רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שעון החול של האח הגדול

העונה השלישית של האח הגדול הצליחה, בעזרת מגוון מצומצם של דמויות, פרובוקציות בשקל ועורך אחד חרמן, להגיע לרייטינג גבוה במיוחד. האם האח הגדול הגיעה אל השיא שלה? ואם לא, לאן עוד יש לשאוף?

תגובות

בריטניה, מאי 2010. "אנחנו נפרדים ממך עכשיו, אחינו הגדול", סופד הכומר מעל הקבר הטרי בלוויה רבת משתתפים, שהופכת תוך זמן קצר למסיבה פרועה. מדובר בפרומו לעונה הסופית של "האח הגדול" בצ'אנל פור. מה לעשות - הרייטינג הוא לא מה שהיה פעם, וגם הצופים האדוקים ביותר כבר נטשו. עדיף לפרוש לפני שהטעם בפה הופך מר. ישראל, מרץ 2011. קדחת האח הגדול בשיאה. שיאי הרייטינג נשברים מדי שבוע מחדש, מחנות המצדדים בדייר זה או אחר נוצרים בכל משרד וסביב כל שולחן שבת, ורבים מהרהרים בעתידם העגמומי החל מיום ראשון הקרוב, כשיתעוררו בבוקר הישר אל החשיכה של ערוץ 20.

» מי יזכה ב"האח הגדול"? הצביעו בסקר שלנו בפייסבוק

אמנם נדמה שמועד לווית "האח הגדול" הישראלי נראה רחוק מאוד, אך קשה להאמין שההפקה נחה על זרי הדפנה. "ברגע שהקהל מתחיל להבין את חוקיות וסודות המשחק בריאליטי ועולה על כל הטריקים הוא קם ועוזב", אומר עומרי מרכוס, שותף תוכן בתאגיד המדיה "פרוזיבן" ויוצר בלוג המוקדש לתכניות טלוויזיה הזויות מרחבי העולם. "לכן צריך כל הזמן צריך לחדש, להפתיע, לרגש, ולגרום לצופים להישאר על ידי העלאת סף הגירוי שלהם".אך האם העונה הזו באמת הצליחה להפתיע ולרגש? האם היו בה סנסציות ופרובוקציות אמיתיות, שהצליחו לעורר דיון משמעותי? רגע לפני סיום, הגיע הזמן לבדוק מה בעצם היה לנו פה, ולאן כל העסק הזה יכול ללכת בעונות הבאות. 

"העונה הזו מאופיינת במנעד חברתי צר יותר מהעונות שקדמו לה, ולכן גם הדיון היה מצומצם יותר", טוען פרופסור אמיר חצרוני, מרצה בכיר לתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון ופרשן בעונה הקודמת של התכנית. "בעבר נבנו קונפליקטים שהגיעו לשיאם בפרקי הגמר בגלל מי שאותם אנשים היו וייצגו. למשל, נוצר דיון לגבי סוגיית האשכנזים / מזרחים, או לגבי מי מייצג את הגבר הישראלי" הוא מסביר ומוסיף "הגמר הזה יש לנו  חבורת צעירים שטופי הורמונים שיושבים בג'קוזי ומדברים על מועדונים. לטעמי זה פחות מעניין". אם מתעקשים, אפשר בכל זאת למצוא בעונה הזו כמה אירועים שהצליחו לחלחל מעט אל תוך המרחב הציבורי-פוליטי שלנו. קחו לדוגמא את פרידה (איך לא), שהצליחה להסתכסך עם ציבור שלם של שומרי מסורת בגלל ההתעקשות שלה לקחת את התנ"ך איתה לשירותים, גם לעורר את חמת ההורים השכולים, וגם לזכות בתלונה במשטרה (אותה הגיש חבר הכנסת עותניאל שנלר) בגין הסתה לטרור, לאחר שאמרה שהיא מפרגנת למחבלים מתאבדים. עמיר זכה לגינויים חריפים מצד שרת החינוך ומנכ"לית שדולת הנשים בכנסת בעקבות הטיפ האלגנטי שנתן ליגאל בדבר הדיירת הספרדייה ("אל תשכח לדפוק לה את הראש בקיר"). ונופר הצליחה להרגיז קבוצה של אימהות שכולות, כשסיפרה שבבסיס הצבאי בו שירתה היו "הרבה חיילים אשכנזים מתים". אאוץ'.

» ארגון נפגעי הטרור נגד פרידה הכט» האמהות השכולות נגד נופר מור

אבל האמת היא, שמלבד כמה כותרות קטנות בעיתונות, הדיון החברתי לא ממש התרומם. בגדול, הקהל הרחב התעניין באותם נושאים שהיו חשובים לדיירי הבית: הסקס בין ליהיא לעתי, הסקס בין סיוון לעמיר, קרבות הסיגריה האימתניים וכמובן, השאלה הגורלית מכולן: האם הדרך הנכונה לבשל פתיתים היא עם בצל – או בלי?

על זה עושים רעש? מריבת הפתיתים:

האם יש בכך להעיד במשהו על החברה שאנחנו חיים בה? חצרוני סבור שלא. "זו נאיביות לחשוב שהתכנית הזו יכולה ללמד עלינו כחברה. סך הכול, לדעתי המשתתפים אינם מדגם מייצג של שום דבר ובטח שלא מיקרוקוסמוס של הישראליות, כפי שלעתים מנסים להציג אותם", הוא אומר, ומוסיף כי "למרות שהבאזז התקשורתי היה נמוך מבעבר, מבחינת רייטינג היתה יופי של עונה, ובשורה התחתונה מדובר בטלוויזיה מסחרית. מטרת התכנית היא לעשות כסף. הצופים מקבלים בתמורה בידור, וזה לגיטימי לחלוטין".

"אני חושב שהעונה הזו איומה", אומר מורן שריר, מבקר הטלוויזיה של עיתון "הארץ". "היא משעממת, והגיבורים בה לא גיבורים. בעונות הקודמות היו הדחות שגרמו לי לקפוץ מאושר או שהרסו לי את הערב. בעונה הנוכחית לא סימסתי אפילו פעם אחת". שריר תולה את האשמה בכישלון ליהוק, בשילוב מודעות גדולה מדי של הדיירים ש"הכירו את העונות הקודמות וידעו לשחק את המשחק באופן שחשבו שיקדם אותם, דבר שלא עשה טוב לתכנית. נעדרו ממנה גם אנשים מעניינים וגם רגעים מעניינים".שריר טוען שסממן נוסף המעיד על חולשתה של העונה הוא העובדה שהרגע היחיד שכנראה ייזכר עוד זמן רב לא התרחש, פורמאלית לפחות, על המסך, אלא בחדרי חדרים. הוא מתייחס כמובן להערת הבולבול של האח הגדול בכבודו ובעצמו, יורם זק. במשך ימים ארוכים סערה הארץ. רבים גינו את זק ויצאו בקריאות לפטרו לאלתר. אחרים טענו כי  מדובר בסך הכל בפליטת פה אומללה שלא היתה צריכה לצאת את גבולות חדר הבקרה. וישנם גם אלה שהאמינו שב"קשת" תכננו את כל הסיפור מלכתחילה, בשביל להפיח קצת חיים בעונה.

מה האמת? כנראה שלעולם לא נדע, וזה גם לא כל-כך משנה. מה שמשנה זה שמדובר פה ברגע טלוויזיוני מרתק שחשף את הצופים, לראשונה, לקו התפר העדין שבין המציאות לריאליטי, וזכינו לראות את הקרביים של המערכת. האח הגדול כבר אינו דמות אמורפית, קול סמכותי נטול גוף השולט בבית ללא עוררין. יש לו בולבול, והוא יודע בדיוק מה הוא רוצה לעשות איתו. מה שעוד משנה, זה שאת ההערה הזו כולנו נזכור, אבל שאת מושא ההערה (דנה. היתה מתמודדת כזו) כבר התחלנו לשכוח.

פליטת הפה של יורם זק הופכת לשערוריה:

לאן אפשר להתקדם בעונות הבאות? איך אפשר לשמור על עניין הצופים באופן שיוביל גם להמשך רייטינג גבוה וגם לדיון ולבאזז? עומרי מרקוס מספר על תכניות נישה סנסציוניות מרחבי העולם, כמו גרסת העירום של האח הגדול (סדרת רשת אמריקנית שתשודר בקרוב גם בבריטניה), וסדרה יפנית בה מבותקים בתוליהן של בחורות צעירות בשידור, אבל אינו סבור שכאן, עודף פרובוקציה הוא הפיתרון: "בסופו של דבר מדובר כאן במיינסטרים. מבחינת הרצון של הקהל לצחוק, לבכות ולהזדהות עם הדמויות לא השתנה כלום מאז שאנשים ישבו מסביב למדורה וסיפרו סיפורים. מה שמשתנה כל הזמן זו הטכנולוגיה, כאן צריך לדחוף ולהתקדם עם הזמנים". "תכנית טלוויזיה היא כמו שעון חול. במוקדם או במאוחר השעון ייגמר, והתכנית תיאסף אל עמה", אומר חצרוני. "בישראל במיוחד יש סבלנות ואורך רוח נמוכים לטלוויזיה, ומעט מאוד תוכניות מחזיקות מעמד מעבר למספר עונות מצומצם". חצרוני עומד על ההבדל שבין תכניות אולפן המופקות בעלות נמוכה יחסית לבין "האח הגדול" ודומיו, שעלות הפקתן גבוהה מאוד, וטוען שלכן, ברגע שהרייטינג ירד "הם יהרגו את התכנית. לא יהיה להם שווה להחזיק אותה. אבל יש לה עוד כמה שנים של חסד עד שזה יקרה". ביחס לליהוק הוא אומר: "הדמויות הביזאריות כבר מוצו, והוכיחו שהן נותנות תזרים מסוים אבל לא מצליחות למשוך את הקטר עד הסוף". עוד הוא מוסיף: "מה שכן - אפשר להקצין, להוסיף משימות פרובוקטיביות וגם לשחרר את העניבה בכל מה שקשור לסקס על המרקע, אבל בסופו של דבר צריך לזכור שמה שעושה את התכנית זה השיחות והאינטראקציות הבין-אישיות, זה מה שחשוב לצופים". בחזרה לבריטניה. כמה חודשים לאחר שנקבר האח הגדול של צ'אנל פור, נודע כי ערוץ טלוויזיה ארצי אחר נמצא במשא ומתן מתקדם לרכישת הזכויות על הפורמט. כנראה שגם את שעון החול של עניין הצופים ניתן להפוך.

לכל הכתבות של "האח הגדול"

*#