אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סדרות האינטרנט יהרגו את הטלוויזיה?

13 מליון צפיות, קווי מוצרים, עדות מעריצים ועתיד בטלוויזיה. סדרות האינטרנט תופסות תאוצה וממלאות את הרשת: החל מדרמות פשע, דרך קומדיות וכלה במערכונים. המטרה הסופית היא עדיין אחת: תוכנית טלוויזיה

תגובות

אלוהים יושב על הספה בסלון, לצד השטן ואומר: אתה פשוט צריך להיות יותר נחמד. אתה צריך להיות נחמד לאנשים. אתה לא יכול להגיד לאנשים מה שאתה רוצה, אתה לא יכול לעשות מה שאתה רוצה. בסוף אנשים ייפגעו ולא יאהבו אותך וחבל. אתה בן אדם נחמד. השטן בתגובה: "אחי, אתה חופר".      כך נפתח פרק בסדרה האינטרנטית "אלוהים והשטן שותפים", שעלתה בפברואר באתר Flix.

משתמשי האינטרנט כבר מזמן הבינו, שוידאו ואינטרנט טומנים בחובם אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות לייצור תוכן. גם הדרך המסורתית להגיע לקהל הצופים דרך תוכניות טלוויזיה, רחוקה מלהיות הדרך היחידה. פלטפורמת הווידיאו העשירה ברשת מאפשרת להפיק קליפים, מערכונים, סרטים קצרים ואף סדרות בעלות נמוכה יחסית, ללא תלות בגוף משדר, עם חירות אומנותית מוחלטת ועם פוטנציאל להגיע למיליוני צופים.

נשאלת השאלה, האם האנשים שיוצרים את סדרות הרשת מקווים למצוא את דרכם לטלוויזיה? במקרה של טל רוזנטל ונועם שרון, שני צעירים בני 24 מהרצליה, הדרך מהאינטרנט לטלוויזיה לא הייתה ארוכה. סדרת המערכונים שהם העלו לרשת בשם "too short for moding ", הייתה הצלחה בקרב הצופים, ולא עבר זמן רב עד שביפ יצרו איתם קשר. "לא ממש הופתענו לקבל את הטלפון מביפ" אומר נועם שרון. "זה היה כבר אחרי שקיבלנו כבר כמה הצעות מכמה חברות הפקה" הוא מוסיף ואומר "זה די היה הכיוון שלנו, בנינו על זה שתוך חצי שנה נגיע עם הסדרה לטלוויזיה".

סדרת האינטרנט דלת התקציב הפכה למטר שבעים, ולחלק היותר מבדר וחדשני ברצועת השידור הלילית של ביפ, המשודרת בערוץ 2 בימי שישי. "אי אפשר להתעלם מהכוח שיש לאינטרנט" מציין שרון, "עצם העובדה שיש לנו נתוני רייטינג להראות מלכתחילה, זה נותן המון כוח ומאפשר לנו לכוון למה שאנחנו רוצים", הוא מסביר. השניים כותבים, מביימים ומשחקים בכל המערכונים, ועובדים בימים אלה על העונה השנייה. "הרגשנו שמערכונים אקלקטיים שמדברים לבני גילנו, 30 ומטה, זה משהו שדי חסר בטלוויזיה כרגע" מספר שרון. "אנחנו משתדלים לעשות דברים כיפיים שמצחיקים אותנו.הדבר היחיד שהשתנה",הוא ממשיך, "זה שמצנזרים אותנו. אנחנו לא יכולים להשתמש בילדים כמו שהשתמשנו באינטרנט" ומבהיר "מה גם שמדובר בערוץ 2, אז דברים בוטים במיוחד, או אלימים, לא יכלו לעבור".

הקמצניסט, "אלוהים והשטן שותפים":

"קוויקי" הוותיקה שנוצרה על ידי נועה פניני ואמיר דוליצקי (שאף כיכבו בסדרה יחד עם דביר בנדק ואחרים) הייתה הסדרה הראשונה בישראל שהגיעה מהרשת אל המסך הקטן.  סדרת הסיטקום שעוסקת בשותפים לדירה, זוגיות, חברים וחיי היומיום בבועה התל אביבית, עלתה לרשת ב- 2004 וכללה יותר מ- 20 פרקים בני שתי דקות. ב-2007 קשת החליטה לאפשר לה את הדרך לטלוויזיה, ולשדר שלושה פרקים בלבד. לאחר שידור הפרקים, פתחה "קשת" הצבעה אינטרנטית שמטרתה לקבוע אם הסדרה תמשיך. אהדת הצופים הביאה להמשך הפקת הסדרה ולרייטינג מכובד.

זה מה שהיה לקוויקי להציע ל"קשת":

בפברואר השנה עלתה בערוץ הווידיאו הישראלי Flix הסדרה הקומית "אלוהים והשטן, שותפים" בכיכובם של מעיין בלום ("המשרד") ועודד סמו ("מקום לדאגה"). הסדרה היא אינטרפרטציה משעשעת על סיפורי התנ"ך דרך נקודת מבטם של שני שותפים, אלוהים והשטן, המתגוררים בדירה רעועה וכעורה בתל אביב. בין שלל בדיחות השותפים הקלאסיות והמיתוסים התנכיים, יש קורטוב של ביקורת חברתית וסאטירה. באחד הפרקים (כל פרק בן 3 דקות) משחקים אלוהים והשטן משחק עץ או פלי על איזה דיברות יכנסו לעשרת הדיברות – לא תרצח בפנים, לא תאנוס את ילדייך בחוץ – כך קבע המטבע. הסדרה מצולמת בצורה חובבנית למדי, אך חוסר הליטוש תורם במקרה הזה לאווירה של דירת השותפים המוזנחת.

דאחקה על סיפורי התנ"ך. "אלוהים והשטן שותפים":

במרכזה של "כוח סודוקו" עומדים שלושה חברים – סו, דו וגיורא (אסי גל, תומר פישמן ועידו פרנקל) המקבלים כוחות על לפתור סודוקו במהירות ולהציל את העולם, או לפחות את פתח תקווה. בפרק הראשון (בן 6 דקות) כוח סודקו נקראים להציל את העיר מפני דני רובס וסמי ההזייה שהוא מפיץ בברד כחול. שמואל וילוז'ני מפציע בסוף הפרק לתפקיד אורח קצר. הסדרה מבית היוצר של "דומינו גרוס" ובהפקת "המון הפקות" זכתה לתמיכה של וואלה! ו-yes במאה אלף שקלים, במכרז לסדרות אינטרנט הראשון שהתקיים לפני שנה. הסדרה מצולמת וערוכה היטב, אך עושה רושם שיוצרי הסדרה לא החליטו מיהו בדיוק קהל היעד שלה.

ככה נראת סדרה במאה אלף שקל. "כוח סודוקו":

בז'אנר הראליטי ברשת עלתה לפני כמה שבועות הסדרה "קח אותי אבירם" ב- mako. אבירם בן שושן, הארוס הנבגד המדובר ביותר בישראל של 2011 (תודות לאח הגדול), מגיע למצוא את האחת והיחידה. בעזרתה של מיכל ינאי, הוא בוחר כמה מועמדות משלל הבחורות שהעלו סרטונים שלהן לאתר. התוכנית, ששאלה את שמה מתכונית העבר "קחי אותי שרון",,הופכת את הקונספט לאינטרנטי, משתפת את הגולשים ומקפידה פחות על ערכי הפקה גבוהים. התוכנית משודרת פעמיים בשבוע כאשר פעם אחת יוצא אבירם עם הבנות לדייטים ומנסה למצוא את הנפש התאומה שלו, ובפעם השניה, הפרלמנט המורכב מחברים ובני משפחה, מנסה לעזור לו להחליט מי תעלה לשלב הבא. התוכנית, שמשודרת בפלטפורמה חזקה מאוד, זוכה לעשרות אלפי צפיות מדי פרק.

חברת אורנג', שהבינה את הפוטנציאל של סדרות האינטרנט והסלולר, החליטה לרתום את התוכן המקורי לטובת פרסום המותג שלה ולהפיק את "re-start", סדרת דרמה בת עשרה פרקים, בני שלוש דקות. בנוסף, אורנג' יצרה אפליקציית פייסבוק ייעודית לסדרה, המאפשרת לצופה להיות אקטיבי ומעורב בעלילה. את ההצלחה המשמעותית שלה עשתה לפני כחודשיים כאשר נמכר פורמט הסדרה להפקה בצרפת ובהולנד.הסדרה מורכבת אך ורק ממונולוגים של הדמויות על פרידות, אהבה, מין ומה שביניהם בהשתתפותה של מעין וינשטוק ("מתי נתנשק?"). הסדרה צולמה באיכות גבוהה ומתהדרת בשחקנים מוכשרים, אך ההחלטה לוותר על לוקיישן לטובת רקע צבעוני וחסר אופי, גורמת לחוסר אמינות ונראית כמו רצף של עדויות אישיות מתוכניות ריאליטי. די משעמם.

לא היה עובר טלוויזיה. רי-סטארט:

 

גם ב"פיני", סדרת אינטרנט קומית ששודרה ב- ynet בנובמבר 2010 וממשיכה לצבור צפיות, יכלו הגולשים להגיב ולהשפיע בפועל על מעלליו של פיני באתר הסדרה. עשרת פרקי הסדרה, באורך שש דקות כל פרק, הופקו באיכות גבוהה וצולמו בלונדון ובפריז. גיבור הסדרה פיני, הוא צעיר ישראלי, שלאחר שחרורו מצה"ל נוסע ללונדון ומנסה להפוך מטבח בקריה, לשף מצליח. הסטריאוטיפ של הישראלי העילג והוולגרי מככב בסדרה, אותה יצרו תומר ברזידה וטום ג'ונס. 

התערבו להם בתוכן. "פיני":

חברת מגדל החליטה אף היא לפרסם את המותג שלה ע"י סדרת הרשת הקומית "פאני", שעלתה בנובמבר ב- mako. בסידרה כיכבה חנה לסלאו וביים של עידו רוזנבלום. מדובר בסדרה בת שבעה פרקים, בני שלוש-ארבע דקות כל אחד. פאני אונסיס שוורצמן היא קוסמיטיקאית מדופלמת שמנסה לפתור בעיות לא שיגרתיות למטופליה המפורסמים. הסדרה פונה לצופים צעירים ומשתמשת בבמה האינטרנטית כדי לנסות להציג את הנושא של ביטוח ופנסיה בדרך פשוטה וקומית. 

בשירות חברת הביטוח. "פאני":

בארה"ב נוצרו בעשור האחרון סדרות אינטרנט מצליחות בז'אנר הקומדיה, הדרמה, האנימציה, הריאליטי, המדע הבדיוני והפרודיה שהגיעו למיליוני צפיות, למעריצים נלהבים ואף למימון רב מתאגידים כמו סוני ופוקס. בלוס אנג'לס הבינו לא רק את הפוטנציאל, אלא גם את הצורך בהכרה והחליטו ליזום טקס פרסי סטרים (streamy awards) שנערך כבר בפעם השנייה ובא לתת כבוד ליוצרים ולשחקנים בתחום הסדרות ברשת. יוטיוב, SXSW ויאהו מעניקים אף הם בשנים האחרונות פרסים לסדרות רשת.

ב-Fox International Channels החלו כחלק מאסטרטגיה חדשה, להפיק תוכניות ופורמטים מסוימים בשלב ראשון לרשת, דרך אתר Hulu, החסום לצפייה מישראל. התכנית האסטרטגית מסמנת מסלול לחלק מהפרויקטים האינטרנטיים, כך שיוכלו לעבור בהצלחה מהרשת לאינטרנט. כך, בסוף דצמבר 2010 פוקס שחררה לרשת את "Single dad", סדרה קומית העוסקת בחברות בין שני אבות חד הוריים, גיקים וילדותיים למדי. שתי עונות הסדרה עם 15 פרקים בכל עונה (כל פרק בן חמש דקות) ישודרו ברשת, ולאחר מכן יוחלט אם הסדרה יכולה לעשות את המעבר לטלוויזיה. בראיונות שקדמו להשקת הסדרה, אמרו אנשי פוקס כי הם מאמינים בפוטנציאל של הסדרה, אך ההחלטה הסופית לגבי עתיד הסדרה נמצא בידיים של הצופים. בפוקס הבהירו שאם הצופים ירצו לראות את הסדרה בטלוויזיה, הם ידאגו שזה יקרה.

האינטרנט יחליט אם יעברו לטלוויזיה:

סדרת האינטרנט "The benny way", הצליחה לעשות את הלא יאמן והגיעה ליותר מ-13 מיליון הורדות בסטרים בזמן קצר. כמות הצפיות זיכתה את הסדרה בפרס הסדרה הדרמטית הטובה ביותר בטקס פרסי הסטרים ב-2010. בעקבות הזכייה בפרס, חברת סוני החליטה לפרוש את כנפיה על הסדרה ולהשקיע בה. מדובר בסדרת דרמה-פשע מושקעת בת 16 פרקים, בני שבע דקות כל פרק, אודות בני, נוכל שרמנטי ומכור להימורים, בנו של מפקד משטרה מצד אחד ואחיינו של בוס מאפיה מהצד השני. הסדרה קצבית, מצולמת באיכות גובהה מאוד (צולמה במצלמת red) ורוויה בפשע, נשים יפות, מכוניות וגאדגאטים.

רוצה להיות הסופרנוס, אבל באינטרנט:

"Red vs Blue", עלתה לרשת ב-2003. הדיבוב הקומי ועדות המעריצים הובילו ליותר ממאה פרקים, מהדורות DVD ומוצרים נלווים שהפכו אותה לסדרת אייקון ברשת. יוצרי הסדרה הודיעו לא מזמן שהעונה החדשה, תשיעית במספר, תעלה באביב.התוכן והלוק של הסדרה מבוססים על משחק ווידיאו מז'אנר משחקי המלחמה, המתארת את הקרב הנצחי בין נבחרת הכחולים לנבחרת האדומים. על אף הפן הילדותי של הסדרה, קהל הצופים שלה בוגר למדי.  

הכחולים נגד האדומים:  

 

"Web therapy", היא סדרת אינטרנט קומית בכיכובה של ליסה קודרו, שאף שותפה בכתיבה ובהפקה. קודרו משחקת את ד"ר פיונה וולס, היא פסיכולוגית תמוהה למדי, אסרטיבית וחריפה המעניקה למטופליה טיפולים קצרים באמצעות שיחות וידיאו באינטרנט. קודרו, בדמותה האינטרנטית, מארחת לא מעט מפורסמים ובהן קורטני קוקס, שותפתה לסדרה המצליחה חברים, והשחקנית המוערכת מריל סטריפ. הסדרה אינה עוסקת רק בשינויים שחלו בתחומים קונבנציונאליים בעקבות האינטרנט, אלא גם משתמשת בשפה הוויזואלית של המדיה.

הסבה מקצועית באינטרנט. ליסה קודרו

"The guild" הסיטקום האינטרנטי עלה לרשת בסוף 2007. את הסדרה יצרה ומככבת בה פלישייה דיי. כרגע משודרת העונה הרביעית של הסדרה (כל פרק נע בין שלוש לשמונה דקות) והיא נהנית מצופים הדוקים, מעריצים ומהדורות DVD מיוחדות. בעקבות הצלחתה של הסדרה חברת "ספרינט" החלה לממן את הסדרה ולהפיץ אותה דרך MSN ו- Xbox. במרכז הסדרה נמצאת קודקס, צעירה נירוטית המעבירה את מרבית זמנה, בדומה לשאר הדמויות בסדרה, במשחקים און-ליין ובחיי רשת עשירים. כל פרק נפתח בווידוי וידיאו במצלמה הביתית של קודקס, שלמעשה מזכירה לצופים את אירועי הפרק הקודם.

מחוברות, אבל באינטרנט:

למרות העלייה המשמעותית ביצירתם של סדרות אינטרנט, הן עדיין לא דבר טריוואלי, לא עבור הצופים ולא עבור חברות ההפקה והגופים המסחריים. אין ספק שזוהי רק ההתחלה ותכנים איכותיים ומושקעים יופקו בשנים הקרובות לאינטרנט ולסלולר. ניתן רק לקוות, שתכנים שיווקים לא ישתלטו לגמרי על הזירה, ושישארו גם צופים שיוכלו להפיק הנאה מיצירות וסדרות שאורכם יעלה על 5 דקות.  

*#