אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסלבס רק רוצים להיות כמוכם

יהודה לוי, רן שריג, אדיר מילר, צביקה הדר ועכשיו גם ליטל שוורץ – מה גורם לסלבס ללכת אחרי הטרנד של סדרות המבוססות על החיים שלהם? דעה

תגובות
מצטרפת לטרנד של תכניות הסלבס. "שוורץ"
צילום באדיבות ערו

זה התחיל באופן הדרגתי לפני כשלוש שנים, אבל בשנה האחרונה הטרנד כבר התפוצץ על המסך: במרכזן של שש מהסדרות ששודרו במהלך השנה הקודמת עומד קומיקאי או שחקן, שמלבד פרצופו הנאה תרם לתסריט גם חלקים נרחבים מהביוגרפיה שלו. כך למשל התעמת אדיר מילר עם אנשים שנובחים עליו ברחוב שיחזיר את "רמזור", צביקה הדר התמודד עם הפחד שלו מתכניות אירוח ב"לצבי יש בעיה" ורן שריג חשף את מערכות היחסים הבעייתיות עם הנשים בחייו בסדרה שלו, "מסובך".

» עשר הדמויות הפמיניסטיות על המסך
» כוננות בינג': המדריך המלא לסדרות אביב
» "בייבי בום" לא משאירה אף עין יבשה
» "הטובות לקרב": ההתמכרות החדשה שלכם
» "ארץ נהדרת": בית ספר לטלוויזיה

לרשימה הגדולה של סדרות הסלבס אפשר להוסיף את "שוורץ", תכנית מוקומנטרית חדשה בכיכובה של ליטל שוורץ שעלתה בימים אלה בערוץ 10, ותכנית מוקומנטרית על חייו של קובי מימון הנמצאת בעבודה. טרנד כבר אמרנו? הסדרה שסימנה את תחילתו של הטרנד היא ללא ספק "איש חשוב מאוד" שהציגה לנו יהודה לוי אחר מזה שאנחנו רגילים לראות – אלטר-אגו מפונק, חרדתי ופחדן שעסוק בלברוח מצלמי פפראצי, כלבים והצל של עצמו. הכמות הנכבדת של עליית סדרות שבמרכזן עומד סלב, מעלה את השאלה - למה בעצם? האם נגמרו התסריטים ה"רגילים"? ומה זה תורם לסלבס, לערוצי הטלוויזיה וכמובן לנו, הצופים?

לא הכוכב שחשבנו שהוא. "איש חשוב מאוד"
אוהד רומנו

היתרון של ערוצי הטלוויזיה ברור – הם מקבלים סדרה שבה הצופים מזדהים עם הדמות הראשית שאותה הם כבר מכירים, וגם עבור הסלבס מדובר בעסק לא רע, טפיחה רצינית לאגו ותו תקן להצלחתם שמצריך הפקת סדרה שלמה. מעטים הכוכבים שיגידו לא להזדמנות כזאת (אלא אם קוראים לכם בר רפאלי, שב-2012 ויתרה על השתתפותה ב"להיות איתה", שכתב אסי עזר בהתבסס על חייה). אולם נראה שבשנה האחרונה סדרות הטלוויזיה הפכו עבור המפורסמים למה שהיתה קיסריה לכוכבי הזמר המזרחי – חובה לעבור שם, גם אם לא בטוח שיש סיבה.

בזמן ש-"צומת מילר" הצליחה לנעוץ סיכה בתרבות הפוליטיקלי קורקט, ו-"מסובך" חשפה את הקושי בחייהם של הגברים הגרושים, "לצבי יש בעיה" היתה אמנם מצחיקה, אבל לא ממש גילתה לנו משהו חדש ומעניין על הכוכב הראשי שלה, צביקה הדר. "נפלת חזק" בכיכובו של מיקי גבע חטאה פעמיים כשגם לא אמרה כלום וגם לא הצחיקה, ואילו "הפוליאקובים" היתה חטיף מוקומנטרי גבולי למדי (בוודאי ביחס לסדרות אחרות של יעל פוליאקוב, שבהן לא גילמה את עצמה).

הטרנד הזה עושה לטלוויזיה המתוסרטת את מה שעשתה לה "מחוברים" – הוא חושף את האפור והקושי שמאחורי עולם הזוהר הישראלי, ובהקשר הזה מסייע לצופים ליצור תמונה נאמנה יותר של המציאות. אם העשור הקודם בטלוויזיה הישראלית היה שייך לכוכבי הריאליטי והטלנובלות, הרי שהעשור הנוכחי היה בסימן חשיפה אישית – תנו לנו פיסה מחייכם וניתן לכם רייטינג. זה אמנם נשמע קצת בוטה, אבל תארו לכם מה היה קורה אם "איש חשוב מאוד" לא היתה מבוססת בחלקה על הקריירה של יהודה לוי, אלא נבדית לחלוטין ממוחה של היוצרת שירלי מושיוף. מובן שלא היינו מתחברים אליה באותה מידה, הרי המציאות מעניינת יותר. תרבות הסלבס המקומית כבר לא מתיימרת להציג רק את מה ש"זוהר" ו"נכון", היא מבינה שהקהל כבר עבר כמה שלבים ורוצה לדעת יותר, ואת הצמא הזה מזינים "אחורי הקלעים" של הכוכבים.

תנו לנו פיסה מחייכם וניתן לכם רייטינג. "לצבי יש בעיה"
שי גולדמן

יחד עם זאת עולה שאלה – האם מדובר בטרנד בלי שום הצדקה מאחוריו? הרי לכולם יש צרות, גדולות או קטנות. האם כולן שוות שידושו בהן בטלוויזיה מול כל עם ישראל? כך או כך, הטרנד עוד עשוי להישאר איתנו לזמן מה, ולכן השאלה החשובה שצריכים יוצרי וכוכבי סדרות אלה לשאול את עצמם היא האם יש להם משהו מספיק מעניין להגיד על חייהם ביחס לעולם? כי יש סיבה שבגללה בחרנו לצפות ב"איש חשוב מאוד" על פני עוד שידור חוזר של "האלופה", קוראים לה אמת. 

כתבות שאולי פספסתם

*#