יש סוף לסקרנות? ערוץ 8 נערך להחלפת הבעלות

בסוף החודש, אחרי 14 שנה ומאבק יוצרים מתוקשר, ערוץ 8 יחליף ידיים. האם לתעשיית הדוקו בישראל יש סיבה לחשוש?

עידן חגואל, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידן חגואל, עכבר העיר

ב־1 בינואר של השנה האזרחית החדשה יעלה ערוץ 8 לאוויר במתכונתו החדשה. במשך 14 שנה היה הערוץ בבעלות חברת ההפקה נגה תקשורת, שהפיקה במקביל גם את ערוץ הספורט וערוץ הילדים, המשודרים גם הם בהוט. כתוצאה מאי שביעות הרצון של הגוף המשדר נמכר הערוץ למפיק חיים סלוצקי, שמפיק עבור הוט את ערוץ בוט בידור ישראלי, כאשר הטיעונים לרענון השורות היו מגובים בנתונים על אחוזי צפייה נמוכים מדי ובטענות חוזרות לגבי תוכן שנתפס כתל אביבי וברנז’אי יתר על המידה. יוצרי הדוקו, שהערוץ היה בשבילם בית חם ליצירה מקורית ומקור הכנסה, הקימו צעקה גדולה, אך ללא הועיל. הערוץ עבר דירה, וכעת תעשיית הדוקו הישראלי עלולה לעמוד בפני שינוי חוקי משחק בשוק שממילא לא התפרסם מעולם ביציבות מרחיקת לכת.

מאבק על תוכן או מאבק שליטה גורמים בתעשייה טוענים כי הסיבות שנמנו להחלפת הבעלות על ערוץ 8 אינן מדוייקות, וכי מדובר בפועל במאבק שליטה יצרי בין הוט ונגה תקשורת. רק לאחרונה ניסו בהוט לשנות את סטטוס סדרת הריאליטי “מחוברים” כך שתוכר כיצירה דוקומנטרית אל מול הרגולטור. אילו היתה מוכרת כיצירה דוקומנטרית, הדבר היה פוטר את הערוץ מלהשקיע ביצירה דוקומנטרית "טהורה". על רקע זה התנהל מאבק שהסתיים בבלימת המהלך, וחיזק את הדם הרע בין הוט ובין נגה תקשורת. “לתת ל’מחוברים’ להיות דוקומנטרי משמעותו לרוקן את קופת הערוץ”, אמר אחד ממובילי המאבק.הניסיון להכיר בה כיצירה דוקומנטרית נבלם. מתוך מחוברים (צילום מסך) הרצון של נגה תקשורת לשמר אוטונומיה מוחלטת בנושא התכנים של ערוץ התרבות בכבלים עומד בלב הסיפור. אבל בכירים בערוץ מאמינים שהמהפך הצפוי בערוץ 8 הוא רק ראשיתה של החלפת בעלות רחבת היקף שתימשך בערוץ הספורט ובערוץ הילדים, שנחשבים לערוצים עם פוטנציאל רווחי גדול בהרבה: “המאבק האמיתי מתנהל כמה קומות מעל לתוכן ולנתוני צפייה. מדובר במאבק שליטה על ערוצי תקשורת”, הם טוענים. “ערוץ 8 הוא רק הדובדבן”, מוסיף גורם בתעשייה, “הוא לא רווחי כמו ערוץ הילדים והספורט – הם בעצם העוגה”. לטענת גורם בכיר אחר, “הדיבורים על רייטינג נמוך הם בדיחה. הנתונים של כל הערוצים הקטנים בכבלים מאוד נמוכים, וערוץ 8 עשה את אותם נתונים”. לטענת אותו גורם, הערוץ עשה עבודה מקצועית שנמדדת גם בהצלחה שלו לייצר תוכן דוקומנטרי שגרף הצלחות בתחרויות ובפסטיבלים בעולם. רק לאחרונה הסרטים “שלטון החוק”, “חמש מצלמות שבורות” ו”7 הסלילים של יונה וולך”, שנתמכו על ידי הערוץ ושודרו בו השנה, זכו לשבחים ולפרסים בתחרות פרסי הקולנוע הדוקומנטרי של פורום היוצרים הדוקומנטריים, ו"שלטון החוק" עבר השבוע עוד משוכה בדרך לאוסקר.גם בשנים עברו ערוץ 8 היה אחד המשקיעים המשמעותיים בתחום הדוקו המקומי, והשתתף בהפקת “ואלס עם באשיר”, סדרות כמו “גידי גוב הולך לאכול”, שהקדימה ברגע את טרנד דוקו האוכל; “הפיצוצייה”, שהיתה לסדרת הדוקו־ריאליטי הראשונה על המסך הישראלי; ו”בולדוג”, שסימנה את גל הדוקו־אקטיביזם. "נדמה שהסיבות לחיסולו העתידי של ערוץ 8 אינן ענייניות, ואין להן שום קשר לטיב הערוץ הקיים, טובת מנויי הכבלים או ליצירה המקורית בישראל", כתבו כ־200 יוצרים דוקומנטריים בעצומה שהגישו לבכירי הוט לפני שמונה חודשים. “אתה לא מרענן במקום שמביא לך הצלחות”, מסכם גורם בתעשייה, “נראה שהוט החליטו שיותר נוח להם לעבוד עם חברה שהיא יותר חלק מהם, שמשתפת איתם פעולה בכל עניין ושקשורה לאחד המו"לים הכי חשובים בשוק – ‘ידיעות אחרונות’”. בידיעות אחרונות סירבו להגיב על הדברים.

שתיקת הארכיון בימים אלו נסגרת עסקה בין סלוצקי הנכנס לבין נגה תקשורת היוצאת על רכישת כל הארכיון של ערוץ 8 מ־14 השנים האחרונות. לאור הטענות שהועלו בנוגע לתוכן לא מספק ולנתוני צפייה נמוכים מדי, ההחלטה של סלוצקי לרכוש את הארכיון בסכומים משוערים של בין 20 ל־30 מיליון שקל, נתפסת בעיני מקורבים לעסקה כאבסורדית: “הוט וסלוצקי ייתנו 20 מיליון שקל לנגה עבור ארכיון העבר – יש שקוראים לזה דמי פינוי”, אומר גורם מקורב לערוץ, “העובדה שהארכיון נקנה מוכיחה שאין להם דבר וחצי דבר נגד תוכן”. גורם נוסף טוען ש“אם הערוץ היה נשאר בידיים של נגה, היא היתה במילא ממשיכה לשדר את התוכן שלה. הבדיחה היא שכל הכסף הזה שהושקע ברכישת הארכיון יכול היה ללכת ליצירת תוכן ישראלי חדש, אבל במקום זה הוא הולך לפצות את נגה על העברת הידיים”. רק לשם השוואה, תקציב ההשקעה השנתי של ערוץ 8 בתוכן מקורי ורכש נע בין 17 ל־20 מיליון שקל. במידה שסלוצקי ישלם תמורת הארכיון את הסכומים שהוזכרו, אזי הוא מרוקן את קופת הערוץ לשנת השידורים הבאה, ולמעשה מכניס את שוק הדוקו, שנשען במידה רבה על ערוץ 8 ועל יס דוקו, לשנת בצורת של הפקות. “הדבר הבאמת עצוב בסיפור הוא שכל כך הרבה כסף שיכול היה ללכת ליצירת סרטים בוזבז לשווא על רכישת הארכיון של נגה”, אומר לוי זיני (“א’ תחסל אותם”), המנהל האמנותי היוצא של ערוץ 8. זיני עתיד להמשיך לעבוד עם הערוץ החדש כמפיק וכבמאי. “אני הולך לעשות סרט על חרדים בבית שמש”, הוא מספר, “ההצעה שלי, שהוגשה לקברניטי הערוץ החדש, התקבלה”. על אף שזיני מעורב בעשייה גם בערוץ החדש, הוא לא נרתע מלהביע את דעתו על החלפת בעל הבית שלו: “דעתי שקופה. אין ספק שזה לא כי איכות הערוץ לא היתה טובה, אלא מתוך שיקול של בעל הון שהחליט שהוא רוצה להחליף את חברת ההפקה”. זיני מבהיר שעם כל הצער שבדבר מבחינת היוצרים והקברניטים הקודמים של הערוץ, “זאת החלטה כלכלית וזו זכותו”. זיני מודה שאינו מעורב בשיקולים של לוח המשדרים החדש: “יכול להיות שהתמהיל ישתנה בניואנסים, אבל אני מאמין שזה ימשיך להיות הבית של היצירה התיעודית. אני רוצה להאמין שהם ימשיכו לעשות קולנוע דוקומנטרי נפלא. אני מניח שהאג’נדה שלהם תתגבש בזמן העבודה”. זיני מפחד פחות מהשינויים שעוברים על ערוץ 8 ויותר מתקציבים הולכים וקטנים לתעשיית הקולנוע המקומית, שהופכת את היצירה הישראלית לנחלתם של הנחושים והמקומבנים ביותר. “כל הזמן מרחפת חרב איומה של תקציבים מעל העשייה הדוקומנטרית בארץ, והיצירה התיעודית נמצאת בסכנה מתמדת - היא בנויה רק על התשוקה של היוצרים”, הוא אומר."הוט מתעלמים מהתכנים החדשים". מתוך העונה החדשה של האלבומים (צילום מסך)בחודשים האחרונים עולים לשידור בערוץ 8 רצף סרטים וסדרות מקור שבהם מעורבת נגה תקשורת  כלכלית ורגשית, כמו העונה השנייה של “האלבומים” ושל “גיבורי תרבות”, והסרטים הדוקומנטריים על יונה וולך ועל דן בן אמוץ. אולם נשמעות טענות כאילו בהוט לא מפרגנים בשיווק התכנים. “הם מתעלמים מהתכנים החדשים כי הם לא רוצים לייצר מצב שבו בתחילת השנה החדשה יעלה ערוץ שיהיה משמעותית פחות טוב מהקודם”, טוענים גורמים שהיו מעורבים בהפקת התכנים. אבסורד נוסף הנוגע להליך החלפת השליטה על הערוץ הוא שלא רק תוכן העבר של הערוץ הישן נקנה וישודר בערוץ החדש, אלא גם התוכן העתידי. סדרות וסרטים שפותחו והופקו על ידי נגה תקשורת עבור שנת השידורים הבאה ישודרו גם בערוץ 8 החדש. “מה שיעלה בשנה הקרובה בערוץ של סלוצקי התחיל אצל נגה”, מסכם מפיק בכיר בתעשייה. בתכנים הצפויים: סדרה דוקומנטרית שתעסוק במותו של השמאל הישראלי, סדרה בשם “לוד: התקווה האחרונה” וסדרה על הוגה הדעות השנוי במחלוקת ישעיהו ליבוביץ’. כמו כן עתידים להיות מוקרנים בערוץ סרטים חדשים של הבמאים יעל חרסונסקי ורם לוי, וסרט מסקרן בשם “גיס חמישי” של הבמאי הטרי ואדים אנטונוביץ’. מערוץ 8 החדש נמסר בתגובה: “כפי שהתחייבנו בתחילה, כל הפקות המקור שהיו בתהליך עבודה עם ערוץ 8 נמשכות וישודרו במסגרת הערוץ החדש. באשר לתכני הארכיון של ערוץ 8, הוא נרכש על ידינו וישודר במסגרת הערוץ. נשמח להרחיב על התוכניות העתידיות בבוא העת”.מהוט נמסר בתגובה: "הטענות המופרכות שהועלו על ידי גורמים עלומי שם אינן ראויות לתגובה. הערוץ יעלה עם מיטב ההפקות, והעובדות ידברו בעד עצמן".בנגה תקשורת סירבו להגיב על הדברים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ