו סטנדרט חדש לגמרי.השופטים, גרסת כוכב נולד 9 (צילום פיניק סילוק)

על תקן שופט שלום: המנחה לאמריקאים יש את ריאן סיקרסט הקטן והקומפקטי, שמקפיד להיות הבחור הנייטרלי בשטח. לא מתערב בביקורת של השופטים ודואג להעביר את השידור במינימום תקלות. לאורך השנים בין ריאן לסיימון התפתחה דינמיקה של דיאלוגים בהם סיימון רומז על נטיותיו המיניות של סיקרסט, וזה מגחגך כמו נערה צחקנית בתיכון. לסיקרסט יש הרבה סיבות לחייך, הוא זה שצוחק כל הדרך לבנק עם ההשתלטות שלו על חדשות ערוץ E, ועל כל אירוע שהכניסה אליו מחייבת צעידה על שטיח אדום. לסיקרסט גם מגיעה תודה מכל הלב על כך שבזכות חברת ההפקה שלו אנחנו מעודכנים בחייה של קים קרדישיאן והסובבים אותה. לפני פרישתו סימן לארי קינג את סיקרסט כיורש, אבל זה לא קרה. עוד לא ברור בדיוק למה.כוכב נולד הגיעה אל צביקה הדר לא הרבה אחרי שהקריירה שלו דשדשה, בעקבות המיצוי של הקומדי סטור, ז’וז’ו חלסטרה והפיאסקו של תכנית האירוח בטלעד. שלא כמו בן דודו האמריקאי, הדר יושב בשולחן השופטים בשלב האודישנים ומחליט מי עובר הלאה. הדר גם מביע את דעתו כשלטעמו השופטים מכסחים מישהו יתר על המידה. הוא גם טורח להודיע לכל מי שמודח שזה בעצם לא חשוב ולא נורא. בשלב מסוים הפך הדר גם לאחד המפיקים של כוכב נולד. זה הרבה מאוד הדר בשביל תכנית אחת. מי שאוהב, כבר לא ישנה את דעתו. מי שכבר לא יכול לשמוע את הקול שלו, מוזמן להעביר ערוץ.  

על מפסידים שהם מנצחים וההיפך

יותר מדי פעמים שתי התחרויות הוכיחו שלא המוכשר ביותר מנצח, אלא בדרך כלל מגיע למקום השני, אם בכלל. בכל עונה ועונה גם כאן וגם מעבר לאוקיינוס מטיחים צופים מתוסכלים בזעם את ראשם בקיר כאשר לא הטוב ביותר מנצח, אלא המתחרה הפחות מזיק ופחות מעניין. אדם למברט, לכל מי שזוכר, לא הגיע למקום הראשון אלא הפסיד לטובת כריס אלן הילד הנוצרי טוב הלב שהתחתן בגיל 12 ולא מאיים על אף אחד. במקרה גם בגמר שלהם היתה קפיצה של 100 מיליון קולות מהשנה שעברה, מה שהעלה את החשד לבחישה בקולות בעיקר על ידי ארגונים נוצרים שמרניים.  גם זוכת פרס האוסקר ג’ניפר האדסון בכלל לא הגיעה לגמר במולדתה והצליחה הרבה יותר מרוב מהפיינליסטים. פה אצלנו, שמונה שנים אחרי, עדיין אפשר למצוא אנשים שמוכנים להישבע שאם שירי מימון לא היתה שרה את “דון קיחוטה”, היא היתה מנצחת ואף אחד היום לא היה זוכר מי זאת נינט. הפגנות מול משרדי קשת נערכו כשהראל סקעת, שנראה כמו זוכה בטוח, הפסיד להראל מויאל. המפגינים לא קיבלו את מבוקשם, אבל כן קיבלו ארטיקים. בעוד נינט ממשיכה לחפש את דרכה המוזיקלית, מנצחים אחרים נעלמו לחלוטין. יהודה סעדו פשוט התפוגג בקול ענות חלושה ונעלם מן העין הציבורית לאחר הזכייה. ג’קו אייזנברג עשה את זה ברעש גדול אחרי שהבהיר בראיון ל"ידיעות אחרונות" מה הוא חושב על המקום הזה וזכה להחרמה מקיר לקיר. מאוחר יותר סיפק אייזנברג התנצלות מגומגמת ומכמירת לב עד שלבסוף לפני שנה נטש אותנו לטובת אמסטרדם. בועז מעודה לעומתו קיבל כרטיס טיסה לבלגרד לייצג אותנו באירוויזיון והוכיח שגם תימנים יכולים להפסיד שם. בינתיים, רוני דלומי עוד לא ביצעה אקט מזעזע או מחריד כלשהוא, אם לא סופרים לה את הניסיונות לרקוד באופן חושני.מאחורי הקלעים של המהפך, כוכב נולד 2:

 עושים רעש 

אצל האמריקאיים סיימון אחראי על הפאנצ’ים. הביטויים הנפוצים הם: "זה היה ביצוע ילדותי ומתפנק", "זוועה", "זה נשמע כמו תחרות קריוקי" והחביב מכולם: "זה נשמע כאילו את יולדת". אצלנו מרגול נותנת בראש עם:"סלסלת את נשמתי", "מנוולת", "ז’ונגלר", "קריסטלים מדויקים" ומסכמת עם המחמאה "זמר פלילי".

גרסת אמריקה או הלוונט, כולם רוצים לשיר בטלוויזיה ולהיות כוכבים.  

*#