עספור: סוד הקסם של הרביעייה הירושלמית

הם מדברים בסלנג שרובכם לא מבינים, גרים באוטובוסים נטושים ומגלגלים ג'וינטים במקום מיליונים. איך הפכה חבורת לוזרים מובטלים לדבר הכי חם על המסך הקטן

ליבי בגנו, עכבר העיר אונליין
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ליבי בגנו, עכבר העיר אונליין

כש"מסודרים" עלתה לאוויר ב-2007 הפכה רביעיית הסטארט-אפיסטים המשעשעת ללהיט מיידי על המסך. המיליונים שנחתו עליהם ושינו את חייהם, ביחד עם הדינאמיקות החבריות וה'טיפוסים' שגילמו היו לחומר גלם לשלל סיטואציות קורעות ומרגשות כאחד. אף אחד לא תפס את "מסודרים" כדרמה סוחטת דמעות אבל במעין ספין גברי מוצלח על רביעיית הבנות של "סקס והעיר הגדולה" (ובלי לוותר על דמויות שהן קריקטורה מוחלטת) הצליחה הסדרה לפנות לחוש ההומור כמו גם לליבו של הצופה.

לא ברור אם יוצרי 'עספור', גיא עמיר וחנן סביון, חשבו על 'מסודרים' כששקעו במלאכת הכתיבה, אבל קשה להתעלם מהעובדה שסדרת הלהיט של 2010 היא התשליל המושלם של דרמת המצליחנים של קשת. גם כאן עומדים במרכז העלילה ארבעה חברים ההגון והשקול, החתיך ההורס והאימפולסיבי ושני הליצנים שעוקפים בסיבוב את הכוכבים הראשיים וממצבים את עצמם כדמויות קאלט. אבל כאן מסתיים הדמיון והשיקוף הופך להיפוך. את "מסודרים" אהבנו כי היא הייתה פנטזיונרית, מגניבה, מלאת רפרנסים תל אביביים וניגנה לכולנו על מיתרי חלום המיליונים הגדול. אבל האקזיט היחיד שהחבר'ה של 'עספור' אי פעם יעשו יקרה כשיפנו אותם מהשטח המעוקל עליו הם חיים, ובעוד תומר לוי חושב כל יום על דרכים לבזבז כסף, מוטי ואיציק שוברים את הראש ומסתבכים עד מעל לראש בניסיונות לגייסו.המיטב של קצר וניוטון:

על פניו, ההימור על 'עספור' היה מסוכן למדי. מעבר לעובדה שכמעט כל הדמויות הראשיות בה (לפחות אלו המעוררות סימפטיה)  הן עניות, פשוטות ורחוקות מלהיות מתוחכמות, הסדרה מתרחשת בירושלים והירושלמיות נוזלת, זולגת ונשפכת מכל פריים ומילה בתסריט. מוטי (שלום מיכאלשווילי), איציק (עוז זהבי) קצר (גיא עמיר) וניוטון (חנן סביון) מעשנים ג'וינטים, מגרדים ת'ביצים וחושבים על דרכים לעשות כסף במהלך רוב שעות היום ועושים זאת בסלנג ירושלמי מובהק שעשוי היה להרתיע תל אביבים שהתרגלו לקבל את דרמות המקור שלהם תחומות לאזור שבין שדרות רוטשילד לירקון.

אולי זה המשבר הכלכלי, איבוד האמון בנבחרי הציבור או סתם מיאוס בפרצופים המיוסרים והנוגים של תואמות טלי שרון ומאיה מרון, אבל 'עספור' הצליחה להיכנס ללב של מדינה שלמה ולהפוך למיני אובססיה לאומית. הסיפור המוכר והפשוט של אדם אחד קטן והגון מול מערכת אטומה ומשומנת מפרנס כותבים, יוצרים ובימאים כבר שנים, אבל דווקא הדבקות של 'עספור' באותנטיות חוץ-תל אביבית, השפה הייחודית שיצרה (ומהדהדת בפינות קפה בכל משרד בארץ) והעובדה שלמרות הנושאים כבדי המשקל בהם היא נוגעת, היא לרגע לא לוקחת את עצמה ברצינות רבה מדי, הצליחה לעשות משהו שמעט סדרות שנעשו כאן בשנים האחרונות עשו: לפנות לקהל רחב, מגוון, עממי יותר ועממי פחות.

אולי לתל אביבים נמאס לראות את האבטיפוס הצפוני הקבוע ורבים הסיכויים שלכל מי שחי מחוץ למדינת תל אביב, היה חשוב להתחבר לדמויות שהן לא פנטזיה א-לה תומר לוי, אלא אנשים בשר ודם שנאבקים, נופלים וקמים פעם אחר פעם בחיפוש אחרי חלקת האלוהים הקטנה שלהם.

» מילון עספור: פנינים נבחרות מעולמם של החבריםבארד - כבד , לא זז, לא זורם.

דולה וזורנה - תוף וחצוצרה שביחד מהווים תזמורת חתונות של כורדים/תורכים.

טישפישטי - עוגת סולת עם דבש, מי ורדים ושקדים. טעים מוות.

יוגורט - חנון, "אשכנזי ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, בעל גוון עור בהיר עם נטייה לצמחונות.

פָיְיסֶל - ג'וינט.

פָּפּוּקָה - מסכן, תימהוני, חדל אישים. 

תעבנים - עייפים, הרוגים.חינג'ור- הכאה, הרבצה עד לידי כאב עז.להתעאווז- לעבוד על מישהו.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ