מירי רגב הדליקה את האש, "אביב או אייל" לא סיפקו את הסחורה

קרב האגואים המובטח, שבסיסו ברעליה של שרת התרבות כלפי כל מה שמריח אשכנזי-קיבוצי, לא התממש בריאליטי השירה העבש "אביב או אייל". כי כשיש איש יח"צ על הראש, האגרופנים והרעב היצירתי נשארים בכיסים לצד המזומנים

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מתוך "אביב או אייל". קרב תרנגולים? יותר לכיוון קרב ביסקוטים
מתוך "אביב או אייל". קרב תרנגולים? יותר לכיוון קרב ביסקוטיםצילום: צילום מסך קשת 12 ומ

שעה לתוך ריאליטי המוזיקה החדש של אייל גולן ואביב גפן ששודר אמש (שני) וכבר עלתה לבמה המנצחת הגדולה של העונה: קוראים לה מירי רגב. שמה הוזכר כאן על ידי מירי מסיקה כמי שנחוצה כי הפקת התוכנית טעתה באיות מילה במרוקאית שאמרה אחת המתמודדות. מסיקה, אגב, צדקה במאה אחוז. ללא מירי רגב "אביב או אייל" לא היתה עולה לאוויר בשום קונסטלציה. הצורך ביצירת קרב תרנגולים מזויף בין מי שנחשב פעם לאביר החלומות של השמאל הלבן לבין "האביר האפל" של המוזיקה המזרחית, לא היה מתממש לולא טפטופי הרעל של רגב כלפי כל מה שמריח אשכנזי-קיבוצניקי. במידה רבה, אבי ניר יכול לשלוח לשרת התרבות זר פרחים ענקי. בלעדיה, לא היה לו פורמט להילחם עמו ב"אח הגדול", שמתחילה לטפס לגובה אצל המתחרים.

היופי ב"אביב או אייל", מוגבל ככל שיהיה, נובע מכך שהפסאדה שאמורה לתחזק את הריב הבין תרבותי בין גפן לגולן מתמסמסת עוד לפני ששמענו תו אחד של שירה. השניים אומנם מגחכים אחד על השני (וכפי שהבטיח הפרומו לקראת התוכנית הבאה — עוד יתווכחו על מרכולתה הפוליטית של רגב), אך סכסוכי העבר וטינופי הפייסבוק נעלמו מהשטח. מישהו מלמעלה דאג "ליישר את ההדורים". כאן לא תראו דיבור מטונף סטייל אופירה וברקו. העלבונות האישיים נותרו מחוץ למגרש, בכל זאת מדובר בתוכנית לכל המשפחה ש–700 המצביעים באולפן שלה נעים בין גילאי 13–17 לערך.

מתוך "אביב או אייל"

הפורמט של "אביב או אייל" היה יכול להפוך לדבר הלוהט ביותר על המסך: בכל זאת, שני אגואים מפלצתיים, שני מוזיקאים מעולים המשקפים "צד אחר של הישראליות, במוזיקה, בשפה ובסגנון החיים", כפי שניסח זאת ארז טל, בשפה הכי מכובסת שידע המסך מאז המצאת הפוליטקלי קורקט. והנה, השניים יושבים, איש איש ומחלצותיו המגונדרות ומשגרים אי הסכמות מנומסות אחד כלפי השני, משל היו שתי גברות בחליפות שאנל בשעת התה והביסקוטים. איפה קרבות הגלדיאטורים שהבטיחו לנו? היכן תגרות הזעם? מדוע לא נשלף פה איזה אגרוף מטאפורי להניף נס מרד? מה עם הפנתרים השחורים? הלא נחמדים? מה קורה פה?

ובכן, אביב גפן ואייל גולן אומנם נעמדו בתור כדי לקבל את הצ'ק השמן מאבי ניר עבור השתתפות במועדון הקרב הזה, אך ברור שאת תגרות הידיים והאגרופנים הם השאירו ועוד ישאירו בכיסים לאורך התוכניות מסיבה פשוטה: הם הרבה יותר דומים האחד לשני ממה שהיו רוצים שנחשוב. לשניהם ערימות של כסף, שניהם מתים על סמלי סטטוס (האחד — מכוניות יוקרה, השני — בגדים ממותגים) וחולים על פרסום. גפן אמנם מיתג עצמו כאמן מחאה בשנות התשעים והאלפיים בעוד שגולן התרחק מפוליטיקה כמו מאש, אך נדמה שגם ילדי "אור הירח" יודעים לזהות שהאליל שלהם התמסחר, התברגן ויעשה כל שביכולתו כדי להישאר רלוונטי, גם אם המחיר לכך נקוב באכילת שרשרת כובעים שהוא עצמו חבש בגאווה.

באחד מרגעי השיא של התוכנית (והיו מעט מדי כאלו) היה כיף לראות איך גפן משחיז סכין על גבו של גולן ומזכיר לו איך רני רהב, איש יחסי הציבור שלו, משווק כל הופעה שלו מול חולים ונדכאים, לטובת קידום עצמי. דווקא הרגע הזה העלה בזיכרון את רמת הציניות של גפן: אמן שידע לרתום את רצח רבין לטובת קידום הקריירה הבינלאומית שלו, תוך שהוא מתהדר בכך שהיה האחרון לנשק את ראש הממשלה המנוח, רגע לפני שנרצח. את העובדה שגפן הכשיר את חזרתו של גולן אל המסך של "קשת" אחרי שהיה בגלות טלוויזיונית בשל פרשיית הקטינות בה הסתבך, גפן כנראה בחיים לא יזכיר. בכל זאת, יש דברים שהשתיקה יפה להם.

מירי מסיקה ב"אביב או אייל". חייבת להשתחרר מתדמית הדיווה ולנעוץ את טפריה בשני התרנגולים
מירי מסיקה ב"אביב או אייל". חייבת להשתחרר מתדמית הדיווה ולנעוץ את טפריה בשני התרנגוליםצילום: צילום מסך

מירי מסיקה, שהגיעה לכאן על תקן המתווכת בין גפן וגולן ומכריעה מעת לעת מי יעבור לשלב הבא בתחרות, מוסיפה חן לתוכנית אך נדמה שגם היא חייבת להשתחרר מתדמית הדיווה שרקחו לה ולהתחיל לנעוץ את טפריה בשני התרנגולים שלצידה. אם תהיה חדה מספיק כדי לדחוף אותם לפינה, אולי אז יעופו הניצוצות שכה דרושים להחייאת הפורמט העבש הזה. גם ארז טל, כנראה מנחה הטלוויזיה הטוב בישראל, לא מצליח לנער את כוס הקוקטייל הזו שמרגישה כמו מיקס לא מפוצח בין "הכוכב הבא", "דה ווייס", "אקס פקטור" ו"כוכב נולד". שום דבר שיאוורר את לוח השידורים שלאחר המונדיאל.

ביקום הטלוויזיוני של "אביב או אייל" אין די מקום לאנשים מן המניין אך מדי פעם מבליחים בכל זאת מתמודד או מתמודדת שבאים הנה כדי להפוך ל"תגלית השנה של ישראל". הזוכה המאושר יקבל ליווי מקצועי של גפן או גולן במשך שנה, סיטואציה קשה, לכאן או לכאן. ובכל זאת, הנה מתמודדת שמביאה את בנה הצעיר רק כדי לראות אותו מתבאס שלא עברה את שלב מבחן הקהל, הנה אחד נוסף שפורץ את חומת הדמעות של אביב גפן עם סיפור אנושי קורע לב וביצוע של "עוף גוזל". קלישאה רודפת קלישאה, ניצול ציני אחד מתחלף באחר. שגרת ריאליטי אוטומטית.

מתוך "אביב או אייל". מדי פעם מבליחים מתמודדים שעוד חושבים שהם "התגלית הבאה"
מתוך "אביב או אייל". מדי פעם מבליחים מתמודדים שעוד חושבים שהם "התגלית הבאה"צילום:

ובכל זאת מתמיה לגלות שפרק ראשון של עונה ראשונה בפורמט הכי מדובר של השנה לא מצליח לכלול איזו הפתעה אחת שתיכנס לפנתיאון. האם מוגזם לצפות שכוכבי האצטדיונים הבאים יצוצו במגרש של אביב ואייל? ובכן, לפי הבחירה של כמה וכמה מהמתמודדים לשיר משיריו של חנן בן ארי במהלך הערב, ייתכן בהחלט כי הבינוניות בכל זאת תנצח את העונה הזו. לפחות במובן הזה, הפורמט בהחלט תואם את השניים שמובילים אותו: שני גיבורים שוויתרו על הרעב היצירתי שלהם לטובת עוד ועוד דקות מסך. מצד שני, קצת קשה להאשים אותם, בכל זאת יש להם איש יחסי ציבור שיושב להם על הראש.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ