הת'ר שוודל, מגזין "Slate"
לוק פרי כדילן ב"בוורלי הילס, 90210". גברים רצו את מה שהיה לו בצדי הפנים
לוק פרי כדילן ב"בוורלי הילס, 90210". גברים רצו את מה שהיה לו בצדי הפניםצילום: צילום מסך
הת'ר שוודל, מגזין "Slate"

איש אינו חולק על כך שאמברוז אוורט ברנסייד, גנרל בצבא ארה"ב בימי מלחמת האזרחים, הוא שהמציא את פאות הלחיים, אשר נקראו בהמשך על שמו — סיידברנז. ואולם, יש לציין שההיסטוריה בת המאה וחמישים השנה של הפאות יכולות להיחשב לא יותר מהקדמה ליום הרה הגורל בסביבות 1990, שבו הספר של לוק פרי קירב את מספריו לאוזניו של השחקן, ועצר לרגע. העננים התפזרו, מלאכים שרו, וכשהשיערות התארכו בכמה מילימטרים, נולדו פאות הלחיים.

דורות של מעריצים קיבלו את הידיעה על מותו הפתאומי של הכוכב הנחשק ביום שני בצער עמוק, והאבל הביא עמו גל של נוסטלגיה. על חשיבותו כסמל תרבות ועל ההערצה שזכה לה בשנים ששודרה הסדרה "בוורלי הילז 90210" בכיכובו, ניתן ללמוד מההתייחסות לשיער הצומח על פניו. הוא זכה לפרסום כה גדול, עד שפאות הלחיים שלו קיבלו חיים משלהן. לאף אחד, כולל ג'ייסון פריסטלי שכיכב לצידו בסדרה, לא התאימו פאות לחיים יותר מאשר לו. הצפייה בפאות הלחיים של פרי בסדרה היתה משולה לצפייה באמן גדול בעבודה. מי שחי בשנות ה–90 אולי לא זכה לשמוע את בטהובן מנגן בהופעה, או לראות את לורנס אוליבייה על הבמה, אבל התמזל מזלו לחיות בתקופתו של לוק פרי, נסיך הקוּל שחתימת שיער מושלמת הקיפה את אוזניו. אף שה"רייצ'ל" (תספורתה של כוכבת "חברים") קטפה את כל התהילה, פאות הלחיים של פרי הן שהתחילו את שגעון התספורות של שנות התשעים. הדבר מתועד בכל אמצעי התקשורת של התקופה.

מיטב הרגעים של פרי, ופאות לחייו

פאות לחייו של פרי הוזכרו כמעט בכל כתבה שהתפרסמה עליו או על הסדרה. "הקוֹל שלו, פאות הלחיים שלו, הוא כל כך קוּל", אמרה רובין בת ה–13 לכתב העיתון "ניוזדיי "ב–1991. כעבור שנה, בביקורת על פרי, נכתב ב"שיקגו טריביון" שהוא "גדול מכפי שמצדיקות פאות הלחיים שלו". במדריך ל–90210 שפירסם ה"שיקגו סאן־טיימס" לבני דור הבייבי־בום (הוריהם של הצעירים שצפו בסדרה) זוהה פרי באמצעות הצמיחה שעל לחייו. ה"ואנקובר סאן" התייחס לפרי כאל "שותפו לפיאות לחיים" של פריסטלי. במאמר שפירסם ב–1991, אחרי הופעה של פרי בקניון מקומי שבו 20 בני אדם נפצעו בהמולה ובדוחק, כתב ה"לודרדייל סאן סנטינל" שפאות הלחיים של פרי ארוכות יותר בחיים מאשר בסדרה, פיסת מידע שמטרתה היתה להטריף את מעריצותיו הצעירות.

זמן קצר אחרי תחילת שידור הסדרה החלו צעירים בכל העולם להסתפר כמוהו, ובדומה לשערות הקצרות שסביב אוזניהם, נבטו בכל מקום כתבות המבשרות על הטרנד החדש. בשנת 1992 כינה ה"וול סטריט ג'ורנל" את שיגעון הפאות "כל כך טרנדי, עד שבחוגים מסוימים הן נחשבות לפּאסֶה", והגדיר את פרי ואת פריסטלי "שתי דוגמאות מובהקות לאופנת פאות הלחיים". לדברי העיתון, שיגעון פאות הלחיים הקודם היה עוד לפני שנות ה–60' וה–70', כשהפאות של אלוויס "כמעט שכיסו את שני הסנטרים שלו" (בעיתונים אחרים צוינו ג'יימס דין ושנות החמישים כמבשרי הטרנד). לאחר מכן יצאו פאות הלחיים מהאופנה עד לקאמבק שעשו בסדרה.

מימין: פרסלי ופרי (כברנדון ודילן). ממשיכי דרכו של אלביס. כמעט
מימין: פרסלי ופרי (כברנדון ודילן). ממשיכי דרכו של אלביס. כמעטצילום: צילום מסך

באודישנים שנערכו ל"בוורלי הילס 90210" פארו פאות לחיים את פניהם של פריסטלי פרי (שהגיעו לחוד). מפיקי הסדרה הביעו ספקנות, משום שלא ידעו כיצד המראה יתקבל בסדרת פריים־טיים בטלוויזיה, אבל הם החליטו להמר והשאר שייך להיסטוריה.

ה"בולטימור סאן" פירסם מאמר ובו התייחסות בגוף ראשון לשיגעון הפאות. במאמר, שכותרתו היא "Cool Hair Luke", סיפר הכותב על ההתנסות שלו עם שיער ארוך בצדי הגולגולת, וגם על הקנאה שאוחזת בו כל אימת שהוא רואה את פאות הלחיים השופעות של כוכבי הסדרה, אשר גילמו נערי תיכון. "איך הם מצליחים לשמור על אורך מושלם?", תהה, "יש להניח שספרים מקצועיים גוזמים להם אותן מדי יום". צעיר בן 22 שצוטט ב"לאס וגאס ריוויו ג'ורנל" בשנה ההיא הודה שהוא שונא את "90210", וציין שהוא מעדיף את סגנון הפיאות של ג'יימס הטפילד מלהקת "מטאליקה". "מעצבן אותי שאומרים לי שאני מנסה להיראות כמו לוק פרי", אמר צעיר בן 19 שהתראיין לאותה כתבה. נראה שגברים ניסו להידמות לשוברי הלבבות של "90210" מבלי להיאלץ לצפות בסדרה, עובדה שמעידה על תפישת הגבריות באותה תקופה לא פחות משהיא מעידה על התסרוקת.

לוק פרי ב-2011. היה, ונותר, מסוקס
לוק פרי ב-2011. היה, ונותר, מסוקסצילום: Jeff Christensen/אי־פי

הן הפכו לסמל מסחרי כה ידוע, עד ששימשו השראה לדאחקה פנימית באחד הסרטים הראשונים שבהם כיכב לוק פרי אחרי ימי הכוכבות שלו. "בוורלי הילס 90210" אולי לא נחשבת לסדרה טובה במיוחד, אבל הופעתו של פרי בסדרה נחשבה לבעלת ייחוד, וגם החותם התרבותי שהותיר. פאות הלחיים שלו היו חלק בלתי נפרד מסוד הקסם שלו, משיכה מגנטית שאפילו הגברים בעלי הפאות של אותה תקופה לא התכחשו לה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ