המהפכה האמיתית של אייל גולן קורא לך

למה תוכניתו של אייל גולן משלימה את מהפכת המעמדות המודרנית? לנדב הבר מ"קפה גיבלרטר" הפתרונים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

עד לתקופה המודרנית בני אדם היו נולדים למעמד מסוים שממנו היה כמעט בלתי אפשרי לצאת. בשיטת הקאסטות ההודית, למשל, כל אדם נעול לעד בקאסטה שאליה נולד. באירופה אדם היה נולד להורים ממעמד מסוים – בלי שום דרך לעבור למעמד אחר. בעידן המודרני קרו שני דברים: הראשון הוא הגמשת השיטה. יש היום בהודו “טמאים” מעטים שהתעשרו – הדבר היה בלתי אפשרי לגמרי בעבר. בארצות הברית, השחורים היו מוגבלים לעבדות עד מלחמת האזרחים, לאחר מכן למעמד של אריסים חקלאים, ועם ההגירה הגדולה צפונה – למעמד של פועלים. גם באירופה מערכת חינוך טובה מצליחה לאפשר ניידות מסוימת בין המעמדות השונים, והמהגרים הערבים והאפריקאים החליפו במידה רבה את מקומם של הלבנים העניים בתחתית הסולם החברתי. השיטה שאיפשרה את המוביליות החלקית ללבנים תאפשר כנראה בעתיד גם לחלק קטן מהמהגרים “לפרוץ” את המעמד שלתוכו נולדו.» אייל גולן קורא לך - כל הכתבות והביקורותהדבר השני שהשתנה הוא הטרמינולוגיה. בארצות הברית כבר לא אומרים שהשחורים הם נחותים ולכן מוגבלים לתפקידים מסוימים; אומרים שהתרבות שלהם אינה מאפשרת להם להתקדם. כך גם לגבי המעמדות העניים בחלקים אחרים בעולם – האנשים עצמם זוכים להכרה רשמית כשווים, אבל התרבות שלהם נתפסת כמרכיב שקובע את מיקומם החברתי־כלכלי. שני השינויים האלה התרחשו גם בישראל. הניידות החברתית שכמעט לא התאפשרה מבחינת מזרחים בשנים הראשונות של המדינה מתחוללת בקצב משתנה מאמצע שנות ה־70. פחות ופחות אשכנזים משתמשים בטרמינולוגיה גזענית כדי לשמור על חלוקת הכוח הקיימת. המזרחי עצמו כבר לא נחות, אך התרבות המזרחית, ובעיקר המוזיקה המזרחית, נותרה כזו.ההתעלמות המוחלטת של התקשורת מהמוזיקה המזרחית, כפי שהיה עד תחילת שנות ה־80, כבר לא אפשרית. ההתייחסות שהחליפה אותה מנסה בכוח לתאר את המוזיקה כנלעגת. ומי יוצר מוזיקה נלעגת? אנשים נלעגים. האם אנשים נלעגים יכולים לנהל חברה? ברור שלא. השיח כאילו אינו גזעני – הרי מזרחי שיתנער מהתרבות הנלעגת שלו יזכה למעמד שווה לגמרי. כללי המשחק ידועים, ומביאים לכך שמזרחים יהיו הראשונים שיגידו “אני שומע הכל חוץ ממזרחית”. הם לא טועים, הם יודעים שמדובר במכשול גדול בפני האפשרות לפרוץ את גבולות הקאסטה. מזרחי שיגיד שהוא אוהב את עופר לוי, למשל, כאילו הצהיר שאין לו שום שאיפות אקדמיות או ניהוליות. אחת הדרכים המאפשרות את פריצת גבולות הקאסטה, מבלי לוותר לגמרי על המוזיקה המזרחית, היא להפריד בין מוזיקה מזרחית “איכותית” ומוזיקה מזרחית “נחותה”. אפשר לדבר על קונצרט של הברירה הטבעית או של התזמורת האנדלוסית מבלי לאבד את הסיכוי להיחשב למזרחי נאור, המתאים לחיות מחוץ לקאסטה המיועדת לו מלידה. בנוסף, אפשר להגיד משפטים כמו “לזמרים המזרחים יש קול מדהים, אני פשוט לא סובל את המוזיקה”. לאשכנזים, לעומת זאת, אין שום בעיה להצהיר שהם אוהבים מוזיקה מזרחית. הם לא נולדו לקאסטה הזאת, ולכן לא צריכים להתאמץ כדי לצאת ממנה. עוד פריבילגיה חשובה שממנה, למשל, אני נהנה.דיון נינוח ומלא הומור. קטע מתוך התוכנית:

אייל גולןגל אוחובסקיאייל גולן
הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ