"פאודה" סוגרת עונה: אבא בוכה על בן בוכה על אמא

טרגדיות משפחתיות, נבל תורן נטול ניואנסים ואלימות שטרם נראתה כאן על המסך. אחרי שכמעט איבדה את האמירה, סגרה "פאודה" עונה שנייה עם מסר של העצמה נשית, שאולי עוד תציל אותנו ממעגל ההרס הגברי

איתי שטרן
איתי שטרן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מתוך פרק הסיום של "פאודה". אולי עוד נצא ממעגל הדמים
מתוך פרק הסיום של "פאודה". אולי עוד נצא ממעגל הדמיםצילום: yes
איתי שטרן
איתי שטרן

כבר בראשית העונה השנייה הבטיחו יוצרי "פאודה" כי היא תעסוק ביחסי אבות ובנים. הבטיחו וקיימו, וכך ראינו שדורון קביליו (ליאור רז), מפקד יחידת המסתערבים המכור להרס עצמי, מגלה מחדש את אביו (יגאל נאור) כדמות אכפתית המסוגלת להעניק לו מעט גאולה.

יחסי אב ובן טעונים בהרבה הושתו גם על דמותו של אל מקדסי (פיראס נסאר). "הפנתר" החדש, שהגיע מסוריה עם אידאולוגיה דאעשית, איים להטיל חורבן עליו ועל משפחתו כדי לנקום את מות אביו, השיח עוודאללה שנהרג על ידי קביליו בתום העונה הראשונה. לקראת תום השנייה התברר כי יחסיו עם אביו מעולם לא הושלמו. הנקמה שהוא מגיש, אם כן, אינה קשורה בהכרח לכבוד האב אלא לתפיסת עולם רצחנית, ובמידה רבה נטולת הגיון של ממש.

טריילר לפרק האחרון בעונה השנייה של "פאודה"

אוהבים טלוויזיה? בואו לדבר על זה בקבוצת הפייסבוק שלנו "שומרי מסך"

ציר משפחתי שלישי שקושר בין אבות ובנים מתקיים בין פעיל דאעש צעיר ואביו, בכיר ברשות הפלשתינית. האב לא שם לב שבנו הולך ומקצין, והדבר מוביל לפירוק המשפחה בחסות הכובש הישראלי. גם כאן יחסים עכורים בין אב ובן הופכים לטרגדיה משפחתית קורעת לב, כשהנשים הן הנפגעות האמיתיות של הסיפור — שכן בניגוד לגיבורי העלילה עטורי הצל"שים, הן אינן טוות את גורלן בידיהן ומהוות תפאורה שולית בסוכות האבלים.

מתוך פרק הסיום של "פאודה". יחסי אבות-בנים מורכבים
מתוך פרק הסיום של "פאודה". יחסי אבות-בנים מורכביםצילום: yes

לקשרי דם עתירי הטסטוסטרון הצטרפה אזהרת מסע: לחבל הארץ המדמם הזה יש חוקים לא כתובים בהם המוסר אינו מוסר והקרב אינו הגון. זו מדינת־אין־גבול, לאכזריות, להרג, לשנאת הנשים, לתחכום של הרוע, לסבל.

יוצרי הסדרה, ליאור רז ואבי יששכרוף, העלו את הווליום בעונה השנייה, החל ממצ'טות המוכרות מסרטוני הסנאף של דאעש ועד לסצנות עינויים קשות במיוחד שלא נראו על המסך המקומי בעבר. ההילוך הגבוה, כמו גם הפיכתו של אל מקדסי לנבל תורן נטול ניואנסים, איימו לחסל את "פאודה" ולהפוך אותה לעוד סדרת אקשן אמריקאית מותאמת "נטפליקס". במהלך שמונת הפרקים הראשונים שלה העונה היא נפלה לבור הזה, ויצאה ממנו רק בקושי לקראת סיומה. או אז הגיבה בדרכה לפרשת אלאור אזריה והציבה מראה מול אכזריותו של הכובש הישראלי, שרוצה להאמין שהוא מוסרי יותר מהאויב — אך דומה לו הרבה יותר משהוא מוכן להאמין.

פרק סיום העונה של "פאודה". סדרה גברית כל כך
פרק סיום העונה של "פאודה". סדרה גברית כל כךצילום: yes

מכאן והלאה, ספוילרים: בפרק האחרון לעונה ששודר אמש משתמש אל מקדסי במשפט "עין תחת עין, שן תחת שן". זוהי תזכורת שממש כמו גיבוריה הגברים של "פאודה", גם אנחנו הצופים עדיין נטועים בעידן סמי־תנכ"י, בתוך מעגל דמים שאין סוף, ומי שייבקש לעצור אותו – אין לו מקום בעלילה.

הדמויות היחידות שמבקשות להטיל ספק במעגל ההרס של "פאודה" הן הנשים. חברתו של סטיב עוזבת אותו לאחר שהוא מסביר לה שאין לו קיום מלבד היותו מסתערב. גלי, גרושתו של קביליו, מאיצה בו שוב ושוב לעזוב את היחידה שהרסה את חייה וגבתה את חיי אחיה, ומרווה, אשתו של סמיר שרואה נכוחה את אל מקדסי ובשפתה אומרת לו "הרצחת וגם ירשת?!". מרווה היא גם זו שמצילה את היום – זאת לאחר שאיימו שיפגעו בוולד שברחמה. אם יש כוח שעשוי להחדיר תבונה מועטה בסביבה המדממת — זוהי העוצמה הנשית. זו שמביאה חיים לעולם ואובדת עצות אל מול מי שמוזילים את דם האדם. במידה רבה, דווקא הסדרה הכל כך גברית הזו נושאת מסר מעצים ומלא הערכה כלפי נשים. דמויות המשנה שלא קיבלו גם בעונה זו די זמן מסך, הן אלו שבסופו של דבר מצילות את היום. יש לקוות שבעונה הבאה הן יקבלו גם יותר שורות, ויותר השפעה על בניהן ובעליהן הפוחזים ותאבי הנקם.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ