בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"פאודה" מעוררת הדים ב"ניו יורקר": תוכנית בידור או יצירה המשקפת את נזקי הכיבוש?

דייוויד רמניק, עורך המגזין היוקרתי, פירסם כתבה מקיפה העוסקת בסדרה הישראלית. בין המרואיינים האלוף במילואים גדי שמני ועו"ד דיאנה בוטו, שייצגה בעבר את אש"ף

34תגובות

העונה השנייה של "פאודה" צפויה לעלות ב"יס" רק בסוף 2017, אולם העונה הראשונה עדיין קוצרת מחמאות ומעוררת עניין. עם הפצת הסדרה שיצרו ליאור רז ואבי יששכרוף ב"נטפליקס", פירסם עורך "ניו יורקר", דייוויד רמניק, כתבה מקיפה על אודותיה ובמרכזה ייצוג הנכבה והכיבוש בתרבות הישראלית בכלל ובטלוויזיה המקומית בפרט. הכתבה עלתה אתמול (שני) באתר האינטרנט של המגזין ותפורסם בגיליון שיודפס ב–4 בספטמבר.

רמניק עוסק באקלים הפוליטי העכשווי בישראל, שבו כל מי מבטא את המלים ״נכבה״ או ״כיבוש״ מתויג אוטומטית כשמאל סהרורי. בין השאר הוא מראיין את מבקר הטלוויזיה של ״הארץ״, רוגל אלפר, ומבהיר כי אפילו אילנה דיין הודתה בפניו כי היא זהירה בשימוש במלה ״נכבה״. בתגובה מסרה דיין כי היא לא נמנעת משימוש ב"נכבה" לתיאור הנרטיב הפלסטיני למאורעות 1948, אך היא תעשה בה שימוש מושכל בראיונות משום שהמלה הזאת יכולה להסיט את דברי המרואיין שלא לצורך.

דייוויד רמניק
אי־אף־פי

הכתבה מבקשת להבין אם "פאודה" היא תוכנית בידור או כזאת המשקפת את נזקי הכיבוש. לשם כך מראיין רמניק את האלוף במילואים גדי שמני, הסבור כי מעלותיה של הסדרה טמונות בעובדה שהיא חושפת את המחיר המוסרי שגובה הכיבוש מהישראלים. "יש דור שלם בישראל שמעולם לא חווה אינטראקציה חיובית עם פלסטינים", אומר שמני ומוסיף כי יתרון נוסף של "פאודה" הוא חשיפת חיי השגרה הפלסטיניים. "האם הסדרה משקפת ב–100% את המצב? כנראה שאת חלקו", הוא אומר. "מצד אחד, היא עשויה במקצועיות רבה. מצד שני, האם זה סוג המומחיות שאנחנו רוצים לפתח בקרב החיילים שלנו? אנחנו מתחזקים את הכיבוש כל כך טוב, עם מינימום נפגעים והחיילים מאומנים להפליא — לא רק בקרב, אלא גם מבחינה מנטלית. הם מבינים את המורכבות שבה הם נמצאים. בסופו של דבר, אנחנו משחיתים את הערכים המוסריים שלנו".

בהמשך מדבר רמניק עם עורכת הדין דיאנה בוטו, שייצגה בעבר את אש"ף. "לא רואים שם את הכיבוש", אומרת בוטו על "פאודה". "הוא בלתי נראה, בדיוק כמו בתודעה של הישראלים. למעשה, אנחנו אפילו לא שומעים את המלה כיבוש. אנחנו לא רואים מחסומים, התנחלויות, מתנחלים או הריסת בתים. אנחנו לא רואים את צה"ל משתלט על בתים או על שטחים. אנחנו כן רואים קיר לבנים יפה ולא את החומה בת שמונת המטרים המסמנת שאנחנו נמצאים בשטחי הגדה".

לסיום, מגיע רמניק למסקנה כי "פאודה" היא תוכנית בידור. בהשוואה לספר "חרבת חזעה" מאת ס. יזהר, כותב רמניק, הישראלים איבדו את היכולת לראות את הצד השני, שחי לצדם. "כשאבא שלי פירסם את חרבת חזעה הוא נחשב גיבור", מספר זאב סמילנסקי, בנו של יזהר. "התחושה היתה שלישראל יש די ביטחון עצמי כדי להתמודד עם ביקורת. הספרים שלו היו נקראים. עכשיו אנחנו מפוצלים והיכולת שלנו לראות את המציאות בבהירות נעלמה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו