מחקר ב־UCLA: למרות המחאה, אין שיפור בייצוג נשים בטלוויזיה ובקולנוע

המחקר בדק ייצוג בתפקידי מפתח על המסך ומאחוריו. בייצוג מיעוטים חלה עלייה בסדרות טלוויזיה אך לא בקולנוע, זאת למרות שגיוון אתני הוכח כמשתלם יותר מסחרית

איתי שטרן
איתי שטרן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איסה ריי, יוצרת סדרת הטלוויזיה המצליחה "לא בטוחה". אחת מארבע
איסה ריי, יוצרת סדרת הטלוויזיה המצליחה "לא בטוחה". אחת מארבעצילום: Anne Marie Fox/אי־פי
איתי שטרן
איתי שטרן

על אף גלי המחאה בהוליווד לאחרונה בעניין הדרת נשים ובני מיעוטים מתפקידי מפתח בתעשייה, והשכר הלא שיוויוני שניתן להם — לא נראה שהמצב משתפר. ממחקר חדש שנחשף השבוע עולה כי 91 אחוז מעובדי תעשיית הטלוויזיה בשנה החולפת היו ממוצא לבן, ו–84 אחוז מכלל העובדים היו גברים. המחקר, שפורסם על ידי חוקרים באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA), העלה כי על אף שתוכניות בעלות גיוון אתני הוכחו כמשתלמות גם מבחינה מסחרית, הרי בפועל המצב לא השתנה משמעותית.

במסגרת המחקר נבדקו כ–200 סרטים ו–1,200 סדרות טלוויזיה. בין 45 הסדרות המתוסרטות שיצאו ב–2017 ו–2018 ברשתות הטלוויזיה, הכבלים ושירותי הסטרימינג, ונבדקו במחקר — רק שבעה נוצרו על ידי נשים, ארבע מתוכן אפרו־אמריקאיות. כלומר: רק כ–16 אחוז מהסדרות שנבדקו נוצרו על ידי נשים, ונשים ממיעוטים אתניים זכו לייצוג של תשע אחוז בלבד. נתון נוסף ומדכדך לא פחות העלה שכל סדרות הברודקאסט (שידור מסחרי ופתוח לכל, דוגמת "קשת" ו"רשת" בישראל) נוצרו על ידי גברים לבנים.

הממצא המעודד היחיד שהתגלה במחקר הוא שבכל הנוגע לייצוג על המסך — חלה עלייה של 28 אחוז בייצוג של מיעוטים בסדרות טלוויזיה, לעומת השנה קודם לכן.

גם בתחום הקולנוע הנתונים לא מעודדים. רק כ–14 אחוז מכלל יוצרי הקולנוע הבכירים ב–2016 השתייכו למיעוטים אמריקאיים, בדומה לנתונים בשנה לפני כן. בקרב נשים נרשמה עלייה קלה והן קיבלו 31 אחוז מכלל התפקידים המרכזיים בתעשיית ההוליוודית.

באוניברסיטת UCLA מדדו זו השנה החמישית גם את ייצוג הנשים והמיעוטים בתחום הבימוי של קולנוע וטלוויזיה. על פי הממצאים, לא חל כאן שינוי משמעותי: רק 12 אחוז מכלל הבמאים אינם לבנים, והנשים זוכות לייצוג של 6.9 אחוז בלבד מקרב הבמאיות.

הנתונים על היעדר גיוון אתני ומגדרי מתמיהים במיוחד נוכח העובדה שלפי המחקר, סרטים עם ייצוג של 21–30 אחוז לבני מיעוטים בקאסט שלהם היו המכניסים ביותר ברמה הגלובלית. לעומתם, סרטים עם קאסט שכולו לבן דורגו הרבה יותר נמוך בטבלאות שוברי הקופות. הדבר נכון גם לסדרות טלוויזיה: אלו מהן שכללו מגוון אתני זכו לרוב לנתוני צפייה גבוהים יותר.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ