אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אומרים שהיה פה שמח: תשדירי בחירות בלתי נשכחים

ישראל מחכה לרבין זוכה בקטיגורית התשדיר הממלכתי, ש"ס מקדימה את נוי אלוש בבחירות 88' ומרצ הפתיעה בקמפיין מוזיקלי (אז דווקא מוצלח) כבר ב-92'. כל תשדירי הבחירות המיתולוגיים מהממלכתי ביותר למפחיד ביותר

תגובות

פגישתם של אנואר סאדאת ומנחם בגין בעיר אופירה בדרום האי סיני היה אירוע היסטורי מרגש. צוותי טלוויזיה מכל רחבי העולם תיעדו את הפגישה ומיהרו להעביר את החומר המצולם למוקדי השידור. גם צופי הטלוויזיה הישראלים זכו לקבל תמונות בלעדיות מהאירוע אך במהדורת החדשות המרכזית נראתה רק דמותו של סאדאת על גבי המסך. חוק הבחירות (דרכי תעמולה) שנחקק ב-1959 אסר להראות את המועמדים בתקופה שלפני הבחירות ובגין, שהתמודד בראש רשימת הליכוד לכנסת העשירית (1981) נאלץ להמתין כמחצית השעה על מנת שתמונתו עם סאדאת תופיע על גבי המסך במסגרת שידורי התעמולה לבחירות הכנסת. תשדירי הבחירות שיחלו היום החל מהשעה 23:20 הם שריד אנכרוניסטי ולא עדכני לחוק שלא מכיר בקיומם של האינטרנט, הרשתות החברתיות ואפיקי הפרסום השונים הרלוונטיים לתקופה. במהלך השנים הפכו התשדירים מערוץ מידע חשוב לאפיזודה בידורית ולא משמעותית אשר נתונים סטטיסטיים מצביעים בבירור על כי אחוזי הצפייה בהם נמוכים וההשפעה שלהם על החלטות הבוחרים מינימלית. למרות זאת המפלגות והרשימות המתמודדות לכנסת רואות בכך ערוץ תקשורת עיקרי (אם כי לא מרכזי) עם הבוחרים ובזכות זמן שידור מופקע ותקציבי הפקה מפנקים (על חשבון ציבור משלם המיסים, כן?) נוצרו פה במהלך השנים כמה סרטוני בחירות שהפכו לסוג של קאלט תרבותי. רגע לפני שנכתיר את התשדיר המנצח של בחירות 2013, כמה מהמוצלחים ביותר בקטגוריות השונות:

1. הממלכתי – ישראל מחכה לרבין

התקציב הגדול משמעותית של המפלגות הגדולות (אשר נגזר ממספר המנדטים בכנסת היוצאת) והרצון להישאר ממלכתיים ומעורפלים ככל האפשר כדי לא להרתיע בוחרים מבולבלים, יצרו לאורך השנים עשרות סרטונים הדומים זה לזה באופן מחשיד: נופי ארץ ישראל הישנה והטובה, ישראלים גנריים בקיבוץ, בשדה או בשינקין וסיסמאות בנות שלוש עד ארבע מילים. קמפיין "ישראל מחכה לרבין" מ-1992 התהדר גם בסיסמה מנצחת ובקליפ שנראה כמו הטריילר ל"אל תתעסקו עם הזוהן". ממש עושה חשק לגור פה. כמעט.עדיין מחכה. תשדיר מפלגת העבודה מ-92':

2. האמריקאי – ציפי לבני לוחמת

למה להכביד באימג'ים שאפשר פשוט להשקיע בטיפוגרפיה וסיסמאות קצרות וחסרות משמעות? התנועה של לבני מפגיזה עכשיו עם שלטי הכחול-לבן שלה בכל תחנת אוטובוס ובאנר רענן, אבל בסך הכל מדובר בטריק מחומם היטב, היישר מבית מדרשם של מנהלי הקמפיין האמריקאיים. קדימה אימצה את הטריק בבחירות הקודמות. לבני הנסיכה הלוחמת. תשדיר מפלגת  קדימה ב-2009:

3. הבנאלי – רק הליכוד יכול

לא, זו לא הפרסומת לטיטולי פרימיום ספיגה מלאה, זו פרסומת לליכוד. תינוקות ופוליטיקאים תמיד עבדו טוב ביחד ובבחירות 1988 נשלף תינוק אומלל כדי לסמן את העתיד של כולנו. כדי שלא נשכח מהו העתיד של כולנו נשלף גם הסכם השלום עם מצרים, העליונות הטכנולוגית של המדינה עם הצבא החזק במזרח התיכון ואפילו צדק חברתי. ההיסטוריה תמיד חוזרת והתינוק החייכן בטח מצביע היום דע"מ. כשבליכוד עוד דיברו על צדק חברתי. תשדיר הליכוד מ-1988:

4. הציני – רק שרון יביא שלום

אריאל שרון היה אחד האנשים הסרקסטיים בפוליטיקה המקומית, חד כתער, זוכר הכל ולא מהסס לזרוק בדיחה כואבת כשצריך. סרטון הבחירות שלו ב-2001 מתחיל כמו אזהרה חמורה שנגנבה מגב חפיסת סיגריות וממשיך בטינופת על אנשי ברק  ("הם בעיקר יפחידו אותכם").  זה עוד מילא, אבל התגובה הישראלית ההולמת ("אז מה נעשה? קפה או תה. בכל מקרה לא נגיב") נשמעת לנו קצת מרושעת ("הבעיה הזו תיפתר מעצמה עוד שלושה שבועות"). מזל שהוסיפו בסוף מונטז' כל ישראלי, לשם האחדות כמובן. מתחת לחגורה של אהוד ברק. תשדיר הליכוד מ-2001:

5. המבולבל – העובדות מצביעות רצ

כמה קליפים אפשר לדחוס לסרטון אחד? בבחירות 88' מרצ (אז רצ) גילתה שלפחות חמישה. היא ניסתה לפנות ללב, לשכל ולחוש ההומור ויצאה עם מישמש מפוזר וארוך מדי. הקמפיין נפתח בזוג בובות זקנות בסגנון החבובות, עובר לפיצוצי בתים בשטחים על ידי בחורינו האמיצים, מדלג לפלסטיניות בוכות, קטע קצר שבו רבין מתגאה בהרוגים מהצד שלהם ומסתיים בנאום ארוך מהגלות של יוסי שריד במשקפי רטרו ענקיים. אולי בגילמן עדיין מנתחים את הקולאז' האמנותי הזה. מרוב עצים לא רואים את היער. תשדיר מפלגת רצ לבחירות 1988:

6. המוזיקלי – ביבי וההד

ארץ נהדרת אמנם עשו את זה טוב יותר (ואולי גם היו ההשראה הברורה) אבל סרטון הראפרים של מרצ המתייחס לעמיר פרץ בתור ההד של ביבי נתניהו הוא אחד המוצלחים בחבילה. מצחיק, אינטראקטיבי, פונה ישירות לקהל הבוחרים שלו (צעירים) ובעיקר – בעל פונטציאל קאלט היסטרי.ארץ נהדרת מאחורייך. תשדיר מרצ לבחירות 1992:

7. ה-מגניב – עלה ירוק, שאיפות אחרות

אחד הקמפיינים המגניבים ביותר הגיע כמובן מכיוונם של "עלה ירוק" בבחירות 2006. המפלגה, שעדיין לא עברה את אחוז החסימה, ביקשה לקדם ליגליזציה של סמים קלים לצד מצע ליברלי-הומניסטי-חילוני. בסדרת הסרטונים היא מציגה זוג כלות שנישאות על רקע ירושלים, סטודנט שלא יכול ללמוד ועל כן מציץ לכיתה ואפילו מחווה אינטימית לבונו.חוש הומור הוא לא מילה גסה. תשדיר עלה ירוק לבחירות 2006: 

וכמובן קליפ הטראנס האולטימטיבי מ-98':

קליפים, מוזיקה וחזרה רפטטיבית הם כלים יעילים שלא משתמשים בהם מספיק בשידורי התעמולה הישראלית. כלומר, מלבד ש"ס. ב-1988, בסך הכל בכהונתה השנייה שיגרה המפלגה שרצתה להחזיר עטרה ליושנה סרטון עם כל החשודים העיקרים: שופרות, כותל, הרב עובדיה בשמלה וגברים בשחור. כל זה עוד סביר עד שהרב עובדיה מקדים את זמנו ומבשר את הסרטונים של אלוש בכמה שנים טובות, רק בלי העריכה המוזיקלית. הרב עובדיה מקדים את זמנו. תשדיר מפלגת ש"ס לבחירות 1988:

10. המפחיד – בלי נאמנות, אין אזרחות

למה להשקיע כל כך הרבה כסף, אנרגיות, יצירתיות וזמן שידור יקר שפשוט אפשר להפחיד את הבוחרים? כי רק ליברמן מבין ערבית. הפחד התממש. קמפיין ישראל ביתנו לבחירות האחרונות:

כתבות שאולי פספסתם

*#