אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כבר לא מחפשים אהבה: לאן נעלמו הרווקים בסדרות הטלוויזיה?

מבט על הסדרות המצליחות בארצות הברית חושף שמאז שסקס והעיר סיימה את שידוריה, הרווקים והרווקות כמעט לא מקבלים זמן מסך. האם קלישאות הרווק ההולל או הרווקה הנואשת מיצו את עצמן?

תגובות

מחקר שהתפרסם לאחרונה בניו יורק טיימס, קבע שנשואים נוטים להיות מאושרים יותר מרווקים. המחקר, שנערך במשך שלוש שנים, נועד לשרטט את הקריטריונים והיעדים של אנשים לחיים מאושרים. ביחס למסקנות השונות אליהן הגיעו החוקרים, קשה לומר שהקביעה כי נשואים מאושרים יותר מרווקים הייתה אחת התובנות המפתיעות. הסיבה לכך טמונה בקונצנזוס הייצוג של דמות הרווקים והרווקות. אלה מצטיירים בטלוויזיה ובקולנוע לא ככאלה שבחרו בדרך חיים זו, אלא כחלק משלם, הנמצא בחיפוש מתמיד אחר החצי השני שלו.

מבט על ייצוג הרווקים בסדרות הטלוויזיה המצליחות, מסמן מיצוי של קלישאת הרווקה, המחפשת את אהבת חייה ברווח שבין סטוץ ללילה אחד, ובין החבר הטוב שמאוהב בה ללא ידיעתה. נדמה כי החיפוש אחר ה"אחד" הגיע לשיא  במסען של בנות סקס והעיר הגדולה למציאת אהבה. לאחר שורה של סדרות על תא משפחתי (מתפקד יותר או פחות), סדרות כמו חברים ו"סקס והעיר הגדולה" היוו בשני העשורים החולפים אלטרנטיבה מרעננת. צמד הסדרות הללו, הציבו באור הזרקורים הטלוויזיוני והחברתי גברים ונשים שמנהלים חיים בוגרים, אך עדיין מגששים את דרכם בכל מה שקשור לזוגיות ולחיי משפחה.

המשותפת לשתי הסדרות הללו, היא הבחירה שלא להציב במרכזן רק דמות אחת של רווק או רווקה, אלא נבחרת של דמויות מגוונות שחקנים. הדבר איפשר להן להרחיב את ייצוג חיי הרווקות, והן לחלק את נטל נשיאת העלילה על יותר מדמות אחת. הצלחתה של "סקס והעיר הגדולה" למשל, נבעה בין השאר מפיצול דמות הרווקה לארבע רווקות טיפוסיות: קארי המאוזנת בעלת התובנות המדוייקות על החיים, מירנדה הקרייריסטית המחושבת והצינית, שרלוט הרומנטיקנית הנצחית, וסמנתה הפרועה והאסרטיבית. למרות הסטריאוטיפים החד-גונים, גיבורות הסדרה שורטטו באופן פורץ דרך, כנשים מצליחות, שדואגות לעצמן מבחינה כלכלית, אסרטיביות ביחס לסקס ובאופן כללי נהנות מהחיים.

הרווקה ההוללת. הדמות של סמנתה ג'ונס ב"סקס והעיר הגדולה"

דחיקתו של נושא חיפוש האהבה אל השוליים הטלוויזיונים, נובע במידה רבה מייצוג הנושא בסדרות הנעורים. סדרות מתוקשרות כמו אחת שיודעת ו90210 , מחפות על היעדר האינטימיות באמצעות מערכות יחסים קצרצרות ושופינג של בגדי מעצבים. שתי הסדרות משדכות בכל שניים-שלושה פרקים בין דמות ראשיות למי שמסתמן כ"אהבת חייה". כשזו נעלמת, מגיח קראש חדש מעבר לפינה. כך למשל, סרינה ב"אחת שיודעת", בוגדת באמונה של חברתה הטובה עבור נייט, מסכנת את ההון של משפחתה עבור גבריאל, ואת חירותה של אמה עבור בן. כשמערכת היחסים הקצרה מסתיימת כתוצאה מפיתול עלילתי מופרך, מתאוששת סרינה בקלילות בזרועותיו של הבחור הבא. היחס הקליל לנושא האהבה, מאפשר לשתי הסדרות ליצור דרמות רגשיות קצרות טווח, הששומרות על עניין בקרב הצופים.

בתוך כך, דמויות הרווקים והרווקות שמחפשים אחר אהבה בוגרת ומורכבת, זוכות להתעלמות. בין שורת הקראשים הקצרים של סדרות הנעורים ובין החיים בזוגיות, נותר חלל שאינו זוכה כמעט לייצוג טלוויזיוני. במקום, הטרנד השולט כעת בסדרות האמריקאיות הוא זוגות שנמצאים בשלבים שונים של היחסים. אלה זוכים לייצוג-יתר בשורה של סדרות, ובהן "טראפיק לייט" (הגרסה האמריקאית לרמזור), "חוקי המשחק" הוותיקה,  והקומדיות הרומנטיות "Better With You", ו-"Perfect Couples". כל אלה מציגות מערכות יחסים בסטטוס זוגי אחר.

היום מגיעה אל המסך שלנו גם הדרמה הקומית הבריטית "נשואים רווקים וטעויות אחרות" (Married Single Other, אצלנו ב-HOT3) המבוססת גם היא על פורמט דומה. הסדרה, עליה חתומים יוצרי "רגלים קרות", עוסקת בזוגיות על כל שלביה, ומתמקדת בשלב ההתאהבות, מערכת היחסים, והפרידה. במרכז העלילה ניצבים זוג מושלם לכאורה והורים לשני ילדים, שהחליטו שלא להינשא הודות לסירובה של בת הזוג. חברתה הטובה נשואה פעמיים ושוקלת להתגרש בשנית, והצלע השלישית הוא רווק מושבע שמתאהב לראשונה.

דמותו של הרוווק מהווה ניגוד לזוגות היציבים ברבות מהסדרות הללו. זו מיוצגת בדמות של גבר נהנתן, שרווקותו ושרשרת כיבושיו מצטיירים כקומים (איתן ב"טראפיק לייט" וראסל ב"חוקי המשחק").

הפער המגדרי בייצוג חיי הרווקות, מבטא את הסלחנות התרבותית כלפי רווקים על פני היחס לרווקות. בעוד את דמות הרווקה בקולנוע ובטלוויזיה מלווה כמעט תמיד תחושה של חוסר. הרווק מבלה את ימיו בנונשלנטיות קלילה ואינו חש בהיעדרה של האינטימיות, עד שזו מתגנבת בהפתעה לחייו. דוגמה מובהקת לכך היא דמותו של ויני צ'ייס בפמליה. במרבית העונות של הסדרה, צ'ייס וחבריו אינם מכבידים על החיים עם דרמות לא נחוצות, ומבלים בין הסדינים עם כל בחורה שמזדמנת למיטתם.

וינסנט צ'ייס לא בוחל גם בסוכנת שלו. "הפמליה":

ההתעלמות הגורפת מסטטוס הרווקות והרובד הרגשי הכרוך בו, מותיר על המסך ייצוגים שטחיים הן של רווקים והן של מערכות יחסים. ניתן לקוות כי הבציר הבא של הסדרות יציע אלטרנטיבה מורכבת וריאליסטית יותר, שתזכיר לנו שהאהבה לא תמיד מנצחת כל כך בקלות.

*#