אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להתראות נעורים: המתבגרים המעצבנים על המסך

חזרתה של קליפורניקיישן לעונה שישית מזכירה עד כמה לא התגעגענו לבקה מודי, שהפכה מהקול השפוי של הסדרה לקול המנדנד שלה. מודי מצטרפת לרשימה ארוכה של דמויות שגיל ההתבגרות לא עשתה עימן חסד: מדיינה ברודי ועד גלן מ"מד מן"

תגובות

השינוי, ממש כמו בחיים האמיתיים, הורגש רק לאחר שהושלם. במשך שתי העונות הראשונות של קליפורניקיישן הייתה בקה מודי (מדליין מרטין) שיחוק תסריטאי אהוד. לתת לצעירת הדמויות בסדרה להיות האדם הכי חכם בחדר היא טכניקה תסריטאית משומשת ושחוקה למדי, במיוחד כשמציבים אותה מול חברת מבוגרים לא מתפקדת (שלום להאנק מודי) - אבל בקה הצליחה לתת לצופים קצת מעבר. הטקסט שלה נמסר בטון איטי ויודע כל והלוק הגותי המושקע נראה אירוני וחינני על גוף שטרם פגש בגיל ההתבגרות. לרוע מזלה של בקה ושל כולנו, היא נאלצה להתבגר. במעבר שהרגיש כמעט חד מדי בעונה השלישית הפכה בקה למתבגרת המעצבנת ביותר בעולם. אמרות השפר המשעשעות שלה הפכו למטרחנות. המניפולציות החמודות נראו ממרחקים והאנק – שבטח לא יזכה ב"אב השנה" אבל ניכר שהוא מוכן לכרות לעצמו את הזין כדי להיות אב טוב- הפך לדמות הטראגית במשוואה.

שלוש עונות קדימה ולבקה נוכחות קבועה כמעט ברשימות הדמויות המעצבנות ביותר על המסך. היא נטשה את הגותיקה ואימצה מראה כללי שגרתי וקריירה בתור בריסטה בינונית. טון הדיבור המטיפני שלה הוא עדיין הסמל המסחרי שלה והתהפוכות התסריטאיות שהצליחו לארגן לה נותרו ברמת הקלישאה המיושנת: הו, היא יוצאת עם גבר שמתנהג אליה בדיוק כמו שאבא שלה התנהג לאמא שלה. והיא מודעת לזה לגמרי! חתרני! גם בעונה השישית שתעלה בישראל בראשון הקרוב לא הואילו התסריטאים לאפשר לבקה מרחב נשימה וקיום עצמי. היא עדיין נודניקית מתמיד ונאלצת לנוע במרחב המוגבל של הילדה המתבגרת למרות שהיא כבר מסיימת את התואר.

בקה היא לא המתבגרת היחידה שמעוררת רצון לכבות את הטלוויזיה. הומלנד שזכתה השבוע (שוב) בגלובוס הזהב ונחשבת לאחת הסדרות המעוטרות של השנה האחרונה, מחזיקה גם היא בעקב אכילס של מתבגרת מעצבנת: דיינה ברודי. לא ברור אם האשמה נעוצה בשחקנית מורגן סיילור בת ה-18 או שהכותבים פשוט השקיעו במניירות של קלייר דיינס ולדיינה לא נשאר. בשתי העונות ששודרו עד כה הפכה דיינה מדמות רקע מרגיזה לנודניקית אמיתית. נכון, היא אמנם מונעת מברודי לפוצץ את עצמו במקלט מלא אנשים חשובים, אבל למה אנחנו צריכים להיענש על זה? לאורך כל העונה השנייה מעוצבת דיינה כסמן הצדקני במשוואה שתסתדר טוב יותר עם אבו נזיר מאשר עם זוג ההורים שלה. הבעת פנים אחת ומיוסרת, מלתחה שכוללת ג'ינס בלוי שיצא מהאופנה וגישה כוללת של ילדת כאפות, הצליחו להמאיס אותה על הצופים במחי 10 פרקים מהירים. אנחנו חושדים שברודי נפרד מג'סיקה רק בשביל להתרחק קצת מהילדה שלו. אולי ברודי נפרד מג'סיקה בגללה? דיינה ברודי מ"הומלנד" (צילום מסך) אלכס ב"משפחה מודרנית" (אריאל וינטר בת ה-14) היא דמות טראגית. להיות ילדת סנדוויץ' בין מלכת הכיתה לאח עם הפרעת הקשב דן אותך לחיים של מחסור בתשומת לב. תוסיפו לזה מראה משעמם, התנהגות חנונית ושמץ של רשע מתובל בסרקזם תמידי ותקבלו את אחת הדמויות הכי פחות אהובות באנסמבל שחקנים מוצלח למדי. אלכס של וינטר היא מתנשאת, מתחכמת ומי שנהנית לגרום לכל מי שמסביבה להרגיש אידיוט. כשזה עובד על היילי זה משעשע אבל רוב הזמן זה מרגיש כאילו צוחקים עלינו. לא פלא שהיא לא מצליחה להשיג דייט.

הטרגדיה של רוב המתבגרים המעצבנים היא שלרוב בתחילת הדרך יש להם פוטנציאל ענקי וככל שהעונות מתקדמות הן הופכות לקריקטורה של עצמן. לרוב מדובר בהחלטה נטולת השפעה מצד השחקנים (ראיין מרפי תיעב את דיאנה אגרון ותוך מספר פרקים קווין פבריי, הדמות שגילמה ב"Glee" הפכה למגוחכת), אבל לעיתים נדירות מדובר ביוזמה פרטית. טיילור מומסון החלה להצטלם ל"אחת שיודעת" בגיל 14 ויועדה לגדולות. התפקיד שלה כג'ני האמפרי תוכנן להיבנות כאלטרנטיבה לדמותה של בלייר ולהוביל להשתלטות עוינת על האפר איסט סייד. לשמחתה של בלייר, מומסון החליטה ששנתיים בתפקיד מספיקות לה בהחלט והעדיפה להתמקד בקריירה המוזיקלית הכושלת שלה. כדי להוציא דמות משנה חזקה מהסדרה נאלצו התסריטאים לשנות את כיוון העלילה ולהפוך את ליטל ג'י לאחת הדמויות המבולבלות בקאסט שגם ככה לא סבל מעודף קוהרנטיות. בעונתה האחרונה ג'ייני שיקרה, עשתה סמים, סחרה בסמים, פגעה בכל מי שהיא אוהבת וסירבה ללבוש חלק תחתון – עד לגירושה מהעיר.

הייתם מצפים שבעולם אפוקליפטי שאין בו כמעט אנשים, המעט שיישארו יהיו חביבים, בייחוד בצעירותם. קארל גרימס, הבן של ריק ולורי ב"מתים המהלכים" התחיל בתור ילד חמוד עם עיניים יפות שלא מבין למה הוא לא יכול ללכת יותר לבית הספר. שלוש עונות קדימה ואתם מוצאים את עצמכם מתחננים שאיזה זומבי ייקח ממנו ביס. ההתנהגות הילדותית שלו הובילה כבר למותן של שתי דמויות אהובות. הוא נצמד לכובע השריף כמו לחפץ מעבר פאלי במיוחד. חזות  הילד התמים והמתוק ננטשה לעומת תפיסה של רוצח מיומן שמתעקש לשחק בעולם של המבוגרים ועוד לחלק פקודות. יאללה, תנוח.יגדל להיות מד מן אמיתי. גלן (צילום מסך)  יוצר "מד מן" מתיו ויינר לא היה צריך להתאמץ במיוחד ללהק את דמותו של גלן, בן השכנים התימהוני בפרברים, הוא פשוט ביקש מבנו מרטין להתייצב. גלן בישוף של ויינר ג'וניור הוא טיפוס מבעית כמעט, עם חסך בכישורים חברתיים (מה שמוביל להתעללות בפנימייה), תגובות דביליות וחוסר אונים מרגיז. אם בעונות הראשונות ההתאהבות שלו בבטי דרייפר עוד עברה מסך, בעונה האחרונה הוא כבר הופך לילד הזה שאף אחד לא רוצה לשבת לידו בשיעור. שילוב מוזר של סוטה, דחוי וחוסר מודעות עצמית. לעומתו, אם יש מתבגר שהצליח לתפוס את העולם בביצים ולערער גם נפשות עמידות יחסית הוא ג'ופרי מ"משחקי הכס". הילד הבלונדיני, תוצאה של גילוי עריות מרהיב למדי מתגלה מהר מאוד כרודן סאדיסט, סוציופת ורוצח. מתבגר בן 16 שמקבל לידיו את המפתחות לעולם ומקבל זקפה מהפחד שבעיניים שלכם. ג'ופרי של "משחקי הכס" הוא אחת הדמויות המדוברות ביותר בבלוגספירה ומה שחוקרי ספרות אוהבים לכנות כ"רשע מוחלט". העובדה כי הוא נמצא בגיל ההתבגרות חובב הסיפוקים המהירים ונטול העכבות מוביל לסצנות מחרידות בעוצמתן שבקושי עוברות את גבולות הצנזורה הפנימית של הרשת. נותר רק לתהות למה יהפוך העלם כשיגדל?

כתבות שאולי פספסתם

*#