גיבורי על: האם מארוול בדרך להשתלט גם על עולם הטלוויזיה?

מחברה מפורקת שפשטה רגל הפכה מארוול למעצמה כלכלית משגשגת, ששמה לעצמה מטרה חדשה: המסך הקטן. איך הנוסחה ממשיכה לעבוד?

אור בר שלום, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

7,024,027,511 דולרים הרוויחה חברת מארוול מאז שהוציאה לאקרנים ב-2008 את הסרט הראשון בסדרת "איירון מן". שבעה מיליארדים שכוללים את ההכנסות הכלל עולמיות על מותגי "ספיידרמן", "הנוקמים", "שומרי הגלקסיה", "קפטן אמריקה", "תור", "אקס מן", "וולברין" ו-"שישה גיבורים" (ועוד כמה מיליונים מלפני 2008 שהגיעו מזיכיונות של מותגים כמו "הענק הירוק", "דרדוויל", "המעניש" ועוד). בנוסף ועל פי לו"ז הסרטים המתוכנן לשש השנים הקרובות, מעריכים אנליסטים בעיר הסרטים כי מארוול צפויה להרוויח עוד לפחות שישה מיליארדים רק מסרטים חדשים, או סרטי המשך של המותגים לעיל. קופת המזומנים המרשרשת הזו, שגדלה כל הזמן הודות להכנסות יציבות וגדלות של מרצ'נדייז, אפשרה למארוול להפנות את הזרקור לזירה חדשה - ישנה, וליצור לעצמה (עוד) אפיק הכנסה מבורך: הטלוויזיה. » אוסקר 2015 - לסיקור המלא» גלובוס הזהב 2015: "הרומן" זוכה בגדול» סלקום TV: העתיד עוד לא כאןבעונת הסתיו האחרונה עלתה הסדרה "סוכני שילד" המבוססת על יחידת הביטחון הסודית שהפציעה כבר בסרט "הנוקמים" של מארוול, והיא נחשבת להצלחה גדולה למרות ביקורות מעורבות."סוכני שילד" היא בין התכניות היחידות לעונה זו שחודשו לעונה שנייה. בימים אלו עולה הסדרה "הסוכנת קרטר" בגילומה של היילי אטוול, אותה סוכנת בריטית שבה התאהב קפטן אמריקה, אך לא זכתה להופיע בסרט ההמשך (מלבד מחווה קטנה שבה היא כוסתה באיפור מזקין ולא משכנע). "הסוכנת קרטר" זכתה בימים האחרונים למסע פרסום מאסיבי ברשת, היא ממותגת גם כסדרה תקופתית של פוסט-מלחמת העולם השנייה וגם ככזו שמציבה במרכזה דמות נשית חיובית ומובילה - מה שבטח יעזור לה בקרב צופים וצופות מהדור החדש. שתי הסדרות הללו משודרות ברשת ABC, השייכת לתאגיד דיסני שמחזיק גם במארוול ואוהב לשמור את כל הילדים באותה משפחה. אבל למארוול, סטודיו עצמאי יחסית, יש כבר תוכניות אחרות.מסע פרסום מאסיבי ברשת. "הסוכנת קרטר":ה-מן שהביא את השינוי

מארוול קומיקס, שיחד עם יריבתה-חברתה DC קומיקס שולטת ב-80% משוק הקומיקס העולמי, הצליחה לסנכרן בין תעשיית הקומיקס והקולנוע-טלוויזיה בשנות ה-70 וה-80, נעלמה כמעט לגמרי ואז חזרה כדי להמציא את עצמה מחדש עם עזרה מאסיבית מהפיה הטובה: דיסני אנטרטיימנט. הסטודיו, שהחל כחברה פרטית בסוף שנות ה-30 של המאה שעברה, מחזיק ברשותו כותרים יקרי ערך כמו "ספיידרמן", "אקס מן", "איירון מן" ו-"קפטן אמריקה". בתחילת שנות ה-70 החלו בסטודיו להעביר חלק מהסיפורים למסך הקטן וחשפו את ילדי אותה תקופה ליצירות בלתי נשכחות כמו "ספיידרמן המדהים", "ספיידרמן סופר סטוריז" ו-"הענק הירוק". במקביל, באייטיז נכבשו לבבות הצופים בסדרות מצוירות של שבת בבוקר שכבר הרחיבו את מנעד הרפרנסים ל-"אקס מן", "ארבעת המופלאים", "ספיידרוומן" ו-"סולארמן". ואז מארוול נכנסה לצרות. רצף של השקעות גרועות, התרחבות כלכלית מואצת ועזיבה משותפת של כמה מהאמנים הבולטים ביותר של החברה על מנת להקים חברה עצמאית, הובילו את מארוול לבקשה לפשיטת רגל בסוף 1996. זכרונות משבת בבוקר. "אקס מן":

הצורך בתזרים מזומנים מהיר אילץ את החברה להמציא מחדש את קטלוג הדמויות שלה ולהתחיל למכור זיכיונות כמו משוגעת. כך קיבלנו יצירות מופת כמו "גברים בשחור", סדרת "אקס מן" ו-"ספיידרמן" עם טובי מגוויר. מצד שני קיבלנו גם את דרדוויל עם בן אפלק, "המעניש" ו-"הענק הירוק". האחרון אגב, נכשל בצורה מחפירה כל כך עד שאולפני יוניברסל מכרו את הזיכייון לדמות בחזרה למארוול. עוד מותג ששב הביתה, הוא למעשה מי שהציל את מארוול במו ידיו המסוקסות. התסריט של "איירון מן" התגלגל בין אולפני פוקס המאה ה-20, ניו ליין סינמה ויוניברסל עוד משנת 1990. לבסוף מארוול קנו אותו בחזרה ב-2006 ותחת הנהלה חדשה, ליהוק שנחשב באותה תקופה הרפתקני (רוברט דאוני ג'וניור), ובמאי שהיה מוכן להתאבד על החזון האמנותי שלו (ג'ון פבארו), הסרט יצא לדרך. הוא הצליח להכניס מעל ל-318 מיליון דולר עם 93% ביקורת חיובית באתר רוטן טומאטו. סצנת הסיום שבה מופיע סמואל ג'קסון בתור ניק פיורי, הצביעה על הפוטנציאל הכלכלי שטמון בסדרה. שנה לאחר מכן התייצב תאגיד דיסני, הניח ארבעה מיליארד דולרים על השולחן, וקנה את האולפנים. היעד הבא: המסך הקטן

מאז כאמור דוהרת מארוול בדרך להשתלט על העולם, הקולנוע ומסך הטלוויזיה שלכם. הסרטים וההמשכונים רק הולכים והופכים יקרים ועמוסי פעלולים יותר, ודמויות נשכחות מקטלוגים מאובקים נשלפות לעיבודים מחדש. מארוול גם הניעה מחדש את כל שוק היצירות המבוסס על קומיקס ועשתה תיאבון לכל מי שחיפש סיפורים בהוליווד, ולא רצה לשלם יותר מדי על תסריט מקורי ולא מוכר. אם בקולנוע ראינו את הריבוט של סופרמן ובאטמן (ובקרוב שניהם ביחד עם וונדר וומן, הלוא היא גל גדות). בטלוויזיה האמריקאית התחילו לפנות קצת מקום על המדף לגיבורי על למיניהם. במהלך 2016 -2015 צפויות לפחות עוד חמש תכניות ומיני סדרות המבוססות על קטלוג הקומיקס של מארוול, בהן: "Powers", על יחידת בילוש משטרתית שפועלת בעולם שבו יש גיבורי על ונבלים, "דרדוויל", "המגינים", "ג'סיקה ג'ונס" ו-"איירון פיסט". ארבעת האחרונות נמכרו וישודרו בנטפליקס (אחרי מלחמת מחירים מול אמזון ו-HBO), והן צפויות לפנות לקהל מבוגר יותר, כמו הקומיקס המקורי שעליו הן מבוססות. מה זה אומר קהל מבוגר יותר? נכון, הרבה יותר הכנסות.צפויה לגלם את ג'סיקה ג'ונס. קריסטין ריטר (צילום: AP)וזה עוד לא הכל: מאז ימי סמולוויל העליזים לא ראינו שטף כזה. ברשת CW המיועדת לצעירים, עלתה בסתיו הסדרה "The Flash" שזוכה בינתיים להצלחה, "Arrow" רצה כבר מספר עונות, ועל פי השמועות ברשת בקרוב תעלה סדרה נוספת המבוססת על גיבור קומיקס של DC, אטום. עם זאת יש לציין כי הסדרות הללו עדיין לא מגרדות אפילו את שולי ההצלחה של סדרות הסרטים על מסך הכסף. ייתכן כי סדרה על גיבורי על דורשת השקעה מאסיבית באפקטים המיוחדים, או לפחות קהל סבלני לסיפורים חצי אפויים - שני אלמנטים שקשה למצוא היום בתעשיית הטלוויזיונית האמריקאית. ולמרות זאת נדמה שהנוסחה ממשיכה לעבוד. ההמונים תמיד מוכנים לחכות לגיבור שיבוא ויציל את היום.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ